Вольфганг Амадей Моцарт Та його твори
Австрійський композитор. Володів феноменальним музичним слухом і пам’яттю. Виступав як клавесиніст-віртуоз, скрипаль, органіст, диригент, блискуче імпровізував. Заняття музикою почав під керівництвом батька – Л. Моцарта. Перші твори з’явилися в 1761. З 5-літнього віку з тріумфом гастролював у Німеччині, Австрії, Франції, Великобританії, Швейцарії, Італії. У 1765 у Лондоні виконані його 1-і симфонії. У 1770 Моцарт якийсь час брав уроки в Дж. Б. Мартіні і був обраний членом Філармонії, академії в Болоньї. У 1769-1781 (з перервами) перебував на придворній
Моцарт поряд з И. Гайдном і Л. Бетховеном є представником віденської класичної школи, одним з основоположників класичного стилю в музиці, зв’язаного з розробкою симфонізму як вищого типу музичного мислення, закінченої системи класичних інструментальних жанрів (симфонія, соната, квартет), класичних норм музичної мови, його функціональної організації. У творчості Моцарта універсальне значення одержала ідея динамічної гармонії як принципу бачення світу, способу художнього перетворення реальності, Одночасно в ньому знайшли розвиток якості нових для того часу психологічної правдивості і природності. Відображення гармонійної цілісності буття, ясність і краса поєднуються в музиці Моцарта з глибоким драматизмом. Піднесене і повсякденне, трагічне і комічне, величне і граціозне, вічне і минуще, загальнолюдське й індивідуально-неповторне, національно-характерне з’являються у творах Моцарта в динамічній рівновазі і єдності. У центрі художнього світу Моцарта – людська особистість, що він розкриває як лірик і одночасно як драматург, прагнучи до художнього відтворення об’єктивної сутності людського характеру. Драматургія Моцарта заснована на розкритті багатоплановості контрастних музичних образів у процесі їхньої взаємодії.
У музиці Моцарта органічно переплітається художній досвід різних епох, національних шкіл, традицій народного мистецтва. Великий вплив мали на Моцарта італійські композитори XVIIIст., представники мангеймскої школи, а також старші сучасники І. Гайдн, М. Гайдн, К. В. Глюк, І. К. і К. Ф. Е. Бахи. Моцарт орієнтувався на створену епохою систему типізованих музичних образів, жанрів, виразних засобів, піддаючи їх разом з тим індивідуальному переосмисленню.
Стиль Моцарта відрізняється інтонаційною виразністю, пластичною гнучкістю, багатством, винахідливістю мелодії, взаємопроникненням вокальних і інструментальних початків. Моцарт вніс величезний вклад у розвиток сонатної форми і сонатно-симфонічного циклу. Моцарту властиво загострене почуття тонально-гармонійної семантики, виразних можливостей гармонії (використання мінору, хроматизмів, перерваних оборотів і ін.). Фактура творів Моцарта відрізняється розмаїтістю сполучень гомофонно-гармонічного і поліфонічного складу, форм їхнього синтезу. В області інструментування класична урівноваженість складів доповнюється пошуком різних тембрових комбінацій, персоніфікованим трактуванням тембрів.
Моцарт створив більше ніж 600 творів різних жанрів. Найважливіша сфера його творчості – музичний театр. Творчість Моцарта створила цілу епоху в розвитку опери. Моцарт освоїв практично всі сучасні йому оперні жанри. Для його зрілих опер характерна органічна єдність драматургії і музично-симфонічних закономірностей, індивідуальність драматургії. З огляду на досвід Глюка, Моцарт створив свій тип героїчної драми в “Ідоменеї”, у “Весіллі Фігаро” . На базі опери-буфа прийшов до реалістичної музичної комедії характерів. Зингшпиль Моцарт перетворив у філософську казку-притчу, пронизану просвітительськими ідеями (“Чарівна флейта”). Багатоплановістю контрастів, незвичайним синтезом оперно-жанрових форм відрізняється драматургія опери “Дон Жуан”.
