Заклик до очищення від обивательської скверни в оповіданнях Чехова
Уже в самі останні роки свого життя Чехов одержав листа від двох сільських учительок, сестер Тижнових, Любові й Клавдії. Лист був із Сибіру, з Енисейской губернії. З листа видно, що вчителювання принесло сестрам розчарування, і от чому: “Доводиться витрачати молоді сили на дріб’язкову боротьбу зі старшим учителем, що – людина дуже подленький, ужаснейший формаліст, божевільний на офіційних паперах за №№ 7, 137 і т. п. На своєму педагогічному поприщі марить про якусь необмежену владу над школою й хоче змусити неї почувати, роблячи щохвилинні,
Почуваючи гибельность такого існування, коли всі сили йдуть на пошленькую боротьбу із цим учителем (хотілося б знати, чи догадувалися кореспондентки Чехова, як схожий цей старший учитель на Беликова), сестри просили Чехова допомогти їм улаштуватися вчитися на Петербурзьких курсах, просили надіслати грошей для цього. “…Ми
Для нас, що добре знають по творах Чехова, як важко жилося провінційним учителям у тодішній Росії, цей лист звучить як ілюстрація, з одного боку, до оповідань “Людин у футлярі” (любов до циркулярів, анонімні доноси, нескінченні зауваження) і “На підведенні” (важкий побут сільської вчительки, безгрішшя, дрібні турботи) і, з інший,- до “Нареченій”, у якій розповідається саме про те, про що мріють сестри Тиж-нови: провінційна дівчина їде вчитися в Петербург і прилучається до життя осмисленої, заповненої духовно й виправданої морально.
У цьому листі немає звичайного читацького відгуку на твори Чехова. Проте воно чудово саме як свідчення про життєвість змісту чеховської творчості. З нього ясно видно, як у читачах Чехова пробуджувалася воля до дії, до практичного здійснення мрії його кращих героїв про інше, прекрасне життя. Немов оповідання “Наречена”, що з’явилася відгуком на дійсні настрої часу, сам заражав сучасників прикладом життя останньої героїні письменника
Читачів, що співчувають авторській критиці дійсності й авторській мрії, до кінця XIX – початку XX століття ставало усе більше й більше.
Суперечка читачів, що по-різному розуміють відношення Чехова до своїх героїв, якось розгорівся в московському студентському середовищі із приводу оповідання “Випадок із практики”. Про цю суперечку Чехову повідомив студент Н. Н. Тугаринов в 1899 році: “Три чверті захоплювалося й мліло, а інші, навпаки, бурчали…” Тим, хто “бурчав”, здавалося, що в оповіданні немає нічого підбадьорюючого, що в ньому “все мертво”. “Раз їм схотілося “бадьорості”,- продовжував далі Н. Н. Тугаринов,- те я розгорнув книгу й на с. 197 прочитав своїм опонентам наступні рядки про думи доктора Корольова: “И він знав, що сказати їй; для нього було ясно, що їй потрібно скоріше залишити п’ять корпусів і мільйон, якщо він у неї є, залишити цього диявола, що по ночах дивиться; для нього було ясно також, що так думала вона й тільки чекала, щоб хто-небудь, кому вона вірить, підтвердив це”.
Незадоволені відсутністю “бадьорості” в “Випадку із практики” читали оповідання, не вникаючи в його глибокий зміст, і, подібно Лейкину стежили тільки за ходом подій, а події ці були дійсно дуже смутні: Ліза Ляликова давно й, імовірно, безнадійно хвора якоюсь незрозумілою хворобою; на доктора, викликаного до неї, моторошне враження робить обстановка, у якій вона живе, особливо лиховісний вид фабричних корпусів, і лише небагато заспокоївши хвору, він їде
Обидві групи читачів по-своєму почували новизну Чехов-художника, але по-різному оцінювали її.
Камерним темам і сюжетам письменник давав рідку по глибині й масштабності художнє трактування. І прийняли це як велике досягнення лише ті читачі, яких не злякала незвична форма чеховського об’єктивного оповідання, і вони не шукали в авторському тексті повчальних роз’яснень або спеціальної вказівки на “бадьорі” моменти
Перед нами пройшов довгий ряд героїв Чехова, різноманітних по розумовому кругозорі, по характері й, що особливо важливо для нашої теми, по життєвій позиції. На одному полюсі системи образів ми спостерігали випадки, коли властива людині з дитинства схильність до добра, красі, справедливості притуплялася, і в герої виразно проступали риси моральної ущербності. Самим ненависним Чехову якістю людської особистості було внутрішнє рабство, вона виставив цю рису у всій її непривабливості, особливо в гумористичних героях. До багатьом персонажам ранніх оповідань Чехова застосовні слова В. Г. Бєлінського: “…почуття гуманності ображається, коли люди не поважають в інших людського достоїнства, і ще більше ображається й страждає, коли людина сам у собі не поважає власного достоїнства”.
