Дж. Толкін – автор книжок “Гобіт, або Туди і Назад” та “Володар перснів”

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС

ІІ семестр

ІЗ ДИТЯЧОЇ ЛІТЕРАТУРИ ХХ-ХХІ СТОЛІТТЯ

(4 години)

УРОК № 63

Тема. Дж. Толкін – автор книжок “Гобіт, або Туди і Назад” та “Володар перснів”

Мета: ознайомити з фентезі як різновидом фантастичної літератури та його першим найяскравішим представником; розширити кругозір учнів, розвивати вміння орієнтуватися в літературних напрямках і течіях, критично ставитися до літературно-кінематографічної та телевізійної продукції; виховувати допитливість, любов до книги, естетичні смаки.

Обладнання: портрет письменника, видання його творів, ілюстрації до них, фрагменти кінофільмів за сюжетами його книг.

Теорія літератури: літературний напрям, фентезі, фантастична література.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя

– Пеппі Довгапанчоха, з якою ми познайомилися на минулих уроках, за висловами багатьох, має “сонячну душу”. Тож назвіть промінчики-риси її характеру.

2. Усний або письмовий твір-пам’ятка “Як стати “справжньою леді”” (див. домашнє завдання)

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Мотивація навчальної діяльності школярів

– Багато хто з вас та ваших батьків захоплюються фільмами, книгами, у яких чимало містики, магії та чаклунства. Така література називається фентезі (від англ. фантазія, вигадка).

її творці поринають у світ необмеженої фантазії, творять чарівний світ. Але все одно він має спільне з нашим реальним життям своїми проявами добра, зла, любові, дружби, вірності, відповідальності за долю слабших істот, якими є люди порівняно з космічними або потойбічними, чарівними силами. Засновником літературного різновиду – фентезі вважають видатного англійського вченого і письменника Джона Рональда Ройла Толкіна. Про нього та про його творчість ми й говоритимемо на сьогоднішньому уроці.

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Самостійне опрацювання за підручником статі про Дж. Толкіна (С. 289-290 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; інші підручники – див. додаток)

2. Обмін враженнями, евристична бесіда

– Чи подобається вам фентезі? Чим саме?

– Твори яких письменників ви читали з цієї літератури? Які фільми дивилися?

– Як ви думаєте, чи не шкодить людині захоплення фентезі? Доведіть свою думку.

3. Виразне читання уривків із творів Дж. Толкіна (див. додаток), перегляд наявних уривків із фільмів

4. Обмін враженнями про прочитане

– Який епізод із побаченого та почутого запам’ятався? Чому?

– Чи повчальні такі твори для дитини, учня? Доведіть свою думку.

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Відновіть вислів видатного німецького письменника Генріха Гейне, відповідно переставивши слова, і пов’яжіть з темою уроку.

Перепон, вона, не, Зненацька, знає, оживає, казка

(Зненацька оживає казка,

Вона не знає перепон…)

Прочитайте вірш Ш. Перро в перекладі М. Терещенка.

(Правильні овали по колу, з’єднані лініями)

(…Вважають часто, що дружити

Лиш можна в щасті завсігди;

Та справжня дружба, що не вбити

Її нічим серед біди…

Ш. Перро, переклад М. Терещенка)

– Який зв’язок цього віршованого уривка з провідними думками творів фентезі?

VI. Домашнє завдання

Переглянути фільми, передивитися (або прочитати) книги про Гаррі Поттера; підготувати повідомлення.

VII. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа “Мікрофон”

Продовжте фразу.

– На уроці я зрозумів (зрозуміла)…

– Мені запам’яталося…

– Я змінив (змінила) свою думку щодо…

Додаток

ДЖОН РОНАЛЬД РОЙЛ ТОЛКІН

Толкін народився 3 січня 1891 року в одній з найекзотичніших країн світу – південноафриканській Помаранчевій республіці. його батько керував відділенням Африканського банку, і родина вимушена була жити далеко від Англії. Чотирирічним Джон із братом і матір’ю поїхав відвідати родичів у Великій Британії. Але до Африки так і не повернувся – 15 лютого 1896 року надійшла телеграма про раптову смерть батька. Для родини почалася боротьба за виживання.

