Зв’язок ідейної проблематики лірики Лермонтова і його роману “Герой нашого часу”
На думку Бердяєва, філософія – це мистецтво, якому не можна навчити, акт творчості. Не дивно, що філософські погляди часто знаходять своє відображення в творах мистецтва. Художники висловлюють свій світогляд в полотнах, письменники – в романах та оповіданнях, поети – у ліриці і поемах. Творчість Лермонтова повною мірою відображає його філософське розуміння життя. Майже в кожному ліричному творі Лермонтов піднімає той чи інший філософський питання.
Вже в ранній період творчості поета хвилює проблема свободи. Представлення поета
Цьому присвячено вірш “Як часто строкатою натовпом оточений”. Автор говорить про бездушність і брехливості вищого світу: …При дикому шепоті затверджених промов, Миготять образи бездушні людей, приличьем стягнуті маски… Поет прагне піти від цих людей і мріє перенестися у світ дитинства. Він згадує “високий панський будинок”, “сад із зруйнованою теплицею”, тінистий ставок, тінистий алею. Цікаво, що для поета уявний світ більш реальний, ніж навколишня дійсність. Товариство мерехтить “як ніби крізь сон”, опис ж світу дитинства близько до природних начал. Протиріччя між мрією і реальністю дозволяється на користь мрії. Вона викликає у автора приплив енергії, бажання “кинути їм в очі залізний вірш”. Таким чином, автор стверджує свою внутрішню незалежність від моралі світського життя.
Цікаво, що в романі “Герой нашого часу”, розповідаючи про життя суспільства, Лермонтов також порівнює її з театральним дією. Не випадково в мові Печоріна, головного героя роману, миготять слова з театрального лексикону: сцена, дійові особи, роль, зав’язка, розв’язка. Печорін, як і автор, прагне здобути свободу. Але всі його спроби приречені на невдачу. Справа в тому, що сама епоха не створила підгрунтя для корисної діяльності. Печорін не знаходить собі застосування. Діяльна натура змушує його штучно створювати умови для боротьби.
Але своїми діями він приносить лише страждання оточуючих його людей. І Печорин змушений зізнатися, що все життя “розігрував жалюгідну роль ката чи зрадника”, так як не зміг знайти гідного застосування своїм силам. Розуміючи це, герой вже не прагне до боротьби, він поступово втрачає інтерес до життя, стає байдужим. Проблему дії, а вірніше, бездіяльності Лермонтов зачіпає і у вірші “Дума”. Поет засуджує своїх сучасників за те, що вони не здатні зрозуміти “свого призначення” і не можуть знайти своє місце в житті. Сумно я дивлюся на наше покоління! Його майбутнє – чи порожньо, чи темно, Тим часом під тягарем пізнання і сумніви, У бездіяльності постаріє воно. Поет каже, що його сучасники не здатні не тільки діяти, а й глибоко відчувати: І ненавидимо ми, і любимо ми случайно, Нічим не жертвуючи ні злості, ні любові, І царює у душі якийсь холод таємний, Коли вогонь вирує в крові.
У цьому вірші Лермонтов піднімає ще одну важливу проблему – пізнання. Вона порушується і в романі “Герой нашого часу”. Поет каже, що його сучасники “осушили розум наукою безплідною”, тобто наукою, яка не може дати практичних результатів. Лермонтов заперечує “безплідну” науку, вважаючи такі знання марними. Печоріна, як представника покоління тридцятих років, теж обтяжує тягар “пізнання і сумніви”. Він каже: “Я став читати, вчитися – науки також набридли. Я бачив, що ні слава, ні щастя від них не залежать аніскільки “. Але герой не може піти від таких роздумів і починає рефлексувати. У ньому живуть як би дві людини: один діє, а інший судить його вчинки. Самоаналіз переходить у нього в крайність, він робить з себе постійний об’єкт для спостережень, і це заважає йому відчувати повноту життя.
