Урок: Вивчення поезії Шандора Петефі
Тема: Шандор Петефі – великий угорський поет.
Мета: ознайомити учнів з яскравою особистістю угорського поета, його життєвими та творчими сходинками; вчити виразному читанню поезії та її глибокому сприйманню.
Епіграф: Петефі – це діамантова застібка, яка скріпила угорську літературу із світовою.
Ян Неруда
Хід уроку
Вступне слово вчителя. Шандор Петефі – національний поет угорського народу.
Петефі – літературний псевдонім поета, який пізніше став його прізвищем. Майбутній поет народився в містечку Кішкереш.
Батько
Пізніше один із його друзів згадував: “Він мав велику схильність і при цьому мужність брати участь в іграх, які були йому ще не до снаги, був постійним учасником наших змагань з боротьби чи стрибків, за що ми його дуже цінували”.
Навчається Шандор прекрасно, особливо цікавиться природничими науками,
Життя випробовувало Шандора: зубожіння родини, злиденне навчання в місті Пешті (нинішній Будапешт), служба в армії, важке захворювання на тиф.
Комісований солдат прибивається до групи мандрівних акторів і їздить з ними по всій Угорщині.
Поетична муза нерозлучна з Шандором, вірші даються йому легко, а фольклорний вплив є своєрідною родзинкою його поетичних творів, У 1842 році юнак уперше друкує свій вірш, а вже в 1844 році виходить збірка, яка зробила його знаменитим. Поет кожного вечора засинав під звуки власних пісень, які співали перехожі на вулицях. Поступово його поезії ставали класикою угорської літератури. Героїчна поема “Витязь Януш” викликала захват у читачів, адже вчила героїзму і водночас вражала казковим польотом фантазії.
Ш. Петефі увійшов в історію не лише як видатний угорський поет, а й як діяч угорської революції 1848 року. Ця маленька країна на той час входила до складу Австрійської імперії, але ЇЇ народ пам’ятав часи незалежності. Революційний рух, поштовхом до якого стала французька революція 1848 року, швидко переріс у народновизвольну війну. Шандор Петефі вірив у перемогу революції і мріяв про незалежну Угорщину.
Австрійський імператор, переляканий розмахом визвольного руху, звернувся по допомогу до російського царя Миколи І, і у 1848 році в Угорщину ввійшли царські війська. У бою біля містечка Феєредьхаза російські війська оточили революційний загін, в якому ніс службу майор Петефі. Російських солдатів було набагато більше, і бій швидко перетворився на різанину. Двадцятишестирічний поет загинув у цьому бою. Тіло його так і не було знайдено – після бою загиблих поховали у братській могилі.
Ось таким трагічним, але напрочуд яскравим був короткий життєвий шлях Ш. Петефі. А зараз звернемося до образного вислову Яна Неруди, чеського письменника, котрий присвячений Петефі. Як ви його розумієте? (Вислів записаний на дошці).
Учень 1. Ми знаємо, що діамант – коштовний камінь, чистий, прозорий, і саме щось подібне помітив Неруда в поезії Петефі.
Учень 2. Мені здається, що слово “застібка” не зовсім вдале, можливо, переклад із чеської був не зовсім точним, але Неруді, напевне, хотілось довести, що Ш. Петефі єдиний з угорського поетичного парнасу, хто зайняв високе місце у світовій літературі і заявив, що угорська Література існує.
(Підготовлений учень читає виразно напам’ять поезію Ш. Петефі в перекладі Леоніда Первомайського).
Поезія – просторий світлий храм, Залитий сонцем і завжди відкритий Для кожного, хто в нім молитись хоче, – Храм, у який дозволено вступати Босоніж, як немає личаків…
Вчитель. Діти, прекрасний переклад, глибокі авторські думки… Як ви зрозуміли основну думку почутого?
Учень 1. Поезія для Петефі асоціюється із сонцем. Але найбільш вдале порівняння із храмом, оскільки храм є вмістилищем всього величного.
Учень 2. Найбільш цінне у цих рядках – намагання поета довести, що писати, творити можуть не тільки багаті, а кожна талановита людина.
Вчитель. Діти, а зараз ми завітаємо до поетичного храму Шандора Петефі, прочитаємо його поезію “Коли ти муж, будь мужнім”.
(Вірш читають підготовлені учні).
Вчитель. Яке враження справив на вас вірш?
Учень 1. Поезія дуже сподобалась, ми давно не читали таких патріотично піднесених поезій, навіть відчувається подібність до гімну. Хотілося б дати заголовок “Гімн мужності”.
Учень 2. Ш. Петефі закликає нас бути мужніми, чесними, правдолюбивими, нескореними перед ударами долі.
Вчитель. Я задоволена глибиною думок, почутих на уроці, приємно, що поезія зачепила струни ваших душ, але маю на меті на наступному уроці разом з вами глибоко проаналізувати дану поезію, а для цього необхідно повторити визначення таких художніх засобів, як епітет та порівняння, вивчити уривок за власним вибором напам’ять, а ще, спираючись на тексти творів Д. Лондона і Ш. Петефі, написати твірмініатюру “Що таке справжня мужність”.