“Задушливо – і все-таки до смерті хочеться жити” О. е. Мандельштам (По творчості поета)
1. Основні етапи творчого шляху поета. 2. Основні теми лірики Мандельштама. 3. Трагічна загибель поета. О. е. Мандельштам народився в сім’ї ремісника, що згодом став купцем. Разом з рідними хлопчик переїхав у Петербург, де закінчив Тенишевское училище Чимало вплинула на юнака особистість викладача літератури – відомого вченого-пушкініста й поета В. В. Гиппиуса. Юнак надійшов і успішно закінчив історико-філологічний факультет Петербурзького університету Ще в шкільні роки він став захоплюватися поезією.
Свій перший вірш Осип емильевич
Одночасно він досить трагично сприймає навколишній світ і навіть шукає шляхи виходу із цієї ситуації в релігії. В 1911 році парубок звертається до нового напрямку в мистецтві – акмеизму. Немаловажну роль у цьому зіграло спілкування з Н. С. Гумилевим і А. А. Ахматовій. Саме в акмеизме Мандельштам бачить можливість подолання
Багато хто його ліричні добутки написані, виходячи з контексту історії культури. Звідси в Мандельштама так багато історичних образів, а поезія наповнена мотивом трагічного переживання загибелі культури: Прославимо влади похмурий тягар, Її нестерпний гніт. У ком серці є, той повинен чути, час, Як твій корабель до дна йде. Перша книга Осипа емильевича одержала назву “Камінь”.
У ній поет звернувся до класичних тем. Вірші стали звучати врочисто й строго. Вони принесли популярність Мандельштаму в літературних колах. Осипнув емильевич спочатку досить захоплено сприйняв початок Першої світової війни, однак незабаром розчарувався в ній.
Жовтневу революцію він уважав неминучим злом, але поступово його охопила надія, що жорстокий державний лад може бути гумманизирован. Можливо, саме тому він залишився в Росії. Після революції він спочатку жив у Ленінграді, а потім переїхав у Москву, де заробляв собі на життя вбогими перекладами. До кінця своїх днів він не зміг упокоритися з нелюдськістю й жорстокістю нової влади. На початку творчого шляху в лірику Мандельштама явно проглядається тема тендітного людського миру перед величним ликом непізнаної вічності й долі.
З дитячою безпосередністю поет вірить і не вірить у цей застрашливий образ. Уже на тлі цієї нескінченності поет міркує про цілком людські речі: Нам чи, кинутим у просторі, Приреченим умерти, Про прекрасну сталість И о вірності жалувати! Він розуміє, що людство часто забуває про своє високе призначення в цьому світі, розпорошуючись на дрібні й непотрібні речі. І під тимчасовим небом чистилища Забуваємо ми часто про те, Що щасливе небохранилище – Розсувний і прижиттєвий будинок. У поезії Осипа емильевича досить цікаво представлений мир речей.
Поет не надавав матеріальним цінностям великого значення, оскільки перед особою вічності, вони неминуче перетворюються в порох. Убивайте міцніше палі, Стукаєте, молотки, Про дерев’яний рай, Де речі так легкі! У поета багато віршів про Петербург. Мандельштам неоднозначно ставиться до міста, де пройшла частина його дитинства і юність.
З одного боку, він любив це місто як свою батьківщину, де відомий кожний завулок, кожна травинка: “Я повернувся в моє місто, знайомий до сліз”. З іншого боку, суворий Петербург асоціюється в поета із чимсь лиховісна й незбагненним, як сама смерть: “У Петербурзі жити – немов спати в труні”. У той же час це холодне місто притягає поета, він вертається в нього знову й знову: У Петербурзі ми зійдемося знову, Немов сонце ми поховали в ньому, И блаженне, безглузде слово В перший раз вимовимо.
