Ущербність і вульгарність людей, що ставлять матеріальний добробут вище духовного в добутку А. С. Пушкіна “Пікова дама”
1. Ідейний зміст добутку. 2. Моральне падіння Германна. 3. Вузьке коло персонажів повести. А. С. Пушкін створює “Пікову даму” в 1833 році.
До цього часу поет уже досить доросла зріла людина зі своїми цілком сформованими поглядами. У своєму добутку він серйозно показує й розглядає проблему єдності азарту, багатства, любові й світському життю И саме в такій послідовності одне складове не може існувати без іншого. Азарт неминуче приводить до недостачі засобів і до активних пошуків грошей на наступну гру. Тут явно простежується вплив зовнішніх
Навіть сильна особистість, яким був Германн, не здатна впоратися й перебороти це омана Головний герой із самого початку вибирає шлях азарту, вкладаючи всі свої сили й устремління в марне по суті справи заняття. Зумівши уникнути одні помилки, він проте робить інші. Потайливий і честолюбний Германн “мав сильні страсті й вогненні уява, але твердість урятувала його від звичайних оман молодості”, однак ощадливість
Пушкіна, що ратує за усунення в прозі зайвих изисков і поворотів, використовує проста й лаконічна мова, утримуючись від граматичних і синтаксичних хитрувань. Саме тому авторські епітети й інші язикові засоби не тільки не заважають, а допомагають сприйняттю добутку, роблячи більше доступним той або інший епізод. Олександр Сергійович особливо ретельно підбирає в повісті епіграфи, які як би випереджають зміст наступної глави. Кожне із цих виражень превосходно відбиває описуваний момент Особлива роль приділяється загальному епіграфу: “Пікова дама означає таємну недоброзичливість”.
Саме це почуття проявляє до Германну графиня Томська. Його ж викликає головний герой в автора добутку. Таким чином, пікова дама виступає як своєрідний символ кари для всіх обивателів, для тих, хто може проміняти любов на вульгарність, щирі цінності на самообман і негативні думки. Дія повести починається з оповідання графа Томського про таємничу історію, що приключилася з його бабусею в молоді роки Жінка мала успіх у світському суспільстві й слила химерною красунею.
Один раз вона програла в картах величезну суму грошей, не могла заплатити борг із власних засобів. Люблячий чоловік навідріз відмовився виплачувати гроші за свою азартну дружину. Графині Томської довелося звернутися до свого старого знайомого графа Сен-Жермену, що славився своїм багатством Чоловік запропонував світській красуні відігратися, довідавшись таємницю трьох крат, однак після цього вона ніколи не повинна була сідати за картковий столик. Графиня погодилася.
Вона змогла відігратися й все життя вірно зберігала свою таємницю. Лише один раз вона допомогла своєму знайомому Чаплицкому відігратися з умовою. Що той назавжди залишить азартні ігри Оповідання онука таємничої баби запав у душу Германна, що не міг брати участь у карткових іграх через своє незавидне матеріальне становище. Ця людина була сином німця, що обрусів, що оставили йому невеликий капітал. “Будучи твердо переконаний у необхідності усталити свою незалежність, Германн не стосувався й відсотків, жив одним жалуванням, не дозволяв собі найменшій примсі…
Будучи в душі гравець, ніколи не брав він карти в руки. Тому що розрахував, що його стан не дозволяв йому жертвувати необхідним у надії придбати зайве”. Безумовно, така людина не могла не зайнятися ідеєю довідатися таємницю трьох таємниць. Більше того, він намірився бути представленим бабі в що б те не стало Поки він міркував, як домогтися цього, ноги самі собою приносили його до заповітного будинку, де жила графиня. Один раз в одному з вікон він побачив прекрасну дівчину, і це вирішило його долю.
Лизанька була вихованкою старої дами, що була досить винахідлива у своїх примхах. Дівчина була теперішньою мученицею в цьому будинку: “Вона розливала чай і одержувала догани за зайву витрату цукру; вона вголос читала романи й винувата було у всіх помилках автора… Їй була призначена платня, що ніколи не доплачували… Всі її знали й ніхто не зауважував; на балах вона танцювала тільки тоді, коли бракувало vis-a-vis…
“. Безумовно, це засмучувало самолюбну дівчину Можливо, саме тому вона так швидко звернула увагу на розважливого Германна, що просто завалив її любовними записками, узятими з німецьких романів. Через любов недосвідченої дівчини молодий інженер хотів добратися до баби. Він наполіг на побаченні з Лизанькой у неї в комірці, коли графині не буде будинку.
