Як характеризує Родіона Раскольникова його перший сон?
Достоєвський назвав свій роман “Злочин і покарання”, і читач вправі очікувати, що це буде судовий роман, де автор зобразить історію злочину й карне покарання. У романі точно є вбивство баби процентщици злиденним студентом Раскольниковим, його щиросердечні роздирання протягом дев’яти днів (саме стільки часу триває дія роману), його покаяння і явка з винної. Очікування читача начебто б виправдуються, і все-таки “Злочин і покарання” не схоже на бульварного детектива в дусі ежена Сю, добутку якого були дуже популярні в часи Достоєвського.
У радянський час літературознавці головна увага приділяли соціальним проблемам добутку, повторюючи в основному ідеї Д. І. Писарєва зі статті “Боротьба за життя” (1868). У пострадянський час з’явилися спроби звести зміст “Злочину й покарання” до богошукання: за детективною інтригою, за моральним питанням про злочин сховане питання про Бога. Цей погляд на роман теж не новий, він висловлювався В. В. Розановим на початку XX століття Здається, якщо
Погонич вистачає батіг і нещадно смугує шкапу по ребрах, ногам, навіть по очах, потім бере поліно й продовжує свою звірячу роботу: И вуж бив її, бив її, бив! Ноги якось розставивши широко, Вся димлячись, осідаючи назад, Кінь тільки зітхав глибоко И дивилася… (так люди дивляться, Покоряючись неправим нападкам). “Праця” хазяїна була вознагражден: лошаденка пішла вперед, але якось боком, нервово тремтячи, з останніх сил. Вуличну сценку з інтересом спостерігали різні перехожі й давали ради погоничеві.
Достоєвський у своєму романі підсилює трагічність цієї сцени: у сні Раскольникова (1, V) п’яні мужики забивають лошаденку до смерті. Лошаденка в романі – маленька, худа саврасая селянська шкапа. Зовсім огидне видовище являє собою погонич, що у Достоєвського одержує ім’я (Миколка) і відразливий портрет: “…
Молодий, з товстою такою шиєю й з м’ясистим, червоним, як морква, особою”. П’яний-Преп’яний, він жорстоко, з насолодою січе савраску. Миколке допомагають добивати шкапу два хлопці з батогами, а хазяїн, що розохотився, кричить їм, щоб вони по очах хльостали. Юрба в шинку зі сміхом спостерігає всю сцену:”.. .клячонка смикає віз із всієї сили, але не тільки навскач, а навіть кроком-те мало-мало не може впоратися, тільки дрібоче ногами, крекче й присідає від ударів трьох батогів, що сиплються на неї як горох”.
Достоєвський нагнітає страшні подробиці: глядачі гогочуть, Миколка звіріє й витягає із дна воза голоблю. Удари ціпка й батогів не можуть швидко добити коня: вона “сплигує й смикає, смикає із всіх останніх сил у різні сторони, щоб вивезти”. П’яний Миколка дістає залізний лом і лупить клячонку по голові; його помічники-мучителі підбігають до коня, що звалився, і добивають її.
У Некрасова тільки одна молода дівчина, що спостерігала побиття коня з карети, пошкодувала тварина: От особа, молода, приветное, От і ручка, – розкрилося вікно, И погладила шкапу нещасну Ручка біла… У Достоєвського під кінець сцени з юрби глядачів викрикують уже не ради, а докори, що на Миколке хреста ні, але тільки хлопчик (таким бачить себе Розкольників) бігає серед юрби й просить спочатку якогось старого, потім батька врятувати конячку. Коли савраска падає намертво, він підбігає до неї, цілує її мертву голову, а потім кидається з кулачками на Миколку, що, треба сказати, навіть не помітив цього нападу.
В аналізованій сцені Достоєвський акцентує необхідні для роману ідеї, яких у вірші Некрасова немає. З одного боку, правду в цій сцені виражає слабка дитина. Він не може зупинити вбивства, хоча душею (а не розумом) розуміє несправедливість, неприпустимість розправи над конем. З іншого боку, Достоєвський порушує філософське питання про опір злу, про застосування сили проти зла.
Така постановка питання логічно доводить до права на пролиття крові взагалі й засуджується автором. Однак в описаній сцені кров нічим не може бути виправдана, вона вопиет про помсту. Сон розкриває характер Раскольникова, що завтра стане вбивцею. Злиденний студент – добра й м’яка людина, здатний співчувати чужим нещастям.
