Вечори на хуторі біля Диканьки Повісті, Страшна помста
Колдун (батько, брат Копрян, Антихрист) – герой, який з’єднав в собі негативні риси всіх негативних персонажів циклу “Вечорів”. Чаклун – перша гоголівська спроба зобразити Антихриста. У цій спробі Гоголь спирався на новелістичний досвід німецьких романтиків (алхімік в “келиху” Л. Тіка, дітовбивця в його ж “Чарах, любові”) та їх російських епігонів (образ демонічного лиходія Бруно фон Ейзена в повісті А. А. Бестужева (Марлинского ) “Замок Ейзен”, 1827). У фіналі повісті образ К. отримує “міфологічне” тлумачення
Щось сумнівне присутня у вигляді К. спочатку. Після довгих років мандрів повернувшись звідти, “де і церков немає”, він живе в сім’ї дочки Катерини та її чоловіка-запорожця Данила Бурульбаш. Бродяжництво – знак безрідного; Безродний – атрибут демонізму. К. курить заморську люльку, не їсть галушок, свинини, віддає перевагу їм “жидівську локшину”. Те, що він не п’є горілки, остаточно
К;, при живому чоловікові, намагається керувати дочкою – і навіть намагається вбити зятя на двобої; коли цілує Катерину, дивним блиском горять його очі. Натяк на інцест, беззаконну пристрасть батька до дочки, прозорий; остаточно він прояснюється у кошмарному сні Катерини. Їй сниться, що батько і є той самий козак-перевертень, якого вони з чоловіком бачили на київській весіллі осавула Горобця (цим епізодом повість починається): коли молодих благословляли іконами від схимника старця Варфоломія, що мають особливу “захисну силу”, у цього коза – ка ніс виріс на бік у очі замість карих стали зеленими, губи посинів “, як у чорта, а сам він з молодого перетворився на старого, так що все в жаху закричали: К. знову повернувся! У сні К. намагається спокусити Катерину: “Ти подивися на мене, я хороший Я буду тобі славним чоловіком… ” Експозиція завершена: сюжет зав’язаний.
Але, виявляється, Катерина, прокинувшись, пам’ятає далеко не все, що бачила її душа в царстві сну. Наступної ночі пан Данило прокрадається в старовинний замок на темній стороні Дніпра, де ляхи (у світі “Вечорів” поляки завжди заодно з дияволом) збираються будувати фортецю на шляху запорожців; крізь вікно він бачить батька-чаклуна, що змінює свій вигляд, точь-в – точнісінько як міняв його “київський” козак-перевертень. На К. дивовижна шапка з “грамотою не польською і не російською” (тобто з “каббалістичними” знаками єврейського алфавіту або арабсько-мусульман-ської в’яззю, і те й інше однаково погано); в кімнаті літають нетопири, замість образів на стінах – “страшні обличчя”. Крізь прозорі шари “астрального” світла (блакитний, блідо-золотий, потім рожевий) проходить фігура, біла, як хмара, – це душа сплячої Катерини. Данило дізнається те, що не зможе згадати його дружина після пробудження: батько колись зарізав її мати; Катериною він намагається “замістити” вбиту дружину. На ранок Бурульбаш з жахом говорить Катерині, що через неї поріднився з антихристових плем’ям; на жаль, він має рацію, але ще не здогадується, яку ціну доведеться заплатити за це спорідненість.
Сюжет про К. рухається до своєї кульмінації. З плином часу батько-антихрист виявляється в темниці, у ланцюгах; за таємну змову з католиками його чекає казан з киплячою водою або здирання шкіри. Чаклунські чари безсилі проти стін, збудованих колись “святим схимником”. (Символічний образ “схимника”, наділеного молитовної владою над темними силами, постійно виникає у повістях циклу.) Але Катерина, піддавшись умовлянням брехливим К. (який благає дарувати час для спокути гріхів – “заради нещасної матері”!), Випускає батька з в’язниці. І хоча Данило Бурульбаш вирішує, що чарівник сама вислизнув з ланцюгів, “ідеологічна зрада” дружини чоловікові вже відбулася, хоч батько і не отримує влади над тілом дочки, його владу над її душею пересилює чоловікову владу. А значить, якесь безтілесне “антихристово” володіння її волею все-таки відбувається. Хибна кульмінація віщує швидку розв’язку сюжетної лінії Бурульбаш. Нехай батько і не заміщає його на подружньому ложі, але зате “витісняє” його з життя.
