Усяке в світі діється, про всяке в казці мовиться
Матеріал уроку. Українська народна казка “Ілля Муромець”. Прислів’я.
Мета. Розширити й узагальнити знання дітей про види народних казок, які вони читали в попередніх класах. Удосконалити вміння знаходити в тексті зачин, основну частину і кінцівку; ділити текст на логічно завершені частини; складати план тексту. Розвивати вміння складати характеристику дійових осіб. Виховувати інтерес до усної народної творчості.
Обладнання. Картки з назвами казок.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда.
– Що таке
– З яким видами каюк ми ознайомилися на минулому уроці?
– Які види казок ви ще можете пригадати?
– До якого виду відноситься казка “Ілля Муромець”?
2. Гра “Точно в ціль”.
На дошці записано види народних казок. Дітям пропонується вибрати картку з назвою казки і прикріпити до дошки у відповідну колонку.
Казки про тварин Чарівні казки Міфологічні казки
Відповіді: “Царівна-жаба” (3): “Лев і осел” (1); “Лисичка-кума” (1); “Кирило-кожум’яка” (2); “Мудра дочка” (-); “Курочка Ряба” (3): “Яйце-райце” (3); “Ох” (2); “Летючий корабель”
– Які з цих казок ви не віднесли до жодної групи? Чому? (Цe соціально-побутові казки.)
II. Мовна розминка.
1. Замість крапок вставте букви так, щоб вони були закінченням усіх слів.
2. Прочитайте зашифроване прислів’я.
– Як ви його розумієте?
– Якого героя з казки “Ілля Муромець” стосується це прислів’я?
III. Робота з казкою “Ілля Муромець”.
1. Перевірка навичок читання. Визначення зачину, основної частини і кінцівки.
2. Робота над образними засобами казки.
– Поясніть, як розумієте вирази: “дубом ворогів трощити” (битися з великою силою); “на трьох дубах, на дев’яти гілках” (дуже високо); “засвистить по-солов’їному” (високим голосом); “зареве по-звіриному” (грубим голосом); “дошку у дев’яносто пудів” (дуже важку); “ні звір не пробіжить, ні птиця не пролетить” (ніхто не пройде).
3. Характеристика героїв казки.
На дошці накреслена таблиця. Учні добирають характерні риси кожному героєві.
Ілля Муромець | Соловій-розбійник | Дочка князя | Калін |
4. Поділ казки на логічно завершені частини. Складання плану казки.
Орієнтовний план казки
1. Зцілення Іллі.
2. Настанови дідів.
3. Подорож до Києва.
4. Поєдинок з Соловієм-розбійником.
5. Зустріч з князем.
6. Перемога над Каліном.
IV. Підсумок уроку.
Вправа “Крісло автора”.
– Зараз ви запишете свої думки щодо прочитаної казки.
– Чи сподобалася вам казка?
– Який епізод сподобався найбільше? Чим?
На це завдання ви маєте 3 хв.
Потім діти зачитують свої твори у “Кріслі автора”.
V. Домашнє завдання.
Намалювати словесний портрет Іллі Муромця. Прочитати прислів’я і подумати, кого з героїв казки вони можуть стосуватися.