Однак господарка зненацька повернулася У надії випитати в Томської її таємницю, Германн сховався в неї в кабінеті. Уночі парубок вийшов зі своєї схованки, однак слабке старе серце не витримало такого потрясіння, і графиня вмерла. Залишивши покійницю, Германн піднявся до дівчини й сказав їй про смерть її благодійності.
Слова брехливого шанувальника розбудували Лизаньку, вона раптом зрозуміла, що “у цієї людини, принаймні, три лиходійства на душі!” Парубок зізнався також, з якою метою він почав залицятися за дівчиною. Йому не було її шкода, як не випробовував він почуття провини стосовно нещасної баби.
“Одне його жахала: безповоротна втрата таємниці, від якої очікував збагачення Ніким не заміченому Германну вдалося покинути будинок. Парубок навіть прийшов на похорони графині, оскільки не міг “заглушити голос совісті, що повторював йому, що він убивця”..Він, будучи холоднокровним військовим інженером, здатним підкоряти свої почуття розуму, все-таки не може відскіпатися від жалів про загублену таємницю.
Його метою було самоствердитися в суспільстві за допомогою певного капіталу, що зі смертю баби відсувалася на невідомо який час. На наступну ж ніч після похорону Германну приснився сон, у якому баба відкрила йому таємницю трьох виграшних карт: трійки, сімки й туза. Замість вона зажадала, щоб інженер женився на її вихованці. Парубок довго не міг отямитися, і вірячи й не вірячи одночасно своєму баченню Три цих карти переслідували його й на Яву, і в сні: “…трійка цвіла перед ним в образі пишного грандифлора, сімка представлялася готичними воротами, туз величезним павуком”.
Відтепер Германном заволоділа одна єдина думка – “скористатися таємницею, що дорого йому коштувала”. Нарешті знайомий звів інженера з головою суспільства багатих гравців Чекалинским. Виявившись за картковим столом, Германн поставив на кін усе, що в нього було – сорок сім тисяч Він виграв, одержав гроші й відразу відійшов від стола. Наступного дня парубок знову з’явився в Чекалинского й поставив всі свої гроші й учорашній виграш на кін.
Германн знову виграв, збільшивши свій капітал на дев’яносто чотири тисячі, але не став продовжувати гру. Успіх настільки закрутив голову, що парубок зовсім забув і про умову баби, і про саму Лизаньку. На третій день Германн знову сидів за ігровим столиком. Цього разу він програв всі свої гроші. Йому випала пікова дама, що сильно нагадує графиню Томську Не винеся потрясіння, інженер збожеволів.
Життя інших героїв повести зложилася цілком благополучно. Лизанька знайшла своє щастя, вийшовши заміж за люб’язного парубка, а онук баби просунувся по службовим сходам і женився на князівні Поліні. Можна сказати, що Германн по заслугах поплатився за своє бездушшя, хитрість і прихильність скоріше до миру матеріальному, ніж духовному. У повісті “Пікова дама” порівняно мало діючих персонажів Усе вертиться по суті справи навколо трьох людей: Германна, графині Томської і її вихованки Лизаньки. Головний герой при цьому має натуру досить багатозначної й трагичной.
Певні подібності зближають його з Лизанькой. Однак на відміну від свого мнимого шанувальника дівчина прагне не до матеріальних благ, а на щастя, яких розглядає, як життя з коханою людиною Її думки й мрії чисті й безневинні. Можливо, саме тому автор наприкінці добутку здійснює її мрію. Але самої таємничої й навіть трішки “демоничной” з’являється перед читачем сама графиня Томська.
Жінка, що прожила насичене бурхливе життя, наприкінці свого шляху як би перероджується в пікову даму, що несе в собі таємну недоброзичливість. Саме вона стає мимовільною призвідницею всієї цієї страшної історії Олександр Сергійович напевно спеціально зупинився тільки на цих трьох образах, зробивши інших персонажів тільки статистами, на тлі яких розігруються ці трагічні події. Це дозволило йому не розпорошуватися, а повністю сконцентруватися на головній темі добутку, більш яскраво показати наслідку матеріалістичного відношення до життя, довести, що крім коштів у цьому світі існують по-справжньому важливі речі – добрі людські почуття, любов, уміння тримати своє слово
Схожі твори:
- Пікова дама (стисло) Перед нами – унікальний, один з найбільш відомих творів А. С. Пушкіна – Пікова дама. Невелика за обсягом – всього сім розділів, – воно включає в себе не мало цікавого – суміш фантастики і реальності, характери і вчинки – все в Піковій дамі дуже заманливо. Розповідь починається з розповіді про...
