ЗРОСТАННЯ І ВЗАЄМИНИ ЗІ СВІТОМ

СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА

ЗРОСТАННЯ І ВЗАЄМИНИ ЗІ СВІТОМ

Діти Європи та всього світу дуже люблять братів Лев’яче Серце, Міо, Конрада. Джима Гудзика й машиніста Лукаса. Хочете більше дізнатися про цих літературних героїв і про тих, хто їх створив? Тоді оберіть із запропонованих у цьому розділі книжок один чи два твори (або скільки схочете), прочитайте, порадьтеся з друзями й разом з учителем визначте теми уроків про сучасну літературу. У вас є право вибору цікавої книжки! Вирушаймо у відкритий простір сучасної літератури!

З любов’ю до

книжки

Художність в оцінці творів мистецтва

Чи замислювалися ви колись над тим, чому одні літературні твори справляють на нас величезний вплив і живуть у часі, а інші ми швидко прочитуємо (інколи не дочитуємо) і так само швидко забуваємо? Секрет цього явища полягає в тому, що одні твори є художніми, а інші не можна назвати такими. Що таке художність? Як навчитися розрізняти художню вартість творів? Як розібратися в колі читання й зробити правильний вибір? Це надто важливо щодо сучасної літератури, де поряд із справді художніми творами з’являється чимало низькопробних явищ, що не тільки не сприяють,

а можуть навіть зашкодити людині.

Поняття художність можна розглядати в широкому й вузькому значеннях. У широкому розумінні художність – це властивість мистецтва, яка відрізняє його від інших форм відображення життя (наприклад, від науки). У цьому значенні художність пов’язана зі специфікою образного бачення світу.

У вузькому розумінні художність – це вартість (якість) мистецького твору (у тому числі літературного), що визначає його суспільну й естетичну (тобто з погляду краси, художньої довершеності) значущість.

Якщо говорити про якийсь окремий літературний твір, то основними критеріями художності є:

– важливість (для країни, народу, людства) порушених у ньому тем і проблем;

– зв’язок твору з життям людей, актуальність твору для його часу, суспільства, інших поколінь;

– значущість ідеалів, які утверджує митець (моральних, національних. загальнолюдських і в тому числі ідеалу краси);

– єдність змісту та форми;

– яскравість і довершеність художніх образів;

– багатозначність твору, що здатний породжувати різні смисли, викликати творчу уяву, спонукати читача до діалогу з текстом;

– майстерність письменника в галузі мови;

– творчий розвиток традицій і художні новації митця;

– вплив твору на читача (емоційний, естетичний, інтелектуальний, виховний тощо);

– життя твору в часі.

Буває так, що у великому потоці літератури високохудожні твори свого часу не завжди помічають і гідно оцінюють. Так було навіть із деякими творами Т. Шевченка, О. Пушкіна. М. Гоголя, Ч. Діккенса, Джека Лондона та багатьма іншими. Проте згодом твори цих митців були визнані такими, що мають велике значення не тільки для їхньої доби, а й для людства загалом. Такі художні твори називають позачасовими, вони мають загальнолюдське значення, важливе для пізнання минулого, теперішнього та майбутнього. Художній потенціал таких творів є невичерпним і щоразу відкриває нові грані слова для кожного нового покоління читачів.

Високохудожні твори для дітей і юнацтва написали й сучасні митці; Астрід Ліндгрен, Крістіне Нестлінгер, Міхаель Енде, Джоан Ролінг, Пауль Маар, Ерік Еммануель Шмітт, Джеремі Стронг та ін. Допомагають розібратися нам у тому, який твір є справді вартим нашої уваги, учителі, батьки, науково-критичні статті й відгуки, бібліотеки, книгарні, спеціальні інтернет-сайти для читачів, книжкові виставки та ярмарки, де відбуваються презентації цікавих книжок і зустрічі із сучасними авторами.

Для обговорення

1. Які книжки зарубіжних та українських авторів привернули вашу увагу останнім часом?

2. Чи можна назвати ці твори художніми? Доведіть свою думку.

3. Чи траплялися вам у сучасному потоці літератури нехудожні явища? Поясніть, чому вони, на вашу думку, не є художніми.

Творче завдання

1. Зробіть презентацію сучасної художньої книжки, яку, на ваш погляд, варто прочитати вашим однокласникам. Підготуйте для презентації невеличку усну розповідь про твір та її автора, а також малюнки (по можливості – показ слайдів, уривків із кінофільмів за допомогою комп’ютера).

2. Знайдіть сайти українських бібліотек (Національна бібліотека України для дітей, Львівська обласна бібліотека для дітей, Херсонська обласна бібліотека для дітей та ін.) (1-2 за вибором). Яка інформація там розміщена?

Психологічна повість – різновид повісті, де значну увагу приділено розкриттю внутрішнього світу персонажа (персонажів), його переживань, мрій, сподівань, настроїв.

Повість-казка – художній твір, у якому поєднуються ознаки повісті Й казки. Поряд з ознаками казки (фантастика, чарівні предмети, умовність часу Й простору, антитеза, боротьба добра і зла та ін.) у повісті-казці використовуються поглиблені характеристики персонажів, різні види описів, авторські оцінки, коментарі, роздуми й інші засоби.

Фантастичний роман – різновид роману, у якому фантастичні елементи є провідними й виявляються в сюжеті, образах, часі, просторі тощо.

Фінте зі (англ. fantasy – фантазія) – різновид фантастичної літератури, заснований на використанні міфологічних і казкових сюжетів, образів, мотивів. Дія у фентезі відбувається у вигаданому світі, магія тут є звичною справою, герої стикаються з незвичайними явищами й істотами. Фентезійний світ існує сам по собі (як самостійний і самодостатній), у ньому діють власні закони, обумовлені лише творчою уявою письменника. Фентезі відрізняється від наукової та соціальної фантастики (фентезі не пояснює й не прогнозує світ із погляду науки, а також не дає оцінку суспільним явищам). Яскраві зразки фентезі створили Дж. Ролінг, К. С. Льюїс та ін.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

ЗРОСТАННЯ І ВЗАЄМИНИ ЗІ СВІТОМ