Осипнув емильевич, що народилися наприкінці XIX століття й свій творчий шлях прокладивавший у початку XX сторіччя, відчував себе поетом своєрідного перелому століть, коли стара епоха переміняється нової. Він гостро почуває розрив між минулим і майбутнім, добре відомі й добрим, як ласкаві материнські руки, і незвіданим, застрашливим, немов дика тварина, що кидається на всіх кому випало виявитися поблизу: Мені на плечі кидається століття-вовкодав, Але не вовк я по крові своєї: Запхай мене краще, як шапку в рукав Жаркої шуби сибірських степів… Все своє життя Мандельштам був закоханий у древню Елладу, прекрасно відчуваючи зв’язок російської культури з еллінізмом: “Усе переплуталося, і солодко повторювати: / Росія, лета, Лорелея”.
Багатьох великих російських поетів, таких як А. С. Пушкін або К. Н. Батюшков, він відносив саме до “еллінської лінії” і безмірно любив і поважав їх за це. А я співаю вино часів – Джерело мовлення италийской, И в колиски праарийской Слов’янський і германський льон! У своїх віршах він багато міркує про поезію й про роль поета, його творчості в житті суспільства.
Ця тема плавно зливається з мотивом творчості в сучасної російської поезії. Доля поета, на думку Мандельштама, завжди виявляється трагічною. Тут пише страх, тут пише зрушення Свинцевою паличкою молочної, Тут дозріває чернетка Учнів води проточної. В 30-х роках XX століття в силу грізних і трагічних подій, що відбуваються з Росії, у творчості Осипа емильевича усе голосніше й голосніше зазвучав соціальний початок. Поет не приемлет авторитаризму й придушення свободи особи новою владою.
Доходить до того, що поет відкрито став виступати проти жорстоких законів Радянської держави. В 1930 році Мандельштам створив вірш “Четверта проза”, у якому він розкриває несправедливості, що діються при новому режимі. Три роки через з’явився ще більш обурений вірш “Ми живемо, під собою не чуючи країни”, що по праву сприймається як епіграма на Сталіна: А де вистачить на полразговорца, Там пригадають кремлівського горця. Його товсті пальці, як хробаки, жирні, А слова, як пудові гирі, вірні, Тараканьи сміються глазища И сіяють його халяви. Безумовно, нова влада не могла простити подібного відношення до Радянської дійсності, а головне до вождя.
Вірші Мандельштама билизапрещени, а самого його заарештували в 1934 році. Поета відправили в посилання на Північний Урал, де в нього розвивається щиросердечна хвороба. Справа в тому, що очікування смерті й зненацька м’який вирок підкосили психічна рівновага Осипа емильевича. Він раптом почав створювати добутку, у яких звучить прославляння Радянської влади, хоча багато літературознавців, та й він сам списують це винятково на його щиросердечний розлад. Після посилання поет біля року “як у страшному сні”, на думку Ахматової, прожив на околицях Москви.
В 1938 році Мандельштама заарештували знову “за контрреволюційну діяльність”. Його присудили до відбування строку на Колимі, однак поет помер по дорозі. Більше двадцяти років його творчість була під забороною в СРСР, однак вірші Осипа емильевича все-таки дійшли до читачів, більше того, проникнули в душі й назавжди обезсмертили ім’я поета: Народу потрібний вірш таємничо-рідний, Щоб від нього він вічно просипався И льнянокудрою, каштановою хвилею – Його звучаньем – умивався
Схожі твори:
- Мандельштам: Особливості творчості Перший свій поетичний збірник, що вийшов в 1913 році, Мандельштам назвав “Камінь”; і складався він 23 віршів. Але визнання до поета прийшло з виходом другого видання “Каменю” в 1916 році, у якому вже було включено 67 віршів. Про книгу в більшості захоплено писали багато рецензентів, відзначаючи “ю велирное майстерність”, “карбованість...
- “Мы живем, под собою не чуя страны…” – тема трагедії О. Мандельштама ОСИП МАНДЕЛЬШТАМ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ОСИП МАНДЕЛЬШТАМ “Мы живем, под собою не чуя страны…” (тема трагедії О. Е. Мандельштама) У російській літературі не раз траплялися драматичні протистояння між поетом і владою. Розмірковуючи про долю письменників, Герцен писав у 1851 році: “Жахлива, чорна недоля випадає в нас всякому, хто насмілиться підняти голову...
