УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. ВІРШІ УКРАЇНСЬКИХ ПОЕТІВ
Мета: розширювати знання учнів про творчість українських поетів; удосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, фонематичний слух, образне мислення, вміння аналізувати, співставляти; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Проспівайте голосні на мотив “подоляночки”!
А, о, у, і, и, е.
О, и, і, а, е, у.
– А чи можна проспівати приголосні? Чому?
2. Робота над скоромовкою
Сєва взяв до рук сопілку,
І заграв нам пісню
В небо пісенька летить,
Мов струмочок дзюркотить.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Робота з виставкою зібрання поезій Володимира Сосюри, Ганни Чубач, Максима Рильського, Павла Тичини, Марійки Підгірянки, Вадима Скомаровського
– Які книжки ви читали?
– Які книги з виставки привернули вашу увагу?
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми доторкнемося серцем до прекрасних віршів українських поетів. Поринемо в їхню чудову творчість. Будемо вчитися розуміти і відчувати художнє слово.
V. ОБГОВОРЕННЯ ПРОЧИТАНИХ ТВОРІВ
1.
– Назвіть вірш і його автора.
– А дихне – ставки і ріки
Лід засклить аж до весни,
І поснуть, бува, навіки
Судаки, лящі, лини.
(Вадим Скомаровський “Чому Лютий короткий”)
– Цілу ніч вони не спали –
Раннє сонце виглядали.
Хочуть їсти, хочуть пити,
Та не вміють говорити.
(Ганна Чубач “Я беру своє відерце”)
– Цілує сонечко листки
У ніжній, теплій ласці,
Гриби наділи шапочки
Так само, як у казці.
(Марійка Підгірянка “Ліс”)
2. Конкурс “хто краще?”
Конкурс на краще виразне читання улюбленого вірша українських поетів.
VI. ОПРАЦЮВАННЯ НОВИХ ТВОРІВ
1. Вірш Володимира Сосюри “Як не любити той край…”
Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання вірша учнями
– Яка тема вірша?
– Яка його мета?
– Як поет говорить про наш світ?
– З чим порівнює життя?
2. Вірш Володимира Сосюри “Зима”
1) Виразне читання вірша підготовленим учнем.
– Які картини ви уявляли, слухаючи вірш?
– Яким тоном читаємо вірш?
2) Читання вірша учнями “ланцюжком” за строфами.
– Що поет говорить про поля?
– Як ви розумієте слова “Сном блакитним заснули поля…”?
– У яких рядках вірша передана журба журавлів за рідною землею?
– Прочитайте рядки, в яких говориться про те, що обов’язково прийде весна. Який настрій передано в цих рядках?
3. Вірш Марійки Підгірянки “Тихий вечір”
1) Робота в парі.
Учні в парі читають одне одному вірш Марійки Підгірянки “Тихий вечір”.
2) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
– Чому вірш має таку назву?
– Що означає прикметник красний? (Красивий, гарний)
– Які образні вислови вживає поетеса у вірші? (Пасе зорі, завертає, на трембіті виграває, ходить місяць, зоря вийшла)
– Якими словами поетеса передає свою любов і замилування місячною українською ніччю?
4. Вірш максима рильського “річка”
1) Виразне читання вірша вчителем.
– Про що йдеться у вірші? Яка думка здається найважливішою?
– Які слова у вірші повторюються? З якою інтонацією їх слід читати? В якому темпі слід читати вірш? Яким тоном? З якою гучністю? Які рядки прочитаєте голосніше? Які – тихіше?
2) Виразне читання вірша учнями.
3) Гра “Добери риму”.
Річка – … (невеличка);
Ріка – … (гомінка);
Крики – … (музики);
Сміх – … (дзвінких);
Співає – … (безкрає);
Поклика – … (ріка);
Затремтіли – … (уміли);
Глибини – … (вони).
VІI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Закінчи речення”
– Сьогодні на уроці я вчився…
– Я дізнався…
– Найбільше мені сподобалося…
– Прочитані вірші українських поетів учать…
VІII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Т. Г. Шевченко – великий співець України”.
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.