Жанр роману “Пригоди Олівера Твіста”
Чарльз Діккенс увійшов у літературу як художник-реаліст, майстер тонкого психологічного аналізу, широкої соціальної типізації, життєрадісного гумору і нищівної сатири. Романи письменника стали художніми символами Англії вікторіанської доби.
Народився письменник 7 лютого 1812 року на півдні Англії в родині чиновника морського відомства. Від батька, який любив музику, театр, Діккенс успадкував це захоплення. Систематичної освіти не одержав. У 1823 році сім’я, рятуючись від кредиторів, переїхала до Лондона, де Чарльз став робітником на фабриці
Особливості світогляду, творчої манери письменника. Багато особливостей письменницької манери Діккенса пояснюються обставинами його духовного росту.
1.Насамперед, це органічна єдність з англійським народом, з найбіднішими верствами населення.
Роман “Пригоди Олівера Твіста” (1838). Історія створення. Роман був написаний під впливом вражень від “Закону про бідних” (1834). За цим законом безробітних розлучали із сім’ями силоміць, забирали до спеціальних притулків т. зв. “робітних домів”. Трагедія мешканців цих гуртожитків, особливо дітей, вразила Діккенса. Він збирався написати модернізований “шахрайський роман”, у якому б злодії виявилися “благородними героями”. Але на цей задум наклалася соціально-викривальна ідея і з’явився не зовсім звичайний пригодницький роман.
Проблематика та ідейний пафос роману.
1.Проблема становлення особистості. Історія молодої людини. 2.Показ страшних умов життя мешканців „робітних домів”, зокрема, трагедії дітей, які потрапили до цих будинків-в’язниць. Письменник засуджує чиновників, які керують такими закладами, їх жадобу до грошей. 3.Тема лондонського “дна”, злочинного світу (побут злодіїв, їхні звичаї, жорстокі та аморальні). На цьому тлі автор утверджує ідею добра і справедливості, висвітлює віру в краще майбутнє.
Сюжетно-композиційні особливості. В основі сюжету – історія знедоленого хлопчика Олівера Твіста, який народився в робітному домі, після смерті матері пройшов тяжку школу знущань, а потім опинився на “дні” Лондона – у жахливих нетрях столиці. Він потрапляє до ватаги злодіїв на чолі з Фейджином. Добрий містер Браунлоу рятує хлопчика. Але ватага знову викрадає його і примушує брати участь у злочинах. Олівера було поранено в будинку місіс Мейлі, яка з жахом бачить, що злочинець – маленький хлопчик. Вона та її названа дочка виліковують хлопчика.
Ще одна група його пригод пов’язана зі спадщиною, якою родич Олівера Монкс незаконно хоче скористатися. Повія Ненсі, з якою Олівер познайомився у ватазі Фейджина, відвідує Розу Мейлі і допомагає розкрити правду, за що злодій Білл Сайкс убиває її. Істину встановлює містер Браунлоу.
Роман завершується щасливо: Олівер отримує спадщину, з’ясовується, що Роза Мейлі є його тіткою, містер Браунлоу всиновлює Олівера. А Фейджина карають на смерть.
У романі відображені християнські погляди письменника: він вірив у переможну силу добра.
Добро і зло – два композиційні центри в романі. Якщо добро в “Олівері Твісті” постає піднесено ідеальним, то зло хиже, маніакальне і не має раціонального пояснення. Монксу недостатньо просто вбити Олівера, а треба розбестити його серце. Світло і темрява, прекрасне й огидне стикаються в романі і становлять романтичні контрасти. Добро обов’язково мусить перемогти – ось надія, яка живить уяву письменника.
Особливості роману – в поєднанні реалістичних та нереалістичних рис.
Саме з цих причин соціальні конфлікти врешті-решт усуваються і поступаються місцем ідилічному щасливому завершенню. Щирість, жаль до людей, намір жертвувати собою задля них – це якості, заради яких тільки й варто жити. Вони є або їх немає, незалежно від того, на якій соціальній сходинці перебуває людина. Але без них життя втрачає сенс.
Важливою особливістю композиції та стилю роману є численні авторські коментарі з роздумами про театр і літературу, про діючі закони тощо. Вони мають різне стилістичне забарвлення і містять гумористичні, іронічні, а то й саркастичні елементи. Письменник майстерно використовує засіб “контрастного монтажу” (несподіване чергування сцен і швидка зміна часу й місця дії), а також лірико-гуманістичну тональність, що найбільшою мірою відповідає його задуму.
Система образів. Герої чітко поділяються на “добрих” і “злих”. До добрих в “Олівері Твісті” належать містер Браунлоу, місіс Мейлі, Роз Мейлі, лікар Лосберн. Втіленням зла є підступний Монкс та члени злодійської зграї Фейджина.
Жанр роману. Це “роман виховання”, але водночас – перший роман гостро критичного спрямування в англійській літературі XIX століття.