- МАНДЕЛЬШТАМ, Осип Емілійович (1891 – 1938) МАНДЕЛЬШТАМ, Осип Емілійович (Мандельштам, Осип Емильевич – 03.01.1891, Варшава – 27.12.1938, пересильний табір на Другій річці (нині Владивосток) – російський поет. Мандельштам походить із купецької єврейської сім’ї. Батько М., Еміль Веніамінович, замолоду закінчив Берлінську талмудичну школу, а потім став купцем 1-ї гільдії. Мати, Флора Осипівна Вербловська, походила...
- Епоха “срібного століття” і Осип Мандельштам Епохи одна від іншої відрізняються в часі, як країни в просторі, і коли мова йде про нашім “срібному столітті”, ми уявляємо собі якесь яскраве, динамічне, порівняно благополучний час зі своїм особливим ликом, що різко відрізняється від того, що було до й що наступило після. Епоха “срібного століття” простирається між часом...
- Тема поета й поезії у творчості А. С. Пушкіна А. С. Пушкін – великий поет і письменник першої половини 19 століття. У його віршах є те, що повинен осмислити кожна людина. Основний рід його Творчості – це лірика, головними темами якої є волелюбність, любов і дружба, тема Батьківщини, природи й призначення поета й поезії. Пушкін багато думав про роль...
- Ми живемо, під собою не чуючи країни. Твір по творчості Мандельштама У літературі не Раз траплялися драматичні протистояння між поетом і владою. Міркуючи про долі письменників, Герцен писав в 1851 році: “Жахлива, чорна доля випадає в нас на частку всякого, хто насмілиться підняти голову вище рівня, написаного імператорським скіпетром… Історія нашої літератури – або мартиролог, або реєстр каторги…”. Що ж змінилося...
- Тема поета й поезії у творчості А. С. Пушкіна, М. Ю. Лермонтова й Н. А. Некрасова XIX століття принесло в російську літературу прекрасних поетів, таких як А. С. Пушкін, М. Ю. Лермонтов, Н. А. Некрасов і багатьох інших. Вірша цих творців вносять у нудне, одноманітне життя промінь світла й багато радості, вони допомагають розібратися в дуже складних проблемах дійсності. У своїй неосяжній Творчості ці поети зачіпали...
- Тема поета і поезії у творчості Б. Пастернака Розповідати про вірші прозою не так просто, краще дати слово самому поету, додавши кілька своїх рядків. Він був сином художника і піаністки, учнем композитора, але став поетом. Багато збірників Пастернака починалися з вірша Февраль. Достать чернил и плакать, Писать о феврале навзрыд… Чи немає тут зізнання, що віршування в чомусь...
- Образ поета й тема творчості в лірику А. С. Пушкіна Подання А. С. Пушкіна про самі значні життєві цінності відбилися у віршах про волю, любов і дружбу, про творчість. Ці ліричні Теми представляють різні сторони цільної, гармонічної особистості. Вони взаємодіють, становлячи єдине коло міркувань поета про те, що йому особливо дорого. Із усього різноманіття тим виділяється тема Поета. Ніхто із...
- Розкрийте особливості формування Дж. Байрона як поета, простежте еволюцію його світогляду. Виділіть основні етапи життя і творчості поета. Провідні мотиви його лірики Розкрийте особливості формування Дж. Байрона як поета, простежте еволюцію його світогляду. Виділіть основні етапи життя і творчості поета. Провідні мотиви його лірики. Джордж-Ноел-Гордон Ба́йрон, шостий барон Байрон (англ. George Noel Gordon Byron) (* 22 січня 1788, Лондон – † 19 квітня 1824, Месолонгіон, Греція) – англійський поет, який став символом...
- Тема поета у творчості В. Маяковського XX століття – це вік колосальних суспільних протиріч і потрясінь. Кожне століття має потребу у власному поеті, що зробив би “біль часів своїм власним болем”. Таким поетом XX століття був Маяковський. З його потужною, що владно увійшла у нашу свідомість і літературу поезією зв’язано дуже багато чого. Він перший, використовуючи...
