Жанр роману “Пригоди Олівера Твіста”
Чарльз Діккенс увійшов у літературу як художник-реаліст, майстер тонкого психологічного аналізу, широкої соціальної типізації, життєрадісного гумору і нищівної сатири. Романи письменника стали художніми символами Англії вікторіанської доби.
Народився письменник 7 лютого 1812 року на півдні Англії в родині чиновника морського відомства. Від батька, який любив музику, театр, Діккенс успадкував це захоплення. Систематичної освіти не одержав. У 1823 році сім’я, рятуючись від кредиторів, переїхала до Лондона, де Чарльз став робітником на фабриці
Особливості світогляду, творчої манери письменника. Багато особливостей письменницької манери Діккенса пояснюються обставинами його духовного росту.
1.Насамперед, це органічна єдність з англійським народом, з найбіднішими верствами населення.
Роман “Пригоди Олівера Твіста” (1838). Історія створення. Роман був написаний під впливом вражень від “Закону про бідних” (1834). За цим законом безробітних розлучали із сім’ями силоміць, забирали до спеціальних притулків т. зв. “робітних домів”. Трагедія мешканців цих гуртожитків, особливо дітей, вразила Діккенса. Він збирався написати модернізований “шахрайський роман”, у якому б злодії виявилися “благородними героями”. Але на цей задум наклалася соціально-викривальна ідея і з’явився не зовсім звичайний пригодницький роман.
Проблематика та ідейний пафос роману.
1.Проблема становлення особистості. Історія молодої людини. 2.Показ страшних умов життя мешканців „робітних домів”, зокрема, трагедії дітей, які потрапили до цих будинків-в’язниць. Письменник засуджує чиновників, які керують такими закладами, їх жадобу до грошей. 3.Тема лондонського “дна”, злочинного світу (побут злодіїв, їхні звичаї, жорстокі та аморальні). На цьому тлі автор утверджує ідею добра і справедливості, висвітлює віру в краще майбутнє.
Сюжетно-композиційні особливості. В основі сюжету – історія знедоленого хлопчика Олівера Твіста, який народився в робітному домі, після смерті матері пройшов тяжку школу знущань, а потім опинився на “дні” Лондона – у жахливих нетрях столиці. Він потрапляє до ватаги злодіїв на чолі з Фейджином. Добрий містер Браунлоу рятує хлопчика. Але ватага знову викрадає його і примушує брати участь у злочинах. Олівера було поранено в будинку місіс Мейлі, яка з жахом бачить, що злочинець – маленький хлопчик. Вона та її названа дочка виліковують хлопчика.
Ще одна група його пригод пов’язана зі спадщиною, якою родич Олівера Монкс незаконно хоче скористатися. Повія Ненсі, з якою Олівер познайомився у ватазі Фейджина, відвідує Розу Мейлі і допомагає розкрити правду, за що злодій Білл Сайкс убиває її. Істину встановлює містер Браунлоу.
Роман завершується щасливо: Олівер отримує спадщину, з’ясовується, що Роза Мейлі є його тіткою, містер Браунлоу всиновлює Олівера. А Фейджина карають на смерть.
У романі відображені християнські погляди письменника: він вірив у переможну силу добра.
Добро і зло – два композиційні центри в романі. Якщо добро в “Олівері Твісті” постає піднесено ідеальним, то зло хиже, маніакальне і не має раціонального пояснення. Монксу недостатньо просто вбити Олівера, а треба розбестити його серце. Світло і темрява, прекрасне й огидне стикаються в романі і становлять романтичні контрасти. Добро обов’язково мусить перемогти – ось надія, яка живить уяву письменника.
Особливості роману – в поєднанні реалістичних та нереалістичних рис.
Саме з цих причин соціальні конфлікти врешті-решт усуваються і поступаються місцем ідилічному щасливому завершенню. Щирість, жаль до людей, намір жертвувати собою задля них – це якості, заради яких тільки й варто жити. Вони є або їх немає, незалежно від того, на якій соціальній сходинці перебуває людина. Але без них життя втрачає сенс.
Важливою особливістю композиції та стилю роману є численні авторські коментарі з роздумами про театр і літературу, про діючі закони тощо. Вони мають різне стилістичне забарвлення і містять гумористичні, іронічні, а то й саркастичні елементи. Письменник майстерно використовує засіб “контрастного монтажу” (несподіване чергування сцен і швидка зміна часу й місця дії), а також лірико-гуманістичну тональність, що найбільшою мірою відповідає його задуму.
Система образів. Герої чітко поділяються на “добрих” і “злих”. До добрих в “Олівері Твісті” належать містер Браунлоу, місіс Мейлі, Роз Мейлі, лікар Лосберн. Втіленням зла є підступний Монкс та члени злодійської зграї Фейджина.
Жанр роману. Це “роман виховання”, але водночас – перший роман гостро критичного спрямування в англійській літературі XIX століття.