Діккенс створив у своїх романах великий уявний світ, у якому вікторіанська Англія впізнала себе. Життя всіх прошарків населення Лондона знайшло в цьому світі яскраве відображення. Але водночас Діккенс – великий мрійник-романтик і в житті, і у творчості. Він вірив, що за допомогою проповіді добра, правди і краси можна зробити світ кращим.
Гумор – різновид комічного відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах, доброзичлива насмішка.
Сатира – 1) різновид комічного, який полягає в гострому осміянні негативного; 2) особливий спосіб художнього відображення дійсності, який змальовує її як алогічне, потворне, неспроможне явище.
Образ-тип – образ-персонаж, який концентрує в собі риси характеру, спосіб мислення, світоглядні орієнтації певної групи людей або нації, залишаючись яскраво індивідуальним або неповторним.





Схожі твори:
- Пейзаж і його функції у романі Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” У романах Достоєвського ми найчастіше зустрічаємо урбаністичний пейзаж. “Достоєвський розуміє поезію міста. У шумі столиці він знаходить таку ж принадність і таємницю, як інші поети в рокоті океану; вони тікають від людей в “широкошумние діброви” – він бродить, самотній, по вулицях великого міста… У лісах, на березі океану, під відкритим...
- Порівняльна характеристика образів Онєгіна і Тетяни Я не в Онєгіна закохалася, а в Онєгіна й у Тетяну (і, мабуть, у Тетяну трохи більше), у них обох разом, у любов. М. Цветаєва Хоча роман Пушкіна названо “Євгеній Онєгін”, образ Тетяни Ларіної не менш важливий і цікавий, аніж образ Онєгіна. А якщо говорити про ставлення до героїв читачів,...
- Літопис “Історія Русів” – політична й культурна історія України Особливе місце серед козацьких літописів посідає анонімна “Історія Русів”, яка вагомо посилила національну свідомість у середовищі української інтелігенції тим, що дух її – вільнодумний аж до протицерковного. Авторство “Історії Русів” тривалий час приписувалося Григорієві Конисько – му, але він не є автором літопису. Зважаючи на високе патріотичне звучання тексту і...
- Джозеф Хеллер Джозеф Хеллер – американський письменник – абсурдист. Народився 7 травня 1923 року в Брукліні. Брав участь у Другій світовій війні у складі військової авіації. Пізніше свої особисті враження від польотів на бомбардувальнику В-52 втілив у найвідомішому із своїх творів. У 1949 році отримав ступінь магістра мистецтв у Колумбійському університеті. Протягом...
- “Боротьба між духом і тілом” за повістю О. Турянського “Поза межами болю” Повість О. Туринського “Поза межами болю” можна віднести до напрямку українського класичного експресіонізму початку XX століття. Для цього напрямку характерні твори, реальні події в яких тісно пов’язані з вигадкою, а вираження ідей і думок відбувається через дослідження душі і психологічного стану героїв, процесів, що відбуваються в людині. У своєму творі...
- Україна і її історія очима австрійського поета (за новелою “Пісня про Правду”) Драматичною, кривавою і суперечливою була епоха переходу від XIX до XX століття. Суть людського буття, духовні цінності були поставлені, під сумнів. У цей час йшли світові війни, руйнувалися держави і з’являлися нові. Канули в небуття старі уявлення про світ, наставав час нових наукових відкриттів. Райнер Марія Рільке – відомий австрійський...
- Чиновники в комедії Гоголя “Ревізор” Микола Васильович Гоголь, всім серцем люблячи Росію, не міг залишатися осторонь, бачачи, що вона загрузла в болоті корумпованого чиновництва, і тому створює два добутки, що відображають всю дійсність стану країни. Одним із цих добутків є комедія “Ревізор”, у якій Гоголь задумав посміятися над тим, що “дійсно гідно осміяння загального”. Гоголь...
- “Одного друга зрадиш – сотню втратиш” Що таке дружба? У певному сенсі – це спорідненість душ. Якщо люди розуміють один одного з півслова, якщо живуть спільними інтересами, завжди готові підтримати, відстояти позицію свого друга перед його опонентами, то все це в сукупності і є дружба. Наприклад, міцна дитяча дружба. Знайомство в пісочниці, яке переростає у справжню...
- Образ ліричного героя у творчості Богдана-Ігоря Антонича Який чарівний світ навколо нас! Він озивається до кожного сотнями, тисячами звуків. Тонкі ніжні листочки шелестять на вітрі, дзюрчить чисте джерельце, лунко падають на землю великі краплі дощу. Природа також дарує нам розмаїття кольорів. То вона огортає землю ніжною білизною снігу, то обсипає яскравими барвами весняних і літніх квітів, то...
- ТУВЕ ЯНСОН РОЗДІЛ V СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА ТУВЕ ЯНСОН 1914 – 2001 Світ моїх мумі-тролів – це світ, За яким у глибині душі тужить кожен із нас… Туве Янсон Сторінки життя і творчості Фінська письменниця Туве Янсон створила чудові казкові образи – мумі-тролів, які ось уже декілька десятиліть подобаються дітям різних країн. Авторка...
