ПРИГОДИ. МИКОЛА ТРУБЛАЇНІ ЯШКА I МАШКА

Мета: ознайомити учнів з творчістю Миколи Трублаїні; розкрити красу і своєрідність його оповідань; удосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; розвивати спостережливість, творчу уяву, мовне чуття; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Робота над скоромовкою

Джміль на склянку з джемом сів,

Гедзь до нього підлетів,

І дзвінка пішла розмова.

Першим гедзь промовив слово:

“Що, солодкий джем із грушки?”

“З’їм його я самотужки!”

Джміль дзижчав, що було сили,

Поки склянку не закрили.

2. Гра “Утвори слово”

– Додайте до складу букви, утворіть нові слова.

Очі – (ов)очі;

Рій – (об)рій;

Він – (дз)він;

Міль – (дж)міль;

Кіл – (со)кіл;

Так – (лі)так;

Парк – парк(ет);

Жир – жир(аф);

Крок – крок(одил);

Лимон – лимон(ад);

Кит – кит(иця).

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Вправа “Мікрофон”

Учні обмінюються думками про те, хто такий справжній друг.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми поринемо у захопливий світ мандрів. Допоможе нам у цьому письменник – мандрівник Микола Трублаїні.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка (додаток)

– Народився Микола Петрович

Трублаєвський, який увійшов у літературу під псевдонімом Микола Трублаїні, 25 квітня 1907 р. в селі Вільшанці на Поділлі. Батько його працював у лісному відомстві, мати – сільська вчителька. У Вільшанці минуло дитинство і перші юнацькі роки Миколи. Був він, як усі. Хіба тільки жадоба до літератури змалку виділяла його серед однолітків та ще бажання самому писати. І він пробує свої сили – пише до місцевої газети “Червоний край” невеликі статті, кореспонденції. Його, як і інших запальних, допитливих юнаків, гостро цікавило все, що відбувалось на той час у селі. У 1925 р. редакція газети “Червоний шлях” посилає М. Трублаїні на навчання на Всеукраїнські курси журналістики у Харкові. В 1930 р. Трублаїні вирушає в експедицію в Арктику, на острів Врангеля на криголамі “Ф. Літке”. Оскільки місце журналіста в експедиції було вже зайняте, письменник опановує професії кочегара, механіка, вантажника і влаштовується на судно котельним днювальним. За участь у цьому рейсі М. Трублаїні нагороджено медаллю. Враження від подорожі лягли в основу книг “До Арктики через тропіки”, “Людина поспішає на поміч”, “”Ф. Літке” – переможець криги”. Згодом, у 1932 р., письменник знову відвідав Арктику як учасник експедиції на криголамах “Сибіряков” і “Русанов”. Недивно, що люди Півночі, їхнє життя є темою багатьох книг Трублаїні, зокрема першого його великого твору – повісті “Лахтак”.

Він загинув восени 1941 р. у боях під Дніпропетровськом. Ім’ям М. Трублаїні названо українську літературну премію за твори для дітей і юнацтва.

2. Опрацювання статті про Миколу Трублаїні (с. 139)

Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання статті учнями

– Де пролягали маршрути подорожей Миколи Трублаїні?

– Які збірки оповідань для дітей належать перу письменника-мандрівника?

Фізкультхвилинка

3. Опрацювання оповідання Миколи Трублаїні “Яшка і Машка” (с. 139-140)

1) Гра “Передбачення”.

– Прочитайте заголовок: із захопленням; з радістю; зі здивуванням.

– Про кого йтиметься в цьому оповіданні?

Загадка-помічниця

– На дереві грається,

Угору піднімається,

На хвості гойдається.

І зветься це малятко

Веселе… (мавпенятко).

2) Виразне читання оповідання вчителем.

– Чи сподобалося вам оповідання?

– Які почуття воно у вас викликало?

– Хто є головними персонажами оповідання?

3) Словникова робота.

Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем, потім – у парах одне одному.

Негр

Вниз

Боцман

Миттю

Звисаючи

Вправний

Фізкультурник

Улюбленцями

– Прочитайте тлумачення слова боцман у підручнику (с. 140).

– Назвіть два найкоротших слова. (Негр, вниз)

– Яке слово найдовше? (Фізкультурник)

– Назвіть слово з подовженим м’яким приголосним звуком. (Миттю)

4) Читання тексту учнями “ланцюжком”.

5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.

– Як мавпочки опинилися на пароплаві?

– Прочитайте опис мавпочок. Хто дав їм імена?

– Як команда пароплава ставилася до мавпочок?

– Що найбільше любив Яшка?

– Які уподобання були у Машки?

– Чи симпатизує автор мавпочкам? Доведіть свою думку.

6) Гра “Хвиля”.

Ведучий задає “тон” і “темп” гри. Вірш читається так, ніби хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо – голосніше – голосно – тихіше – тихо – голосніше тощо.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Яке оповідання читали на сьогоднішньому уроці?

– Хто його автор?

– Що нового і цікавого дізналися?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Переказувати оповідання (с. 139-140).

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
ПРИГОДИ. МИКОЛА ТРУБЛАЇНІ ЯШКА I МАШКА