В новорічну ніч усе таке казкове
Матеріал уроку. Моріс Метерлінк “Блакитний птах” (продовження).
Мета. Продовжити роботу над уривком п’єси “Блакитний птах”. Удосконалювати навички читання в особах. Розвивати уяву і фантазію. Збагачувати словниковий запас, розвивати вміння висловлювати свої думки. Виховувати спостережливість, бажання бути щасливим і дарувати щастя іншим.
Обладнання. Корони з написами: “Фея”, “Мітіль”, “Тільтіль”; зелений капелюшок; картки для методу “Фантастичні гіпотези”.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II.
1. Літературний диктант за змістом прочитаного.
– Хто з дітей мав птаха? (Тільтіль.)
– Де знаходився той птах? (У клітці.)
– Чому Феї не підійшов птах? (Не достатньо блакитний.)
– Як називалася Фея? (Берилюна.)
– Кого нагадувала Фея дітям? (Сусідку.)
– Чого не було у дітей для подорожі? ( Черевиків.)
2. Бесіда на основі запитань.
– Чи прочитав хтось уривок п’єси у підручнику повністю?
– Чи хотілося б вам подивитись цю виставу у театрі?
– Чи зрозуміли ви, що символізує собою Синій Птах? (Людське щастя.)
– Чому саме синій? (Синій
– Чому птах? (Думки про щось високе, бажане, але далеке і недосяжне. Птаха, як і щастя, неймовірно важко впіймати і ще важче втримати.)
3. Інсценізація І частини.
III. Мотивація навчальної діяльності.
– Сьогодні ми продовжимо працювати над п’єсою-казкою “Блакитний Птах”, але спершу трохи пофантазуємо.
> Метод “Фантастичні гіпотези”.
Вчитель готує 10 карток. На перших п’яти зображення предметів (наприклад: дзеркальце, двері, сопілка, свічка, ложка), на інших п’яти – дієслова (літати, малювати, співати, мріяти, говорити). Не дивлячись, діти витягують по одній карточці з кожної групи, поєднують їх. Учням пропонується придумати якнайбільше різних відповідей на питання: “Що було б, якби…?” (“Що було б, якби сопілка почала мріяти?”…)
IV. Опрацювання II частини п’єси, яку визначив учитель.
1. Вправа “Читання з передбаченням”.
ІІ частина закінчується словами Мітіль “І душу цукру теж”.
Вчитель обирає дітей, які будуть читати текст в ролях, одягає їм на голови корони. (Тим, що прочитали уривок у підручнику повністю.)
2. Аналіз змісту.
– Де діти мають зустріти своїх померлих родичів? (У Країні Спомину.)
– Як Тільтіль і Мітіль бавилися у пиріжки?
– Чому Фея постійно говорила, що діти добре не бачать? (Бо люди не помічають багато чого навколо себе.)
– Що може засвітити згаслі очі? (Величезний Діамант.)
– Суть яких речей можна побачити за допомогою чудодійного Діаманта? (Душі Хліба, Вина, Перцю, Цукру…)
– Як ви думаєте, що ще зможуть побачити діти за допомогою цього Діаманта?
3. Словникова робота.
> Читання слів за вчителем “луною”.
Якнайліпше, ліворуч, перехрестя, лепсько, недобачаєш, вродлива, бридка, рум’янощока, блідолиця, самородки, пасемця, снопи, віхті, завзяттям, ладне, чудодійний.
> Тлумачення незрозумілих слів.
4. Вправи на розвиток читацьких навичок.
> Вибіркове читання.
– Прочитайте епізод, який стосується ілюстрації на сторінці 112.
– Прочитайте слова Феї, коли вона сердиться.
– Прочитайте слова Феї, коли вона ще дужче дратується.
– Прочитайте слова Феї, які вона говорить з обуренням.
– Знайдіть слова Феї, де вона називає людей дивними.
– Прочитайте, як Тільтіль пояснює, що він добре бачить.
– Знайдіть слова Тільтіль, коли він захоплений, вражений.
– Прочитайте всі репліки Мітіль у цій частині.
5. Інсценізація II частини.
V. Підсумок уроку.
1. Вправа “Асоціативний ланцюжок”.
Клас ділиться на дві команди (наприклад, хлопчики і дівчатка). Завдання: дібрати слова, які асоціюються зі словами “Синій Птах” і “Діамант”.
Слова для довідки (можуть бути записані на дошці в хаотичному порядку): блискучий, яскравий, сяючий, чарівний, загадковий, всемогутній, великий, чудодійний, спокійний, радісний, ніжний, синій, казковий, мрійливий, фантастичний, щасливий, добрий…
– То яку роль ви віддаєте Синьому Птаху? Яке його призначення?
– А яку функцію має виконати Діамант?
2. Метод “Покажи пантомімою”.
Вчитель пропонує учням зобразити пантомімою Фею, Мітіль, Тільтіль. Потім пропонує групі учнів зобразити епізод з п’єси (1-2 репліки), інші учні мають його впізнати і зачитати.
VI. Домашнє завдання.
Навчитися читати II частину п’єси за ролями, використовуючи ремарки автора. Підготувати п’ять запитань за змістом прочитаного.