Ведучі жанри інструментальної музики Моцарта – симфонії, камерні ансамблі. концерти. Симфонії Моцарта довіденского періоду близькі побутовій, розважальній музиці того часу. В зрілі роки симфонія здобуває в Моцарта значення концепційного жанру, складається як твір з індивідуалізованою драматургією (симф. D-dur, Es-dur, g-moll. C-dur). Симфонії Моцарта – важливий етап в історії світового симфонізму. Серед камерно – інструментальних ансамблів виділяються за значенням струнні квартети і квінтети, скрипкові і фортепіанні сонати. Орієнтуючись на досягнення І. Гайдна, Моцарт розробив тип камерно – інструментального ансамблю, що відрізняється витонченістю лірико-філософської емоції, складністю гармонії мови.
У клавірній музиці Моцарта відбиті риси нового виконавського стилю, пов’язаного з переходом від клавесина до фортепіано. Твори для клавіру, головним чином концерти для фортепіано з оркестром дають уявлення про виконавське мистецтво самого Моцарта з властивої йому блискучою віртуозністю і разом з тим натхненністю, поетичністю, добірністю.
Моцарту належить велика кількість творів інших жанрів, у т. ч. пісень, арій, побутової музики для оркестрів і ансамблів. З пізніх зразків найбільш відома “Маленька нічна серенада” (1787). Хорова музика Моцарта включає меси, літанії, вечерні, моменти, кантати. ораторії й ін.: серед видатних творів : момент “Ave verum corpus”, реквієм.
Твори
Опери –
Духовний зингшпіль (сценічна ораторія), долг першої заповіді (Die Schuldigkeit des ersten Gebotes, 1-ша частина колективного твору, 1767, Зальцбург), шкільна опера (латинська комедія) Аполлон і Гіацинт, чи Перетворення Гіацинта (Apollo et Hyacintus, seu Hyacinthi Metamorphosis
Схожі твори:
- Геній Моцарта. Вольфганг Амадей Моцарт (1756-1791) 27 січня 1756 року в невеликому місті Зальцбурзі, розташованому в районі Альп і оточеному мальовничими ріками, садами і лісами народився Иоганнес Хризостомус Вольфгангус Теофилус Моцарт. Для рідних і близьких хлопчик був просто Вольфгангом чи Амадео – так звучало це ім’я по-італійськи. Зальцбург являв собою в той час столицю маленького князівства,...
- Моцарт великий композитор Адольф Гассе виявився провидчески прав: “Цей хлопчик затьмарив всіх”. Місто Зальцбург, де у свій час народився Моцарт, став теперішньою музичною Меккою мистецтва – сюди приїжджають доторкнутися до класичної музики, тут відкрита музична академія, проводяться фестивалі, присвячені великому Моцарту. Ім’я Моцарта завоювало мир і продовжує зачаровувати всіх, хто вперше відкриває для...
- Майстерність у побудові діалогу. По одному з добутків російської літератури XIX століття – А. С. Пушкін ‘Моцарт і Сальери” У першому ж діалозі Сальери доводить на прикладі всього свого життя, що ніколи не був заздрісником. Чому саме Моцарт так змінив характер літнього вже Сальери, допоміг пробудитися в ньому невідомому раніше почуттю заздрості? Та й заздрість пі це? Чи не ховає Сальери під цим пригожим у цьому випадку прийменником інше...
- “Якби увесь світ міг почувати силу гармонії.” (Моцарт) Вольфганг Амадей Іоанн Хризостом Теофіль Моцарт народився в Австрії, у місті Зальцбург на березі річки Залках. У XVІІІ столітті місто вважалося центром музичного життя. Маленький Моцарт рано познайомився з музикою, що звучала в резиденції архієпископа, з домашніми концертами в заможних городян і зі світом народної музики. Батько Вольфганга, Леопольд Моцарт,...
