Перша казка про творення світу

Матеріал уроку. Українська народна казка “Яйце-райце” (продовження).

Мета. Закріпити знання дітей про чарівні казки. Удосконалювати вміння чигати діалоги, знаходити в тексті зачин, основну частину і кінцівку. Формувати уміння висловлювати судження. Вчити складати характеристику дійових осіб казки. Виховувати любов та повагу до усної народної казки.

Обладнання. Ілюстрації до казки, аудіозапис пісні “Голуб і голубка”.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Обговорення вивченого на попередньому уроці.

1. Перегляньте

ілюстрації до казок. Знайдіть ілюстрації до казки “Яйце-райце”.

2. Слово учителя.

Пригадаймо першу частину казки. “Коли ще жайворонок був царем, а царицею миша”, жили вони в мирі і злагоді, аж поки не змогли одним зернятком поділитись. Така маленька незгода, як пшеничне зернятко, призвела до великої війни між земним і небесним світами. Поразку потерпів небесний.

Ця коротенька притча дуже повчальна. Хто живе в злагоді, той мудрий, а навіть найменша незгода, намагання привласнити собі більше від чужого, може стати причиною великих втрат.

Коли між небом і землею виникає війна, все в

природі порушується, руйнується цілісність. І ось саме в цей момент, у час війни між земним і небесним, перший чоловік отримує в дар від небесних володарів яйце-райце, з якого народиться весь рід людський, вся живність на землі.

3. Стислий переказ першої частини казки.

План

1. Війна між царем та царицею.

2. Розмова орла зі стрільцем.

3. Орел у стрільця вдома.

4. Отримання “яйця-райця”.

III. Мовна розминка.

1. Гра “Відгадай слово”.

ПРЦ

ЦР

РЛ

СТРЛЦ

(цариця)

(пар)

(орел)

(стрілець)

2. Гра “Деформований текст”.

Стрілецьповіривзабраворлаіпринісдодому.

– Знайдіть це речення у тексті.

IV. Опрацювання другої частини твору.

1. Читання казки вчителем.

– Послухайте уважно продовження цієї казки.

2. Читання казки мовчки.

3. Словникова робота.

– Знайдіть виділені слова. Чи знаєте ви їх значення? Зверніть увагу, що у кінці казки є пояснення цих слів. Прочитайте їх.

4. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

– Скільки років тому орел пішов на війну?

– Простежте послідовність, до кого прилетіли орел з чоловіком. (До дядька – до брата – до тата.)

– Знайдіть і прочитайте у казці, що пообіцяв батько чоловікові замість яйця-райця.

– Об що розбив чоловік яйце?

Чоловік мав розбити яйце-райце вдома, в своїй господі, попередньо обгородивши її. Але ненароком розбив його далеко від дому. І ось посунув з яйця всілякий скот, а загнати його назад в яйце чоловік уже не в силі.

Не трапився б світовий безлад, якби не порушив чоловік заповіді – і розвинувся б сад земного блаженства. Але почався хаос, з яким сам герой справитись не зміг. І тут з’явився змій, володар земних знань. Він готовий загнати скот у яйце, але за плату.

– Якої плати зажадав змій?

– Хто допоміг парубкові виконати бажання змії?

– Напишіть послідовність, хто вилазив з нори.

(Змія – стара баба – дівчина).

5. Робота за малюнком на с. 29.

– Хто зображений на малюнку?

– Знайдіть і зачитайте у тексті уривок, який відповідає малюнку.

– Опишіть хлопця, дівчину.

6. Робота за малюнком на с. 32.

– Що зображено на малюнку?

– Як ви гадаєте, чому саме коровай намальований в кінці казки?

7. Прослуховування аудіозапису.

– Прослухайте давну українську пісню “Голуб і голубка”.

– Чи чули ви цю пісню?

– Чи схожа її тема із сюжетом казки?

V. Підсумок уроку.

– Чи сподобалась вам казка?

– В якій ще казці згадується про яйце?

– Який висновок ми можемо зробити з цієї казки?

– Так, як герой казки в далекій дорозі не знає, що чекає його вдома, так і людина, зайнята щоденними турботами, не знає свого майбутнього, яке твориться вже зараз, цієї хвилини, а заклалось ще вчора, в минулому.

VI. Домашнє завдання.

Виразно читати другу частину казки. Стисло переказувати.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Перша казка про творення світу