Зв’язок творчості Н. Островського із традиціями російської класичної літератури
Творчі погляди радянського письменника, його переконання будуть відкривати усе більше точок дотику з поглядами видатних діячів мистецтва минулого, усе більше глибоким, сміливим буде діалог Н. Островського, як художника й мислителя нової епохи, з минулим. Тому судження автора роману “Як загартовувалася сталь” змушують нас вертатися, зокрема, і до спадщини Ф. Достоєвського. Чистота помислів, віра в моральні сили свого народу, висота моральних принципів ріднять цих художників, хоча книг Достоєвського не було в бібліотеці Н. Островського.
“Я ніколи не відступлюся від своїх слів, якщо не зміню переконань”, – записав один раз Достоєвський. “Я, якби почував неправоту справи, що я виконую, мені здається, я не міг би ніколи посміхатися”, – говорив Н. Островський. У цих словах двох художників чуються родинні ноти моралі, розкривається рівна моральна велич цих особистостей. Але Достоєвський не зумів повірити в правоту справи революції, і тому так трагічно безвихідними були його думи про майбутнє людства. Н. Островський, навпаки, своєю долею, своєю творчістю показав,
“Краса богів і ідеалу, вони є прямо оголені,- говорив Достоєвський,-.але не боги й не ідеал цього не винесуть. Згадаємо в Н. Островського: “Є почуття, які неможливо розкрити, як не можна виступити оголеним. Може бути, ця нагота й прекрасна, але вона неможлива”). У звичайних, поточних людей краса умовна. І тоді тільки очищається почуття, коли стикається із красотою вищої, із красою ідеалу
Значення роману “Як загартовувалася сталь”, очевидно, у тім і складається, що своїм дивно проникливим мистецтвом Н. Островський зумів дати людям пережити зіткнення з вищою красою, із красою ідеалу, і це зіткнення очищає, піднімає людські почуття, почуття людей буквально всіх континентів, різних історичних епох. Всі нові й нові визнання Я. Островському – людині й художникові – приносить кожне людське покоління, що вступає в життя
Прочитавши в 1935 р. роман “Як загартовувалася сталь”, Юлиус Фучик сказав: “…Мені стало ясно: комуністові нічого не страшно…” У роки Вторив світової війни, беручи участь у русі Опору, цей чеський комуніст довів силу своєї безстрашності. Випливаючи Н. Островському, він боровся з фашизмом до кінця своїх днів. Один з керівників підпілля в Чехословаччині, редактор підпільної комуністичної газети “Руді право” Ю. Фучик створив разючий документ стійкості духу революціонера – “Репортаж з петлею на шиї”.
Генерал чехословацької армії легендарний Людвіг Воля писав в 1971 р. співробітникам сочинського музею про роман Н. Островського: “Книгу “Як загартовувалася сталь” я читав незабаром після війни. Вона зробила на мене дуже сильне враження, поглиблене тим, що я особисто протягом Великої Вітчизняної війни був свідком незліченних прикладів найвищої особистої мужності й самовідданості радянських людей. У Павлові Корчагіні я бачив джерело всіх цих якостей, викуваних у непримиренній революційній боротьбі…”.
Однієї з перших книг, що з’явилися в блокадному Ленінграді, був роман Н. Островського; книга друкувалася вручну в друкарні імені Євгенії Соколовій, її тираж – 10 000 тисяч екземплярів – розійшовся, як свідчать історики Ленінграда, у два дні
Роман “Як загартовувалася сталь” допоміг знайти сили до життя. Туснолобовой, нині Героєві Радянського Союзу. Покалічена фашистами, юна сандружинниця переживала в 1943 р. важкі місяці розпачу. “Я не знала, як буду жити далі, – згадувала. Туснолобова. – Тоді я прочитала “Як загартовувалася сталь”, і мені стало соромно за себе, що я недостатньо мужня. Після цієї книги ніхто не бачив моїх сліз. Я стала вперта”.
Книга, ЩоЗ’явилася в наші дні Т. Г. Доступовой “Друге життя Павла Корчагіна” (1978) зберігає не тільки ці, але й багато інших свідчень того “очищення почуттів” і того знаходження мужності, що дарує людям зіткнення з ідеалами, художньо втіленими в романі “Як загартовувалася сталь”.
