УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. КОЗАЦЬКОМУ РОДУ НЕМА ПЕРЕВОДУ
Мета: вдосконалювати навички виразного читання; закріплювати знання про минуле українського козацтва; розвивати зв’язне мовлення, вміння аналізувати, робити висновки; виховувати повагу до козаків, інтерес до читання.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
А тепер за парту всі сідайте рівно.
І до роботи візьмемось сумлінно.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою. Гра “Дощик”
Діти читають хором.
– Накрапає дощ (тихо).
– Дощ пускається сильніше (голосніше).
– Злива (голосно).
– Дощ слабшає
– Дощ припинився (читання припиняється).
Стигле гроно винограду
Ганна принесла із саду.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми поговоримо про українських козаків.
Славна добрими і героїчними традиціями українська земля. Її сини – запорозькі козаки – навіки увійшли до скарбниці пам’яті українського народу. Ми, її нащадки, маємо свято шанувати і примножувати козацьку славу. 14 жовтня відзначається свято Покрови Пресвятої Богородиці. Це свято було найбільшим святом для козаків. Цього дня у них відбувалися
Наш народ завжди пам’ятатиме цю героїчну сторінку української історії, а хлопці наслідуватимуть козаків.
Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви дізналися про життя козаків. Узагальнимо і перевіримо ваші знання.
ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Гра “Асоціативний кущ”
– Доберіть слова, пов’язані зі словом козак. (Кінь, чайка, оселедець, шабля, захист, воля, січ, вільний, сміливий, мужній тощо)
2. Гра “Доповни прислів’я”
– Той не козак, (що боїться собак).
– Козак, наче (орел).
– Козак вкраїнську любить мову, додержить завжди (свого слова).
– Україна – це козацька (мати).
– Ми з такого роду, що (любим свободу).
– Козак не боїться (ні тучі, ні грому).
– Козак усім народам друг, міцний у нього (дух).
– Козак – слабому (захисник).
– Хто в роботі, той і в (турботі).
3. Вікторина “З якого твору уривок?”
– Тисячам грабіжників пощастило сховатись у величезній печері. (Легенда “Тисячоголова печера на Чатир-Дазі”)
– “Негоже запорожцям від смерті очі ховати”,- помітив це курінний отаман батько Вернидуб. (Казка “Козацький рід”)
– Королевич знов попросив допомогти. Гетьман погодився, але поставив перед королевичем вимогу – визнати владу козацького гетьмана над усією Україною. (За В. Антоновичем “Петро Конашевич-Сагайдачний”)
– Прокинулись тоді їхні замордовані душі й мерщій давай розбивати на собі кайдани. (А. Кащенко “Про гетьмана Івана Сулиму”)
– Запорозьку піхоту вважали найкращою в Європі. Вона героїчно, майстерно билась з ворогами на суходолі, шикуючись, як правило, у три шеренги. (“Як козаки воювали”)
– Лине гомін, лине гомін по степу німому. (З народного. “Максим козак Залізняк” )
– Гетьман підписав із запорожцями угоду. Він склав бажану присягу. Козаки приймали її в церкві села Будищі. (І. Борщак, Р. Мартель “Іван Мазепа”)
4. Фізкультхвилинка
5. Конкурс знавців козацьких традицій
– Як називались козацькі кораблі? (Чайки)
– З чого вони виготовлялись? (З липи, верби, дуба)
– Що означає слово козак? (Вільна людина)
– Як називалось бойове укріплення козаків? (Запорозька Січ)
– Скільки козаків вміщувала одна чайка? (50-70)
– Який зовнішній вигляд був у кожного козака? (Голили бороду, голову, мали вуса та чуб-оселедець, який накручували собі на вухо.)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Давайте повернемось до наших завдань на уроці. Чи виконали ми їх?
– Що вам сподобалось на уроці?
– Бажаю, щоб у вашому серці оселилися козацькі розум, відвага, сила, доброта, братерство, які б допомагали вам вирости гідними нашої славної України.
За шляхами, за дорогами,
За Дніпровськими порогами,
За лісами, за високими
Наші прадіди жили.
Мали Січ козацьку сильну,
Цінували волю вільну,
Й Україну свою рідну
Як зіницю берегли.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Наступний урок позакласного читання проведемо за темою “Майстер веселого цеху – Грицько Бойко”.
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.