“Відступництво” Катерини вносить псування в запорізький світ, порушує його внутрішню єдність: на Україну більше немає порядку, немає “голови”; Данило, давно вже передчуває близьку смерть, гине в битві з ляхами. Однак і К. не може торжествувати перемогу: тризна, яку здійснюють козаки над Бурульбаш, хіба що відновлює втрачене була єдність. Жертовною кров’ю чоловіка змивається гріх дружини – і крізь хмари на “антихриста” дивиться вже дивний образ “чудової голови”. Загадка цього образу роз’ясниться в епілозі. Поки ж К. намагається довершити розпочате лиходійське справу; є в снах Катерині, разом з немовлям перебралася до Києва, до осавулові Горобцю; К. загрожує дочки вбити її сина, якщо не вийде за батька заміж, – і врешті-решт вбиває безневинне дитя. Така друга кульмінація.
“Наполегливість” К. пояснюється не стільки його гріховним любострастии, скільки глобальної “антихристової” метою: до кінця заволодівши дочкою, містично зруйнувати природні зв’язки, що панують у світі. Зруйнувавши їх, можна до кінця погубити і без того ослаблене козаче братство, православне воїнство, бо доки України тримає оборону від “ляхів” – зло не може тріумфувати на землі. Але чим ближче К. до поставленої мети, тим ближче він і до своєї смерті. Знову на сторінках повісті виникає загадковий “позасюжетний” образ: вершник-богатир нелюдського зростання, що скаче в Карпати на вороному коні і засипає на вершині гори. Цей образ виділяє незрозумілу поки загрозу для К., який під виглядом “брата Копряна” у червоному жупані, що нагадує про “червоної свиті” риса у “Сорочинському ярмарку”, є до Києва, до збожеволілої Катерині, щоб обманом відвезти її.
Але безумство лише загострює духовну чуйність дочки; її душа, діюча відтепер крім її розуму, пізнає свого мучителя; кров чоловіка і сина остаточно спокутує злочинну слабкість Катерини; цілісність світу відновлена; пришестя антихриста поки не відбулося. К. приречений; в момент другий кульмінації його сюжетна лінія проходить стадію розв’язки.
Тепер К. ніщо не допоможе, навіть вбивство “святого схимника”, який відмовився відмолювати душу страшного грішника, виглядає швидше жестом відчаю, ніж знаком всесилля. (Хоча саме по собі, та ще поблизу “святих місць” Києва, цей вбивство свідчить позамежної містичної силі “антихриста”.) Куди б К. ні направив коня, він скаче в одному-єдиному напрямку: до карпатських гір, де чекає на нього Великий Вершник, щоб убити і кинути тілесно ожилу душу в прірву, де зуби мерців вічно будуть гризти К.
К. вмирає “вмить” і тут же відкриває після смерті очі, не воскресаючи при цьому. Те ж відбувається і з сюжетом повісті: він завершується, вичерпує себе (покарання пропорційно злочинів), і тут же продовжується далі. Цей “ожилий сюжет” нарешті розшифровує міфологічну підоснову легендарних подій; стає зрозуміла і причина ненависті “антихриста” до православного братерства, за-єдності, і патологічний потяг до дочки. К. – останній чоловік у роду, початок якому поклав іуда Петро, який змінив великому побратимству із заздрості до слави і який убив Івана, з яким у них було “все навпіл”. За це Іван випросив у Бога, щоб останній в роду Петро був такий лиходій, якого ще не бувало на світі, і щоб він, Іван, кинув цього лиходія у прірву, де мерці гризуть один одного, і веселився, дивлячись на його муки. Бог погоджується, але “прирікає” Івана сидіти “вічно на коні своєму”, насолоджуючись страшної помстою, але не маючи царства небесного.
Схожі твори:
- Скорочено “Вечори на хуторі біля Диканьки” Гоголя “Сорочинський ярмарок” скорочено Селянин Солопій Черевик з дружиною і красивою чорнобривої донькою Параскою приїжджає на ярмарок у містечко Сорочинці. У Параску закохується випадково парубок Грицько, який побачив її під час переїзду через міст. На ярмарці він знайомиться з Параскою, якій і сам дуже подобається. Пригостивши Солопія Черевика кухлем горілки, Грицько...
