Виклад поеми Байрона “Паломництво Чайльд Гарольда”
Коли під пером А. С. Пушкіна народжувався крилатий рядок, що вичерпно визначала вигляд і характер його улюбленого героя: “Москвич у Гарольдовом плащі”, її творець, здається, аж ніяк не прагнув уразити співвітчизників оригінальністю, що б’є в очі. Ціль його, доречно припустити, була не настільки амбіційна, хоча й не менш відповідальна: умістити в одне слово переважаючий умонастрій часу, дати ємне втілення світоглядної позиції й одночасно – життєвій, поведінковій “позі” досить широкого кола дворянської молоді (не тільки російської,
Умістивши в себе чимало різноманітних подій бурхливої авторської біографії, ця написана
Новаторським на тлі сучасної Байронові англійської (і не тільки англійської) поезії з’явився не тільки відбитий в “Паломництві Чайльд Гарольда” погляд на дійсність; принципово новим було й типово романтичне співвідношення головного героя й оповідача, у багатьох рисах схожих, але, як підкреслював Байрон у передмові до першого двох пісням (1812) і в доповненні до передмови (1813), аж ніяк не ідентичних один іншому.
Передбачаючи багатьох творців романтичної й постромантической орієнтації, зокрема й у Росії (скажемо, автора “Героя нашого часу” М. Ю. Лермонтова, не говорячи вже про Пушкіна і його роман “Євгеній Онєгін”), Байрон констатував у герої свого добутку хвороба століття: ” рання розбещеність серця й зневага мораллю ведуть до пересиченості минулими насолодами й розчаруванню в нових, і краси природи, і радість подорожей, і взагалі всі спонукання, за винятком тільки честолюбства – самого могутнього з усіх, загублені для душі, так створеної, або, вірніше, ложно спрямованої”. І проте саме цей, багато в чому недосконалий персонаж виявляється вмістищем таємних сподівань і дум незвичайно проникливого до пороків сучасників і судящего сучасність і минуле з максималістських гуманістичних позицій поета, перед ім’ям якого тріпотіли ханжі, лицеміри, ревнителі офіційної моральності й обивателі не тільки манірного Альбіону, але й всієї “Священного Союзу, що стогнала під тягарем,” монархів і реакціонерів Європи. У заключній пісні поеми це злиття оповідача і його героя досягає апогею, втілюючись у нове для більших поетичних форм XIX сторіччя художнє ціле. Це ціле можна визначити як незвичайно чуйне до конфліктів навколишню мислячу свідомість, що по справедливості і є головним героєм “Паломництва Чайльд Гарольда”.
Це свідомість не назвеш інакше як найтонший сейсмограф дійсності; і те, що в очах неупередженого читача з’являється як безумовні художні вартості схвильованої ліричної сповіді, закономірно стає майже непереборною перешкодою, коли намагаєшся “перевести” що пурхають байроновские строфи в регістр безсторонньої хроніки. Поема по суті бессюжетна; весь її оповідальний “зачин” зводиться до декількох, ненароком загублених, рядкам про англійського юнака зі знатного роду, уже до дев’ятнадцяти років пресытившемся улюбленим набором світських задоволень, що разочаровались в інтелектуальних здатностях співвітчизників і чарах співвітчизниць і – що пускається подорожувати. У першій пісні Чайльд відвідує Португалію, Іспанію; у другий – Грецію, Албанію, столицю Оттоманської імперії Стамбул; у третьої, після повернення й нетривалого перебування на батьківщині, – Бельгію, Німеччину й надовго затримується у Швейцарії; нарешті, четверта присвячена подорожі байроновского ліричного героя по хранящим сліди величного минулого містам Італії. І тільки пильно вдивившись у те, що виділяє в навколишньому, що вихоплює з калейдоскопічної розмаїтості пейзажів, архітектурних і етнографічних крас, побутових прикмет, життєвих ситуацій чіпкий, пронизливий, у повному розумінні слова мислячий погляд оповідача, можемо ми винести для себе подання про те, який у цивільному, філософському й чисто людському плані цей герой – це байроновское поетичне “я”, що мова не повертається назвати “другим”.
І тоді зненацька переконуєшся, що велике, у п’ять тисяч віршів ліричне оповідання “Паломництва Чайльд Гарольда” – у певному змісті не що інше, як аналог добре знайомого нашим сучасникам поточного огляду міжнародних подій. Навіть сильніше й коротше: гарячих крапок, якщо не побоюватися газетного штампа, що приївся. Але огляд, як не можна більше далеке який би те не було становий, національної, партійної, конфесіональної упередженості. Європа, як і нині, на рубежі третього тисячоріччя, обійнята полум’ям більших і малих військових конфліктів; її поля засіяні купами зброї й тілами полеглих. І якщо Чайльд виступає ледве дистанцированным споглядальником драм, що розгортаються на його очах, і трагедій, те вартий за його плечима Байрон, навпроти, ніколи не упускає можливості висловити своє відношення до що відбувається, вдивитися в його джерела, осмислити його уроки на майбутнє.
