Художня деталь в оповіданнях Чехова
Після смерті Чехова Л. Н. Толстой сказал: “Достоїнство його творчості в тім, що воно зрозуміло й споріднене не тільки всякому росіянинові, але й усякій людині вообще. А це головне”. Дійсно, передметом дослідження Чехова (так само як і Толстого й Достоєвського) став внутренний мир людини. Але художні методи, художні прийоми, які використовували у своїй творчості писатечи, різні Чехов по праву вважається майстром дороткого оповідання, новели-мініатюри.
Протягом довгого років роботи в юмористических журналах письменникові довелося вигострювати
Згадаємо маленьке гумористичне оповідання “Смерть чиновника”, головний герій якого багатьма своїми рисами напоминає нам Акакия Акакиевича Башмачкина. У театрі, випадково пчихнувши, чиновник Черв’яків обляпав лисину генерала Бризжалова. Ця обставина так убила
В останній фразі дане практически пояснення всьому: “Придя машинально додому, не знімаючи віцмундира, він ліг на диван і… помер”. Герой умирает, не знявши віцмундира, ця чиновницька уніформа начебто приросла кнему. Страх перед вищестоящим чином убив человека.
Ганна Сергіївна, героїня оповідання “Такма із собачкою”, приїхала в Ялту, будучи не в змозі більше переносити обстановку свого будинку й суспільства чоловіка, чолостоліття, який вона не любила й не вважитила. У певному змісті вона була підготовлена до роману з Гуровим, якого вона сприймала як людини з іншого, кращого життя. Символом того задушливого миру, звідки вона намагається бігти, у расрозповіді є лорнетка: перед зустріччю з Гуровим Ганна Сергіївна втрачає неї, тобто цей початок спроби “втечі”. Пізніше в театрі міста З. Гуров побачив її знову з “вульгарною лорнеткою” у руках – спроба “втечі” не вдалася. Беликов, “людина у футлярі”, у противоположность Ганні Сергіївні не катуєся якось змінити плин свого життя, різноманітити її, тому що в будь-якому різноманітті, у дозволі собі чогось нового схована для нього невизначенийность.
Навколишній світ викликав у нього непереборне прагнення оточити рєбя “оболонкою”, “футляром”, щоб защититься. Звідси й чохли й футлярчики, у які були впаковані всі його речі. Беликов все життя чогось побоювався, його пугала саме життя, тому-те після його смерті його особа прийняла простої, приятное, навіть веселе вираження: він потрапив у футляр, з якого не треба ніколи виходити В оповіданні “Душечка” Чехов, описуючи життя Оленьки Племянниковой, у нескількох місцях повторює, що жила вона добре й щасливо. Ця деталь наводить на думку, що насправді життя “душечки” не здавалася авторові настільки вуж достойной замилування й наслідування.
Героиня не має ні власних бажань, ні думок. В останній частині оповідання, що оповідає про відношення “душечки” до Сашка, синові ветеринара, Чехов уже не пише, що жила вона добре й щасливо, маючи, може бути, у виді те, що нарешті його знайшла? Оленька Племянникова в чомусь схожа з Ольгою Іванівною, героїнею оповідання “Стрибуха”.
У неї та ж залежність від чужої думки. Але якщо “душечка” не бла надто вибаглива у своїх знакомствах, те для Ольги Іванівни цінность представляли тільки знаменитості та інші незвичайні люди, до которим вона зараховувала й себе. У більших творах Чехова, як і в оповіданнях, немає ні однієї “зайвої” деталі. Наприклад, у п’єсі “Три сестри” Наташа вперше з’являється на сцені в красном плаття із зеленим паском – деталь, що говорить про повну відсутність смаку, говорящая про щиросердечні якості героїні більше, ніж розгорнута характеристика. Чехів уважає, що якщо в п’єсі в першій дії на сцені висить рушниці, то наприкінці воно повинне обов’язково вистрілити.
Так, використання деталі важливо й в “Вишнівом саду”. Згадаємо “вельмишановну шафу”, звук струни, що лопнула, саме перед продажем вишневого саду, стукіт топорів наприкінці п’єси Всі вони несуть обязательную значеннєве навантаження й важливі для розкриття як характерів персонажів, так і для самої дії п’єси. Закінчилося XX століття, людство вступило в третє тисячоріччя. Але Чехов залишається для нас одним із самих безперечних злежественних і моральних авторитетів
Схожі твори:
- Художня деталь і антитеза в оповіданнях А. П. Чехова УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС І семестр ЛІТЕРАТУРА І МОРАЛЬНЕ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЛЮДИНИ УРОК № 24 Тема. Художня деталь і антитеза в оповіданнях А. П. Чехова Цель: ознакомить с понятиями “антитеза”, “художественная деталь”, учить находить их примеры в рассказах “Толстый и тонкий”, “Хамелеон”; развивать внимательное отношение к слову; воспитывать высокие...
