Урок по повісті Л. С. Пушкіна “Станційний доглядач”
Епіграф: “Куди несе нас доля подій?..” А. С. Пушкін
Устаткування: текст повести “Станційний доглядач”; ілюстрації до добутку М. В. Добужинского, А. В. Ванециана, Д. А. Шмаринова; Біблійна енциклопедія; тлумачний словник російської мови. Підготовка учнів до уроку: прочитати текст повести; охарактеризувати образи добутку – Самсона Ви-Рина, Дуни, Мінського, Івана Петровича Белкина; скласти питання до їхньої характеристики; визначити основну тему й ідею повести, її гуманістичний зміст.
Ціль уроку: вивчити зміст повести А. З.??ушкина
Структура уроку
I. Підготовка до сприйняття навчальної Теми.
II. Оголошення теми уроку, постановка навчальних завдань.
III. Формування нових знань, умінь,
* Словникова робота.
* Аналіз сюжету й композиції добутку (бесіда з питань учителя зі складанням опорної схеми).
* Аналіз біблійних мотивів (робота з Біблійною енциклопедією й осмислення ролі біблійних образів і сюжетів у тексті повести “Станційний доглядач”).
* Бесіда про основні образи добутку з питань учителя й учнів.
* Робота з ілюстраціями.
* Зіставлення точок зору оповідачів і автора (складання таблиці).
IV. Закріплення придбаних навичок, умінь, знань (бесіда про гуманістичні ідеї повести “Станційний доглядач” і її художній своєрідності).
V. Підсумки уроку.
VI. Домашнє завдання.
Хід уроку Слово вчителі. Щоранку батьки проводжають вас у школу, говорячи “до побачення”, бажаючи удачі й успіхів, сподіваючись побачити вас увечері будинку – набравшимися розуму-розуму й небагато повзрослевшими (адже щодня ви ростете не тільки розумово, але й морально). Але наступить день, коли ви підете з будинку вже не в короткий шлях у напрямку до школи, а в більше життя, де вас будуть чекати не шкільні вчителі, що завжди підтримають і допоможуть, а труднощі й випробування. У великому житті вам уже ніхто не буде ставити оцінки за успішність, але будуть оцінювати за ваші вчинки – насамперед з моральної точки зору – люди, Бог і саме життя. Як же шлях ви оберете для себе?.. Шлях до грошей і задоволень? Шлях, на якому ви не заметете біль, забудете батьків? Або шлях добра, милосерд любові, жалю?. Зміст літератури не в тім, щоб учити жити, – це підручник життя, а насамперед мистецтво слова, яким покликано вселяти в душі красу, прагнення до прекраа му, піднесеному, – але разом з тим сьогодення проба в завжди звернено до людини, тому Література вид мистецтва може багато чого: розбудити душу, наповнити добротою й допомогти зробити свій моральний вибір.
Словникова робота. У повісті “Станційний доглядач” зустрічаються застарілі слова й вираження, значення яких необхідно знати для розуміння змісту добутку. З допомогу тлумачного словника російської мови й коментарів до добутку учні знайомляться із цими словами.
* Колезький реєстратор – чиновник нижчого (14) класу.
* Піддячий – молодший чиновник у допетровській Русі
* Фельдъегерь – урядовий кур’єр.
* Подорожня – документ на право користування казенними конями.
* На перекладных – міняючи коней на кожній станції.
* Прогони – плата за користування конями.
Завдання: Чому Пушкін так детально описує побут і роботу станційного доглядача, акцентує увагу на його нижчій посаді й чинах, які коштують вище його?
Учні повинні зробити висновок про те, що чин станційного доглядача, його 14-й клас – найменший у табелі про ранги, а в суспільстві, де панує закон “чин чина почитай”, як пише Пушкін, він, самий безправних і принижений із чиновників, повинен тільки мовчачи підкорятися, догоджати й мовчачи зносити побої й образи