Художні засоби створення образа “мертвої душі” у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”
1. Опис обстановки, у якій живуть поміщики. 2. Опис зовнішності. 3. Відношення до продажу “мертвих душ”. Лиховісна назва незакінченої поеми Н. В. Гоголя “Мертві душі” неоднозначно. Формально “мертвими душами” іменуються померлі селяни, які в документах ще значаться, як живі Однак у добутку втримується явний підтекст: “мертві душі” – це поміщики, з якими спілкується Чичиков.
Так, зовні ці люди живі, але духовно вони мертві. Однак яким образом авторові вдалося переконливо передати настільки парадоксальну на перший погляд
“. В очі кидається безглузда невідповідність між пишномовним написом на альтанці – “храм відокремленого
Інакше зображує Гоголь володіння Коробочки. Хазяйновитість цієї поміщиці відразу впадає в око: у дворі багато живності, на грядках ростуть різноманітні овочі, селянські хати “показували достаток мешканців”. Однак опис володінь Коробочки Гоголь починає з її житла: “…кімната була обвішана старенькими, смугастими шпалерами; картини з якимись птахами між вікон: стародавні маленькі дзеркала з темними рамками у вигляді зсілих листів, за всяким дзеркалом закладені були або лист, або стара колода карт, або панчоха; стінні годинники з намальованими квітами на циферблаті…”. Безліч дрібних деталей – для чого Гоголь їх так докладно описує?
І опис умісту комода Коробочки, якого Чичиков не бачив, де серед різної мізерії приховані мішечки із грошима – яку роль воно грає в характеристиці поміщиці? Описуючи все це, автор підкреслює скнарість Коробочки; дрібні деталі обстановки будинку поволі підготовляють читача до знайомства з обмеженою, дріб’язковою натурою господарки. Малюючи портрети своїх героїв, Гоголь зупиняється не тільки на їхній зовнішності, але також показує їхню манеру поводження, мовлення, у яких розкривається сутність характеру й інтересів того або іншого персонажа. Нудотна солодкуватість Манилова, його надмірне прагнення виглядати люб’язним і вихованим помітно вже при першому погляді на нього, і якщо це й не відштовхує відразу, те незабаром уже зануджувати на співрозмовника: “На погляд він була людина видний; риси особи його були не позбавлені приємності, але в цю приємність, здавалося, надто було передано цукру… “. Відзначивши яку-небудь типову рису у своїх персонажах, Гоголь і показує, як ця особливість проявляється в житті, у спілкуванні.
Бажаючи виявити повагу до гостя, Манилов доходить до смішного. Зрештою він і Чичиков самим комічним образом одночасно протискуються у двері. Лексика Манилова також характеризує його внутрішню беззмістовність, з’єднану із прагненням до зовнішньої добірності. Фрази Манилова часом вражають своїм комізмом (“Дозвольте вам цього не дозволити…
“) або зайвим накопиченням слів: “Але дозвольте доповісти, чи не буде це підприємство, або щоб ще більше, так сказати виразитися, негоція, так чи не буде ця негоція несоответствующею цивільним постановам і подальшим видам Росії? ” Портрет Коробочки обкреслений досить приблизно: “… Жінка літнього років, у якімсь спальному чіпці, із фланеллю на шиї, одна з тих матінок, невеликих поміщиць, які плачуться на неврожаї, збитки й тримають голову трохи набік, а тим часом набирають потроху деньжонок у пестрядевие мішечки, розміщені по ящиках комода”. Очевидно, що автор прагнув показати типові риси не однієї тільки Коробочки, а всієї сукупності подібних їй істот.
Яскравою характеристикою поміщиці, як і у випадку з іншими персонажами Гоголя, служить її мовлення. Лексика Коробочки наочно демонструє її неосвіченість і обмеженість: “Ах, які ти забранки пригинаешь! “, “маненько”, “нешто”.
Недвозначно проявляється й скупість Коробочки, всієї думки якої вертяться навколо збитків і доходів. Однак ключовим моментом у характеристиці поміщиків є їхнє відношення до продажу мертвих душ. Манилов і тут вірний своєї безгосподарності.