- Пікова Дама характеристика образа Стара графиня Ганна Федотівна ПІКОВА ДАМА (Повість, 1833; опубл. 1834) Стара графиня Ганна Федотівна – восьмидесятилітня баба, у будинку якої виховується бідна Чи родичка-Завіту Іванівна; охоронниця таємниці “трьох карт”; уособлення долі. Уперше з’являється перед читачем в образі молодої владної красуні, у димку легендарного “анекдоту” шістдесятирічної давнини, за яким, за свідченням П. В. Нащокина (запис...
- Пікова Дама характеристика образу Лизавета Іванівна Лизавета Іванівна – бідна вихованка, що мимоволі допомагає головному героєві Германну проникнути в спальню старої графині, розкаюється в цьому і(про що читач дізнається з Укладення) врешті-решт виходить заміж “за дуже люб’язну молоду людину”. Відтепер вона забезпечена, при ній виховується бідна родичка”. Образ Л. І. поміщений в сюжетне кільце; від початку...
- Пікова Дама характеристика образа Томський Павло Олександрович ПІКОВА ДАМА (Повість, 1833; опубл. 1834) Томський Павло Олександрович – молодий князь, онук старої графині; спочатку здається другорядною фігурою, кимсь начебто гравця Нарумова (який “є посередником” між головним героєм, Германном, і миром карткових гравців). Сюжетна роль Т. дійсно незначна й сугубо служеб-на. Він з’являється в першому розділі – тільки для...
- Пікова Дама характеристика образу Стара графиня Ганна Федотівна Стара графиня Ганна Федотівна – вісімдесятирічна стара, у будинку якої виховується бідна родичка Ли-заповіту Іванівна; хранителька таємниці “трьох карт”; уособлення долі. Уперше з’являється перед читачем в образі молодої владної красуні, в серпанку легендарного “анекдота” шістдесятирічної давності, за яким, за свідченням П. В. Нащокина(запис П. І. Бартенева), коштує легенда про “реальну”...
- Пікова Дама характеристика образу Томський Павло Олександрович Томський Павло Олександрович – молодий князь, онук старої графині; спочатку здається другорядною фігурою, кимось на зразок гравця Нарумова(який “є” посередником між головним героєм, Германном, і світом карткових гравців). Сюжетна роль Т. дійсно нікчемна і суто служеб-на. Він з’являється в першій главі – тільки для того, щоб розповісти картярському співтовариству історію...
- Пікова Дама характеристика образу Германн Германн – молодий офіцер(“інженер”), центральний персонаж соціально-філософської повісті, кожен з героїв якої пов’язаний з певною темою(Томський – з темою незаслуженого щастя; Лизавета Іванівна – з темою соціального упокорювання; стара графиня – з темою долі) і наділений такою, що однією, що визначає його і незмінною рисою. Г. – передусім обачливий, розумний;...
- “Пікова дама” Чайковського Роки скитаний з’явилися досить плідними для композитора. Він відвідав в 1879 році Швейцарію й Італію. А в січні 1880 року почав працювати над новим добутком на італійські народні теми. Йому хотілося написати що-небудь начебто “іспанських фантазій” Глинки. До лютого “Італійська фантазія”, як він раніше називав “Капричіо”, була закінчена Петро Ілліч...
- Пиковая дама (краткое содержание) – Пушкин А “Однажды играли в карты у конногвардейца Нарумова”. После игры Томский рассказал удивительную историю своей бабушки, которая знает тайну трех карт, якобы открытую ей знаменитым Сен-Жерме-ном, непременно выигрывающих, если поставить на них подряд. Обсудив этот рассказ, игравшие разъехались по домам. Эта история показалась неправдоподобной всем, включая и Германна, молодого офицера, который...
- “Жахливе століття, жахливі серця!” (По добутку А. С. Пушкіна “Скупий лицар”) 1. Містичний ореол пушкінського тексту. 2. Бездуховна влада грошей. 3. Знецінені людські відносини. Людина, пануючи над іншими, втрачає власну волю. Ф. Бекон В 1830 році А. С. Пушкін відправляється в Болдіно, щоб вступити у володіння маєтком. Але через холеру змушений залишитися там на три місяці. Цей період у творчості великого...
