Здається, байка просто бреше, а справді – ясну правду чеше

Матеріал уроку. “Хвалькувата муха” (народна байка). Леонід Глібов “Муха і Бджола”.

Мета. Ознайомити учнів із життям і творчістю відомого письменника Леоніда Глібова. Розвивати образне мислення, вміння зіставляти твори. Виховувати щирість, правдивість, доброту. На прикладі байок учити життєвої мудрості.

Обладнання. Портрет Л. Глібова, збірка його байок, малюнки мухи та бджоли, мультфільм.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

– Хто був першим байкарем у світі?

– Що ви запам’ятали

про Езопа?

– Яку Езопову байку ви читали?

– Яка мораль цієї байки?

III. Повідомлення теми і мети уроку.

– Байки також складав народ. Сьогодні ми прочитаємо народну байку “Хвалькувата муха”.

1. Читання байки вчителем. Перевірка сприймання.

– Між ким відбувається розмова в байці?

– Опишіть муху, яка “цілий день орала з волами”.

2. Читання байки учнями мовчки.

– Які малюнки можна створити за сюжетом байки?

3. Читання байки за особами.

– Яка мораль цієї байки? (Народ висміює людей, які люблять приписувати собі чужі чесноти, привласнювати не свої

заслуги, видавати їх за власні. Про таких людей висловлюються: “Люблю роботу: годинами можу спостерігати, як хтось працює”.)

IV. Ознайомлення із байкою Леоніда Глібова “Муха і Бджола”.

1. Слово учителя.

– Прочитайте запис на дошці.

Здається, байка просто бреше,

А справді – ясну правду чеше,

Нікого в світі не мине.

Читайте, згадуйте мене!

– Як ви думаєте, хто автор цих слів?

– Що вам відомо про автора?

2. Відомості про автора.

Народився Леонід Глібов у селі Великий Поділ на Полтавщині 5 березня 1827 року. Його батьки були добрими, освіченими, культурними людьми.

У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим. Йому подобалося усе красиве, але найбільше він любив доглядати за квітами. Його й прозвали “королем квітів”. Знайомі й родичі, вітаючись із ним, казали: “Здоров був, Льолику, квітчастий королику”. Змалку він любив слухати казки баби Одарки про тварин. І йому навіть здавалося, що тварини насправді думають і говорять, що серед них є теж добрі й злі, бідні й багаті.

Іван Франко назвав Леоніда Глібова найкращим українським байкарем.

3. Мовна розминка.

– Які байки Леоніда Глібова ви читали у попередніх класах? З якої це байки?

> “От троє разом запряглись, смикнули – катма ходу…”. (“Лебідь, Щука і Рак”)

– Який висновок з цієї байки ми можемо зробити? (Якщо немає злагодженості в роботі, толку ніякого не буде.)

>”Коли гульк – аж в степ широкий суне злючая зима”. (“Коник-стрибунець”)

– Що ви зрозуміли з цієї байки? (Людина повинна працювати, дбати про своє майбутнє, завтрашній день, не ледарювати, бо буде, як тому Конику, що проспівав усе літо, а тепер танцює “на морозі гопака”.)

> “Не бійсь, мене б не піддурили, хоч як би не хитрили”. (“Чиж та Голуб”)

– Яка мораль цієї байки? (Не смійся над чужим горем, бо ніхто не знає, що його чекає в майбутньому. Допоможи людині, яка потрапила в біду, тоді й ти можеш сподіватись на чиюсь допомогу у скрутну хвилину.)

V. Опрацювання байки Леоніда Глібова “Муха і Бджола”.

1. Бесіда про особливості комах, які є героями байки.

Відгадайте загадки.

– 3 квіток мед вона збирає

І у вулику ховає.

Кружляє цілий день мала.

Здогадались – хто? (Бджола)

– Прилетіла цокотуха,

Щось торочить понад вухом.

Всім набридла байка ця

Без початку і кінця. (Муха)

– Чи знаєте ви, чим бджоли корисні для людей? (Головна користь від бджіл – навіть не мед, а запилення квітів. Пилок прилипає до лапок бджоли, і комаха переносить його з рослини на рослину. В такий спосіб відбувається запилення.)

– Чи любите ви мед? А хто з казкових героїв любить ласувати медом? ( Вінні-Пух)

Зімітуйте, як дзижчить бджола.

– Чому мухи живуть поряд із людьми? (Бо людина залишає після себе залишки їжі, які муха залюбки споживає.)

Зімітуйте дзижчання мухи.

2. Читання байки вчителем.

– Що спільне, а що відмінне між байками “Хвалькувата муха” та “Муха і Бджола”? (Спільне – розповідається про муху, відмінне – перша байка народна, друга – літературна.)

3. Читання байки мовчки.

– Назвіть дійових осіб байки. (Муха і Бджола.)

4. Словникова робота.

– Відшукайте значення слів.

5. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

– Як автор змальовує муху? (“Ледащицею”, розповідає про її безтурботне життя.)

– Якою автор описує бджолу? (Чесна, роботяща, скромна. Зранку до вечора вона в праці.)

– Прочитайте, як Муха описує доленьку Бджоли.

– Чи справді життя Бджоли є нещасним, а Муха – найщасливіша із комах? Пригадайте байки, подібні до цієї за головною думкою.

– Які риси характеру засуджуються в байці?

– Чи може подія, описана в байці, бути реальною? Чому?

– Сьогодні ми отримали ще один урок від байки: боротися з недоліками та вадами можна гострою та влучною зброєю – сміхом.

VI. Підсумок уроку.

– Завершити урок я хочу словами Дмитра Білоуса: “Давно вже немає чарівника слова Леоніда Глібова, та невмирущі його байки. Вони передаються із покоління в покоління як дорогоцінний скарб. Читайте, бережіть і цінуйте їх!”

VII. Домашнє завдання.

Навчитися виразно читати байки. Спробувати розказати байку “Хвалькувата муха” повніше, по-своєму. За бажанням знайти в Інтернеті байку “Муха і Бджола” й прочитати повністю.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Здається, байка просто бреше, а справді – ясну правду чеше