Історики літератури й соціологи перебувають зараз, очевидно, перед створенням докладних досліджень, які повинні будуть пояснити з історичною-історичній-соціально-історичної, психологічної, эстетической точки зору феномен цього безприкладного впливу творчості Н. Островського на читачів; вплив, що не знає ні тимчасових, на національних перешкод. Величезний разноликий матеріал про особливості поширення й побутування роману “Як загартовувалася сталь” продовжує своє життя
У наші дні социально-эстетическое освоєння художньої творчості Н. Островського розкриває нові грані, зачинає інші, чим були колись, дискусії. Кожний час прагне ще глибше зрозуміти долю Павла Корчагіна. Тому, наприклад, нашого сучасника хвилюють такі художні рішення, коли Павло Корчагін в одній з театральних постановок (“Драматична пісня” – М. Анчарів, Б. Равенських) з’являється як “надзвичайно земний, він як би вбрав у себе сонячне тепло й літню обветренность степів, а образ миру задуманий і вирішений як глобальний простір, як безмірність”.
Пошук найбільш повного розкриття гуманістичного змісту роману Н. Островського привів творців спектаклю, за спостереженнями критики, до нових эстетическим рішенням: “Є майже невичерпний ряд співвідношень між величезним над особистісним миром і м’якістю, теплотою людського серця; режисер зіштовхує з образом неозорого суворого миру найменше, саме незахищене й, бути може, для вічності нічого не значуще: як Фрося… жіночну сутність яке знищує підла лакейська жадібність Прохожки. Як Христя, що кинута на забаву осатаневшим від горілки й крові козакам. Це не прохідні епізоди. Вони вирішені на межі жахливого й виділені як борошно й біль беззахисних, як вартість людини у світі наживи й насильства. Це лише частина того, що бачить Павло, але що змушує його не прийняти й засудити таке життя”.
При цьому головним як і при кожній зустрічі з романом Н. Островського, було питання про автобіографічну підоснову “Як загартовувалася сталь”. В “Драматичній пісні” режисером Б. Равенських головна думка була віддана самому процесу взаємопроникнення образа героя й долі письменника (тут відбилося певне звільнення й літературознавчі погляди 70-х рр. від догматичного тлумачення автобіографічної основи роману Н. Островського): “Сила… Павла Корчагіна в тім, що він “прийшов” у Миколу Островського. Сила й могутність Миколи Островського в тім, що він був Павлом Корчагіним. І хоча кожний з них був і життям і ідеєю, у єдності двох героїв спектаклю є злиття двох почав людського буття”.
Особливості творчих рішень цього спектаклю сусідять у театрі 70-х рр. з успіхом постановки “Листа до друга” (Кировский театр юного глядача імені Н. Островського). Громадськість високо оцінила цей “схвильовану, гостру розмову з юними про силу духу більшовика, напуття нашому поколінню через роки й десятиліття… Спектакль впечатляюще вирішений режисером А. Бородіним. Сцена, майже пустельна спочатку, у червоних і траурно-темних тонах, поступово заповнюється. Немов ті, хто хоч недовго спілкувався із цим настільки люто живим у своїй нерухомості людиною… уже не можуть із ним розстатися”.
Навіть це коротке знайомство з особливістю втілення творчості Н. Островського на сцені сучасного театру показує, наскільки наш час має потребу в Н. Островському і як творчо, одержимо воно шукає нових шляхів проникнення в долю Павла Корчагіна й у долю його творця
Схожі твори:
- Зв’язок творчості А. П. Платонова із традиціями російської сатири В 1926 році Андрій Платонович Платонов пише сатиричну повість “Місто Градов”. Ця повість написана менше ніж за три тижні, під впливом тамбовських вражень: у Тамбові Платонова направили працювати у відділ меліорації губернського земельного керування. “Скитаясь по глушинах, я побачив такі смутні речі, що не вірив, що десь існує розкішна Москва,...
