ЗВУКИ, , ПОЗНАЧЕННЯ ЇХ БУКВОЮ Цц (“це”). ЗВУКО-БУКВЕНИЙ АНАЛІЗ СЛІВ. СКОРОМОВКА. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕКСТУ “ЦИРКОВА ЗАЛІЗНИЦЯ”
Мета: навчити учнів виділяти в словах звуки, та позначати їх буквою Цц; формувати свідомі навички читання слів з буквою ц; виховувати інтерес до читання.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВТОРЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Мовленнєва розминка
Розучування чистомовки
Ша-ша-ша – він не має ні гроша.
Шу-шу-шу – ми нарвали споришу.
Ше-ше-ше – говоріть тихіше.
2. Гра “жук-буквоїд”
Йшо. сні. ок на тор. ок про. авати ко. ушок. Кіт купи. того ко. уха, загорну. сь по сам. .уха.
Фізкультхвилинка
3.
III. РОБОТА ЗА БУКВАРЕМ (с. 112-113)
1. Розглядання опорних малюнків на с. 112, читання під ними звукових моделей. Виділення звуків, у словах: цукерка, цибуля, олівець, спостереження за їх артикуляцією
2. Ознайомлення учнів із буквою Цц, її назвою
– Промовимо звуки, . Де потрапляє на перешкоди струмінь повітря під час вимови звуків, ? Які це звуки? (Приголосні, глухі)
– Ці звуки позначаються буквою “це”.
Учні знаходять букву в касі букв.
Два стовпці в траві лежать,
Знизу перекладина.
Братик
– Буква “це”
У траву покладена.
В. Гринько
3. Добирання учнями слів зі звуками, , виділення складів із цими звуками
Наприклад: вулиця – звук у складі ця; віконце – звук у складі це.
4. “Друкування” в зошитах у клітинку букви Цц (великої і малої)
5. Читання окремих складів, поданих на таблиці
Цю, ці, ци, ця, цьо; це, цу, ци, ца, цо
– Подивіться ще раз на таблицю складів і скажіть, перед якими буквами літера “це” читається як твердий звук, а перед якими – як м’який. Запам’ятайте, у якому ще випадку буква “це” читається як м’який звук? (Коли після неї стоїть м’який знак.)
6. Читання слів у стовпчиках
– Яке злиття однакове у словах першого стовпчика? (ца)
– Яке злиття однакове у словах другого і третього стовпчика? (ця) четвертого? (ту)
– Прочитайте односкладові (двоскладові, трискладові) слова.
– Прочитайте слова-родичі.
– Прочитайте слова з твердим звуком.
– Прочитайте слова з м’яким звуком.
7. Опрацювання скоромовки
8. Опрацювання тексту “циркова залізниця”
1) Бесіда за змістом ілюстрації до тексту “Циркова залізниця”.
– Розгляньте ілюстрації. Як художник зобразив усе, що відбувається на арені?
2) Слухання тексту “Циркова залізниця” (читає вчитель).
– Послухайте ще раз уважно оповідання “Циркова залізниця” і простим олівцем легенько позначте слова, які вам будуть незрозумілі. (Учитель має з’ясувати значення слів “дресировані”, “перон”, “арена”.)
– Що вам найбільше сподобалося в цьому оповіданні?
3) Розповіді дітей про бачені дітьми циркові вистави-у цирку, по телевізору.
4) Самостійне напівголосне читання тексту учнями.
– Тепер прочитайте текст “Циркова залізниця” самостійно і підготуйтеся дати повні відповіді на запитання.
– Де побували Сашко з Грицем?
– Хто виступав на арені цирку?
– З чого діти найбільше сміялися?
– Прочитайте мовчки другу частину тексту і поміркуйте, які запитання можна поставити до цих речень. (Навчання дітей ставити різні запитання до одного й того самого речення, наприклад, до другого речення другого абзаца учні можуть поставити такі запитання: “Хто підмітав перон? Що робила прибиральниця Слониха?”.)
5) Читання оповідання “ланцюжком” (по одному або по два речення).
6) Вправляння у “друкуванні”.
– Знайдіть у тексті назви тварин, написані з великої букви. Чому слова Лисиця, Цап, Заєць тут надруковані з великої букви? Кого можна уявити на місці цих тварин? (Людей, працівників залізниці)
– “Надрукуємо” ці слова в зошитах у клітинку. (Для контролю слова викладаються на дошці з розрізної азбуки.)
9. Вправа на швидкісне читання і промовляння
Читання рукописного тексту (с. 113).
10. Читання алфавіту на потязі
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
– Яку нову букву ми сьогодні вивчали?
– Які звуки вона може позначати?