Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, фантазії і творчості

Матеріал уроку. Льюїс Керрол “Як Алісу вигнало вгору”. Скоромовки.

Мета. Продовжити роботу над уривками повісті “Пригоди Аліси в Дивокраї”. Вчити аналізувати прочитане, висловлювати свою думку. Розвивати пам’ять, вміння розповідати скоромовки. Удосконалювати вміння творчо мислити, проявляти фантазію. Виховувати інтерес до зарубіжної літератури.

Обладнання. Портрет Льюїса Керрола; ілюстрації до книги.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

В казку вирушимо разом,

Перешкоди всі пройдемо.

А хто буде сумувати,

Із

собою не візьмемо.

– Отож, ми продовжуємо роботу над уривками з повісті-казки “Пригоди Аліси в Дивокраї”.

II. Актуалізація знань.

1. Бесіда.

– Що запам’ятали про автора Льюїса Керрола?

– Яке його справжнє ім’я?

– Кому автор присвятив свою книгу “Пригоди Аліси в Дивокраї”?

– До якого жанру відноситься ця книга? (Повість-казка.)

– Що таке повість-казка?

– Доведіть, що “Пригоди Аліси в Дивокраї” – це повість-казка.

2. Продовжте думку.

– Наснилося Алісі, начебто…

– І такий той Кролик був симпатичний…

– Тож

неборака перелякався на смерть…

– Тож вона майнула слідом; бігла-бігла – і раптом…

3. Перегляд ілюстрацій, зроблених дітьми. Зіставлення їх з ілюстраціями в книжці.

III. Мовна розминка.

> Вправа “Повітряна кулька”.

Вчитель малює на дошці велику повітряну кульку. Посередині пише слово “Аліса” і пропонує дітям дописувати слова так, щоб вийшло велике речення. Можна додавати тільки по одному слову.

Наприклад.

Аліса полетіла. Аліса полетіла вниз. Аліса полетіла вниз головою. Аліса полетіла вниз головою у нору. Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору. Дівчинка Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору. Маленька дівчинка Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору. Маленька дівчинка Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору і не ушкодилася…

IV. Робота над текстом “Як Алісу вигнало вгору”.

1. Читання вчителем.

– Які чарівні перетворення відбулися з Алісою?

– За допомогою чого вона зробилася завбільшки з лялечку?

– А яким чином дівчинка виросла до велетенських розмірів?

– Який вигляд обрали б ви: бути малюком чи велетнем?

2. Словникова робота.

> Тлумачення значень слів.

Наличка – ярлик.

Біжка – бігом.

Ловити гав – розглядати все довкола із зайвою цікавістю; байдикувати.

Приключка – пригода.

> Тлумачення слів, що пишуться через дефіс.

– Знайдіть в тексті слова, які пишуться через дефіс.

– Як ви думаєте, для чого в тексті вжито так багато таких слів? (Щоб підсилити значения цих слів; щоб читач міг краще уявити.)

– Поясніть, що хотів підкреслити автор цими словами.

Довго-предовго – дуже довго.

Силою-силенною – дуже багато.

Ледь-ледь – зовсім трошки.

Чудовий-пречудовий – надзвичайно гарний.

Диво-дивенне – щось неймовірне.

3. Повторне напівголосне читання учнями.

– Що побачила Аліса у великій залі?

– Як ви думаєте, чи була зразу на столику маленька пляшечка з написом? Доведіть свою думку.

– Звідки вона там взялася?

– Де міг лежати маленький пиріжечок?

– Яких він міг бути розмірів?

4. Робота з ілюстраціями.

– Розгляньте малюнок у підручнику. Що на ньому зображено?

– Опишіть цю залу.

– Яку ілюстрацію вам хотілося б намалювати до цієї частини.

5. Творче завдання.

Робота в парах. Змагання.

За три хвилини придумати якомога більше розваг для Аліси. Перемагає та пара, яка придумала найбільше змістовних розваг.

– Придумайте для Аліси цікаві розваги, подорожі, мандрівки.

V. Робота зі скоромовками.

– Прочитайте першу скоромовку мовчки.

– Прочитайте повільно пошепки.

– Прочитайте напівголосно швидко.

– Змагання між рядами.

– Прочитайте другу скоромовку мовчки.

– Що означає слово “дибати”? (Повільно йти.)

– Вивчіть скоромовку напам’ять.

– Змагання між учнями.

VI. Підсумок уроку.

Вправа “Крокуй і думай”.

– Зараз потрібно зробити 5 кроків, і на кожний крок називати слово, що характеризує Алісу на основі прочитаних текстів. Вправу можна повторити кілька разів.

Наприклад.

1 учень.

Перший крок – маленька. другий крок цікава, третій крок – допитлива, четвертий крок смілива, п’ятий крок – чудернацька.

2 учень.

Крихітна, велетенська, смішна, розумна, дитяча.

> Вправа “Слово – речення”.

– Я кидаю м’яч і називаю будь-яке слово, що стосується прочитаних текстів. Той, кому я кинула м’яч, має придумати з цим словом речення.

Наприклад.

“Годинник” – “Білий Кролик витягнув із кишені годинника”.

“Листя” – “Аліса впала на купу галузок та сухого листя”.

VII. Домашнє завдання.

Читати і відповідати на запитання. Намалювати свою ілюстрацію до будь-якого епізоду.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, фантазії і творчості