- Художня деталь у новелістиці А. П. Чехова Серед інших письменників А. П. Чехова виділяє незвичайна спостережливість. Глибоке знання життя й людей допомагало йому за допомогою дрібних подробиць, окремих штрихів зображувати правдиво і яскраво характер людини, предмети, природу. Тому художня деталь має важливе значення у Творчості Чехова. Він був дуже строгий у відборі подробиць, перевіряв усе до дріб’язків...
- Значення художніх деталей у оповіданнях А. П. Чехова Л. М. Толстой казав, що твори А. П. Чехова зрозумілі і споріднені не тільки всякому росіянину, але і усякій людині взагалі. Дійсно, головною темою творчості Чехова (як Толстого і Достоєвського) став внутрішній світ людини. Але художні методи, художні прийоми, які використовували у своїй творчості письменники, різні. Чехов по праву вважається...
- Висміювання підлабузництва, самоприниження, чиношанування та малодушності в оповіданнях А. Чехова Антон Павлович Чехов за фахом був лікарем, але славу і визнання принесли йому короткі оповідання. Саме оповідання стали засобом лікування людських над, негативних рис характеру. Кожний рядок, написаний автором, бореться за людяне в людині. Що може бути приємніше за зустріч шкільних друзів? Можна разом пригадати багато веселих і цікавих моментів...
- “Деталі у оповіданнях А. Чехова” Чехов виступив справжнім новатором як у прозі, так і в драматургії. Оповідання та повісті письменника вражають відсутністю в них яскравого цікавого сюжету – все відбувається, як у житті. Ті події, які розгортаються на сторінках його творів, становлять лише зовнішню канву, а головне – це внутрішній сюжет, зміна самого героя, його...
- Роль художніх деталей в оповіданнях А. П. Чехова У Творчості Антона Павловича Чехова оповідання займає особливе місце. Він був одним з улюблених жанрів письменника. Характерною рисою оповідання як літературного жанру є його порівняно невеликий обсяг, що робить досить скрутним застосування великих описів. Тому для письменника, що працює в цьому жанрі, особливо важливо вміти передати ідею за допомогою художніх...
- Новий погляд на “маленьку людину’ в оповіданнях А. П. Чехова І. Звернення до проблеми “маленької людини” російських письменників О. С. Пушкіна, М. В. Гоголя, Ф. М. Достоєвського, А. П. Чехова (заклик Гоголя полюбити, пожаліти “маленьку людину” такою, яка вона є; прагнення Достоєвського побачити в ній особистість; пошук Чеховим винного не в суспільстві, а в самій людині). ІІ. Новий поворот старої...
- Смішне й смутне в оповіданнях А. П. Чехова У творах Чехова величезне число відтінків комедійного й драматичного. Чим більше вдивлявся письменник у найпростіші життєві ситуації, тим до більше несподіваних висновків приходив. Гумористичні обставини раптом оберталися драмою, а сумні події перетворювалися у фарс. Все це виражено у творах Чехова, де, як у житті, переплітаються смішне й смутне Письменникові хочеться,...
- Тема обманутих надій в оповіданнях А. П. Чехова Сьогодні твору Антона Павловича Чехова многими маститими письменниками, літературними критикамі й простими шанувальниками його таланта по праву считаются одними із кращих зразків сьогодення майстерства зображення людського життя. Звичайного життя, з усіма її плюсами й мінусами, проблемами й радостями, звичками й незначними, на перший погляд, деталями. Герої більшості добутків цього талановитого...
- “Герої часу” в оповіданнях А. П. Чехова Нещодавно я прочитала оповідання Чехова Іонич. Чехов пристрасно бичував людську вульгарність в побуті і настроях інтелігенції. Намалювавши безліч образів російських інтелігентів, Чехов досяг величезної сили типізації. Імена деяких його героїв стали загальними. До їх числа належить передусім ім’я Бєлікова, ворога всього нового і свіжого, людини у футлярі, що живе під...