Такі сни не сняться людям, що втратили совість ( сни-кошмари Свидригайлова – про іншому) або примирившимся з вічною й загальною несправедливістю світового порядку. Прав хлопчик, що кинувся на Миколку, а батько, навіть не намагаючись втрутитися в убивство коня, поводиться равнодушно (савраска все-таки належить Миколке) і боягузливо: “П’яні, пустують, не нашу справу, підемо!”. З такою життєвою позицією Розкольників не може погодитися.
Де ж вихід? Характер, розум, розпачливі сімейні обставини – все штовхає головного героя роману на опір злу, але цей опір, на думку Достоєвського, спрямовано по помилковому шляху: Розкольників відкидає загальнолюдські цінності заради людського щастя! Пояснюючи свій злочин, він говорить Соні: “Старушонка дурниця! Баба мабуть що й помилка, не в ній справа!
Баба тільки хвороба… я переступити скоріше хотів… я не людини вбила, я принцип убила!” (3, VI).
Розкольників має на увазі, що порушив заповідь “не убий!”, на якій від століття будуються людські відносини. Якщо скасувати цей моральний принцип, люди переб’ють один одного, як це зображено в останньому сні героя в епілозі роману. У сні Раскольникова про коня присутні кілька символічних моментів, які зв’язують цей епізод з подальшим змістом роману.
Хлопчик виявляється в шинку, де відбувається вбивство шкапи, випадково: він з батьком ішов на цвинтар, щоб поклонитися могилі бабусі й брата й зайти в церкву із зеленим куполом. Він любив відвідувати її через доброго священика й особливе почуття, що випробовував, перебуваючи в ній. Таким чином, у сні поруч виявляються шинок і церква як дві крайності людського буття. Далі, у сні вже передвіщається вбивство Лизавети, що Розкольників не планував, але змушений був зробити по збігу обставин. Безвинна смерть нещасної жінки в окремих деталях (хтось із юрби кричить Миколке про сокиру) нагадує смерть савраски зі сну: Лизавета “затремтів як аркуш, дрібним тремтінням, і по всій особі її побігли судороги; підняла руку, розкрила був рот, але все-таки не скрикнула й повільно, задом, стала відсуватися від нього в кут…
“(1, VII). Іншими словами, Достоєвський до злочину Раскольникова показує, що сміливі ідеї героя про надлюдину обов’язково будуть супроводжуватися безневинною кров’ю. Нарешті, образ замученого коня виникне наприкінці роману в сцені смерті Катерини Іванівни, що вимовить останні свої слова: “Досить!.. Пора!.. (…) Уездили шкапу!..
Надірвала-а-Сь!” (5, V). Сон про коня був для Раскольникова як би застереженням: все майбутнє злочин “закодовано” у цьому сні, як дуб у жолуді. Недарма, коли герой прокинувся, він відразу ж викликнув: “Невже я зроблю це?” Але Раскольникова не зупинив сон-застереження, і він сповна одержав всі страждання вбивці й розчарування теоретика.
Підбиваючи підсумок, слід зазначити, що перший сон Раскольникова в романі займає важливе місце по соціальних, філософських і психологічних підставах. По-перше, у сцені вбивства лошаденки виражені хворобливі враження від навколишнього життя, що важко ранять совісну душу Раскольникова й рождающие законне збурювання любогочестного людини. Обурення хлопчика в Достоєвського можна протиставити боягузливої іронії ліричного героя в Некрасова, що видали, не втручаючись, спостерігає побиття нещасної шкапи на вулиці. По-друге, у зв’язку зі сценою сну виникає філософське питання про протидію світовому злу.
Як виправити мир? Треба уникнути крові, попереджає Достоєвський, тому що шлях до ідеалу нерозривно пов’язаний із самим ідеалом, скасування загальнолюдських моральних принципів приведе людини тільки в тупик. По-третє, сцена сну доводить, що в душі героя живе біль за слабких і беззахисних. Сон уже на початку роману свідчить, що вбивця баби процентщици не пересічний грабіжник, але людина ідеї, здатний і до дії, і ксостраданию.
Схожі твори:
- Моє ставлення до Родіона Раскольникова та його “теорії” Родіон Раскольников був надто чуйною людиною, аж до самозречення. Ми знаємо це, бо на його суді були свідки, які це засвідчили, наводячи конкретні приклади. Я не хочу їх тут переказувати. Однак це не перешкодило Родіонові вчинити саме так, як він вчинив. Бо у нього була теорія, яку він вважав за...