Герой глибоко розчарований у своїй долі, адже ні його знання, ні його “сили неосяжні” не знаходять застосування, і виникає питання: чи є взагалі сенс діяти і боротися, чи не краще змиритися і вести спокійний спосіб життя, надавши долю рішення своєї долі. У той час філософія фаталізму була широко поширена в Росії, що стало реакцією на розгром декабристського руху. Ставлення Лермонтова до цієї проблеми найбільш яскраво відбилося в главі, яка так. і називається – “Фаталіст”. У цій главі автор наводить приклад, який, здавалося б, повністю підтверджує цю теорію. Але лише однією фразою, що виражає сумнів, Лермонтов переконує нас у протилежному: “І якщо точно є доля, то навіщо ж нам дана воля, розум?” Головний герой роману вирішує проблему свободи волі двояко. З одного боку, він визнає існування долі і її неминучість, а з іншого – залишає за собою право вибору своєї долі. Це підтверджує його запис у щоденнику: “Я часто, пробігаючи думках минув, питаю себе: чому я не хотів ступити на цей шлях, відкритий мені долею, де на мене чекали тихі радощі і спокій душевне”.
Ні, я б не ужився з цією частиною! Я, як матрос, народжений і виріс на палубі розбійницького брига. Він сумує і тужить, як не мані його тіниста гай, як не світи йому мирне сонце… І вдивляється в туманну далечінь: чи не майне чи і там “жаданий вітрило…”. Вітрило є для Лермонтова символом неспокої, виклику долі, яка прирікає героя на самотність. Печорін самотній у будь-якому суспільстві, куди б він не потрапив. Самотні сам Лермонтов, який кинув виклик долі своєю творчістю. Вже в ранньому вірші “Парус” поет говорить про свою самотність, порівнюючи свою життя у світському суспільстві з самотнім вітрилом в бурхливому морі. Але бунтівний дух його “шукає” цієї бурі, йому не потрібен спокій, він вічний мандрівник у пошуках дії: Під ним струмінь світліше лазурі, Над ним промінь сонця золотий, А він, бунтівний, просить бурі, Неначе в бурях спокій! Мотив мандрівництва характерний для багатьох творів Лермонтова.
У романі самотнім мандрівником виступає і сам автор, і його герой. Печорін, як і вітрило Лермонтова, подорожує без мети, сам не усвідомлюючи того, “він щастя не шукає і не від щастя біжить”. Печорін не може знайти щастя, так як його діяльна натура не знайде собі застосування. Його життя – “рівний шлях без мети, за яким послідує закономірна смерть”. Незадоволеність життям змушує його шукати цієї смерті. Це почуття незадоволеності своєю долею було притаманне всьому поколінню “. Печорін говорить про свою долю: “Я був готовий любити весь світ, – мене ніхто не любив, я вивчився ненавидіти”. Саме життя вбила в ньому любов, стерши грань між добром і злом, Печорін не визнає ні християнських чеснот, ні моральних засад суспільства.
Він каже: “Я люблю ворогів, тільки не по-християнськи”. Однак він не пропонує нічого натомість існуючої моралі. Цю важливу філософську проблему добра і зла Лермонтов піднімає і у віршах, присвячених темі поета і поезії. Поет, на думку Лермонтова, має як добрим, так і злим початком. Про це він прямо говорить в вірші “Моє майбутнє в тумані…” До чого творець мене готував, Добра і зла він дав мені чашу, Сказав: я життя твоє прикрашу, Ти будеш славен між людей! Лермонтов вважав, що в його час поезія повинна була бути перш за все зброєю і добрий початок повинно поступитися місцем злому, восславимо вади суспільства, в ім’я кінцевої мети – добра: З святинею зло в мені боролося, Я задушив святині голос, З серця сльози вичавив я. До цієї ж думки він повертається у вірші “Поет”, порівнюючи поезію з грізною зброєю – кинджалом, що не знають пощади, караючим в ім’я високої мети.
І у вступі до роману Лермонтов знову проповідує ідею зла заради добра: “Досить людей годували солодощами; потрібні гіркі ліки, їдкі істини”. У своїх творах Лермонтов піднімає не абстрактні Проблеми, а ті, що відобразили пошуки прогресивної інтелігенції 30-х років XIX століття, які хвилювали уми цілого покоління Росії і до цих пір не втратили свого значення.
Схожі твори:
- Які мотиви лірики Лермонтова я бачу в “Герої нашого часу” Які мотиви лірики Лермонтова я бачу в “Герої нашого часу” М. Ю. Лермонтов поет покоління 30-х років XIX століття. “Очевидно, писав Бєлінський, що Лермонтов поет зовсім іншої епохи й що його поезія зовсім нова ланка в ланцюзі історичного розвитку нашого суспільства”. Епоха безвременья, політичної реакції після повстання декабристів в 1825...
