Хай кожен день до кожного приходить, як весна!

Матеріал уроку. Анатолій Костецький “Пісня для всіх”. Микола Вінграновський “Сама собою річка ця тече”.

Мета. Розширити знання учнів про творчість поетів: вдосконалювати виразність читання, розвивати образне мислення, уяву: вчити доводити свої твердження рядками твору; прищеплювати любов до творів поетів.

Обладнання. Портрети письменників, збірки їх творів.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Дзвоник пролунав веселий,

Дружно всіх він кличе в клас,

І цікаве на уроці

Пропоную я для вас.

Станьте струнко,

схаменіться,

Приготуйте без мороки

Все, що треба для уроку.

Підготовились – дзвінок:

Починаємо урок.

II. Мовна розминка.

1. Прочитайте між літер назви пір року.

НТЗИМАРОВЕСНАКИЛІТОРАОСІНЬЛО

– Яку пору року ви найбільше любите? Чому?

– Послухайте вірш про канікули.

Канікули

“Канікули! Канікули!” –

Співає все навколо.

Канікули, канікули,

Канікули у школі!

А що таке – канікули?

Це літні дні барвисті,

Це час, коли нам ніколи

Хоча б на мить присісти,

Бо треба мчати босими

Наввипередки з вітром,

З густих лісів приносити

Горіхів

повні відра.

Це час у річці хлюпатись,

Підсмажувати спини

І зранку в лузі слухати

Тонку струну бджолину…

Це час, коли за хлопцями

Ми скучим, як ніколи,

І нам страшенно схочеться

Скоріше знов до школи!

– Розкажіть, за що ви любите канікули.

– Чи відомо вам, хто автор цього вірша?

– Що вам відомо про Анатолія Костецького?

III. Опрацювання вірша А. Костецького “Пісня для всіх”.

Слово вчителя.

“А. Костецький справжній дитячий письменник, як то кажуть, від Бога. Причому цілком оригінальний, ні на кого не схожий”, – зауважив свого часу Всеволод Нестайко.

Народився Анатолій Костецький у Києві в сім’ї вчителів. Про своє дитинство розповідає з гумором: “Дитинство було важке: тато – класний керівник; “нормальні” діти після школи відпочивали від учителів, а в школі від батьків, а у мене вчителі і вдома, і в школі…”. У п’ять років хлопець сам читав і писав, навчився грати в шахи й плавати. Відтоді не розлучався зі спортом, книгою та пером. Ще в дитячому садку, коли його, малого, дорослі запитували “Ким ти хочеш бути?”, він упевнено відповідав: “Письменником!” І через багато років, коли Богдан Чалий запитав вже відомого тоді літератора А. Костецького: “Не шкодуєте, що стали дитячим письменником?”, він відповів: “Тільки дитячим! Нас, дитячих, читатиме мінімум два покоління. Адже батьки передають своїм дітям те, що їм подобалося в дитинстві. Читатимуть власним дітям літературу, яка колись припала їм до серця”.

А зараз ми ознайомимось з віршем А. Костецького. Для того, щоб дізнатися назву вірша, потрібно роз’єднати слова.

ПІСНЯДЛЯВСІХ

1. Читання вірша вчителем.

– Яке найбільше бажання поета?

– Що для цього потрібно?

2. Читання вірша учнями мовчки.

– Чи можна цей вірш поділити на частини?

3. Вибіркове читання.

– Прочитайте першу частину вірша.

– Прочитайте другу частину вірша.

– Прочитайте уривок, який найбільше вам сподобався.

– Знайдіть і прочитайте питальне речення.

– Скільки у вірші окличних речень? Прочитайте друге окличне речення.

4. Робота з ілюстрацією.

– Розгляньте малюнок. Зіставте його з віршем.

– Доберіть назву до малюнка.

5. Словесне малювання.

– Уявіть себе художником. Яку ілюстрацію ви б створили до цього твору?

Фізкультхвилинка.

Встало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися,

За промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти.

Встали – сіли, встали сіли,

Бачте, як розвеселили.

Стало сонце танцювати,

Нас до танцю припрошати.

Нумо разом, нумо всі

Потанцюймо по росі!

IV. Опрацювання вірша М. Вінграновського “Сама собою річка ця тече”.

– Який твір М. Вінграновського ви читали? (“Гусенятко”)

– Чи сподобалось вам це оповідання? Що найбільше вас вразило в оповіданні?

– Які почуття викликало воно у вас?

– А хто читав “Козак Петро Мамарига”?

– Що вам відомо про автора?

Слово вчителя.

Народився Микола Степанович 7 листопада 1936 року в містечку Первомайськ на Миколаївщині. Закінчивши школу, вчився у Всесоюзному інституті кінематографії. Після закінчення інституту працює на Київській кіностудії імені О. Довженка як кіносценарист, режисер, актор.

Вірші та прозові твори для дітей виходили у таких збірках “Андрійко-говорійко”, “Мак”, “Літній ранок”. “Первінка”, “Літній вечір”. “Ластівка біля вікна”, “На добраніч”, “Кінь на вечірній зорі”, “У неквапи сірі лапи”. “Северин Наливайко”. “Сіроманець”, “Іде кіт через лід”. Саме у дитячих творах він був собою. Бо сягав тієї свободи самовираження, яка є тільки в дитинстві і яку згодом людина неминуче втрачає.

Помер 26 травня 2004 року в Києві.

Загадка.

Відгадайте загадку.

Не кінь, а біжить,

Не ліс, а шумить,

Не кріт, а землю риє. (Річка)

– Як ви думаєте, чому саме про річку загадка?

1. Читання вірша вчителем.

– А тепер послухайте, як про річку розповідає поет М. Вінграновський.

– Любов до рідної природи дає натхнення поету зображати її так яскраво, по-своєму оригінально. Саме в особливому ставленні до навколишнього світу і полягає неповторність поетичного світу М. Вінграновського.

2. Опишіть річку словами з вірша.

(Річечка – Дніпра тихенька синя доня, маленька, вузенька, без імені.)

3. Виразне читання вірша учнями.

4. Доберіть рими до поданих слів.

Долоня… (доня) борщем… (дощем)

Тече… (іще) сплю… (люблю)

5. Вправи для розвитку техніки читання.

– Прочитайте останнє речення на одному диханні.

– Знайдіть і прочитайте найдовше речення.

– Знайдіть і прочитайте речення про “солодкі хмаринки”, “про доню без імені”, “про город, клен і борщ”.

6. Підсумок.

– У ньому творі поет прагнув, щоб різнобарвний світ, який оточує дитину, проріс у її душу чуйністю, добротою, дбайливістю до природи, повагою до рідної землі, до батьківщини.

Цікаво знати.

> Твори А. Костецького перекладено російською, молдавською, чуваською, польською, німецькою, угорською та іншими мовами. Його талановиті твори відзначені преміями імені Лесі Українки, М. Трублаїні, О. Копиленка.

> У 1984 році за збірки творів для дітей “Літній ранок”, “Літній вечір”, “Ластівка біля вікна”, “На добраніч” М. Вінграновський удостоєний Державної премії України імені Тараса Шевченка.

V. Підсумок уроку.

– Вірші яких поетів ви сьогодні читали на уроці?

– Чи сподобались вам ці вірші?

– Що ви можете сказати про характер поетів, читаючи їхні твори?

VI. Домашнє завдання.

Виразно читати вірші.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Хай кожен день до кожного приходить, як весна!