- Заклик до очищення від обивательської скверни в оповіданнях Чехова Уже в самі останні роки свого життя Чехов одержав листа від двох сільських учительок, сестер Тижнових, Любові й Клавдії. Лист був із Сибіру, з Енисейской губернії. З листа видно, що вчителювання принесло сестрам розчарування, і от чому: “Доводиться витрачати молоді сили на дріб’язкову боротьбу зі старшим учителем, що – людина...
- Осуд вульгарності паразитичного життя в оповіданнях Чехова Для Чехова вульгарність – це самозакоханість, байдужість до інших людей, нікчемність духовних інтересів, самовдоволення, брехня. Часто вульгарність виступає за зовнішньою інтелігентністю людини. Чехов був самим непримиренним ворогом вульгарності і розкривав її різні прояви. Письменник бачив, що навіть усередині однієї сім’ї вульгарність тупих і обмежених людей душить людей чуйних і талановитих....
- Роздуми про сенс життя в оповіданнях А. Чехова Із чого складається наше життя? Хіба з великих подій історичного значення, парадів і свят? Зовсім ні. Інколи й це буває, але щоденне життя зовсім не свято. І серед буднів воно інколи здається нудним, безглуздим. Проте це наше жииття, єдине й неповторне. Саме в цьому переконує читача й А. Чехов, міркуючи...
- Погане й гарне в оповіданнях Чехова Із часів Горького в нас установилася традиція зв’язувати об’єктивність Чехова з його оптимізмом, з вірою в майбутнє Росії. Дійсно, Росія Чехова – це не тільки “країна казенна”, як виразився якось сам письменник, це не тільки житло унтерів Пришибеевих і футлярних людей. Це країна й прості люди, які шукають щастя й...
- “Маленька людина” в оповіданнях і п’єсах А. П. Чехова В людині повинно Бути усе прекрасно: І обличчя, і одяг, і Душа, і думки. А. Чехов Маленька і велика людина. Як порівняти, чи можна взагалі порівнювати людей? Як визначити розмір одного й іншого в цьому “бурхливому світі?” І чи не увагою до “маленької людини”, до звичайної людини обділене наше сьогоднішнє...
- Викриття пороку суспільства в оповіданнях А. П. Чехова Геніальний росіянин письменник А. П. Чехов, що творив на грані століть, створив безліч чудових добутків, що оповідають про життя російського суспільства в цей перехідний період. В оповіданнях цього письменника знайшли своє відбиття багато недоліків і “хвороби” того часу, серед яких – чиношанування й міщанство, вульгарність і прагнення відгородити себе від...
- Маленька людина в оповіданнях і п’єсах А. П. Чехова АНТОН ЧЕХОВ ТВОРИ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ АНТОН ЧЕХОВ “Маленька людина” в оповіданнях і п’єсах А. П. Чехова В людині повинно Бути усе прекрасно: І обличчя, і одяг, і Душа, і думки. А. Чехов Маленька і велика людина. Як порівняти, чи можна взагалі порівнювати людей? Як визначити розмір одного й іншого в цьому...
- Непримиренне ставлення до бездуховності в оповіданнях Антона Чехова Відомий російський письменник Антон Павлович Чехов написав багато оповідань. Та я хочу розповісти про “маленьку трилогію” – це три оповідання А. Чехова, які написані в 1898 році: “Людина в футлярі”, “Агрус”, “Про кохання”. Вони пов’язані між собою загальною ідеєю, сюжетом, персонажами. Головний герой оповідання “Людина в футлярі” вчитель Вєліков смішний...
- Проблема деградації особистості в оповіданнях Чехова Борючись проти всіляких ілюзій, Чехов протиставляє їм правду життя, як він її розуміє. Драму загибелі усіх сподівань людини намалював Чехов в оповіданні “Іонич”. Райдужний настрій Дмитра Іонича Старцева по приїзді його в нове місто тривав недовго. Невдовзі йому відкривається справжнє обличчя міського життя. Іонич не мириться з обивательщиною. Спочатку він...
- Непримиренне ставлення до бездуховності в оповіданнях Чехова Відомий російський письменник Антон Павлович Чехов написав багато оповідань. Та я хочу розповісти про “маленьку трилогію” – не три оповідання А. Чехова, які написані в 1898 році: “Людина в футлярі”., “Агрус”, “Про кохання”. Вони пов’язані між собою загальною ідеєю, сюжетом, персонажами. Головний герой оповідання “Людина в футлярі” вчи гель Бєліков...