- Казковість гоголівського циклу “Вечори на хуторі біля Диканьки” І. Реальність і казка у “Вечорах на хуторі біля Диканьки”. 1. Ліричний образ України – реальність. (У “Вечорах” М. Гоголь правдиво створив ліричний образ України, описавши деталі побуту і звичаї українців, змалювавши пейзажі української землі. У “Вечорах” зображено український народ через образи конкретних героїв, наділених найкращими якостями – любов’ю до...
- Час збирати каміння. (відгук на мюзикл “Вечори на хуторі біля Диканьки”) Новорічний мюзикл “Вечори на хуторі біля Диканьки” викликав у мене низку думок. По-перше, як мінімум, деяким представникам вітчизняного шоу-бізнесу відверто набридло заробляти на декілька порядків менше навіть своїх російських колег. От вони й вирішили випустити продукт, який би перевищував безнадійно провінційний середній рівень наших телепрограм. Як на мене, цей фільм...
- Час збирати каміння… (відгук на мюзікл “Вечори на хуторі біля Диканьки”) Новорічний мюзикл “Вечори на хуторі біля Диканьки” викликав у мене низку думок. По-перше, як мінімум, деяким представникам вітчизняного шоу-бізнесу відверто набридло заробляти на декілька порядків менше навіть своїх російських колег. От вони й вирішили випустити продукт, який би перевищував безнадійно провінційний середній рівень наших телепрограм. Як на мене, цей фільм...
- Образ України в творчості Миколи Гоголя (за повістями “Вечори на хуторі біля Диканьки”, “Миргород”) Витоки творчості Миколи Гоголя – в українській культурі. Українець за походженням, він з дитинства добре знав українські казки, пісні, бувальщини. Саме вони насичували його уяву, що створила прекрасні “Вечори на хуторі біля Диканьки”, “Миргород”. Образ України мимоволі уявляєш собі, читаючи твори М. Гоголя. Як справжній дослідник, він ознайомлює читача з...
- Проаналізуйте як цикл романтичну збірку повістей М. Гоголя “Вечори на хуторі біля Диканьки”. Визначте, як розкривається романтика українських легенд та казок в “українських” повістях Гоголя Проаналізуйте як цикл романтичну збірку повістей М. Гоголя “Вечори на хуторі біля Диканьки”. Визначте, як розкривається романтика українських легенд та казок в “українських” повістях Гоголя. Жодна тогочасна книга на українську тематику не мала такого успіху, як “Вечори”, і жодна не була так талановито зробленою, як “Вечори”. Гоголь свідомо йшов на...
- Торжество молодості й краси в “Вечорах на хуторі біля Диканьки” Н. В. Гоголя 1. Народні веселощі в “Вечорах…”. 2. Любов і краса в добутку. 3. Тема моральної стійкості людини 4. Краса рідної природи. В “Вечорах на хуторі біля Диканьки” Н. В. Гоголя (оповідання ведеться від імені людини з народу, пасічника Рудого Панька. Письменник не випадково вибрав саме таку форму побудови циклу як серію...
- Страшна помста характеристика образа Чаклун (батько, брат Копрян, Антихрист) СТРАШНА ПОМСТА Повість (1832) Чаклун (батько, брат Копрян, Антихрист) – герой, що з’єднав у собі негативні риси всіх негативних персонажів циклу “Вечорів”. Чаклун – перша гоголівська спроба зобразити Антихриста. У цій спробі Гоголь опирався на новелістичний досвід німецьких романтиків (алхімік в “Келиху” Л. Тику, дітовбивець у його ж “Чарах любові”)...
- Гоголь Микола Страшна помста (скорочено) Данило Бурульбаш приїхав з хутора до Києва на весілля. Раптом один із козаків обернувся на якесь бусурманське чудовисько. – Чаклун, чаклун… – загомоніли всі. А коли на човні Дніпром попливли, страшне видовище раптом побачили козаки: мерці підіймаються з могил. Як почула про чаклуна Катерина, дружина Данила, почали їй снитися дивні...
- Аналіз добутку Вечора на хуторі біля Диканьки Гоголя Н. В Аналіз добутку “Вечора на хуторі біля Диканьки” – це добуток, наповнений народними повір’ями, фантастикою, казковими подіями, але важливо те, що звичайні людські істини, віра в добро й силу земну присутні в ньому. Добро тут завжди перемагає зло, користь і скнарість нака-зиваются, любов тріумфує над злими силами, підлість і низькість висміюються....