Діккенс створив у своїх романах великий уявний світ, у якому вікторіанська Англія впізнала себе. Життя всіх прошарків населення Лондона знайшло в цьому світі яскраве відображення. Але водночас Діккенс – великий мрійник-романтик і в житті, і у творчості. Він вірив, що за допомогою проповіді добра, правди і краси можна зробити світ кращим.
Гумор – різновид комічного відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах, доброзичлива насмішка.
Сатира – 1) різновид комічного, який полягає в гострому осміянні негативного; 2) особливий спосіб художнього відображення дійсності, який змальовує її як алогічне, потворне, неспроможне явище.
Образ-тип – образ-персонаж, який концентрує в собі риси характеру, спосіб мислення, світоглядні орієнтації певної групи людей або нації, залишаючись яскраво індивідуальним або неповторним.
Схожі твори:
- Доля Олівера Твіста (за романом Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста”) “Пригоди Олівера Твіста” Ч. Діккенса – це роман про тяжкі життєві випробування дитини. Герой роману народився в робітному будинку, а факт цей не обіцяв йому нічого, крім знегод у житті. Зображення робітного будинку, де народився Олівер, було дуже злободенною темою в літературі Англії 30-40-х років XІX ст. За законодавством 1834...
- Провідні засоби індивідуалізації персонажів роману “Пригоди Олівера Твіста”. Характеристика образу Олівера Твіста. Соціальна дієвість творчості Діккенса УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС I семестр 1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОК № 20 Тема. Провідні засоби індивідуалізації персонажів роману “Пригоди Олівера Твіста”. Характеристика образу Олівера Твіста. Соціальна дієвість творчості Діккенса Мета: допомогти учням з’ясувати ідейно-художні особливості образу головного героя роману, майстерність автора у змалюванні...
- Трагедія Олівера Твіста (за романом Ч. Діккенса “Приходи Олівера Твіста”) Л. М. Толстой писав: “Просійте світову прозу, залишиться Діккенс…” Не тільки видатний російський письменник, але й численні його сучасники й ті, хто прийшов після нього, вважали Діккенса великим майстром психологічного роману. Звернувшись до світу дітей у романі “Пригоди Олівера Твіста”, Діккенс торкається однієї з найважливіших проблем протягом усієї-творчості письменника –...
- “Добро і зло героїв роману Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” Ідеалістичне тлумачення законів життя, яку Ч. Діккенс мав намір зобразити максимально реалістично, випливало з філософії молодого письменника, надзвичайно прямолінійної у своїх вихідних принципах. Письменник був упевнений у задовільності світового порядку. На його переконання, у світі “принцип Добра” незмінно в кінцевому рахунку перемагає “принцип Зла”. Реалістично живописати картину життя, стверджуючи принципи...
- Жанр твору – Відкрита книга РОМАН “ПРИГОДИ ОЛІВЕРА ТВІСТА” Чарлз Дікенс 1812 – 1870 Відкрита книга РОМАН “ПРИГОДИ ОЛІВЕРА ТВІСТА” Жанр твору Жанрова природа “Пригод Олівера Твіста” досить складна. Її своєрідність передусім визначається взаємодією двох моделей роману ХVІІІ ст.: соціально-побутового, яким він склався в англійському реалізмі середини століття, і готичного, який існував у передромантизмі й романтизмі. Вони настільки відмінні,...
- Гуманістичний смисл роману Чарльза Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” Роман Ч. Діккенса про пригоди хлопчика, у якого відняли навіть ім’я матері,- цетвір високого гуманістичного смислу. Письменник примушує по-новому подивитися на загальноприйняті поняття про порядність, респектабельність, якими так пишалися його сучасники. Безумовно, зовнішні прояви гарного виховання важливі, але що за цими манерами, що за білим жилетом? Ч. Діккенс примушує читача...
- “Яке воно, щасливе дитинство” за романом Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” “Це самий підходящий для вас хлопчик. Час від часу його потрібно пригощати палицею – це піде йому на користь. А його утримання не обійдеться дорого, тому що його не загодовували з самого народження”. Ч. Діккенс. “Пригоди Олівера Твіста” Вийшовши у світ, роман Чарльза Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” відразу потрапив до...
- Художня модель англійського суспільства та засоби її створення у романі Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС I семестр 1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОК № 18 Тема. Художня модель англійського суспільства та засоби її створення у романі Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” Мета: допомогти учням усвідомити ідейний зміст твору та його художнє втілення автором, майстерність письменника у...
- Проблема виховання у романі Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” Проблему виховання можна називати однією з провідних в англійській літературі. І Чарльз Діккенс не був у цьому першовідкривачем, але він знайшов свій шлях розв’язання проблеми, показавши лондонське дно без романтизації. У передмові до одного з видань роману “Пригоди Олівера Твіста” Діккенс писав: “Мені здалося, що зобразити реальних членів злочинної групи,...