- Тема творчості в лірику О. Э. Мандельштама О. Э. Мандельштам – не повсюдно відомий лірик, але без нього не тільки поезія “срібного століття”, а вся російська поезія вже непредставими. Можливість затверджувати це з’явилася лише недавно. Мандельштам довгі роки не друкувався, був заборонений і практично перебував у повнім забутті. Всі ці роки тривало протистояння поета й держави, що...
- Тема трагедії особистості й народу в поезії 0. Мандельштама В Осипа Мандельштама є вірш “Нашедший підкову”. Підкова завжди приносить щастя. У Мандельштама такою “підковою” був його поетичний талант. І все-таки “підкова” не принесла йому щастя. Доля поета була трагична. Перший раз його заарештували в тридцять четвертому років. Основною причиною була епіграма на Сталіна. Другий арешт – за контрреволюційну пропаганду....
- Призначення поета й зміст його творчості в тлумаченні поетів “срібного століття” У переломну епоху початку XX століття, у період кризи в суспільно-політичному, економічному житті країни наступає й духовна криза, відбувається втрата моральних орієнтирів, і тому саме в цей час призначення поета стає особливо важливим. Поезія “срібного століття” перебуває в пошуку нових тим, образів, нових поетичних форм, але в неї є головне...
- Тема поета й поезії у творчості Маяковського В. В Твоя праця переживе тебе, поет, Переживуть творця його створіння, Живого не втратить вираженья З тебе колись списаний портрет. І. А. Бунін В. В. Маяковський успадкував з літературної традиції відповідальне відношення до поетичної творчості. Серйозний поет завжди прагне осмислити своє життєве призначення Це прагнення особливо характерно для російських поетів, тому що...
- Становлення поета. Німецький період творчості – ГЕНРІХ ГЕЙНЕ – НІМЕЦЬКИЙ ПОЕТ-РОМАНТИК РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ § 4. ГЕНРІХ ГЕЙНЕ – НІМЕЦЬКИЙ ПОЕТ-РОМАНТИК Поет, цей творець у малому, уподібнюється Господу Богу в тому, що створює своїх героїв за образом своїм. Г. Гейне Творчість Гейне – явище не лише німецької, а й світової літератури. Основні риси його поезії, суперечливість його світогляду, поєднання “вільної пісні”...
- Мотиви України в житті та творчості австрійського поета Р. М. Рільке З віком хочу йти, Вчувати вітер віщого листа, Якого склали Бог, і я, і ти. Чужа рука вгорі його горта. Це уривок із вірша Райнера Марії Рільке. Його ліричний герой – прочанин, тихий, мовчазний, смиренний. Вірші до “Книги прощ” та “Книги життя чернечого” написані під впливом подорожей по Україні. І...
- Мотиви України в житті та творчості австрійського поета P. М. Рільке З віком хочу йти, Вчувати вітер віщого листа, Якого склали Бог, і я, і ти. Чужа рука вгорі його горта. Це уривок із вірша Райнера Марії Рільке. Його ліричний герой – прочанин, тихий, мовчазний, смиренний. Вірші до “Книги прощ” та “Книги життя чернечого” написані під впливом подорожей по Україні. І...
- Тема поета й поезії у творчості М. Ю. Лермонтова З Пушкіним Лермонтов не був знаком і не входив у його оточення. Вірш “Смерть поета”, написане відразу після одержання звістки про загибель Пушкіна на дуелі, зробило молодого поета як би спадкоємцем і продовжувачем пушкінських традицій у російської поезії. “Загинув поет! – невільник честі – упав, оклеветанный поголоскою…” Лермонтов як би...
- ПОЕМА “КОМУ НА РУСІ ЖИТИ ДОБРЕ” – ВЕРШИНА ТВОРЧОСТІ Н. А. НЕКРАСОВА ПОЕМА “КОМУ НА РУСІ ЖИТИ ДОБРЕ” – ВЕРШИНА ТВОРЧОСТІ Н. А. НЕКРАСОВА Важливий у поемі стиль, що відповідає темі. Я. А. Некрасов Вінцем творчості великого російського поета Некрасова є його поема “Кому на Русі жити добре”. Почавши писати її в 1863 році, він працював протягом 15 років, до самої своєї...