Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Заренко Ярослав Злочин в раю
Заренко Ярослав Злочин в раю
Андрій Гуменюк
ЗЛОЧИН В РАЮ
(Науково-фантастичне оповідання)
– Ось-ось, сюди, будь ласка… Проходьте, можете не роззуватися…
Стеля – до двох метрів. Стіни світло-сірі, тектоліт і металопластик. Прості зручні меблі – наче з салону аеробуса другого класу.
Усе аскетично, функціонально і навіть трохи архаїчно. Як і має бути.
– … Роззуватися в офісі у нас прийнято, але нічого… Кави будете?
Хитаю головою. Ні. І так усе добре.
Бра у вигляді голови китайського дракона на стіні. Комп – старенький “Wiener”.
Показна чистота, легка запопадливість і нервозність господаря. Як і має бути.
Я розумію – не кожен день він зустрічає гостя з метрополії. І те, що гість – не людина, а біоробот (серійний номер на моїй шиї добре видно) суті справи не міняє.
Як і мета мого візиту на Ліберію.
– Чай? Сік? Ви впевнені? Добре, добре, перейдемо до справи… о-ой, дожився до сорому на старість…
Типовий європеоїд. Ознак мутацій не помітно. Низенький, повний. Добреньке обличчя з кирпатим носом і дрібними жвавими очима. Простий сірий костюм з натуральної
“його чесність губернатор Ліберії Борис Золотарьов”.
– Мені потрібні всі матеріали, що стосуються справи, ваша чесність, – кажу я, вмощуючись у кріслі.
– Так, так, звичайно, детективе, все вже підготовлено…
Кидається до свого “Wiener’a”. На лобі – піт. Кілька секунд – і повне досьє на дисплеї. Підсовую крісло ближче, уважно проглядаю матеріали слідства, наче вперше бачу.
– А комісара Сімон хіба не буде? – питаю ніби між ділом.
– Жанетта? Вона зараз прийде… Вона проводила урок біобезпеки в одній школі, коли повідомили, що корабель з Землі прилетить раніше.
– Почекаємо громадянина комісара. – Встаю з крісла. – А ви, будь ласка, дайте відповіді на деякі питання.
Губернатор так затрусив головою, наче хотів її позбутися.
– Я весь ваш, детективе І-258!
– Можна просто Олег. Чи не відбувалося в колонії нічого дивного безпосередньо перед цим випадком?
– Абсолютно нічого, абсолютно. Нормальні трудові будні нормальної колонії. – Здається, наче Золотарьов трохи заспокоївся. Трохи.
– Та-а-ак…
Встаю, повільно йду до вікна. Красиві, у рафлезіанському стилі – звужуються доверху, з пласкими дахами, прикрашені геометричними візерунками – будинки до трьох поверхів висотою. Низенькі місцеві деревця з блідо-блакитним листям.
Погляд униз – і піді мною, широка і світла, цетральна вулиця Фрідом-Сіті, названа на честь Маріуса Лі. У затишному сквері в кінці вулиці можна помітить і скромненький пам’ятник покійному генсеку, який перший запропонував освоювати Галактику руками каторжників.
– Як щодо емоційного фону ваших громадян?
– Повний порядок! У місті в той день, як завжди, панував чудовий мирний настрій. Ніяких заворушень, ніяких стресових ситуацій міського чи, тим більше, планетарного масштабу… Я ж кажу, нормальний день!
– Чи існують на Ліберії і конкретно у Фрідом-Сіті якісь нелегальні організації, небезпечні релігійні секти?
– Ну що ви… – Золотарьов не стримався і засміявся. – У нас?! Сектанти? – Аж перехрестився. – Ліберіани – добрі, слухняні громадяни. Ви ж самі знаєте!
Та-а-ак… Добрі та слухняні. У тому-то й уся справа.
У ХVIII столітті омріяний поколіннями мандрівників далекий материк Австралію заселяли англійські каторжники. Через століття це вже була розвинена демократична держава.
У 2060-их китайці у своїх марсіанських шахтах використовували працю зеків. Здебільшого політв’язнів. Цей експеримент завершився невдало – серією бунтів, а згодом масовим повстанням і створенням незалежної Республіки Пурпурового Неба. Республіка проіснувала 7 місяців, після чого була анексована американцями.
Може, саме через це на початку ери міжзоряних подорожей громадськість Сонячної системи спочатку не сприйняла ідей генсека Маріуса Лі. Та згодом вони (ці ідеї) почали втілюватися у життя.