- Значення творчості Чернишевського для російської літератури Діяльність Чернишевського зробила величезний вплив на розвиток революційного руху в Росії. Цього ім’ям зв’язані чудові досягнення в області матеріалістичної філософії й політичної економії, естетики, літературної критики й художньої літератури. К. Маркс і Ф. Энгельс знали роботи Чернишевського й з величезною повагою озивалися як про наукові праці російського мислителя, так і...
- Моральна чистота переконань Н. Островського Мужність нещадного реаліста й одночасно тонке, трепетне сприйняття, відчуття навколишнього світу – ці риси Островськ-художника з’єдналися, мабуть, у самій неповторній з вимовлених їм коли-небудь, формул: “Я, якби почував неправоту справи, що я виконую, мені здається, И не міг би ніколи посміхатися” (“Слово до закордонних друзів”). В атмосфері цих літературних поглядів,...
- Значення творчості Тредиаковского для російської літератури Василь Кирилович Тредиаковский народився в 1703 році в сім’ї священика. В Астрахані пройшли дитячі роки письменника, у школі католицьких ченців він вивчив латинську мову. В 1723 році без дозволу батьків виїхав у Москву й надійшов у Слов’яно-греко-латинську академію. Тут уперше почав займатися літературою, писав вірші. Після закінчення академії, прагнучи поповнити...
- Зіставляючи романи Н. Островського й Н. Чернишевського Якщо ж говорити про концепції особистості в цілому, що розвиває в романі “Як загартовувалася сталь”, те, напевно, найбільш близьке літературне споріднення можна виявити з романом Н. Г. Чернишевського “Що робити?”. Зіставляючи романи Н. Островського й Н. Чернишевського, критика співвідносила в короткому аналізі образ Павла Корчагіна насамперед з образом Рахметова (наприклад,...
- Значення творчості Гоголя для російської літератури Нещадна правда, сказана Гоголем про сучасному йому суспільстві, гаряча любов до народу, художнє досконалість його добутків – все це визначило ту роль, що зіграв великий письменник в історії росіянці й світовій літературі, у твердженні принципів критичного реалізму, у розвитку демократичної суспільної самосвідомості. Опираючись на творчі завоювання своїх славних попередників (Фонвізіна,...
- Творчість Н. Островського Творчість Н. Островського прокладало шляхи розвитку літератури 30-х рр. поруч із романами М. Шолохова й Л. Леонова, А. Толстого й К. Федіна, А. Макаренко й Ф. Гладкова. Зберігаючи з ними спільність у самому підході до рішення проблем “батьківщина й революція”, “людина й революція”, єдність ідейної переконаності й комуністичних ідеалів, Н....
- Коран як пам’ятка класичної арабської літератури Методичні поради до його оглядового вивчення і культурологічний коментар. Зростаюче усвідомлення внеску мусульманської культури у формування витоків сучасної цивілізації, збільшення ролі народів мусульманського Сходу в політичному і соціальному розвитку людства все більше привертають увагу до основ їх духовного життя, до змісту ідеології ісламу. П. Грязнепич. Іслам – третя й остання...
- Коран як пам’ятка класичної арабської літератури. Частина третя Перша його біографія була написана лише в середині VІІІ ст. Ібн Ісхаком (помер 767 р.) і дійшла до наших днів у переробці Ібн Гішама (помер 834 р.). Частково відомості про життя і діяльність Мохаммєда містяться у працях відомого історика ат-Табарі (помер 923 р.). Ці відомості залишаються поки що єдиним канонічним...
- Коран як пам’ятка класичної арабської літератури. Частина друга Іноді до п’яти “Стовпів ісламу” додають джихад – повну віддачу мусульманином своїх сил, можливостей часу і, якщо треба, життя для торжества ісламу У більшості випадків європейці трактують це слові дуже вузько, лише як священну війну проти невірних. Починаючи з ІX-X століть поняття “джихад наповнюється новим змістом: утверджується уявленню про вищу...
- Роль ліричних відступів в одному з добутків російської літератури XIX століття , ЩоСтала через історію героя й сюжет, через об’єктивне оповідання. Сам Пушкін писав, що під романом він Має на увазі “історичну епоху, розвинену на вигаданому оповіданні”. Але Пушкін писав не просто роман, а роман Віршований. У листі до П. А. В’яземського він ясно вказав на ці особливості “Євгенія Онєгіна”: “Пишу...