- Характери й долі людей у добутку А. Н. Рибакова “Діти Арбата” 1. Основна ідея й головні герої роману. 2. Молодь сталінської епохи. 3. Сашко Панкратов – герой свого часу. 4. Актуальність роману Рибакова в наші дні. Роман “Діти Арбата” був створений автором у часи застою. Даний добуток є автобіографічним, у долі головного героя – Сашка Панкратова – багато чорт, властивому самому...
- Cоотнесение добутку К. Н. Батюшкова “Прогулянка в Академію мистецтв” з поемою А. С. Пушкіна “Мідний вершник” Даний уривок з Добутку Батюшкова перегукується із вступною частиною поеми Пушкіна ” Мідний вершник “, коли Петро, “душ великих полн”, дивився вдалину, де неслася буйна ріка, шумів, невідомий променям, ліс. Він стояв і думав, що тут обов’язково буде закладене місто на зло сусідові, тобтошведам, “Природою тут нам призначене в Європу...
- Тема честі й людського достоїнства в добутку А. С. Пушкіна “Капітанська дочка” Можна чудовим образом Виховати в собі людини. В. Г. Бєлінський У будь-якому літературному творі, так чи інакше, у тім або іншому виді ставляться вічні питання – що вважати нормою моральності? Де грань, що відокремлює моральність від аморальності? Чи відрізняються вони взагалі? І майже в будь-якому добутку мовлення, як правило, іде...
- Переказ добутку Капітанська дочка Пушкіна А. С План переказу 1. Життя недоука Петруши Гринева. 2. Петро відправляється на службу в Оренбург. 3. Незнайомець рятує Гринева в буран, Петро дарує “вожатому” заячий тулупчик. 4. Знайомство Гринева з мешканцями Білогірської міцності 5. Дуель Гринева й Швабрина. 6. Петро не одержує благословення своїх батьків на весілля з Машею Миронової. 7....
- Мотив карткової гри в “Піковій дамі” А. С. Пушкіна 1. Маленькі пішаки у великій грі. 2. Значення гри для другорядних персонажів. 3. Бездуховна сутність трьох карт Ми завжди прагнемо до заборонного й бажаємо недозволеного. Овідій Повість А. С. Пушкіна “Пікова дама” була написана в Болдіно в 1833 році. Тиша й самота, що панували в цей період навколо письменника, дозволяють...
- “Скількох людей ми пам’ятаємо й любимо за те, що їх угораздило жити неподалік від Пушкіна” (А. Д. Синявский) 1. Особистий матеріал у поезії Пушкіна. 2. Тема дружби в лірику поета. 3. Вірність ліцейським рокам Як ніякий інший поет і письменник, О. С. Пушкін у своїй ліриці знайомить читачів не тільки зі своїми враженнями або якими-небудь подіями, але й реально існуючими в його час людьми, зі своїми сучасниками. Він...
- Чинність впливу моральності вище всяких чинностей Подібний синтез художніх моделей виявляється й у західноєвропейській драматургії. Самобутність художнього досвіду Грибоєдова укладається вже в специфіці конфлікту добутку, у розробці образів, у семантиці назви. Спочатку комедія називалася “Горі розуму”, що виражало мету автора зобразити зіткнення передових ідей і відсталого суспільства. Передбачається, і це підтверджується етимологією прізвища головного персонажа, що...
- Роман “Сьомий хрест” вище досягнення Зегерс Самим великим художнім твором Зегерс у роки мексиканської еміграції став роман “Транзит” (1943), в основу якого лягли події, пов’язані з катастрофою Третьої республіки у Франції в травні 1940 року. Зегерс сама випробувала багато чого з того, що випало па частку її героїв, і тому роман виглядає часом як свідчення очевидця....
- ” Людей любив і до людей співав”(за мотивами творчості Андрія Малишка) У циклах “Пісня дороги”, “Пісня яворів”, “Сонети обухівської дороги” він з вершин життєвого досвіду й мудрості осмислює минуле й сучасне, розмірковує над майбутнім. Віршами “Я з тих країв, де сині оболоні…”, “Я з тих країв, де за Дніпром кургани…”, “І ти з такого ж поля” Андрій Малишко переносить читача на...
- Міщанство й вульгарність в оповіданні А. П. Чехова “Агрус” 1. Зміни в людині, бажання якого здійснилося. 2. Пристрасть до накопичення головного героя. 3. Людське самовдоволення й байдужність до чужих лих. …Не заспокоюйтеся, не давайте присипляти себе! Поки молоді, сильні, бадьорі, не утомлюйтеся робити добро! А. П. Чехов В “Агрусі” А. П. Чехова ветеринарний лікар Іван Іванович Чимша-Гімалайський розповідає про...