Це було економно, ефективно і дуже вигідно. На далекі планети інших зоряних систем посилали злочинців, що пройшли спеціальний курс психологічної реабілітації. Вони остаточно перевиховувалися шляхом праці – і готували для людства нові колонії. Епідемія інопланетної зарази? Космічна катастрофа? Ну то й що?! Матінка Земля нічого не втрачала з загибеллю чергової партії асоціальних елементів. (Останню причину, звісно, вголос ніхто не говорив…).
А скоро виявилося, що “зоряна каторга” має й інші переваги..
По-перше, біорів – штучних людей, які першими призначалися на роль підкорювачів Космосу, – можна було використовувати для інших цілей. Маючи мінімум найпримітивніших емоцій, надвисокі інтелектуальні здібності та контрольовану психіку, біори перетворилися на ідеальних юристів, поліцейських, слідчих – представників професій, де ці якості були незамінними.
По-друге, хоча колоністи і здобували свободу і громадянські права через п’ять земних років після міграції (і навіть могли повернутися, хоч це ставалося вкрай рідко), вони лишались залежними від метрополії. Це відкривало широкий простір для різних соціальних експериментів.
Так і з’явилася Ліберія. Задум був просто фантастичний – суспільство без насильства. Загальна рівність, свобода, моральність. І найнеймовірніше, що цей план діяв!
Унікальна система виховання, заснована на постійному легкому психоконтролі при практично повній свободі самовираження – а які можуть буть обмеження, якщо перед тобою цілий світ? – робила з людьми чудеса. За майже шістдесят років існування людських поселень на планеті не сталося жодного вбивства. Засвоєні з раннього дитинства правила і моделі поведінки стримували агресію. Найтяжчу і найнебезпечнішу роботу виконували роботи – спочатку земні, а згодом місцевого виробництва. Тож потреби у будь-яких формах рабства не було, так само як і приводів для соціального невдоволення. Добровільна кооперація плюс той самий психоконтроль – проблему економічних злочинів знято. Доступність віртуальних секс-програм і далеко не пуританська мораль – нема сексуальних злочинів. Шлюбна зрада означала автоматичний розрив шлюбного контракту.
Усе було чітко і якісно продумано. Так, це суспільство не було ідеальним. Але впевненими кроками до цього ідеалу наближалося.
Через два роки цю схему мали почать вводити і в Сонячній системі. Повним ходом йшла підготовка до референдуму, велися запеклі дискусії.
І тут – убивство…
– Ясно. Як часто проводиться психомоніторинг дорослої людини?
Тепер у мене було два співрозмовника. Комісар з безпеки Жанетта Сімон – невисока 30-річна негритянка, єдина з адміністрації, що не належала до першого покоління ліберіан – прийшла, коли я прокручував у голові файл з історії планети і паралельно вів розмову із Золотарьовим..
– Раз на півроку, – відповідає Сімон.
Комісар – серйозна, зосереджена. Губернатор – все ніяк не заспокоїться. Уже і в кріслі сидіть не може.
– Планувалося раз на рік, – з гордістю каже Золотарьов, – але наші громадяни забажали частішої перевірки.
Ще раз уважно вивчаю Сімон, її реакції. Не тому, що підозрюю.
– Як часто такі перевірки дають негативний результат?
Я вже давно знаю, хто вбивця.. Це стало ясно ще з перших звітів на Землю. Моя місія зовсім інша.
– Трапляється. Неврози, легкі психози, схильність до агресії. – Це Сімон. – Таких ми знаходимо – і проводимо терапію. Всі злочини вбиваються у самому зародку.
Тепер уже ні.
– Ясно. Мене цікавить особистість загиблого громадянина Франца Томіча.
Комісар одразу підібралася. Хижий звір. Губернатор тяжко зітхнув.
– Томіч… – Золотарьов зробив паузу. – Краще за все продивитись його психопрофіль… Та я розумію, ви вже його маєте, вам потрібна неофіційна думка… – Зітхнув. – Неприємна особистість. Замкнений, вічно похмурий, людей не любив. Двічі моніторинг показував у нього незначну схильність до агресії, психологічного мазохізму. Важка… дуже важка для роботи людина. – Золотарьов перезирнувся з Сімон, наче перевіряючи, чи можна було це говорить.
(2 votes, average: 3.50 out of 5)
Схожі твори:
- Олесь Олександр Ярослав Мудрий О. Олесь. “Княжа Україна”. – Київ, “Веселка”, 1991. Після ката Святополка, Що замучив трьох братів, Брат четвертий на престола, Ярослав розумний сів. Святополком Окаянним Все зруйновано було. Бідувало бідне місто, Бідувало і село. І усю свою увагу Ярослав зверкув на лад. І небавом Україна Зацвіла, як пишний сад. І небавом...