Так у Португалії, строгі краси чиїх ландшафтів чарують прибульця (пісня 1-я). У м’ясорубці наполеонівських воєн ця країна стала розмінною монетою в конфлікті великих європейських держав;
І в Байрона немає ілюзій по частині щирих намірів їхніх правлячих кіл, включаючи ті, що визначають зовнішню політику його собственней острівної вітчизни. Так і в Іспанії, що засліплює пишнотою фарб і феєрверками національного темпераменту. Чимало прекрасних рядків присвячує він легендарній красі іспанок, здатних торкнути серце навіть пересиченого всім на світі Чайльда (“Але немає в іспанках крові амазонок, / Для чарів любові там діва створена”). Але важливо, що бачить і живописует носительок цих чарів оповідач у ситуації масового суспільного підйому, в атмосфері загальнонародного опору наполеонівської агресії: “Улюблений поранений – сліз вона не ллє, / Упав капітан – вона веде дружину, / Свої біжать – вона кричить: уперед! / І натиск новий смів ворогів лавину. / Хто полегшить убитому кончину? / Хто помститься, коли кращий воїн упав? / Хто мужністю одушевить чоловіка? / Всі, всі вона! Коли гордовитий галл / Перед жінками настільки ганебно відступав?”
Так і в протяжній під п’ятої османської деспотії Греції, чий героїчний дух поет намагається відродити, нагадуючи про героїв Фермопіл і Саламина. Так і в Албанії, що завзято відстоює свою національну самобутність, нехай навіть ціною щоденної кровопролитної помсти окупантам, ціною поголовного перетворення всього чоловічого населення в безстрашних, нещадних гяурів, що загрожують сонному спокою турків-поневолювачів.
Інші інтонації з’являються на вустах Байрона-Гарольда, що сповільнив крок на грандіозному попелищі Європи – Ватерлоо: “Він бив, твоя година, – і де ж Величье, Сила? / Усе – Влада й Сила – звернулося в дим. / Востаннє, ще непереможний, / Злетів орел – і впав з небес, простромлений…”
У черговий раз підбиваючи підсумок парадоксальному жеребу Наполеона, поет переконується: військове протистояння, приносячись незлічимі жертви народам, не приносить звільнення (“Те смерть не тиранії – лише тирана”). Тверезі, при всієї очевидної “еретичности” для свого часу, і його міркування над озером Леман – притулком Жан-Жака Руссо, як і Вольтер, що незмінно захоплював Байрона (пісня 3-я).
Французькі філософи, апостоли Волі, Рівності й Братерства, розбудили народ до небаченого бунту. Але чи завжди праведні шляхи відплати, і чи не несе в собі революція фатальне насіння власної прийдешньої поразки? “І страшний слід їхньої волі фатальний. / Вони зірвали із Правди покривало, / Зруйнувавши неправильних уявлень лад, / И поглядам таємне стало. / Вони, змішавши Добра й Зла початку, / Все минуле скинули. Для чого? / Щоб новий трон потомство заснувало. / Щоб вибудувало в’язниці для нього, / И мир знову побачив насилья торжество”.
“Так не повинне, не може довго тривати!” – викликує поет, що не втратив віри в споконвічну ідею історичної справедливості.
Дух – єдине, що не викликає в Байрона сумніву; у марності й превратностях доль держав і цивілізацій, він – єдиний смолоскип, світла якого можна до кінця довіряти: “Так будемо сміло мислити! Відстоїмо / Останній форт серед загального паденья. /
Пускай хоч ти залишишся моїм, / Святе право думки й сужденья, / Ти, божий дарунок!”
Схожі твори:
- “Паломництво Чайльд Гарольда” Дж. Байрона, історія створення і композиція поеми “Паломництво Чайльд Гарольда” Дж. Байрона, історія створення і композиція поеми. Тема самотності і розчарування у творі. Образ Чайльд Гарольда як утілення рис байронічного героя. Мабуть, найвідомішим твором Байрона стала поема “Паломництво Чайлд Гарольда”, створення якої розтягнулося на багато років (1809-1818). Стиль її – ораторський. Твір наповнений окликами, прямими звертаннями до...
