Уміти визначати в поетичних текстах функції займенників
Цілься
Уміти визначати в поетичних текстах функції займенників різних розрядів, що сприяють створенню образної поетичної картини
Усна робота в групах по варіантах
Індивідуальна робота з карток. З повідомленням по кожному варіанті виступає один з учнів
Контроль учителя
Рівень I
Прочитайте уривки з віршів А. С. Пушкіна. Які почуття викликають у вас ці рядки? Яку картину створює поет у кожному вірші? Які засоби виразності й з якою метою використовує автор?
З’ясуєте, займенника якого розряду переважають у тексті. Чим,
1 варіант
Хто, хвилі, вас зупинив,
Хто окував ваш біг могутній,
Хто в ставок безмовний і дрімучий
Потік заколотний звернув?
Індивідуальна робота з картки (виконується в зошиті)
Поставте займенника в початкову форму, укажіть їхні відмінки й розряди
2 варіант
На пагорбах Грузії лежить нічна імла;
Шумить Арагва переді мною.
Мені смутно й легко; сум миючи світла;
Сум миючи повна тобою,
Тобою, однієї тобою…
Індивідуальна робота з картки (виконується на кодопленке)
Перевірка індивідуальної роботи через
Підкресліть займенника як члени речення
3 варіант
Прощай же, море! Не забуду
Твоєї врочистої вроди
И довго, довго чути буду
Твій гул у вечірні годинники.
У ліси, у пустелі мовчазні
Перенесу, тобою полн,
Твої скелі, твої затоки,
И блиск, і тінь, і говір хвиль.
Індивідуальна робота з картки (виконується в зошиті)
Поставте займенника в початкову форму, укажіть їхні відмінки й розряди
Індивідуальне завдання для сильних учнів
Рівень II
Цілься
Уміти аналізувати поетичний текст, визначати роль займенників різних розрядів у розкритті Теми добутку й у створенні поетичних образів
Виконується в зошиті. Контроль учителя
Прочитайте уривок з вірша А. С. Пушкіна “Бонапарт і чорногорці”. Письмово проаналізуйте вірш, попередньо продумавши відповіді на наступні питання
1. Про що розповідається в даному вірші?
2. Як воно побудовано?
3. Як зв’язані речення в тексті, що є засобом зв’язку речень у тексті?
4. Як розкриваються образи Бонапарта й чорногорців?
5. Яка роль займенників у створенні цих образів?
Чорногорці? Що таке?
Бонапарті вопросил:
“Правда ль це плем’я зле
Не боїться наших сил?
Так покаються ж нахаби:
Оголосити їхнім старшинам,
Щоб рушниці й кинджали
Усі несли до моїх ніг”.
…. Нам здаватися немає полювання, –
Чорногорці такі!
Для коней і для піхоти
Камені є в нас і рови…
3. Підведення підсумків уроку (1 – 2 хв.)
4. Зріз знань (10 хв.)
Цілься
Перевірка знань, умінь і навичок учнів по темі
Тест
I. Установите відповідності між розрядами займенників і наведених слів:
А. Особисті
1. (побачили) їх
Б. Невизначені
2. хтось
В. Негативні
3. ні про кого
Г. Присвійні
4. їх (робота)
5. не за кого
II. Знайдіть помилку:
1. Я побачив себе взеркале.
Займенник “себе” спожито в Р. пад.
2. Мені не про що жалувати
Початкова форма займенника “не про що” – “нема чого”.
3. Стільки нових слів!
“Стільки” – вказівний займенник
III. Укажіть речення, у яких займенник є підметом:
1. Мені не вдалося його зустріти
2. Хто може відповістити на запитання?
3. Дерева, які ми посадили, зазеленіли
IV. Укажіть займенника, у написанні яких немає помилок:
1. яке про кого
2. нізащо
3. не про що не запитав
4. чий-нибудь
5. ні в що не вірю
V. Визначите вид зв’язку речень у тексті. Що є засобом зв’язку? Укажіть розряди займенників і їх синтаксичну роль
Фонтан любові, фонтан живий! Приніс я в дарунок тобі дві троянди. Люблю немолчний голос твій И поетичні сльози
(А. С. Пушкін )
Ключі
Ключ до тесту
I. А 1; Б 2; В 3, 5; Г4.
II. Себе – у вин. пад.
III. 2, 3.
IV. 1, 4, 5.
V. Вид зв’язку ланцюговий
Засобу зв’язку – займенника “тобі”, “твій”.
“Я” – підмет; “тобі” – доповнення; “твій” – визначення
Ключ N 1
I варіант
II варіант
III варіант
I. Ні з ким не зустрівся
Не про що шкодувати
Ні в якій грі не брав участь
Н. ф. – ніхто
Н. ф. – чогось
Н. ф. – ніякий
Не з ким поговорити
Ні про що не запитав
Яке за чим зайти
Н. ф. – когось
Н. ф. – ніщо
Н. ф. – дещо
II. Собою – себе (поверни.)
Цей – указат.
Дещо – неопред.
Ніхто – отрицат. або
Когось – отрицат.
Такий – указательн.
Мій – притяжат.
Стільки – указат.
Їх – особисте або протяжательное.
Ніхто – отрицат або хтось – неопредел.
Твій – притяжат.
Я – особисте
Щось – неопредел.
III. Ніхто не знав, що відбулося
Нікому не вдалося йому допомогти
Птаха, які так радували нас своїм співом, полетіли
IV. Ми вчора були в них у гостях. Собака почув ім’я господарки й голосно загавкав
Я нічого не знаю про їхні плани. Котячи домовилася з подругою, що та за нею зайде
Друзі сперечалися про цьому давно. Художник закінчив писати портрет, і картину купив відомий колекціонер