Хто зрозуміє ангела? Конспект уроку: Гарсіа Маркеса “Стариган із крилами”
Мета: допомогти учням зрозуміти ідею твору, мотиви поведінки персонажів, їхні характери; відпрацьовувати навички аналізу художнього твору; виховувати почуття милосердя, взаємодопомоги, тривоги за долю ближнього, доброти; розкрити характери образів; окреслити коло основних проблем твору.
Обладнання: портрет Гарсіа Маркеса, малюнки учнів.
Епіграфи: Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо!
Не бійся ворогів: найгірше – вони можуть тебе вбити. Не бійся друзів: найгірше – вони
Б. Ясенський
Крила – це символ духовного злету людини.
Л. Ромащенко
Хід уроку
1.Актуалізація опорних знань
-Що ви знаєте про ангелів?
-Коли і навіщо вони прилітають?
-Чи вірите ви в їх існування?
-Чи зустрічали ви раніше образи ангелів у літературі?
Слово вчителя. На минулому уроці ми ознайомилися з творчістю колумбійського письменника Гарсіа Маркеса. Ви мали прочитати його Твір “Стариган із крилами”. Чи всім вам він зрозумілий?
2.Написання сенкану на словотему “ангел”.
Працюють дві групи. Одна складає сенкан на саме слово, а друга – на його значення у творі.
Обговорення сенканів.
Клас поділяємо на три групи. Кожна група пропонує свою версію розуміння одного з епіграфів і доводить, що він стосується твору Гарсіа Маркеса “Стариган із крилами”.
3. Евристична бесіда за твором.
-Які ваші враження від прочитаного?
-Чому оповідання називається “Стариган із крилами”?
-Люди, які зображені Гарсіа Маркесом, є незвичайними чи звичайними образами?
-Чому ангел прилетів саме до цього селища, до його мешканців?
-Події твору реалістичні чи фантастичні?
Висновок. Особливість оповідання полягає в поєднанні реалістичного і фантастичного, комічного і трагічного. Незвичайне допомагає висвітлити проблеми повсякденного. Тому манеру письма Гарсіа Маркеса називають “магічним реалізмом”. Через ставлення до ангела розкривається справжня сутність кожного із героїв оповідання. Автор порушує проблему морального зубожіння людей. Селище, де розгортаються події, – алегорія людського суспільства, тому автор не дає йому назви.
3. Розминка з класом.
Відповісти на запитання: “Як захистити ангела?”
Стратегія “Залиш останнє слово за мною…”
Завдання: прочитати текст і виписати те, що найбільше вразило (з одного боку картки), з другого – записати аргументи, коментар, який би дав відповідь на запитання “чому?”
Учні читають цитати по черзі і пояснюють, чим саме ці слова їх вразили. Наприклад:
“Очманілий від спеки і смороду свічок, ангел намагався як далі забитися в куток…”
Чи це ангел? Своєю поведінкою він схожий на людину.
Людині притаманне почуття страху, а не ангелу.
Що буде далі?
“… Ангел дуже постарів…”
Я не можу собі уявити, що ангели старіють, як люди. Але, ймовірно, тут прихований певний підтекст: якщо людина робить гідні вчинки, вона виглядає молодою і здоровою, якщо навпаки – то старіє і хворіє.
Запитання до класу. Символом чого є хвороба людей і ангела? Чи є ліки від неї?
Висновок. Ця хвороба символізує духовну деградацію людства. Людство хворіє через зло, за яке воно розплачується своїм здоров’ям. Нехтуючи духовним, людство втрачає ангелів.
Моніторинг “Карусель”.
Цей моніторинг проводиться як підсумок вивченого.
Запитання до проведення моніторингу.
-Яку болючу проблему порушує у своєму оповіданні Гарсіа Маркес?
-Яка роль образу ангела в оповіданні?
-Яке психологічне навантаження фіналу твору?
4.Підбиття підсумку.
Більшість з нас налаштовані оптимістично, як, мабуть, і автор твору. Йому і нам хочеться вірити, що ангел повернеться, але при умові, що люди стануть морально досконалішими, тоді у них “виростатимуть крила…” Мені б хотілося, щоб цей урок не пройшов безслідно, щоб у ваших душах ніколи не згасав вогник милосердя, християнської любові до ближніх.
5.Домашнє завдання: підготувати короткий виступ на тему: “Про яку людину ми говоримо: у неї виросли крила”; знайти крилаті вислови щодо духовного
Зростання людини.
С. М. Маскіпа, вчитель зарубіжної літератури Івано-Франківська обл.