- Урок з вивчення роману М. Лермонтова “Герой нашого часу” Тема: Справжній герой загадкової книги. Мета: проаналізувати перші відгуки на роман Лєрмонтова “Герой нашого часу”; порівняти “героїв” прогресивної та реакційної критики – Печоріна і Максима Максимовича; ознайомити учнів з особливостями композиції роману; визначити жанр твору. Епіграф: Ми рано в’янемо, не знавши боротьби, Перед погрозами – мов малюки недужі, І перед...
- Головний персонаж роману М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Сучасники, у тому числі Бєлінський, у значній мірі ототожнювали Печорина з Лермонтовим. Тим часом авторові важливо було відмежуватися від свого героя. За словами Лермонтова, Печорин портрет, складений з пороків цілого покоління – “у повному їхньому розвитку”. Цілком зрозуміло, чому “Журнал Печорина” для Лермонтова – “чужий добуток”. Якщо не кращої, то...
- Чому Максим Максимич є оповідачем лише в першому розділі роману М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”? У романі Лермонтова “Герой нашого часу” відражен конфлікт людини нового морального рівня із представниками епохи, що йде. Роман складається з декількох частин, розташованих не в хронологічному порядку. Така будова служить особливим художнім завданням: зокрема, сначала ми бачимо Печорина очами Максима Максимича, і тільки потім – “зсередини”, по щоденникових записах. Штабс-капітан...
- Характеристика образу Печоріна в романі М. Лермонтова “Герой нашого часу” Михайло Лермонтов в романі “Герой нашого часу” створює образ людини, яка є своєрідним дзеркалом сучасної йому дійсності. Цей персонаж схожий на Пушкінського Онєгіна, але в більшій мірі є філософом та навіть ідеологом. Григорій Олександрович Печорін за походженням являється дворянином, якого за нестриману поведінку відправляють на службу в заслання. Герой має...
- Особливості характеру Печорина, що проявляються в його взаєминах з героями роману М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” (Печорин і Максим Максимич, Печорин і Грушницкий, Печорин і Вернер) 1. Печорин і його оточення. Розкриття характеру героя. 2. Печорин і Максим Максимич. 3. Печорин і Грушницкий. 4. Роль Вернера в оповіданні. ГриГорей Олександрович Печорин, головна діюча особа роману “Герой нашого часу” М. Ю. Лермонтова, протягом оповідання обертається в різних колах, серед різних шарів суспільства. Він показаний в оточенні світського...
- Жіночі образи в романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Роман “Герой нашого часу”, написаний Лермонтовим в 1839-1840 роках, являє собою перше реалістичне прозовий соціально-психологічний і філософський твір в російській літературі. Час написання роману припало на період реакції, яка настала в країні після розгрому грудневого повстання. Основним завданням Лермонтова було намалювати портрет людини тієї епохи, тобто героя свого часу, образ...
- “Чи можна Печоріна віднести до плеяди “зайвих людей” за романом М. Лермонтова “Герой нашого часу” На мій погляд, роман М. Лермонтова “Герой нашого часу” названий саме так з кількох причин. У першу чергу, головний герой нерозривно пов’язаний зі своєю епохою, з життям дворянства, з його ставленням до світу. Лермонтов показує нам людину, повну протиріч, але, тим не менш, людину, що знаходиться в пошуку істини. Але...
- Твір-міркування по романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” А, вірно, вона існувала й, вірно, було мені призначення високе, тому що я почуваю в душі моєї сили неосяжні. М. Ю. Лермонтов. Герой нашого часу. “Герой нашого часу” – перший російський реалістичний психологічний роман у прозі. У романі піднімається злободенна проблема: чому розумні й енергійні люди не знаходять застосування своїм...
- “Проблеми особистого щастя в романі Лермонтова “Герой нашого часу” Як усім нам добре відомо, найголовніше для людини в цьому житті – це щастя. Проблема щастя починає долати людину в ранній юності, вона не залишає її аж до закінчення всього її життя. Деякі думають, що щастя – це кінцевий пункт людського життя, інші припускають, що це всього лише процес, але...