Він, звичайно, досить зачудувався дивному бажанню Чичикова купити мертві душі. Але заради того, щоб зробити приємне гостеві, він не тільки віддає небувалий товар даром, але й бере на себе видатки по оформленню документів. Коробочка, незважаючи на явну вигоду запропонованої угоди, довго мнеться – її, як людини обмеженого, лякає незвичайність товару: “…Мене одне тільки й зупиняє, що вони мертві”.
Але не тільки це турбує Коробочку – основна її турбота полягає в тім, щоб як-небудь не продешевити. У настільки безпосереднім прагненні до наживи Коробочка виявляється настільки ж комічної, як і Манилов – у потугах виглядати зразком чемності. “Либонь понаїдуть купці, так застосуюся до цін”, “А може, у господарстві-те як-небудь під випадок знадобляться” – все це вона всерйоз говорить про мертві душі! По такій же схемі Гоголь описує й інших поміщиків, образи яких виведені в поемі “Мертві душі”.
Собакевич, Ноздрев, Плюшкин – між ними величезне розходження, але кожний з них по-своєму типовий. Однак легко простежити й загальні риси, що поєднують всіх цих персонажів у катеГорею “мертвих душ”. Всі вони живуть за рахунок праці селян, позбавлені яких-небудь високих ідеалів і цілей, бездіяльні або піклуються тільки про особисте збагачення. Тому саме вони – теперішні “мертві душі” у поемі Гоголя
Схожі твори:
- А. И. Герцен: “…не ревізькі – мертві душі, а всі ці Ноздреви, Манилови й всі їм подібні – от мертві душі, і ми зустрічаємо їх на кожному кроці” (“Мертві” душі поміщиків у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”) 1. “Мертві душі” – історія створення й задум. 2. Основна думки добутку. 3. Душі “мертві” і “живі” впоеме. 4. Значення композиції в розумінні добутку. 5. Росія – країна “живих” душ Зревшее на протязі декількох десятиліть бажання Н. В. Гоголя написати великий епічний добуток, присвячений долі Росії, привело письменника до задуму...
- Художні особливості поеми гоголя “Мертві душі” Гоголь давно мріяв написати произведение, в “якому б з’явилася вся Русь”. Це повинне було бути грандіозний опис побуту й вдач Росії першої третини XIX століття. Таким добутком стала поема “Мертві душі”, написана в 1842 році. Перше видання по цензурних міркуваннях було озаглавлено “Пригоди Чичикова, або Мертві душі”. Така назва знижувала...
- Сатиричне зображення поміщиків у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” Сучасник Пушкіна, Гоголь створював свої добутки в тих історичних умовах, які зложилися в Росії після невдачі першого революційного виступу виступу декабристів в 1825 г Нова суспільно-політична обстановка поставили перед діячами російської суспільної думки й літератури нові завдання, які знайшли глибоке відбиття у Творчості Гоголя. Звернувшись до найважливіших суспільних проблем свого...
- ДУШІ “МЕРТВІ Й ЖИВІ” У ПОЕМІ Н. В. ГОГОЛЯ ДУШІ “МЕРТВІ Й ЖИВІ” У ПОЕМІ Н. В. ГОГОЛЯ. Пояснюючи задум “Мертвих душ”, Гоголь писав, що образи поеми “нітрохи не портрети з незначних людей, навпроти в них зібрані риси тих, які вважають себе краще інших”. ” Мертві душі ” це представники суспільних шарів, що панували в той час. Поема побудована...
- Сміх крізь сльози в поемі М. В. Гоголя “Мертві душі” М. В. Гоголь увійшов у літературу як неперевершений майстер сміху. Повісті Гоголя, його поема “Мертві душі” прості по сюжеті, прозорі по розбиранню характерів. І проте існує нерозгадана й не піддається розгадці таємниця Гоголя й таємниця цього сміху. М. В. Гоголь сміється над дурним, смішним, страшним, вульгарним, але його сміх сумний....