Першим учителем Джона була його мама. Саме вона навчила його, шестирічного, латини. Проте хлопчика цікавили не лише різноманітні значення слів, а й їхнє звучання і форма.

1904 року біда знову постукала у двері Толкінів – померла мати. Про братів піклувався католицький священик Морган, який виявився гарним опікуном. Він не лише ощадливо витрачає кошти, що успадкували хлопчики від батьків, а й часто-густо витрачав на вихованців власні гроші, яких теж було не надто багато.

Шістнадцятирічним Толкін познайомився з чарівною дівчиною Едіт Братт, своїм першим і єдиним коханням. їхні стосунки опікунові не сподобалися, бо відволікали Джона від навчання. Тож отець Морган заборонив Рональдові як неповнолітньому навіть листуватися з Едіт. Така жорстокість була виправданою. Єдиною можливістю для Рональда навчатися в Оксфордському університеті було скласти іспити й здобути стипендію, яку надавали лише тим, кому не виповнилося дев’ятнадцяти років. І юнак досяг цієї мети. Але щойно настало повноліття, він негайно написав Едіт листа, у якому запропонував їй руку і серце. А через три роки, з благословення отця Моргана, молоді люди побралися і, як у справжній казці, жили довго і щасливо.

Однак важко бути щасливим, коли йде війна. Через кілька місяців після весілля Толкін потрапив у її найпекельніше місце – взяв участь у наступі англо-французьких військ на річці Соммі у Франції. Лише за один день у цій бійні полягло шістдесят тисяч англійців… Толкіну пощастило вижити й пройти через інше випробування – страшну хворобу. Він довго змагався зі смертю. Можливо, саме тоді Толкін замислився про жахливі наслідки війни, розв’язаної з метою володіти світом. Ці роздуми й стали ідеєю фантастичного сюжету про три персні всемогутньої влади, який згодом втілився у грандіозному творі – “Володар перснів”. А боротьба із хворобою завершилася 1917 року повною перемогою Толкіна. Того ж року в нього народився син-первісток.

З 1918 року Толкін жив щасливо. Він став відомим філологом, професором Оксфорду, батьком ще одного сина й доньки.

Вечорами розповідав своїм дітям історії про пригоди маленької істоти, яка понад усе любила спокій і тихе життя. Але саме від неї залежала доля цілого світу, ім’я якому – Середзем’я. Так з явилися оповідки про гобітів. Толкін вважав, що насправді світ від зла рятують не супермени, а пересічні люди, мало помітні у звичайному житті, такі як гобіти: “Мене завжди вражало те, що всі ми живемо завдяки звитязі, яку виявляють звичайні маленькі люди у, здавалося б, безнадійних ситуаціях”.

Доля книжки про Більбо (“Гобіт, або Туди й Назад”) була вирішена десятилітнім сином власника видавництва, якому рукопис дуже сподобався. Тож у вересні 1937 року книга вийшла друком, а її успіх приголомшив як автора, так і видавця. Читачі вимагали продовження. І воно з’явилося через 17 років. Над трилогією “Володар перснів” Толкін працював у ті роки, коли Європу накрила жахлива тінь Другої світової війни, а світ, здавалося, потрапив під панування Мордору. Тільки спільні дії всіх добрих сил допомогли ще раз перемогти зло. У творі Толкіна зло у сконцентрованому вигляді було зосереджено в персні владарювання, власник якого рано чи пізно потрапляв під його згубний вплив. А знищити цей перстень могли лише маленькі гобіти. Видавцеві, який колись замовив продовження “Гобіта…” і був палким шанувальником Толкіна, ми завдячуємо появою трилогії, яка вийшла протягом 1954-1955 років. Із того часу “Володар перснів” посідає чільне місце в рейтингах найпопулярніших книжок світу. З’явилися прихильники творчості Толкіна, яких називають толкіністами.

Режисер Пітер Джексон зняв кінотрилогію “Володар перснів”, а композитор Говард Шор написав однойменну симфонію для оркестру, хору й соліста. До речі, в ній деякі пісні виконуються мовами ельфів, гномів та орків, а тексти цих пісень належать Толкіну.

Джон Рональд Ройл Толкін

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Дж. Толкін – автор книжок “Гобіт, або Туди і Назад” та “Володар перснів”