- Теорія Родіона Раскольникова і її катастрофа Твір по роману Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання”. Роман “Злочин і покарання” був задуманий Ф. М. Достоєвським ще в період його перебування на каторзі. Тоді він називався “П’януваті”, але поступово задум роману трансформувався у “психологічний звіт одного злочину”. Сам Достоєвський у листі до видавця М. І. Каткова чітко перекаже...
- Індивідуалістичний бунт Родіона Раскольникова (за романом Ф. Достоєвського “Злочин і кара”) Роман Ф. М. Достоєвського “Злочин і кара” – це твір, присвячений історії того, як довго й важко йшла до розуміння істини через страждання й помилки бентежна людська душа. Для Достоєвського, людини глибоко релігійної, зміст людського життя полягав у розумінні християнських ідеалів любові до ближнього. Розглядаючи з цього погляду злочин Раскольникова,...
- Теорія Родіона Раскольникова: “тварини тремтячі” і “право що мають” Твір по роману Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання”. Ф. М. Достоєвський – великий російський письменник, неперевершений художник-реаліст, анатом людської душі, жагучий поборник ідей гуманізму і справедливості. Говорячи про незаперечну геніальність Достоєвського, М. Горький порівнював його по силі зображальності і таланту із Шекспіром. Його романи відрізняються пильним інтересом до інтелектуального...
- Двійники й антиподи Родіона Раскольникова (за романом Ф. Достоєвського “Злочин і кара”) Роман Ф. Достоєвського “Злочин і кара” – це “психологічний звіт одного злочину”, вчиненого Родіоном Раскольниковим. І хоча головним героєм є Раскольников, у романі наведена ціла система образів його двійників і антиподів. Усі вони – люди складні і суперечливі. Ідеї і принципи кожного з них таємно або явно знаходять втілення в...
- У чому злочин і кара Родіона Раскольникова? Твір за романом Ф. М. Достоєвського “Злочин і кара”. “Злочин і кара” – один із найкращих романів Достоєвського. Створювався Твір в умовах страшенних злиднів. Він скла1 дається із шести частин з епілогом. Одна частина – опис героя Раскольникова і його шлях до злочину. Решта п’ять розповідає про те, як він...
- “Теорія Родіона Раскольникова в романі Достоєвського “Злочин і кара” Роман Федора Михайловича Достоєвського “Злочин і кара” вперше був опублікований в 1866 році в журналі “Російський вісник”. У романі складно переоцінити весь психологізм автора, з яким він відображає аналіз злочину, даючи чіткі і деталі і моменти, що говорять самі за себе. Слід зауважити, що Достоєвський, поряд з Л. М. Толстим,...
- Моє розуміння образа Родіона Раскольникова Трагедія Родіона Раскольникова. Найгостріші конфлікти, властивого російського життя 60-х років, обумовили трагічне світосприймання героя роману, роздвоєність його свідомості, незгода, розкол із самим собою (звідси й прізвище: Розкольників), внутрішнє протиборство, зіткнення в його душі добра й зла, любові й ненависті. Розкольників – горда, мисляча, талановита, самолюбна людина, вона глибоко переживає соціальну...
- Теорія Родіона Раскольникова, її перевірка й спростування в романі “Злочин і покарання” Злочин Родіона Раскольникова почалося не з убивства й одержало свою розв’язку не в поліції. Час не закінчився в ділянці, вона полетіло вдалину, у нескінченність, що читач, по-моєму, утрудняється визначити для героїв роману. Задовго до описуваних подій бідний студент Родіон Розкольників пише статтю, у якій він доводить і відстоює права “вищих”...
- Індивідуалістичний бунт Родіона Раскольникова “Злочин і кара” – один з найвеличніших і найдосконаліших романів письменника. У ньому з особливою силою виражено гуманізм письменника, його гострий біль за зневажену людину, приречену на самотність і страждання. Головний герой, колишній студент Раскольников, зображений Достоєвським на крутому зламі його долі. Саме життя висунуло перед ним такі питання, які...
- “Характеристика Родіона Раскольникова” У всесвітньо відомому романі Федора Михайловича Достоєвського “Злочин і кара” образ Родіона Раскольникова є центральним. Читач сприймає події саме з точки зору цього персонажа – зубожілого і неохайного студента. Вже на перших сторінках твору Родіон Романович поводиться дивно: він підозрілий і тривожний. Дрібні, здавалося б, абсолютно незначні події він сприймає...