- Рецензія на добуток сучасної російської літератури. ( По романі А. Рибакова “Діти Арбата”) Що бурмотали вони, умираючи У страшному підвалі? Всі ті ж слова, Що й нещасні діти Арбата. Час всеядно. Доля винувата, Немає за що – а віддається сповна. С. Куняев Я хочу дати рецензію на книгу Анатолія Рибакова “Діти Арбата”, що є моїм улюбленим добутком сучасної російської літератури. Вона писалася в...
- Творчість Ф. Достоєвського як одна з вершин російської і всесвітньої літератури У своїх творах Ф. Дострєвський розробив особливий тип філософського реалізму. Письменник називав свій реалізм фантастичним, адже для розуміння того, що відбувається з людьми, він мав осягнути глибини людської свідомості. Своїм обов’язком митець вважав “знайти в людині людину”. Людина, на думку письменника, приховує в собі можливості і нечуваного падіння, і нескінченного...
- Величезні успіхи російської літератури У народу, позбавленого суспільної волі, література – єдина трибуна, з висоти якої він змушує почути лемент свого збурювання й своєї совісті. А. Герцен Дев’ятнадцяте століття – найбільша епоха в розвитку російської класичної літератури. Письменниками від А. Пушкіна до М. Горького були створені художні Твори, що мають світове значення. Це пояснюється...
- Пушкін А. С. – засновник російської літератури Два століття тому назад росіянин народ подарувало миру світлий талант Пушкіна, обумовив його священний дарунок поета. Спадщина Пушкіна, визначивши бурхливий розквіт російської літератури ХІХ століття, збагатило духовне надбання націй; національний характер російської людини увібрав у себе пушкінське почало Але мир Пушкіна – це не тільки Росія. З юності почалося його...
- Проблема пошуку істини в одному з добутків російської літератури Яка вдала тема для випускного твору! Для кожного з нас, що закінчують школу, настала пора вибору й Теми твору, і майбутньої професії, і життєвих пріоритетів. І кожному хочеться, щоб цей вибір був щирим, сьогоденням, вірним. Але що таке “істина”? У математику, наприклад, є таке поняття, як щире рішення завдання. Коли...
- ЛІРИЧНІ ВІДСТУПИ І ЇХНЯ РОЛЬ В ОПОВІДАННІ (на прикладі одного або декількох добутків російської літератури – А. С. Пушкін “Євгеній Онєгін”) Роман в Віршах А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін” Писався сім років ( 1823-1830). Це плід “незрілих И зів’ялого років, розуму холодних спостережень і Серця сумних замет”. Для мене А. С. Пушкін – Людин з великої букви. Його Добутки ніколи не будуть старомодні. Вони цікаві як шари історії й культури Росії....
- “Особливості розвитку російської літератури першої половини XX століття і творчість М. Булгакова” Як називають період з 1910 до 1940-х років? Літературознавці називають його першим періодом літератури XX століття або періодом “між війнами”, маючи на увазі Першу та Другу світові війни та різкі зміни й ідеологічне протистояння, які характеризували як політику, економіку, соціальну сферу, так і мистецтво > Які філософські концепції визначили розвиток...
- Історія російської літератури ХХ століття За останнє десятиліття Історія російської літератури ХХ століття значно збагатилася. Вийшли у світло статті й монографії по поезії “срібного століття”, літературі російського зарубіжжя, по Творчості Е. Замятіна, М. Булгакова, А. Платонова, М. Цветаевой і ін. Набагато гірше обстоит справа з вивченням творчості письменників, які ще недавно становили основу даного навчального...
- Прийом антитези в одному з добутків російської літератури XIX століття У літературі під антитезою мають на увазі художній прийом, що припускає різко виражене протиставлення яких-небудь понять або явищ. Антитеза стає одним із провідних засобів у побудові добутку А. С. Пушкіна ” Капітанська дочка “. Протиставлення звучить уже в самій назві роману. Наголос як би падає на слово “дочка”, зміст якого...