- Печорин як тип зайвої людини в романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Лермонтов писав, що Історія життя людини буває часом интересней історії цілого народу. У романі “Герой нашого часу” він показав моменти життя людини, зайвого для своєї епохи. Цією людиною є Печорин, що у силу обставин стає “зайвою людиною”. Письменник розкриває причини що зробили Печорина “земною непотрібністю” на цьому світлі. Трагедія його...
- Образ Печоріна у романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Герой роману – людина сильної волі, відважна, яка не ховається від небезпеки, а сміливо дивиться вперед і йде назустріч бурям і тривогам, щоб знайти своє справжнє призначення, зіграти свою роль у житті і заповнити душевну порожнечу хоча б діяльністю без певної мети. “Герою нашого часу” – наче портрет,, але не...
- Характеристика образу Максима Максимовича в романі М. Лермонтова “Герой нашого часу” Максим Максимович в романі Лермонтова “Герой нашого часу” виступає в якості оповідача. Автор не дає цілісної характеристики цьому героєві, обмежуючись окремими штрихами. Основна увага зосереджена на його розповіді про Печоріна – головного героя. Хоча дещо все ж таки Максим Максимович повідомляє і про себе. В нього немає сім’ї: більше дванадцяти...
- Характеристика жіночих образів (Бели, княжни Мері) в романі М. Лермонтова “Герой нашого часу” Жіночі образи в романі Лермонтова “Герой нашого часу” – це не тільки гарний фон, який доповнює портрет головного героя, але й неповторні особистості. Бела і княжна Мері – дуже різні жінки, яких об’єднує кохання до одного чоловіка – Печоріна. Головний герой розкривається у стосунках з цими героїнями. Бела – дикунка,...
- Сюжет і композиція роману М. Лєрмонтова “Герой нашого часу” І. Історія створення роману. (Початок роботи – 1838 рік, під враженням від поїздки на Кавказ. “Бела” і “Тамань” опубліковані окремими повістями. Спочатку не задумувався як роман (збірник повістей). Але в 1820 році “Герой нашого часу” вийшов у світ. Повісті, що ввійшли до нього, зв’язані єдиною композицією і сюжетом. Головна проблема...
- Образ і характеристика Печоріна в романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Поява роману М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” викликало неоднозначну реакцію критики. Негативна оцінка стосувалася, в першу чергу, головного героя Печоріна. Професор Московського університету СП. Шевирьов бачив у Печоріна явище хибне, не властиве російського життя, навіяне впливом Західної Європи. Критика дратувала “гордість людського духу”, відображена в романі Лермонтова в “зловживання...
- Роль композиції роману “Герой нашого часу” у розкритті характеру Печоріна Не відомо, що б міг створити видатний російський поет М. Ю. Лермонтов, якщо прожив би хоч трішечки більше, ніж відвела йому доля. Адже в двадцять п’ять років він зумів не лише створити образ героя свого часу, спираючись на життєві враження, а й зробив при цьому глибокий аналіз усієї російської дійсності....
- Печорін як представник “зайвих людей” (Твір-роздум за романом М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”) А, мабуть, вона існувала і, мабуть, було мені призначення висока, тому що я відчуваю в душі моєї сили неосяжні. М. Ю. Лермонтов. Герой нашого часу “Герой нашого часу” -. перший російський реалістичний психологічний роман у прозі. У романі піднімається злободенна проблема: чому розумні й енергійні люди не знаходять застосування своїм...
- Сцена захоплення козака-вбивці в романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”. (Аналіз епізоду з глави “Фаталіст”.) Колись В. Набоков говорив про те, що якщо б все життя було просто набором безглуздих випадковостей і не було б у цьому ніякого сполучного ланки, то жити було б занадто страшно і безнадійно. Цим сполучною ланкою, можливо, і є в “Герої нашого часу” гра долі з людиною. У розділі “Фаталіст”...
- Герой нашого часу” М. Ю. Лермонтова як соціально-психологічний роман Герой нашого часу” М. Ю. Лермонтова як соціально-психологічний роман Герой Нашого Часу, милостиві государі мої, точно портрет, але не однієї людини; це портрет, складений з пороків усього нашого покоління в повному їхньому розвитку. М, Ю, Лермонтовлермонтов виступив як продовжувач традицій російської літератури. Як спадкоємець А. С. Пушкіна, він належав до...