- Теорія Раскольникова, її антигуманний сенс – ФІЛОСОФСЬКІ ТА СОЦІАЛЬНІ ВИТОКИ ТЕОРІЇ РОДІОНА РАСКОЛЬНИКОВА ФЕДІР ДОСТОЄВСЬКИЙ (1821-1881) ФІЛОСОФСЬКІ ТА СОЦІАЛЬНІ ВИТОКИ ТЕОРІЇ РОДІОНА РАСКОЛЬНИКОВА Головним героєм роману є Родіон Раскольников – недовчений студент, який животіє (“його допікали злидні”) у Петербурзі на горішньому поверсі в кімнатці, яка нагадує то шафу, то труну, то собачу будку: “Комірчина його містилася під самісіньким дахом високого п’ятиповерхового будинку й...
- Бунт Родіона Раскольникова за романом Федора Достоєвського “Злочин і кара” Вперше роман “Злочин і кара” побачив світ 1886 року. Це роман про сучасну Росію, яка пережила епоху найглибших соціальних зрушень та моральних струсів, епоху “розладу”, роман про сучасного героя, який ввібрав у себе усі страждання, болі та рани часу. “Ввечері жаркого липневого дня, незадовго до заходу сонця, виходить колишній студент...
- Як Ф. М. Достоєвський доводить помилковість теорії Родіона Раскольникова? Коли допомогти собі ти зможеш сам, Навіщо волати з мольбою до небес? Нам вибір даний. Ті праві, хто посмітили; Хто духом слабшав, той не досягне мети… В. Шекспір У романі “Злочин і покарання” Достоєвський розповідає історію вбивства, доконаного заради перевірки теорії, що зложилася в голові злиденного студента. Родіон Розкольників ображений...
- Різні мотиви злочинних учинків Родіона Раскольникова і Соні Мармеладової Роман Ф. Достоєвського “Злочин і кара” був написаний у один із найщасливіших років у житті письменника. У 1866 році він віднайшов своє родинне щастя та створив твір, що приніс йому визнання серед читацької аудиторії. Беручи до увагу тему роману, здається, що у цьому факті прихована якась невідповідність. Адже щастя і...
- У чому злочин і кара Родіона Раскольникова? (за романом Ф. М. Достоєвського “Злочин і кара”) “Злочин і кара” – один із найкращих романів Достоєвського. Створювався твір в умовах страшенних злиднів. Він складається із шести частин з епілогом. Одна частина – опис героя Раскольникова і його шлях до злочину. Решта п’ять розповідає про те, як він мучився, страждав через те, що накоїв. Петербург у романі –...
- Соціальний, моральний і філософський зміст бунту Родіона Раскольникова “К топору зовите Русь!” – це слова з відомого листа до “Колокола”. Із сокирою під пахвою йде до своєї жертви колишній студент Родіон Романович Раскольников. Тобто Достоєвський бажав поставити знак тотожності між кримінальним злочином і революцією. Але і кримінальним злочином не назвати те, що зробив герой роману. Спочатку скажемо про...
- Аналіз сну про Миколку Родіона Раскольникова Сни, як відомо, мають величезний вплив на щиросердечний і психічний стан людини. У сні відбуваються речі, які могли б відбутися з людиною в його реальному житті, але обов’язково є какаято деталь, що суперечить здоровому глузду. Один з типів сну це хворобливі сни, вони відрізняються “яскравістю й надзвичайною подібністю з дійсністю”,...
- Злочин і покарання характеристика образу Раскольникова Родіона Романовича Розкольників Родіон Романович – головний герой. Співвідносимо з пушкінським Германном(“Пікова дама”), бальзаков| ским Растиньяком(“Батько Горио”), Жюльеном Сорелем з рома-на Стендаля “Червоне і чорне”. Сам Достоєвський в чорнових матеріалах до роману зіставляє Раскольникова з Жаном Сбо-гаром, героєм однойменного роману французького письменника Ш. Нодье(1818). “…Чудово хороший собою, з прекрасними темними очима, темно-рус,...
- Моє ставлення до Родіона Раснольнинова та його “теорії” Родіон Раскольников був надто чуйною людиною, аж до самозречення. Ми знаємо це, бо на його суді були свідки, які це засвідчили, наводячи конкретні приклади. Я не хочу їх тут переказувати. Однак це не перешкодило Родіонові вчи нити саме так, як він вчинив. Бо у нього була теорія, яку він вважав...