Урок на тему: Твір-опис по картині И. И. Левитана “Золота осінь”
Робота над творами викликає досить утруднень як у вчителя, так і в учнів, тим більше твору-опису по добутках живопису
Учитель Борисовской середньої школи, с. Кривец Добровского району Липецкой області Л. Ф. Попова запропонувала типовий план підготовки й проведення уроків російської мови, розвитку мовлення, на яких проводиться Твір по добутках живопису:
1. словникова, термінологічна робота на уроках російської мови, розвитку мовлення, образотворчого мистецтва по темі картини. Безпосередні спостереження за навколишнім світом;
2. оповідання
3. бесіда по картині;
4. словниково-стилістична робота з Теми уроку;
5. складання плану твору;
6. складання усного висловлення по картині;
7. написання першого варіанта твору (редагування);
8. написання остаточного варіанта твору;
9. аналіз творчих робіт школярів
Тема: “Твір-опис по картині И. І, Левитана “Золота осінь”
Ціль уроку: учити описувати картину; формувати вміння будувати текст у певній композиційній формі, визначати основну думку твору; шляхом мовної підготовки попереджати недоліки граматичні помилки у творах
Устаткування уроку: репродукція картини И. И. Левитана “Золота осінь”, музичний альбом П. И. Чайковського “Пори року”, виставка малюнків дітей, плакат із правилами самоперевірки, переносна дошка з матеріалами словникової роботи, “Орфографічний словник” Д. Н. Ушакова, плакат з епіграфом уроку:
Люблю я пишне природи увяданье,
У багрець і золото одягнені ліси…
(А. З, Пушкін ). Попередня підготовка до уроку: екскурсія в осінній ліс і на берег ріки; бесіда на уроці образотворчого мистецтва й живопису й про жанр пейзажу
ХІД УРОКУ
1. Вступне слово вчителя й бесіда сучащимся.
– Хлопці, згадаєте нашу осінню екскурсію. Які нові фарби виявилися в природи восени? А як красу осіни можна зберегти навіть узимку? (Треба зібрати гербарій, сфотографувати, намалювати).
– На уроці образотворчого мистецтва ми говорили об те, що малюнок, картина із зображенням природи називається пейзажем. Багато художників з величезною любов’ю й теплотою писали нашої скромної, виконаної тихої принадності російську природу. Серед них і Исаак Ілліч Левитан, що жив наприкінці минулого століття (1860-1900).
Художник рано залишився сиротою. Його дитинство було настільки безрадісним, що він не любив навіть згадувати свої дитячі роки. Коли він учився в Москві в училище живопису, ліплення й зодчества, йому часто доводилося голодувати. Він навіть ночував в училище, тому що не мав свого кута. Левитан був м’якою, чуйною людиною, любив все гарне. До своєї творчої роботи ставився дуже строго. Сучасники називали Левитана поетом російської природи. За 25 років він написав біля тисячі картин, малюнків, ескізів. Уміло використовуючи кольори, малюнок, композицію, художник майстерно передає настрої, які народжують у нас картини рідної природи. Його кисть ретельно прорисовує напрямку галузей дерев, листів, що тікають удалину річечок, сільських доріг, а його палітра дарує нам усе різноцвіття рідної природи
2. Розглядання репродукцій картини И. И. Левитана “Золота осінь”.
А) Яке загальне враження від пейзажу – смутне або радісне? Чи доводилося вам спостерігати під час екскурсії щось подібне? Які почуття, бажання народжує у вас пейзаж?
Б) Який, по-вашому, задум художника? Про що ця картина? Чому вона названа “Золота осінь”?
В) Коли ліс буває таким, яким він зображений на картині Левитана, – на початку осіни або наприкінці, у суху або дощову погоду?
Г) чи Всі дерева восени одягаються в золотаві листи? Назвіть, які дерева взимку залишаються зеленими. Покажіть їх на картині
Д) чи Прямо тече ріка або міняє свій напрямок? Чому вона стає світло-блакитною? Чи розрізняється кольори неба на передньому й задньому плані? Що видно на високому березі? Чому селянські будиночки такі маленькі?
Е) Вивод-обощение про задум художника й шляхи його втілення (робить учитель).
Звичайно осінь – час зів’янення природи – викликає почуття суму й туги. Але якщо на якийсь строк з’являється почуття бадьорості, життєрадісний настрій. Зачарування вогненно-золотавої й багряної квіток на картині “Золота осінь” заворожує нас. Ми відчуваємо прозоре, підбадьорливе повітря. Художник дає нам можливість відчути красу життя, принадність осіни в повній її силі, у золотому сяйві тихого сонячного дня
Багатством своїх фарб осінь залучала до себе увага великого російського композитора Петра Ілліча Чайковського, що в 1876 році написав музичний альбом “Пори року”. Послухайте одну з музичних п’єс. “Вересень. Полювання” Що ви уявляєте собі, коли слухаєте музику? Що загального між враженням, отриманим від картини Левитана, і враженням, отриманим від музики Чайковського?
Мовна підготовка
А) Підберіть синоніми до слів: художник (живописець, пейзажист, майстер кисті), створює (пише), картина (полотно, репродукція).
Б) Назва яких квітів і відтінків можна вжити при описі? (жовтий, золотавий, багряний, червоний, жовтогарячий, синій, блакитний, темно-синій, блідо-голубий, коричневий).
В) Знайдіть неточно вжите слово й заміните його.
– Сонячні промені яскраво гріють/висвітлюють природу
– Молоді берези суцільно накриті/покриті золотавим листям
Г) Зверніть увагу на правопис слів: тут, праворуч, ліворуч, поруч, поблизу, удалині, угорі.
4. Складання й запис плану
Яка пора року зображена на картині?
Яке враження робить вона на вас?
Що ви бачите на передньому плані? Удалині?
Які кольори переважають у пейзажі?
Що вам особливо подобається в полотні Левитана?
5. Написання першого варіанта твору
6. Домашнє завдання: відредагувати написане в класі, написати остаточний варіант твору