- Герой трагедії А. С. Пушкіна “Моцарт і Сальери” Історичний прототип: італійський композитор Антонио Сальери (1750-1825), автор сорока із зайвим опер, пользовавшихся наприкінці XVIII в. великою популярністю (найвідоміша серед них – “Тарар” на лібрето П. Бомарше). Задум цієї “маленької трагедії” виник у середині 20-х років, коли навколо імені Вольфганга Амадея Моцарта (1756-1791) зложився своєрідний культ, одним із проявів якого...
- Порівняльна характеристика образів Моцарта й Сальери (по трагедії А. С. Пушкіна “Моцарт і Сальери”) …Геній і лиходійство – Дві речі неспільні. А. Пушкін. Моцарт і Сальери В основу “маленької трагедії” Пушкіна про Моцарте й Сальери покладена відома Легенда про смерть знаменитого композитора від руки друга-музиканта, що заздрить його славі й таланту. Перед нами з’являються два чоловіки, чиє життя тісно пов’язана з музикою, але мети...
- Сюжет і амплуа поеми Пушкіна “”Моцарт і Сальери” Найрізноманітніші амплуа, жанри й сюжети поводження людей у період, що цікавить нас, дозволяють затверджувати, що сам Пушкін був органічно включений у процес життєвої гри й що він, подібно своєму Моцарту, порию зовсім усвідомлено грав різного роду веселі, ризиковані й драматичні ситуації. Життєва гра містить у собі проектування людиною різних модусів...
- Аналіз поеми Пушкіна “”Моцарт і Сальєрі” Найбільш проста відповідь полягає в тім, що Пушкін ніколи не деталізує в ремарці дій і вчинків своїх персонажів. Дійсно, більшість ремарок у межах драматичного циклу винятково лаконічні, а в тих випадках, коли поводження персонажа зафіксоване в чьих-нибудь словах, ремарки й зовсім відсутні. “Співає”, “встає”, “стукають” – от характернейшие приклади Однак...
- Ідея “надлюдини” у трагедії А. С. Пушкіна “Моцарт і Сальери” і романі Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” Постійні звертання до А. С. Пушкіна – одна з найважливіших особливостей усього Творчості Ф. М. Достоєвського. “Усе, що є в мене гарного, всім цим я зобов’язаний йому”, – визнавався Достоєвський. Він був першим, хто по-справжньому глибоко зрозумів творчість Пушкіна, проникнув у мир його ідей. Після мовлення Достоєвського на відкритті пам’ятника...
- А. П. Чехов і його твори “Палата №6″, “Іонич” А. Чехов – видатний російський прозаїк і драматург. Він підняв на недосяжну висоту жанр оповідання-новели і сказав нове слово у драматургії. В 1884 році виходить перший збірник оповідань Антона Павловича Чехова, позитивно оцінений критикою,- “Сказки Мельпомены”, в який ввійшли шість оповідань з життя людей театру. 1884 рік видався надзвичайно вдалим...
- Літературна казка. Ернст Теодор Амадей Гофман “Лускунчик і Мишачий король” ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи СКОРО КАЗКА МОВИТЬСЯ Урок 8 Тема. Літературна казка. Ернст Теодор Амадей Гофман “Лускунчик і Мишачий король” Мета: ознайомити учнів з казкою Е. Т. А. Гофмана; вчити самостійно розрізняти, визначати, обгрунтовувати жанрові ознаки літературних творів, складати невелику усну розповідь про життєвий шлях письменника, висловлювати особисті міркування щодо...
- Життєвий і творчий шлях – ЕРНСТ ТЕОДОР АМАДЕЙ ГОФМАН. ДОЛЯ ТАЛАНТУ РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ § 2. ЕРНСТ ТЕОДОР АМАДЕЙ ГОФМАН. ДОЛЯ ТАЛАНТУ …він живе у двох світах – реальнім і уявнім, поетичному; у світі радників, асесорів і в світі високого фантастичного злету. В. Шевчук Він був митець Божою милістю. Сучасники знали його і як письменника, і як композитора, і як художника....