На іншому полюсі системи образів природне для людської натури прагнення до почуттів шляхетн і прекрасним не заглушалося в героях, а розвивалося й приводило зрештою до пробудження громадянської відповідальності за все, що відбувається вжизни.
Між цими полюсами – безліч таких героїв, які, почавши своє свідоме життя із шукань сенсу існування, поступово відрікалися від духовних інтересів і перетворювалися в обивателів, зайнятий суєтними справами. Але бувало й так, що в кому-небудь із тих, хто на життєвому шляху спіткнувся й ледве було не догодив у міщанське болото, раптом просипалася живаючи душа. Очищення від обивательської скверни й напружені роздуми таких оступившихся людей над справжніми цінностями життя – один з головних мотивів чеховської творчості 1890-х – 1900-х років. Цей мотив втілений Чеховим з художньою досконалістю
Чехов коштує в ряді самих великих імен світового мистецтва. Людство звертається до таких письменників не для відпочинку, як герой оповідання Горького “Про неспокійну книгу”, і не тільки для насолоди “гарною літературою”, але з бажанням угамувати духовну спрагу. У безустанних шуканнях змісту людського життя Чехов – один з найперших наших помічників, надійний друг і порадник
Схожі твори:
- “Деталі у оповіданнях А. Чехова” Чехов виступив справжнім новатором як у прозі, так і в драматургії. Оповідання та повісті письменника вражають відсутністю в них яскравого цікавого сюжету – все відбувається, як у житті. Ті події, які розгортаються на сторінках його творів, становлять лише зовнішню канву, а головне – це внутрішній сюжет, зміна самого героя, його...
- Тема обманутих надій в оповіданнях А. П. Чехова Сьогодні твору Антона Павловича Чехова многими маститими письменниками, літературними критикамі й простими шанувальниками його таланта по праву считаются одними із кращих зразків сьогодення майстерства зображення людського життя. Звичайного життя, з усіма її плюсами й мінусами, проблемами й радостями, звичками й незначними, на перший погляд, деталями. Герої більшості добутків цього талановитого...
- Смішне й смутне в оповіданнях А. П. Чехова У творах Чехова величезне число відтінків комедійного й драматичного. Чим більше вдивлявся письменник у найпростіші життєві ситуації, тим до більше несподіваних висновків приходив. Гумористичні обставини раптом оберталися драмою, а сумні події перетворювалися у фарс. Все це виражено у творах Чехова, де, як у житті, переплітаються смішне й смутне Письменникові хочеться,...
- Висміювання підлабузництва, самоприниження, чиношанування та малодушності в оповіданнях А. Чехова Антон Павлович Чехов за фахом був лікарем, але славу і визнання принесли йому короткі оповідання. Саме оповідання стали засобом лікування людських над, негативних рис характеру. Кожний рядок, написаний автором, бореться за людяне в людині. Що може бути приємніше за зустріч шкільних друзів? Можна разом пригадати багато веселих і цікавих моментів...
- Значення художніх деталей у оповіданнях А. П. Чехова Л. М. Толстой казав, що твори А. П. Чехова зрозумілі і споріднені не тільки всякому росіянину, але і усякій людині взагалі. Дійсно, головною темою творчості Чехова (як Толстого і Достоєвського) став внутрішній світ людини. Але художні методи, художні прийоми, які використовували у своїй творчості письменники, різні. Чехов по праву вважається...
- Новий погляд на “маленьку людину’ в оповіданнях А. П. Чехова І. Звернення до проблеми “маленької людини” російських письменників О. С. Пушкіна, М. В. Гоголя, Ф. М. Достоєвського, А. П. Чехова (заклик Гоголя полюбити, пожаліти “маленьку людину” такою, яка вона є; прагнення Достоєвського побачити в ній особистість; пошук Чеховим винного не в суспільстві, а в самій людині). ІІ. Новий поворот старої...
- Роль художніх деталей в оповіданнях А. П. Чехова У Творчості Антона Павловича Чехова оповідання займає особливе місце. Він був одним з улюблених жанрів письменника. Характерною рисою оповідання як літературного жанру є його порівняно невеликий обсяг, що робить досить скрутним застосування великих описів. Тому для письменника, що працює в цьому жанрі, особливо важливо вміти передати ідею за допомогою художніх...
- Художня деталь в оповіданнях Чехова Після смерті Чехова Л. Н. Толстой сказал: “Достоїнство його творчості в тім, що воно зрозуміло й споріднене не тільки всякому росіянинові, але й усякій людині вообще. А це головне”. Дійсно, передметом дослідження Чехова (так само як і Толстого й Достоєвського) став внутренний мир людини. Але художні методи, художні прийоми, які...
- Заклик до пошуків людського щастя у творчості Чехова Наближався до заходу XIX століття. Століття, початок якого, осяяне полум’ям Вітчизняної війни 1812 року, дало гігантський поштовх розвитку національної самосвідомості російського народу. Століття, що приніс світову славу російської літератури, живопису, музиці, науці. Гігантський зліт культури – і в той же час неграмотність, невігластво, нестерпна потреба основної маси народу. Громадські протиріччя...