- Ліричний герой Дж. Байрона (за поемою “Паломництво Чайльд Гарольда” та поезією “Душа моя похмура”) Джордж Гордон Байрон був романтиком і в творчості, і в своєму житті. Його рід був дуже давнім, він мав у родоводі ще англійських і шотландських королів, але англійська буржуазна революція XVII століття призвела до занепаду роду. Все це сформувало особистість поета і теми його творчості. Поему “Паломництво Чайльд Гарольда” написано...
- Зображення визвольної боротьби у поемі Джорджа Байрона “Паломництво Чайльд-Гарольда” Видатний англійський поет-романтик. Провідними мотивами його є “світова скорбота” і самотність, бунтівний дух і нескореність а у життєвих битвах. Саме в Творчості Байрона окреслюється той тип героя – самотній, вільнолюбний бунтар з вразливою душею, – який згодом у літературній критиці отримає назву “байронічний герой”. Байрон належав до старовинного англійського роду,...
- Ліричний герой Джорджа Байрона (за поемою “Паломництво Чайльд-Гарольда” та поезією “Душа моя похмура”) Джордж Гордон Байрон був романтиком і в творчості, і в своєму житті. Його рід був дуже давнім, що мав у родоводі ще англійських і шотландських королів, але англійська буржуазна революція XVІІ століття призвела до занепаду роду. Все це сформувало особистість поета і теми його творчості. Поему “Паломництво Чайльд Гарольда” написано...
- Оспівування визвольної боротьби у поемі Джорджа Байрона “Паломництво Чайльд Гарольда” Романтична поема “Паломництво Чайльд Гарольда” – один з найкращих здобутків лірико-романтичного напряму в літературі. В основі поеми лежить ліричний щоденник самого поета. Образ героя, якого Байрон спочатку хотів назвати Бюрюном (середньовічна форма прізвища Байронів), відбивав майже везамасковані автобіографічні риси. Чайльд Гарольд відчуває велике розчарування в навколишньому, безпросвітний сум, утому й...
- Ліричний герой Джорджа Байрона за поемою “Паломництво Чайльд Гарольда” Джордж Гордон Байрон був романтиком і в творчості, і в своєму житті. Його рід був дуже давнім, що мав у родоводі ще англійських і шотландських королів, але англійська буржуазна революція XVII століття призвела до занепаду роду. Все це сформувало особистість поета і Теми його творчості. Поему “Паломництво Чайльд Гарольда” написано...
- Образ автора в романтичній поемі Джорджа Байрона “Паломництво Чайльд Гарольда” Поема Байрона “Паломництво Чайльд Гарольда” – це ліричний щоденник поета. У ній він показав своє ставлення до життя, свої філософські погляди. Максималізм поета-романтика, його непримиренне ставлення до недосконалості, його невтомне прагнення до нових вражень, “інших світів”, де, ймовірно, можна досягнути високого ідеалу, надихали на створення поеми-подорожі. Португалія, Іспанія, Албанія, Греція,...
- Зображення боротьби у поемі Джорджа Байрона “Паломництво Чайльд-Гарольда” Романтична поема “Паломництво Чайльд-Гарольда” – один з найкращих здобутків лірико-романтичного напряму в літературі. У основі поеми лежить ліричний щоденник самого поета. Образ героя, якого Байрон спочатку хотів назвати Бюрюном (середньовічна форма прізвища Байронів), відбивав майже незамасковані автобіографічні риси. Чайльд Гарольд відчуває велике розчарування в навколишньому, безпросвітний сум, утому й пересиченість....
- Герой поеми Дж. Байрона “Паломництво Чайлд-Гарольда” Чайлд-Гарольд перший романтичний герой поезії Байрона, не є характером у традиційному змісті слова. Це абрис характеру, втілення неясного потяга душі, романтичного невдоволення миром і самим собою. Біографія Чайлд-Гарольда. типова для всіх “синів свого століття” і “героїв нашого часу”. За словами Байрона, “ледар, розбещений лінню”, “як метелик, грався він пурхаючи”, “своє...
- Оспівування визвольної боротьби у поемі “Паломництво Чайльд-Гарольда” Романтична поема “Паломництво Чайльд-Гарольда” – один з найкращих здобутків лірико-романтичного напряму в літературі. В основі поеми лежить ліричний щоденник самого поета. Образ героя, якого Байрон спочатку хотів назвати Бюрюном (середньовічна форма прізвища Байронів), відбивав майже нсзамасковані автобіографічні риси. Чайльд Гарольд відчуває велике розчарування в навколишньому, безпросвітний сум. утому й пересиченість....