- Проблема виховання у романі Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” Проблему виховання можна називати однією з провідних в англійській літературі. ГЧарльз Діккенс не був у цьому першовідкривачем, але він знайшов свій шлях розв’язання проблеми, показавши лондонське дно без романтизації. У передмові до одного з видань роману “Пригоди Олівера Твіста” Діккенс писав: “Мені здалося, що зобразити реальних членів злочинної групи, намалювати...
- Роль авантюрної інтриги у романі Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” Пригодницький роман широко представлений у світовій літературі і у творчості Ф. Купера, О. Дюма-батька, Е. Сю, Р. Л. Стівенсона і багатьох інших авторів. Але роман Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” хоча й позначений як “пригода”, все ж не може бути названий пригодницьким у повному розумінні слова. Але його мета –...
- Схарактеризуйте дитячі образи в романі Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста”. Визначте художні особливості твору Схарактеризуйте дитячі образи в романі Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста”. Визначте художні особливості твору. Особливе зацікавлення прозаїка дитячим і юнацьким віком було викликане його власними переживаннями, його розумінням обездоленого дитинства і співчуттям йому, розумінням того, що становище дитини відображає стан сім’ї в цілому. Ч. Діккенс у дитинстві пройшов через важкі...
- Розкрийте тему знедолених та проблему виховання в романі Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” Розкрийте тему знедолених та проблему виховання в романі Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста”. Проблему виховання можна називати однією з провідних в англійській літературі. ГЧарльз Діккенс не був у цьому першовідкривачем, але він знайшов свій шлях розв’язання проблеми, показавши лондонське дно без романтизації. У передмові до одного з видань роману “Пригоди...
- “Характеристика англійського суспільства” За романом Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” Роман видатного англійського письменника Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” можна по праву вважати першим твором цього видатного письменника на соціальну тему. В ньому набагато ясніше, ніж у першому романі “Записки Піквікського клубу”, написаному на замовлення, проглядають протиріччя тогочасної англійської дійсності. Діккенс писав: “Сувора правда була першочерговим завданням моєї книги”. Вже...
- Художнє втілення ідеї гуманізму в романі Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста”. Співчуття письменника до принижених і знедолених, передусім дітей. Соціальна дієвість творчості Діккенса УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС I семестр 1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОК № 17 Тема. Художнє втілення ідеї гуманізму в романі Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста”. Співчуття письменника до принижених і знедолених, передусім дітей. Соціальна дієвість творчості Діккенса Мета: допомогти учням усвідомити зміст твору, його...
- Твір-мініатюра на тему: “Щоб я хотів змінити у творі “Пригоди Олівера Твіста” Роман Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста ” – це твір, спрямований не тільки на те, щоб показати жорстокі і нелюдські умови, в яких проживала в Англії 30- 40-х років XIX століття переважна більшість простого народу, а й на те, щоб виправити це несправедливе життя або хоча б в черговий раз...
- Задум твору – Відкрита книга РОМАН “ПРИГОДИ ОЛІВЕРА ТВІСТА” Чарлз Дікенс 1812 – 1870 Відкрита книга РОМАН “ПРИГОДИ ОЛІВЕРА ТВІСТА” Задум твору Як значилося в авторській передмові, задум “Пригод Олівера Твіста” (1837-1839) склався під впливом популярного на той час “ньюгейтського роману” (Ньюгейт – лондонська в’язниця для кримінальних злочинців), зокрема романів Е. Дж. Булвер-Літтона. Діккенса обурювало, що життя лиходіїв автори...
- Розвінчання, “деромантизація” злочинного світу в романі Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” ВСТУП ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ СТЕНДАЛЬ, О. ДЕ БАЛЬЗАК, Ч. ДЕККЕНС Розвінчання, “деромантизація” злочинного світу в романі Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” У передмові до третього видання роману Діккенс писав, що метою його книги є “одна сувора і гола істина”, яка змушувала його відмовитися від усіх романтичних оздоб, якими зазвичай рясніли...
- Ч. Діккенс. Життєвий і творчий шлях письменника. Творчість Діккенса як одна з вершин англійської літератури; реалістичні та романтичні тенденції у його прозі. Місце роману “Пригоди Олівера Твіста” у творчій спадщині письменника УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС I семестр 1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОК № 16 Тема. Ч. Діккенс. Життєвий і творчий шлях письменника. Творчість Діккенса як одна з вершин англійської літератури; реалістичні та романтичні тенденції у його прозі. Місце роману “Пригоди Олівера Твіста” у творчій спадщині...
- Специфіка зображення, влучність характеристики різних суспільних верств Англії 30-х років ХІХ ст. у романі Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста”. Ч. Діккенс як майстер іронії та сарказму УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС I семестр 1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОК № 21 Тема. Специфіка зображення, влучність характеристики різних суспільних верств Англії 30-х років ХІХ ст. у романі Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста”. Ч. Діккенс як майстер іронії та сарказму Мета: допомогти учням глибше...