Звідки беруться “Цахес” (За казкою Гофмана “Крихітка Цахес”)

Найяскравішим представником німецького романтизму є Ернст Теодор Амадей Гофман. Перу цього письменника належить багато творів, які увійшли до золотого фонду світової літератури. Одним з найцікавіших сатиричних творів Гофмана є “Крихітка Цахес”.

У цій казці Гофман розвиває популярний фольклорний мотив про чудодійні волоссі. Добра фея з жалю дарує маленькому виродку три чарівні волосинки. Завдяки їм все значне і талановите, що відбулося або вимовлене в присутності Цахеса, приписується йому. А ось бридкі вчинки самого малюка приписуються

оточуючим його людям. Цахес робить приголомшливу кар’єру. Малюка вважають геніальним поетом. З часом він стає таємним радником, а потім і міністром. Страшно подумати яких би висот міг досягти крихітка Цахес, але своєчасне втручання доброго чарівника кладе кінець його химерної кар’єрі. Втративши три чарівні волосинки, Цахес став тим, ким був на самому де ле – жалюгідною подобою людини. Тепер ті, хтось з насолодою підпорядковувався малюкові, потішаються над ним. Рятуючись від колишніх шанувальників, Цахес падає в нічний горщик і трагічно гине.

З великою сатиричної силою Гофман створює образ

Цахеса. Малюк є тією людиною, що привласнює собі результати чужої роботи, чужі заслуги і почесті. За Гофману, три червоних волоски, подарованих феєю, є символічним чином золота (грошей), їх безмежної влади над суспільством. Звідки ж беруться люди такого гатунку, яких можна назвати Цахес? Гофман дає кілька своїх версій їх походження: сліпе суспільство, яке в повному самозабутті творить собі кумира; влада гаманця; втручання потойбічних сил і просто людське божевілля. Гофман до того ж простежує весь шлях поклоніння фальшивим кумиру. Від захоплення і фанатизму до смертельного жаху перед черговим тираном. Не слід думати, що автор висміює тільки нікчемну і брехливу натуру Цахеса. Перш за все мішенню для сатиричних стріл є суспільство, вражене уявним величчю. Своїм твором Гофман блискуче показує, що Цахес живуть і процвітають лише завдяки нікчемності суспільства, яке вивело їх на вершину життя. Тому не дивно, що в країні, де править маленький Цахес, відсутні любов, щедрість, бракує моралі. Звичайно, шкода, що автор, зумівши поставити точний діагноз хворому суспільству, не дає рецептів, як його вилікувати. Однак і читачеві здається, що поверхневим лікуванням справа не поправити – потрібне серйозне хірургічне втручання.

Гофман виводить також на суспільну арену антипода крихти Цахеса – студента Бальтазара. Це типовий романтичний герой. Він перш за все є натурою творчої, яка протистоїть прогнилому суспільству. Але автор іронізує і над цим персонажем: Бальтазар швидко перестає цікавитися громадськими проблемами, задовольняючись легким щастям обивателя. Він одружується на своїй коханій, молода сім’я поселяється в тихому сільському будиночку, і душі Бальтазара і красуні Кандіди засипають навіки.

У наш час казка “Крихітка Цахес” звучить дуже різко і гостро. У реальному житті не існує чаклунів і чарівників, але Цахес займають високі пости, і пора їх звідти викурювати. Саме Цахес одружуються на прекрасних кандида, саме вони купують собі “маленькі” тихі будиночки на інших континентах за народні гроші. А ось Бальтазаром чекає зовсім інше – презирство, ганьба, висновок, смерть.

Сьогодні молодь повинна задуматися над “Крихітка Цахес”, так як саме їй належить жити далі, у нашій країні і керувати нею. Абсолютно точно відомо одне – краще висміювати вбогих духом Цахес, ніж плазувати перед ними, краще знищувати Цахес, ніж підкорятися їх ганебною влади.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Звідки беруться “Цахес” (За казкою Гофмана “Крихітка Цахес”)