- Аналіз поеми Байрона “Паломництво Чайлд Гарольда” Мабуть, найвідомішим твором Байрона стала поема “Паломництво Чайлд Гарольда”, створення якої розтягнулося на багато років (1809-1818). Це ліричний щоденник, у якому поет висловив своє ставлення до життя, дав оцінку своєї епохи, європейських країн, соціальних конфліктів суспільства. За словами Ф. І. Тютчева, Байрон був “могутнім, величавим, захопленим огудникам світобудови”. Байрона захоплює...
- Образ актора в романтичній поемі “Паломництво Чайльд Гарольда” Поема Байрона “Паломництво Чайльд Гарольда” – це ліричний щоденник поета. У ній він показав своє ставлення до життя, свої філософські погляди. Максималізм поета-романтика, його непримиренне ставлення до недосконалості, його невтомне прагнення до нових вражень, “інших світів”, де, ймовірно, можна досягнути високого ідеалу, надихали на створення поеми-подорожі. Португалія, Іспанія, Албанія, Греція,...
- Переказ першої пісні поеми Байрона “Паломництво Чайльда Гарольда” Герой Байрона – зі знатного роду, його блискучі предки за заслуги перед Англією (Альбіон – древня назва Британських островів) “здобули славу й пошану”. Життя не доставляло Чайльд Гарольду ніяких турбот, він жив, подібно метеликові, не замислюючись про завтрашній день, як раптом, коли юнакові минуло вісімнадцять, “у розквіті життєвого травня”, йому...
- Чайлд-Гарольд – герой поеми Байрона “Паломництво Чайлд-Гарольда” Чайлд-Гарольд перший романтичний герой поезії Байрона, не є характером в традиційному сенсі слова. Це абрис характеру, втілення смутного потягу душі, романтичного невдоволення світом і самим собою. Біографія Ч.-Г. типова для всіх “синів свого століття” і “героїв нашого часу”. За словами Байрона, “нероба, розбещений лінню”, “як метелик, пустував він пурхаючи”, “свій...
- Романтическое бегство от действительности в поэме Байрона “Чайльд Гарольд” Он скорбный край войны и преступлений Покинул холодно, без слез, Без сожалений. Д. Байрон “Паломничество Чайльд Гарольда” написано в форме лирического дневника главного героя – Чайльд Гарольда. Чайльд Гарольд – юноша из знатного рода. Его предки “снискали славу и почет в гражданстве и на бранном поле”. Юноша жил, не тая...
- Переказ другої пісні поеми Байрона “Паломництво Чайльда Гарольда” Із середини XIV століття війська Османської імперії почали захоплення території Греції. Після узяття турками Константинополя й падіння Візантійської імперії Греція чотири століття була позбавлена національної незалежності. Байрон уболіває про колишню велич Греції, про те, що все це, як ” сон, щопромайнув,” – тільки діти ще вчать “історію збіглих у тьму...
- Поема “Паломництво Чайльд Гарольда” Стосунки з лондонським бомондом у молодого лорда не склалися відразу. У вірші “Рядки, адресовані преподобному Бічеру у відповідь на його пораду частіше бувати у світі” (1806) поет проводить різку межу між собою і “світським натовпом”. І знову звучить мотив жадання слави, тим паче, що своїми етичними орієнтирами юний Байрон обирає...
- Ліро-епічна поема “Паломництво Чайльд Гарольда” Ліро-епічна поема “Паломництво Чайльд Гарольда” чудова тим, що в ній висвітлюються найактуальніші суспільні проблеми початку XIX ст.- боротьба народів з тиранією, їх прагнення до національної незалежності. Новаторському змістом відповідає оригінальна форма твору: це ліро-епічна поема, в якій опис душевних емоцій сягає досконалості, і разом з тим це різка політична сатира;...
- Образ автора в романтичній поемі Джорджа Байрона “Паломництво Чайльда Гарольда” Поема Байрона “Паломництво Чайльд Гарольда” – це ліричний щоденник поста. У ній він показав своє ставлення до життя, свої філософські погляди. Поета, з одного боку, захоплює краса, яскравість і багатоплановість людської особистості, а з іншого.- він заперечує одну за одною всі основи європейського життя, не знаходячи в них високого й...
- Аналіз поеми “Паломництво Чайлд Гарольда” Мабуть, самим знаменитим твором Байрона стала поема “Паломництво Чайлд Гарольда”, створення якої розтяглося на багато років( 1809-1818). Це ліричний щоденник, у якому поет виразив своє відношення до життя, дав оцінку своєї епохи, європейських країн, соціальних конфліктів суспільства. За словами Ф. І. Тютчева, Байрон був “могутнім, величним, захопленим ганьбителем світобудови”. Байрона...