- “Видимий світ сміх і незримі, невідомі йому сльози” у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” В. Г. Бєлінський писав про поему ” Мертві душі ” Н. В. Гоголя, що це “створіння настільки глибоке по змісту й велике по творчій концепції й художній досконалості форми, що одне воно поповнило б собою відсутність книг за десять років і з’явилося б самотнім серед достатку в гарних літературних творах”....
- Думи про Росію в поемі Гоголя “Мертві душі” …Гоголь вертався на Батьківщину, За залишилася Європа, спереду Росія. Дзвіночок розмірно відраховував дорожні вибої курного шляху. Стояло задушливе літо 1847 року… . Коротка інформація про письменника: “Гоголь Микола Васильєв син народився в 1809 році, росіянин, поміщик, у чині колезького асессора. Автор вільнодумних творів, якось: комедії “Ревізор”, повістей “Ніс”, “Шинель”, “Мертві...
- Аналіз епізоду “Чичиков у Ноздрева”(по поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”) Висміюючи пагубний вплив кріпака ладу не тільки на селян, але й на самих кріпосників, Н. В. Гоголь у поемі ” Мертві душі ” створює целую галерею образів поміщиків, де кожна особа виступає як яскравий індивідуальний характер, і в той же час є типовим. В образі Ноздрева Гоголь показує людину, геть-чисто...
- Яка роль образа Чичикова в поемі Мертві душі? Тема дороги й образ Чичикова поєднують всі різноманітні сцени-картини в поемі “Мертві душі”. Зовні сюжет побудований як опис подорожі Чичикова по деякій російській губернії, оповідання про Павла Івановичі проходить наскрізною ниткою через весь добуток, інші герої характеризуються не тільки самі по собі, але й через відносини із Чичиковим. Однак зміст...
- Способи зображення героїв у поемі Мертві душі Гоголя Н. В “Мертві душі” – перший тім трилогії, у якій, за задумом автора, повинна була “з’явитися вся Русь”, тобто минуле, сьогодення й майбутнє країни, як воно представлялося Гоголю. Відповідно до ідеї трилогії в першому томі письменник показав минуле й сьогодення Росії, бездуховних героїв, погрязших у побуті, що прагнуть до матеріальних зручностей (багатству,...
- Особливості жанру й композиції поеми Миколи Гоголя “Мертві душі” Поема М. Гоголя “Мертві душі” – твір складний, в ньому переплітаються і нещадна сатира, і філософські роздуми про долю Росії, і тонкий ліризм. До свого шедевру письменник ішов усе своє життя, написавши такі самобутні, оригінальні твори, як, наприклад, “Вечо-; ри на хуторі біля Диканьки”, “Миргород”, “Ревізор”. Щоб краще зрозуміти особливості...
- Жіночі образи в поемі М. В. Гоголя “Мертві душі” У “Мертвих душах” ми не зустрінемо яскравих, поетичних жіночих образів, подібних до пушкінської Тетяни або тургеневской Лізи Калитиной. Гоголевские героїні, у більшості своїй, несуть в собі елементи комічного, є об’єктами авторської сатири, а зовсім не авторського захоплення. Найбільш значний жіночий персонаж в поемі – поміщик Коробочка. Дуже відмітно Гоголь змальовує...
- Авторські відступи в поемі Гоголя “Мертві Душі” М. В. Гоголь – великий письменник першої половини XІX століття. У своїх добутках він торкався проблем, актуальні в цей час. Своєрідність його творчості полягає в тім, що він одним з перших показав найширшу картину чиновницької Росії. Гоголя дуже хвилювало й тривожило майбутнє своєї Батьківщини, і це яскраво відбилося в поемі...
- Роль ліричних відступів у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” Поема Н. В. Гоголя ” Мертві душі ” своєрідна по своєму жанрі: це не роман, не життєпис одного або навіть декількох героїв, а широка панорама життя Росії того часу. Тут не є головними пригоди героя, його удачі й поразки. Сам Гоголь писав В. А. Жуковському про сюжет поеми: “Який величезний,...
