Життя – це просто дивна казка, в яку приходимо лиш раз
Матеріал уроку. “Як виникло життя на Землі” (стаття в підручнику).
Мета. Продовжувати формувати уявлення дітей про те, як виникло життя на Землі. Розвивати уважність, кмітливість, допитливість. Вчити робити припущення, аналізувати, створювати власні образи. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати почуття любові до навколишнього світу. Розвивати почуття прекрасного.
Обладнання. Літературно-художнє видання “Створення світу”, зразки вишитих рушників, зразки писанок.
Хід уроку
І. Актуалізація вивченого на попередньому
1. Вправа “Вилучи зайве”.
Вилучіть назви жанрів усної народної творчості і прочитайте вислів про життя.
Байка аси казка а житті притча оповідка є загадка прислів’я просто скоромовка жарт щастям міф легенда
ВСЬ В ЖИТТІ Є ПРОСТО ЩАСТЯМ
– Як ви розумієте цей вислів?
2. Вправа “Знайди відмінності”.
Розмістіть словосполучення, що стосуються Білобога і Чорнобога, у відповідні колонки.
Ніс колосся, ніс землю, піднявся до небес, пірнув на дно. бив по каменю (в обидві колонки), пустив чорних воронів, пустив золоті іскри.
Білобог | Чорнобог |
II.
1. Гра “З якої це казки?”.
– Та знесла яєчко, не просте, а золоте… (“Курочка-ряба”).
– А смерть Кощія в голці, а голка – в яйці, а яйце – на вершині дуба… (“Царівна жаба”).
– Гляди ж, не розбивай його піде по дорозі, а як прийдеш додому зроби великі загороди, а тоді розіб’єш… (“Яйце-райце”).
2. Бесіда.
– Які ще казки знаєте, де йдеться про яйце?
– Чому люди надавали чарівності образу яйця у своїх казках?
– З яким великим святом асоціюється яйце у вас?
– Що, на вашу думку, символізує писанка?
3. Вправа “Припущення”.
Вчитель говорить речення. Учні висловлюють свої припущення, коли вчитель зупиняється.
За стародавньою легендою. Всесвіт народився саме з…..(яйця). Одна половинка яйця утворила……… (небо), а інша -………….. (землю). Жовток став……… (сонцем), білок -……… (місяцем). У багатьох народів світу яйце – символ……….(Сонця)………… (життя),…….. (добра).
III. Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогодні на уроці ми прочитаємо припущення про виникнення життя на Землі, створимо своє “дерево світу”, розглянемо різні види вишитих рушників, писанок.
IV. Опрацювання статті в підручнику “Як виникло життя на Землі”.
1. Читання і осмислення тексту.
> Читання тексту мовчки.
> Робота в парах.
– Поставте запитання один одному за змістом прочитаного.
> Бесіда.
– Де зображати наші предки “дерево світу”?
– Про що стверджують міфи і казки?
– Як ви уявляєте чарівне велетенське дерево?
– Чому Землю ми часто називаємо Ясен Світ?
– Розгляньте малюнок рушника. Що на ньому зображено?
2. Розповідь учителя.
Вишитий рушник в Україні посідає особливе місце. Рушники – це символ України, відображення духовної традиції народу. В їхніх узорах збереглися прадавні магічні знаки, образи “Дерева життя”, символіка червоного кольору.
З літописів відомо, що під час весняних заклинальних обрядів дерева обвішували “обрусами”, тобто рушниками. Вишиті на них орнаменти були замовляннями на добрий врожай, силу і здоров’я роду.
3. Розвиток читацьких навичок.
– Читання тексту “ланцюжком”.
– Гра “Хто швидше”.
Діти шукають і читають речення, в яких є такі слова або словосполучення: золотого яйця. Галактика. Ясен Світ, найпізніше у світ, у стовбурі, у верховітті…
– Стислий переказ тексту’.
4. Колективна робота.
Оформлення чарівного велетенського дерева. (Аркуш А-1 прикріплюють до дошки. Учні кольоровими маркерами зображають на папері якусь частинку “дерева світу”.)
V. Підсумок уроку.
– Розгляньте узори на вишитих рушниках. Відшукайте рушник, на якому зображено дерево роду.
– Розгляньте зразки писанок. Виберіть ту, яка вам сподобалась найбільше.
– Які кольори переважають на обраній вами писанці?
– Що можуть означати ці кольори?
– Як на писанках зображали сонечко? А воду?
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати текст “Як виникло життя на Землі”.
Ознайомитися з текстом “Сотворения світу”.