- У чому злочин і кара Родіона Раскольникова? (за романом Ф. М. Достоєвського “Злочин і кара”) “Злочин і кара” – один із найкращих романів Достоєвського. Створювався твір в умовах страшенних злиднів. Він складається із шести частин з епілогом. Одна частина – опис героя Раскольникова і його шлях до злочину. Решта п’ять розповідає про те, як він мучився, страждав через те, що накоїв. Петербург у романі –...
- “У чому злочин і кара Родіона Роскольникова з роману Ф. Достоєвського “Злочин і кара” Головним жанром Золотої доби соціально-психологічної прози ХІХ століття став соціально-психологічний роман, яким являється роман Федора Достоєвського “Злочин і кара”. В цьому творі ми спостерігаємо боротьбу в душі Родіона Раскольникова. За своєю теорією він поділяє людей на геніїв і рабів. Першим дозволено все, вони можуть робити будь-що аби тільки це якось...
- Ярослав Мудрий скорочено – Олександр Олесь Після жорстокого князя Святополка на престол у Києві сів Ярослав. Люди бідували, бо все було зруйновано. І усю свою увагу Ярослав звернув на лад. І невабом* Україна Зацвіла, як пишний сад. Невабом* (незабаром) Люди почали багатіти, Дніпром до Києва попливли чужоземні купці. Ярослав дбав про киян, Так живий, шумливий Київ...
- Образи п’єси “Ярослав Мудрий” Образ Ярослава Мудрого привабив Івана Кочергу передусім як образ суперечливий, у якому тісно поєднатися, з одного боку, лицарська відвага, державний розум, підтримка науки, знань, щедрість, а з другого – честолюбство, лукавство, лякливість. В уяві драматурга постала трагічна постать людини енергійної, запальної, активної, яка шукала істину і помилялась, дбала про добробут...
- Ярослав Галан проти фашизму Ярослав Галан – палкий борець проти фашизму в усіх його проявах, безмежно й до останку люблячий свій народ, свою Батьківщину. Його гостра й несхибна зброя – це памфлети, статті, оповідання, п’єси. Своїми творами він відкрив до цього незнані в українській публіцистичній літературі пізнавально-емоційні можливості, нові засоби виражальності, жанрове багатство. Памфлети...
- Сюжетно-композиційні особливості п’єси “Ярослав Мудрий” П’єса І. А. Кочерги “Ярослав Мудрий” – вершина майстерності письменника. Це справжній гімн не князеві, хоча б і названому Мудрим, не вождеві, а безсмертній творчій силі народу, полум’яному патріотизмові, любові до Батьківщини. Образ Ярослава Мудрого привабив Івана Кочергу передусім як образ суперечливий, у якому тісно поєдналися, з одного боку, лицарська...
- Герої драми “Ярослав Мудрий” У п’єсі “Ярослав Мудрий” І. Кочерга відтворив дух історичної епохи XI століття за часів князювання Ярослава Мудрого. Він зумів втілити основні настрої тієї доби в живих та яскравих образах. У п’єсі багато дійових осіб. Крім історичних постатей (Ярослав, Інгігерда, Анна), чимало авторських персонажів (Микита, Журейко, Милуша, варяги). Кожен з цих...
- Образ Ярослава Мудрого (за п’єсою “Ярослав Мудрий”) Коли розпочалася Велика Вітчизняна війна, Іван Кочерга, якому було 60 років, виїхав до Уфи. Тут письменник дуже багато працював для загальної справи перемоги над фашистами: редагував газету “Література і мистецтво”, писав драматичні твори, присвячені боротьбі з ворогом, вів наукову роботу. Думками письменник линув до Києва – столиці України, до свого...
- Твір за драмою “Ярослав Мудрий” У величні й тривожні дні нашої Батьківщини, зокрема в часи Великої Вічизняної війни, погляди митців часто зверталися в далеке минуле, до постатей наших славних предків – Ярослава Мудрого, Данила Галицького, Олександра Невського, Богдана Хмельницького. І це не було випадковим. Образи прадавнього минулого нашої землі ставали поряд із героями сучасності, будили...