- Роздуми про сенс життя в оповіданнях А. Чехова Із чого складається наше життя? Хіба з великих подій історичного значення, парадів і свят? Зовсім ні. Інколи й це буває, але щоденне життя зовсім не свято. І серед буднів воно інколи здається нудним, безглуздим. Проте це наше жииття, єдине й неповторне. Саме в цьому переконує читача й А. Чехов, міркуючи...
- Погане й гарне в оповіданнях Чехова Із часів Горького в нас установилася традиція зв’язувати об’єктивність Чехова з його оптимізмом, з вірою в майбутнє Росії. Дійсно, Росія Чехова – це не тільки “країна казенна”, як виразився якось сам письменник, це не тільки житло унтерів Пришибеевих і футлярних людей. Це країна й прості люди, які шукають щастя й...
- “Герої часу” в оповіданнях А. П. Чехова Нещодавно я прочитала оповідання Чехова Іонич. Чехов пристрасно бичував людську вульгарність в побуті і настроях інтелігенції. Намалювавши безліч образів російських інтелігентів, Чехов досяг величезної сили типізації. Імена деяких його героїв стали загальними. До їх числа належить передусім ім’я Бєлікова, ворога всього нового і свіжого, людини у футлярі, що живе під...
- “Маленька людина” в оповіданнях і п’єсах А. П. Чехова В людині повинно Бути усе прекрасно: І обличчя, і одяг, і Душа, і думки. А. Чехов Маленька і велика людина. Як порівняти, чи можна взагалі порівнювати людей? Як визначити розмір одного й іншого в цьому “бурхливому світі?” І чи не увагою до “маленької людини”, до звичайної людини обділене наше сьогоднішнє...
- Осуд вульгарності паразитичного життя в оповіданнях Чехова Для Чехова вульгарність – це самозакоханість, байдужість до інших людей, нікчемність духовних інтересів, самовдоволення, брехня. Часто вульгарність виступає за зовнішньою інтелігентністю людини. Чехов був самим непримиренним ворогом вульгарності і розкривав її різні прояви. Письменник бачив, що навіть усередині однієї сім’ї вульгарність тупих і обмежених людей душить людей чуйних і талановитих....
- Маленька людина в оповіданнях і п’єсах А. П. Чехова АНТОН ЧЕХОВ ТВОРИ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ АНТОН ЧЕХОВ “Маленька людина” в оповіданнях і п’єсах А. П. Чехова В людині повинно Бути усе прекрасно: І обличчя, і одяг, і Душа, і думки. А. Чехов Маленька і велика людина. Як порівняти, чи можна взагалі порівнювати людей? Як визначити розмір одного й іншого в цьому...
- Викриття пороку суспільства в оповіданнях А. П. Чехова Геніальний росіянин письменник А. П. Чехов, що творив на грані століть, створив безліч чудових добутків, що оповідають про життя російського суспільства в цей перехідний період. В оповіданнях цього письменника знайшли своє відбиття багато недоліків і “хвороби” того часу, серед яких – чиношанування й міщанство, вульгарність і прагнення відгородити себе від...
- Непримиренне ставлення до бездуховності в оповіданнях Антона Чехова Відомий російський письменник Антон Павлович Чехов написав багато оповідань. Та я хочу розповісти про “маленьку трилогію” – це три оповідання А. Чехова, які написані в 1898 році: “Людина в футлярі”, “Агрус”, “Про кохання”. Вони пов’язані між собою загальною ідеєю, сюжетом, персонажами. Головний герой оповідання “Людина в футлярі” вчитель Вєліков смішний...
- Проблема деградації особистості в оповіданнях Чехова Борючись проти всіляких ілюзій, Чехов протиставляє їм правду життя, як він її розуміє. Драму загибелі усіх сподівань людини намалював Чехов в оповіданні “Іонич”. Райдужний настрій Дмитра Іонича Старцева по приїзді його в нове місто тривав недовго. Невдовзі йому відкривається справжнє обличчя міського життя. Іонич не мириться з обивательщиною. Спочатку він...
- Непримиренне ставлення до бездуховності в оповіданнях Чехова Відомий російський письменник Антон Павлович Чехов написав багато оповідань. Та я хочу розповісти про “маленьку трилогію” – не три оповідання А. Чехова, які написані в 1898 році: “Людина в футлярі”., “Агрус”, “Про кохання”. Вони пов’язані між собою загальною ідеєю, сюжетом, персонажами. Головний герой оповідання “Людина в футлярі” вчи гель Бєліков...
- Проблема деградації особистості в оповіданнях Антона Чехова Головна тема творів видатного російського письменника і драматурга А. П. Чехова – це життя звичайних людей, його сучасників, яке автор змальовує зі співчуттям до них і з обуренням проти умов, у яких вони змушені жити. Життя у суспільстві, устрій якого майже неминуче примушує їх деградувати, і ніщо для його героїв...