- Літературні твори Е. Т. А. Гофмана 1. Відомо, що просвітники вважали найбільшою цінністю людини її розум. А що стає центром уваги романтиків? Відповідь: Почуття, внутрішній світ людини. 2. Назвіть найвідоміші літературні твори Е. Т. А. Гофмана. Відповідь: “Крихітка Цахес”, “Лускунчик”, “Кавалер Глюк” та інші. 3. Чому Гофман змінює одне зі своїх імен Вільгельм на Амадей? Відповідь:...
- ГОФМАН, Ернст Теодор Амадей (1776 – 1822) ГОФМАН, Ернст Теодор Амадей (Hoffmann, Ernst Theodor Amadeus; псевдонім як композитора: Йоганн Крейслер – 24.01. 1776, Кенігсберг – 25.06. 1822, Берлін) – німецький письменник і композитор. У словнику “Deutsches Schriftstellerlexikon” (Weimar, 1961) видатний німецький письменник названий “універсальною особистістю в мистецтві” (“universale Kiinstlerpersonlichkeit”). Дійсно, Гофман мав універсальні здібності...
- БОРХЕРТ, Вольфганг (1921 – 1947) БОРХЕРТ, Вольфганг (Воrchert, Wolfgang – 20.05.1921, Гамбург – 20.11.1947, Базель) – німецький письменник. Батько Борхерта – шкільний учитель, матір захоплювалася літературою, писала оповідання. Літературне покликання Борхерта проявилося рано: починаючи з 1938 р. він публікував вірші у гамбурзькій пресі. Вивчав акторську майстерність, три місяці в 1941 р. працював...
- Відповіді до теми: твори Богдана-Ігора Антонича та Осипа Турянського 1. Які основні віхи в житті Богдана-Ігора Антонича? Богдан-Ігор Антоннч народився 1909 року на Лемківщині в родині греко – католицького священика. Навчався в гуманітарній гімназії – єдиній на Лемківщині, де вчили також і українську мову. У 1928 році став студентом філософського факультету Львівського університету. Впродовж п’яти років навчання вів активне...
- Біографія Гофман Теодор Вільгельм Амадей Знаменитий німецький романтик народився в 1776 році в Кенігсберзі. Гофман мав універсальні здібності в різних сферах мистецтва. Він був автором першої німецької романтичної опери, диригентом, професійним музичним критиком, театральним декоратором, письменником, музикантом, блискучим юристом, графіком. Дивовижно не те, як різноманітні здібності могла уособлювати одна людина, а як у кожній галузі...
- ЙОГАНН ВОЛЬФГАНГ ГЕТЕ – ОСКАР УАЙЛЬД РОЗДІЛ ІІ ПРИРОДА І ЛЮДИНА ЙОГАНН ВОЛЬФГАНГ ГЕТЕ 1749-1832 Я вдячний, що із року в рік Росту я в лад природі… Йоганн Вольфганг Гете Сторінки життя і творчості Йоганн Вольфгапг Гете завжди відчував зв’язок не тільки з рідною Німеччиною, а й з Усесвітом. Він народився 28 серпня 1749 р. в...
- Ернст Теодор Амадей Гофман Ернст Теодор Амадей Гофман (1776-1822) Життя і творчість Ернст Теодор Амадей Гофман з’явився на літературній авансцені тоді, коли формування основ романтизму вже відбулося. Як мислитель Гофман виступає спадкоємцем енської школи. Вимоги, які там було висунуто до ідеального художника – універсальність мистецтва, концепція романтичної іронії, син тез мистецтв, – було в...
- Світ творів Гофмана – ЕРНСТ ТЕОДОР АМАДЕЙ ГОФМАН. ДОЛЯ ТАЛАНТУ РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ § 2. ЕРНСТ ТЕОДОР АМАДЕЙ ГОФМАН. ДОЛЯ ТАЛАНТУ Світ творів Гофмана Гофман жив ніби в кількох вимірах, у кількох світах. Усе життя він був чиновником – сумлінним, стриманим, тямущим. Удень тягнув цю лямку, заробляв на хліб насущний. Але коли день добігав краю, він переносився у зовсім інший...