- Відповідальність людини за долю держави (за драмою “Ярослав Мудрий”) Щодо драматичної поеми І. Кочерги іноді постає питання, чому автор не обмежився чітким відтворенням існуючої історичної правди, але на основі реальних подій відтворює сюжет, сповнений деяких неточностей або й “грубих помилок”, – відходжень від реалії, що її занесено до літописів княжих часів. Відповідь на це непросте, але цілком слушне запитання...
- І. Кочерга “Ярослав Мудрий” Образ Ярослава Мудрого привабив Івана Кочергу передусім як образ суперечливий, у якому тісно поєдналися, з одного боку, лицарська відвага, державний розум, підтримка науки, знань, культури, щедрість, а з другого – честолюбство, лукавство, лякливість. В уявленні драматурга постала трагічна постать людини енергійної, запальної, активної, яка шукала істину і помилялась, дбала про...
- ІВАШКЕВИЧ, Ярослав (1894 – 1980) ІВАШКЕВИЧ, Ярослав (Iwaszkiewicz, Jaroslaw – 20.02. 1894, с. Кальник Київс. губернії – 02.03.1980, Стависько, побл. Варшави) – польський письменник. Івашкевич народився в селі Кальник (тепер – Вінницька обл.). Його батько, Болеслав Івашкевич, навчався у Київському університеті (разом з Фадеєм Рильським, батьком М. Рильського), але за участь у...
- Основні проблеми драматичної поеми І. Кочерги “Ярослав Мудрий” Однією з кращих драматичних поем І. Кочерги на історичну тему є п’єса “Ярослав Мудрий”, бо сама постать князя Ярослава, якого за його справи народ назвав мудрим, цікава і епохальна. Це і сильний воїн, і книголюб, і автор перших руських законів, і будівничий, творіння рук якого – Софіївський собор – ось...
- “Беретеся мудрість не із заповітів” (за драмою “Ярослав Мудрий”) Роздуми Івана Кочерги про людську мудрість втілені в образах Сельвестра, Ярослава Мудрого. Мабуть, невипадково твір про київського князя починається з розповіді вченого монаха Сельвестра. І формула мудрості, виведена ним, така: Не те чеснота, лиш би книги чтить, А щоб од книг зерно добра й любові В своїй душі посіяти й...
- Моральні цінності в драмі И. Кочерги “Ярослав Мудрий” Неможливо уявити собі Київську Русь без могутньої фігури Ярослава Мудрого, котрий нібито є втіленням моральних цінностей і ідеалів наших предків. Цікава й складна, дуже суперечлива фігура. Жорстокий полководець і мудрий книголюб. Творець першого зводу російських законів – “Російської правди” і князь, що залізною рукою карав у міжусобній боротьбі навіть найближчих...
- Твір по драмі И. Кочерги “Ярослав Мудрий” Відносно драматичної поеми И. Кочерги іноді коштує питання, чому автор не обмежилося чітким відтворенням існуючої історичної правди, але на основі реальних подій відтворить сюжет, сповнений деяких неточностей “грубих помилок”, – відступів від реалії, що занесена в літописах князівських часів. Відповідь на це непростий, але цілком сприятливе питання варто шукати, виходячи...
- ЯРОСЛАВ СТЕЛЬМАХ Ярослав Михайлович Стельмах народився 30 листопада 1949 р. в Києві в родині відомого українського письменника Михайла Стельмаха. Закінчив Київський педагогічний інститут іноземних мов, Вищі літературні курси в Москві та аспірантуру. Працював викладачем у вищих навчальних закладах, перекладачем. Відомий літератор Абрам Кацнельсон згадував часи, коли він підтримав на Всесоюзному семінарі молодих...
- Сюжетно-композиційні особливості п’єси І. Кочерги “Ярослав Мудрий” П’єса І. А. Кочерги “Ярослав Мудрий” – вершина майстерності письменника. Це справжній гімн не князеві, хоча б і названому Мудрим, не вождеві, а безсмертній творчій силі народу, полум’яному патріотизмові, любові до Батьківщини. Образ Ярослава Мудрого привабив Івана Кочергу передусім як образ суперечливий, у якому тісно поєдналися, з одного боку, лицарська...
- Ідейне навантаження драматичної поеми Івана Кочерги “Ярослав Мудрий” … А ми, кому судилося ще жити, Життя трудом повинні заслужити І сили всі Вітчизні присвятить… Саме таку настанову-заповіт дає в драматичній поемі “Ярослав Мудрий” своїм сучасникам Іван Антонович Кочерга – видатний український драматург і мужня та переконана у своїх поглядах на світ людина. Письменник відчував внутрішню схильність до філософічності...