ЗАСОБИ ТВОРЕННЯ СМІШНОГО В КОМЕДІЇ “МІЩАНИН-ШЛЯХТИЧ”. ВИХОВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ТВОРУ
ЛІТЕРАТУРА XVII СТОЛІТТЯ: МІЖ ВІДРОДЖЕННЯМ І ПРОСВІТНИЦТВОМ
§ 9. ЗАСОБИ ТВОРЕННЯ СМІШНОГО В КОМЕДІЇ “МІЩАНИН-ШЛЯХТИЧ”. ВИХОВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ТВОРУ
Інакшого видовища хотілося б вельможі,
Графиня з жахом кинулася з ложі,
Маркіз у образі себе впізнав
І автору багаття побажав.
Нікола Буало
У п’єсі Мольєра панує атмосфера сміху. Драматург використовує сміх для викриття негативних рис людей і вад суспільства. Сміх у комедії має величезну виховну силу, бо з його допомогою автор показує справжнє обличчя людства. Сміх
Сміх у комедії “Міщанин-шляхтич” має не тільки історичну основу: епоха Людовіка XIV давно минула, стосунки між дворянством і буржуазією нині не актуальні, а п’єса й досі подобається публіці. А це означає, що автор втілив у своїх персонажах не стільки індивідуально-конкретне, скільки те, що завжди було й буде притаманне людській натурі. Мольєр, як видатний майстер комедії, показав ті загальні недоліки, що живуть у людях і до сьогодні,- марнославство, лицемірство, невігластво, пихатість тощо.
Сміх Мольєра багатозначний за
Мольєр був блискучим майстром комізму. Комізм у “Міщанині-шляхтичі” виникає і в окремих ситуаціях, в які потрапляють герої п’єси, і в їхніх висловлюваннях (яскравий приклад словесного комізму – “турецька” мова, вигадана автором). Проте комізм криється передусім у характерах персонажів і виявляється через їхні вчинки та діалоги. Не обмежуючись зображенням комічних моментів, драматург створив живі сатиричні образи, які не втратили свого значення і в наш час. Комічні ефекти в комедії Мольєра грунтуються на широкому використанні можливостей народного театру, що надає п’єсі особливої життєвості та дієвості.
Сміх у комедії “Міщанин-шляхтич” – це спосіб викриття лицемірної моралі та рабської психології суспільства, це вираження демократичної точки зору автора і моральний урок не тільки сучасникам драматурга, а й нашому сьогоденню.
Перевірте себе
Визначте тему комедії “Міщанин-шляхтич”.
З’ясуйте особливості конфліктів у п’єсі.
Визначте особливості жанру комедії “Міщанин-шляхтич”.
Поміркуйте і дайте відповідь
Що викликає у вас сміх, коли ви читаєте про навчання Журдена?
Хіба це смішно, що людина вчиться?
На кого Журден хоче бути схожим? Чи варті його ідеали наслідування?
Чи можна назвати Журдена “зовсім темним”, як казав учитель музики?
Хто з персонажів утілює здоровий глузд? Наведіть цитати, що розкривають ставлення цих людей до Журдена.
Хто допомагає відновити справедливість і сприяє шлюбу Клеонта з Люсіль, обдуривши Журдена? У чому тут виявляється позиція автора? На чиєму він боці?
Які риси класицистичної комедії втілені в п’єсі “Міщанин-шляхтич”?
У чому Мольєр був новатором?
Які традиції народного театру простежуються в комедії “Міщанин-шляхтич”?
Які два види комедії розробляв Мольєр? Чи наявні їхні риси у п’єсі? Доведіть свою думку прикладами.
З’ясуйте природу сміху Мольєра. Проти чого був спрямований цей сміх?
Повторіть визначення видів комічного, наведіть приклади та з’ясуйте їхні функції, спираючись на текст комедії.
Знайдіть творче рішення
Напишіть невеликий твір-роздум на тему “Які вони, сучасні журдени?” Можете зробити це у вигляді драматичного етюду, взявши на себе роль комедіографа й використавши різні засоби комічного.