- Твори за оповіданням Кіплінга “Мауглі” У чому суть Головного Закону джунглів (за твором Р. Кіплінга “Мауглі”) Джозеф Редьярд Кіплінг – талановитий англійський письменник, лауреат Нобелівської премії. Багато років він жив у Індії, тому добре знав світ джунглів і зумів зацікавити ним дітей. Кіплінг написав багато творів про тварин, яких зобразив мислячими істотами, котрі діють у...
- Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944) У КОСМОСІ ЛЮДСЬКОЇ ДУШІ Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944) Шукайте мене в тому, що я пишу. Антуан де Сент-Екзюпері Людина у військовій формі з усміхненим обличчям і спрямованим вдалину поглядом. Таким найчастіше читачі бачать французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері на його портретних зображеннях. Дві пристрасті займали однакове місце в душі цієї...
- “Який слід залишу по собі я на цій землі?” Ми всі колись задумуємось про те, який же слід ми залишимо по собі на цій землі. Я – не виняток із загального правила. Після кількох місяців осмислення та переоцінки життєвих пріоритетів я врешті знаю відповідь на це питання, відповідь на питання, яке хвилює мене вже давно: “Який слід я залишу...
- ПІДСУМКИ РОКУ: ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПІДСУМКИ РОКУ: ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО От і добіг кінця навчальний рік. Упродовж нього ви відкрили для себе чимало нових творів, ознайомилися із цікавими фактами з життя письменників, навчилися уважніше читати й глибше розуміти художню літературу. Тепер на часі переконатися в тому, що набуті вами знання насправді грунтовні. І перевірити...
- Художня еволюція жіночих образів у творчості О. Кобилянської Ольга Кобилянська, як ніхто до неї, зуміла піднятися над важкою сірою буденністю, що її пригнічувала. Вона стала однією з найосвіченіших і розумних жінок сучасного їй часу, видатним майстром і художником живого слова. Вона всю себе до останньої краплини віддавала літературі, не шкодуючи ні часу, ні сил. Художнє слово було найвищою...
- Від романтизму до реалізму Від романтизму до реалізму XIX століття називають “століттям історії”, і невипадково – саме в цей час відбуваються величезні соціальні зміни, які, безумовно, відбились на ході літературного процесу: Велика Французька революція зруйнувала феодальний світ, створила духовні умови для виникнення суспільства буржуазної демократії, і хоча просвітників-раціоналістів XVIII ст. було звинувачено у кривавих...
- Твір-роздум “Чи потрібна вища освіта” Коли пролунає останній дзвоник, для теперішніх школярів почнеться омріяне доросле життя. І першим кроком стане вибір освіти. Яку освіту обрати? Технікуми та професійні ліцеї надають практичні знання, тут за рік-два навчання готують робітників для підприємств. Але є ще університети, інститути та академії. Вони значно престижніші, ніж згадані навчальні заклади. Людина...
- КРИТИЧНИЙ РЕАЛІЗМ. ПРОСПЕР МЕРІМЕ ЛЕКЦІЯ 10 КРИТИЧНИЙ РЕАЛІЗМ. ПРОСПЕР МЕРІМЕ 1. Загальна характеристика французької реалістичної літератури XIX століття. 2. Проспер Меріме – майстер реалістичної новели. П. Меріме і Україна. 3. Характеристика творчості: “Матео Фальконе”, “Таманго”, “Федеріго”. Особливості новелістики. 1. Загальна характеристика французької реалістичної літератури XIX століття Літературний процес у Франції XIX ст. відзначався співіснуванням...
- “П”ЯНИЙ КОРАБЕЛЬ” – АРТЮР РЕМБО АРТЮР РЕМБО (1854-1891) “П”ЯНИЙ КОРАБЕЛЬ” Вірш “П’яний корабель” належить до другого періоду творчості поета, який отримав назву “ясноба – чення”. Він був написаний у 1869 p.,коли Рембо було лише п’ятнадцять, а через два роки автор суттєво переробив цей твір. У 1883 р. поезія була опублікована без його відома й дозволу....
- АНТОН ЧЕХОВ – СМІШНІ ТА ПРИКРІ “ДРІБНИЦІ ЖИТТЯ” ЧАСТИНА ЧЕТВЕРТА ЛЮДСЬКІ СТОСУНКИ РОЗДІЛ 1 СМІШНІ ТА ПРИКРІ “ДРІБНИЦІ ЖИТТЯ” Літературна розминка 1. Назвіть гумористичні літературні твори, які ви читали. Укажіть їхніх авторів 2. Що саме в цих творах викликало у вас сміх: певні риси вдачі героїв, ситуації, жарти, висловлювання? 3. Чим, на вашу думку, “добрий” сміх відрізняється від...