- Художні портрети чиновників у комедії “Ревізор” і поемі “Мертві душі” Николайвасильевичгоголь, всемсердцемлюбя Росію, немогоставатьсявстороне, бачачи, чтоона погрязлавболотекоррумпированного чиновничества, ипоетомусоздаетдвапроизведения, отображающихдействительноесостояниестрани. Однимизетихпроизведений являетсякомедия”Ревизор”,вкоторойгогользадумалпосмеятьсянад тим, що”действительнодостойноосмеяниявсезагального”.Гогольпризнавался, чтов”Ревізорі”він вирішив”собратьводнукучувседурноевроссии, всенесправедливості”.В1836годупьесабила поставленанапетербургскойсценеиимелагромаднийуспех. Комедиягоголя, затронувшаявсе живиевопросисовременности, викликала самі противоречивиеотклики. Реакционниекругибоялисьвлияния”Ревізора”наобщественноемнение. Онаимелаполитическийсмисл. Передові кругивосприняли”Ревізора”какгрозноеобвинениениколаевскойроссии. Гогольсоздалглубокоправдивоепроизведение, проникнутоеостримюмором, щовикривало бюрократическуюсистемуроссии. Маленький, захолустнийгородок, гдецаритпроизволинет дажеполицейскогопорядка, гдевластиобразуют корпорациюмошенниковиграбителей, воспринимаетсякаксимволвсейниколаевскойсистеми. Епіграф-“Назеркалонечапенять, колирожа кривий”-узагальнюючий, обличительнийсмисл “Ревізора”. Весьстройпьесидавалпонять, що захолустнийгородок, изкоторого, каксказалгородничий,”хотьтригодаскачи, нидокакогогосударстванедоедешь”,естьтолькочастьгромадного...
- Жива Росія в поемі М. Гоголя “Мертві душі” М. В. Гоголь ненавидів кріпосне право, тому в поемі “Мертві душі” він гнівно викриває кріпосництво, яке веде до зубожіння країни, до економічної і культурної відсталості її, до вимирання селянства. Письменник створює цілу галерею живих людських типів, узагальнених і водночас яскраво індивідуалізованих, людей, позначених печаткою духовного зубожіння. “Мертві душі” – це...
- Опис образів поміщиків у поемі Гоголя “Мертві душі” На початку роботи над поемою М. В. Гоголь писав В. А. Жуковському: “Який величезний, який оригінальний сюжет! Яка різноманітна купа! Вся Русь з’явиться в ньому”. Так сам Гоголь визначив обсяг свого добутку – вся Русь. І письменник зумів показати в повному обсязі як негативні, так і позитивні сторони життя Росії...
- Роль і місце ліричних відступів у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” 1. Особливості задуму й жанру. 2. Сатиричне звучання ліричних відступів. 3. Міркування про два різновиди письменників 4. Образ Русі: “дивовижній, незнайома землі далечінь” і “птах трійка”. По власному визнанню Н. В. Гоголя, сюжет “Мертвих душ” був підказаний йому А. С. Пушкіним. Уже споконвічно цей добуток замислювався як роман-подорож, що дозволяло...
- Поема М. В. Гоголя “Мертві душі”: людські типи, представлені образами поміщиків 1. Передісторія задуму поеми “Мертві душі”. 2. Образ безгосподарного мрійника Манилова. 3. “Дубинноголовая” Коробочка. 4. Марнотратник життя Ноздрев. 5. “Чортовий кулак” Собакевич”. 6. Плюшкин – “діра на людстві”. По власному визнанню М. В. Гоголя, сюжет “Мертвих душ” йому запропонував А. З. Пушкін. Споконвічно “Мертві душі” замислювалися Гоголем як грандіозний добуток...
- Опис вдач губернського міста NN (По поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”) 1. Роль Пушкіна в створенні поеми. 2. Опис міста. 3. Чиновники губернського міста NN. Відомо, що А. С. Пушкін високо цінувався Н. В. Гоголем. Більше того, письменник нерідко сприймав поета як порадник або навіть учителі. Саме Пушкіну багато в чому зобов’язані аматори російської словесності в появі таких безсмертних добутків письменника,...