- Український колорит у “Вечорах на хуторі біля Диканьки” Миколи Гоголя Із “Вечорів на хуторі біля Диканьки” розпочалося справжнє визнання таланту Миколи Васильовича Гоголя. Ця книга здіймала високі хвилі здивування, захоплення читачів і шанувальників творчості письменника, заздрості талановитих і успішних колег. Усі очікували нових естетичних чудес від цього настирного і честолюбного українця. Читачі захоплювалися грандіозним міфологічним світом “Вечорів на хуторі…”, “Тараса...
- Азазелло “страшна помста” Воланда Абадонна персоніфікує смерть, Воланд – суд. Азазелло служить двом дияволам, що персоніфікують суд і смерть. Він – кат, що не цікавиться добром і злом, правом і насильством – був би вирок… У сплетенні фаустианских алюзій він не тільки одна з іпостасей Мефистофеля; він ще відповідає катові, що стратив Гретхен, –...
- Пузир – дика, страшна сила Шкільний твір За п’єсою І. Карпенка-Карого “Хазяїн”. Як основу п’єси “Хазяїн” автор використав реальні події кінця XІX століття, коли на поверхню економічного життя на Україні почали випливати спритні хижацькі натури. І письменник розкрив хижацьке обличчя українського “чумазого” в образі Пузиря, показавши, яка це страшна, темна сила, що нещадно експлуатує і...
- Піонери, або Біля витоків Саскуіханни Ранній грудневий вечір 1793 Коні повільно тягнуть в гору великі сани. У санях батько і дочка – суддя Мармадьюк Темпл і міс Елізабет. Суддя – один з первопереселенцев; один з тих, завдяки яким ця недавно дика місцевість перетворилася. З’явилися церкви, дороги, школи. Навколо заможних сіл – оброблені поля. Вечірню тишу...
- Помста Григорія Многогрішного й християнська етика Уперше оцінював багрянівські тексти з релігійних позицій діаспорний літературознавець Богдан Романенчук, який прокоментував помсту Григорія Многогрішного (роман “Тигролови”) своєму колишньому слідчому Медвину в такий спосіб: “Хоч ми є християни і повинні керуватися в житті християнськими засадами, які кажуть за камінь платити хлібом, та одначе життя таке жорстоке і нехристиянське, що...
- Помста княгині Ольги (Текст літопису ськорочений і адаптований.) Ольга ж була в Києві із сином своїм, дитиною Святославом, і годувальник його (вихователь) Асмуд, а воєвода Свенельд. Ськазали ж древляни: “От убили князя ми російського; візьмемо дружину його Ольгу за князя нашого Мала й Святослава візьмемо й зробимо йому, що захочемо”. І послали древляни кращих чоловіків своїх, числом двадцять,...
- Пузир – дика, страшна сила (за п’єсою “Хазяїн”) ІВАН КАРПЕНКО-КАРИЙ Головний герой п’єси І. Карпенка-Карого “Хазяїн” – це мільйонер-землевласник Терентій Гаврилович Пузир, людина смішна і одночасно страшна. Визначальною рисою в характері Пузиря є ненаситна жадоба до збагачення. Нею й породжені такі його риси, як безчесність, несправедливість, жорстокість, некультурність, честолюбство, скупість. Він страшний у своїй зажерливості, у хижацьких методах наживи. Мета...
- Отрута миру неймовірно страшна або сучасна молодь Як проводять час більшість моїх ровесників? Ганяють до одуру на мотоциклах, заважаючи відпочивати жителям, тиняються по вулицях, шукають, де випити, або розважаються бійками й неподобствами на дискотеках. Цікаво, що в багатьох моїх товаришів навіть думки не виникає допомогти своїм батькам. Мені не про що часом навіть поговорити з тими, з...
- Винниченко Володимир Кирилович Біля машини І Південь. Сонце пече, наче підрядилося зробить за сьогодня з землі перепічку. Де не станеш, здається, круг тебе і згори і знизу пала якась велетенська піч і шугає безперестанку пекельним полум’ям. Дихати важко. У полі пусто вже. Не веселять очей густі, довгі ряди кіп, не луна у яру дзвін коси;...
- Весілля на хуторі В 1843 році приїхав у гостину до батьків на хутір Мотронівку майбутній редактор “Основи” В. Білозерський, а з ним його товариш – П. Куліш. Після того П. Куліш часто приїжджав сюди, мав навіть для себе окрему світлицю, щоб тут писати. Для панянок Білозерських він склав тут популярну історію України, а...