УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. СВІТ ДИТИНСТВА У ТВОРАХ ВСЕВОЛОДА НЕСТАЙКА
Мета: розширити знання учнів про життя та творчість українського письменника В. Нестайка; вдосконалювати вміння аналізувати твір та переказувати його зміст; розвивати навички виразного читання; розвивати уяву, пам’ять та фантазію учнів; виховувати бережливе ставлення до тварин, доброзичливість, повагу одне до одного.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Читання скоромовки зі зміною темпу. (Учитель сигналізує про зміну темпу картками з позначеннями: П – повільний темп, Н
Взимку вітер вовком виє,
Всіх лякає сніговієм.
Ти не вий, не вий, Вітриську,
До весни вже зовсім близько.
2. Фонетична зарядка
– Як сичить гуска?
– Як шумить вітерець?
– Як квочка кличе курчат?
– Як кумкає жаба?
– Як мекає коза?
– Як виє вовк?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– На сьогоднішньому уроці ми поринемо у незвичайний, таємничий світ природи, сповнений приємних несподіванок. І ви самі в цьому сьогодні ще раз переконаєтесь, ознайомившись з напрочуд цікавим твором українського
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– Народився Всеволод Нестайко 30 січня 1930 року в м. Бердичів на Житомирщині в сім’ї службовця.
Про своє дитинство письменник розповідає: “…Я чомусь згадую самотність. Так уже склалося. Тата я свого не пам’ятаю. Скільки не напружую пам’ять – згадую лише цукерки, якими він мене частував у той вечір, коли прощався з нами… Згодом виявилося, що поїхав назавжди. Він загинув у 1934 році за кордоном, виконуючи службове завдання”.
Рятуючись від голоду, у 1933 році мама, вчителька за професією, з двома дітьми переїхала до Києва і почала працювати у школі.
Саме із цих років Всеволоду запам’яталася самотність: хворобливого хлопчика (“мабуть, немає такої дитячої хвороби, окрім рахіту, якою б я не хворів у дитинстві”) мама зачиняла вдома, а сама бігла на роботу.
Пізнав хлопчик і страхіття війни, окупації, два довгих роки поневірянь, голоду, страху облав і неволі.
Після війни закінчив школу зі срібною медаллю, була одна четвірка із фізики.
З 1947 року Нестайко навчався на філологічному факультеті Київського університету.
Після його закінчення почав працювати у дитячому видавництві “Веселка”.
Перше оповідання для дітей вийшло в світ у 1954 році у журналі “Барвінок”, а перша збірка “Шурка і Шурко” – у 1956 році.
За повість-казку “Незвичайні пригоди у лісовій школі” письменник удостоєний літературної премії імені Лесі Українки 1982 року.
Кінофільм, створений за повістю “Тореадори з Васюківки”, здобув гран-прі на Міжнародному кінофестивалі в Мюнхені в 1968 році.
1979 року книжка “Тореадори з Васюківки” внесена до Особливого Почесного списку Г. К. Андерсена як один із видатних творів сучасної дитячої літератури.
2. Робота з виставкою книг
Конкурс “Рекламний ролик”
Учні представляють книжки, які подали на виставку.
3. Фізкультхвилинка
4. Гра “Чи уважний ти читач?” (за творами “Ябеда”, “Пригода в кукурудзі”)
Тестування
1. Яке справжнє ім’я Яви?
А) Іван;
Б) Володимир;
В) Яків.
2. На честь кого польове озеро назвали Реньовим?
А) На честь Яви;
Б) на честь батька;
В) на честь діда.
3. Куди пішли хлопці після школи?
А) До поля пшениці;
Б) до поля кукурудзи;
В) до поля буряків.
4. Про що найбільше мріяв Валько?
А) Покататися на трамваї;
Б) поїхати з дядьком на полювання;
В) похвалитися перед хлопцями.
5. У кого Валько жбурнув камінь?
А) У кота;
Б) у горобця;
В) у пса.
6. Від кого мама дізналася про те, що Валько розбив Валько?
А) Від То лика;
Б) від Лялі;
В) від дядька Володі.
Відповіді: 1а; 2в; 3б; 46; 5а; 6б.
5. Бліцопитування “Чи уважно ти читав?” (за твором Всеволода Нестайка “Дивні пригоди у лісовій школі”)
– Прізвище лісової кізки Зіни… (Бебешко).
– Бурмило Михайлович Ведмідь у школі… (директор).
– Лісова географія, або… (лісографія).
– Учитель лісознавства… Патрикіївна. (Лисавета)
– Класний керівник… Ягуарівна. (Пантера)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
– Які завдання вам було виконувати найлегше?
– При виконанні яких завдань виникли труднощі?
– Чи вдалося їх подолати?
– Як саме?
– З яким настроєм завершуєте сьогоднішній урок?