Творчість Буніна і художня культура “срібного століття”
Творчість Буніна належить художній культурі “срібного століття”. Становлення його особистості збіглося з періодом кінця епохи російського реалізму, на зміну якому прийшов безліч заперечують одне одного шкіл і напрямків. “Росіяни реалісти XIX століття знайшли світове значення не тільки в силу своєї обдарованості, а й завдяки солідарності та спільним зусиллям”. Їх можна назвати “колективом однодумців з спільності їх основних творчих принципів. Вони робили одну спільну справу, і кожен з них відчував свою причетність до історичного
Світогляд Буніна повною мірою відобразило конфлікт між потребами часу і заповітами попередніх поколінь. Безпомилкова інтуїція викликала в його свідомості сумнів і страх перед стихійними силами загальної та індивідуального
Герої Пушкіна, Лермонтова, Тургенєва, Гончарова, Толстого, Достоєвського чи духовно єдині з суспільством, народом, ними прагнуть до єдності, або страждають, усвідомлюючи його неможливість; у Буніна людина спочатку в духовній відособленості і не відчуває потреби у світогляді, що поєднує його з людьми, що вводить в загальну життя, – різниця, що має колосальні наслідки “. Література XIX століття, зображаючи людини, завжди виходила з його суспільно-історичної обумовленості, і всі явища “спільного життя” прагнула пояснити, встановлюючи громадські та історичні причини і наслідки. Російські письменники-реалісти аналізували поведінку людини, бачачи зв’язок його індивідуальних рис характеру і долі з спільним життям. Герой реалістичної літератури завжди усвідомлює свою спільність з іншими людьми, він шукає цю спільність через світогляд та ідеї. Особливість літератури російського реалізму полягає в тому, що в центрі її стоїть герой-ідеолог, який відповідає раціоналістичним духовним тенденціям. “Концепція людини в реалізмі XIX століття була раціоналістичної. А основною формою раціоналізму епохи був, безумовно, історизм “. Віра в історичний прогрес – визначальна риса раціоналістичного мислення.
Иррационалистические концепції людини – такі, як найбільш впливові екзистенціалізм К’єркегора і “філософія життя” Шопенгауера, – закономірно є антиісторичними. Представники ірраціоналізму протистоять реалістам в основоположних принципах моделювання художньої картини світу. Російські письменники XIX століття сприймали історичну дійсність як основну реальність, що підлягає зображенню. Це твердження поширюється і на твори Л. М. Толстого і Ф. М. Достоєвського, у яких зв’язок історії з екзистенційними (пов’язаними з буттям, існуванням людини) проблемами була більш складною, ніж у їхніх сучасників, але по суті залишалася тією ж. Таким чином, основні принципи художнього відтворення життя, об’єднуючі російських письменників-реалістів, полягають в наступному: особистість людини вони підкорили суспільству та історії; поведінка людини визначили якимись розумними началами; існування людини осмислили в координатах історичного світу, безумовно розумного і справедливого, навіть якщо людині недоступне його розуміння.
Аналіз художньої системи Буніна показує, що за всіма трьома позиціями у нього є принципові розбіжності з попередниками. Людина Буніна завжди опиняється поза спільного життя, він спочатку самотній; поведінка людини ніколи не визначається розумними мотивами; справжнє життя людини протікає поза історією.
Особливої гостроти суперечка письменника з реалістами XIX століття досяг в розумінні моральної природи людини. “Бунін полемічно не брав традицію дослідження моральних мотивів поведінки людини, що досягла найвищої точки в творчості Достоєвського і особливо пізнього Толстого. І основним його аргументом у суперечці з класиками російського реалізму була думка про відсутність моральної свідомості у звичайних, середніх людей як поширене, повсякденне явище “. Всі критики відзначають, що серед героїв Бунінська оповідань чимало персонажів, одержимих ірраціональної пристрастю принести ближньому зло і страждання. “Ні, видно ніколи не відмовиться людина скалічити, прибити людини, якщо тільки з рук зійде. Глянь, як рве, молотить мужик злодія, що стягла жмут соломи. Клок не доріг, але ж як такий випадок випустиш! За злодія-то нічого не буде “, – міркує Єрмил з однойменного оповідання Буніна. Його роздуми відображають відтворену у творі реальність, яку не знала література XIX століття.
Зрозуміти природу художнього дару Буніна – значить зрозуміти мотиви нерозривному зв’язку письменника з Всебитіем. “Народження ніяк не є мій початок. Моє початок і в тій незбагненною для мене темряві, в якій я був від зачаття до народження, і в моєму батькові, і в матері, у дідів, прадідів, пращурів, бо ж вони теж я, тільки в дещо іншій формі, де, проте, багато повторилося майже до тотожності… Не раз відчував я себе не тільки колишнім собою, – дитиною, юнаком, юнаків, – але і своїм батьком, дідом, пращуром; в свій термін хтось повинен і буде почувати себе – мною: індійська карма зовсім не мудрування, а фізіологія “, – укладає Бунін у філософському етюді” Книга мого життя “. У його світогляді мотив прапатяті виступає як головний чинник людського існування, що нівелює соціальний, психологічний, моральний, суспільно-історичний та інші аспекти життя.
Бунін – художник “духовного інстинкту”, інтуїції. Звідси його недовіра до раціоналізму, презирство до будь-якого роди спробам пояснити життя. Зупинка в мовчазному спогляданні таємниці світу – найбільш природне і незмінне стан ліричного “я” письменника. Одночасно з почуттям вкоріненості у Всебитіі, Бунін відчував трагічне відчуття своєї відірваності від нього. Тому всі його творчість наповнене прагненням подолати простір і час заради відновлення втраченої цілісності людини: “Печаль простору, часу та форми переслідує мене все життя. І все життя, свідомо й несвідомо, раз у раз я долаю їх “.
Звільнення від часу – перш за все вихід з історії і прилучення до нескінченності – мислилося Буніним як занурення в особливого роду пам’ять. Вона для письменника має мало спільного з власне спогадами про минуле, а постає таким собі абсолютним справжнім, увічненим і нерухомим буттям – єдиним, що гідне бути предметом справжнього мистецтва. Будь-яка історична картина світу повинна була бути переведена на метаісторичний глибину, щоб Бунін визнав в ній сутнісну зв’язок речей. В іншому випадку свідомість художника, за його уявленнями, виявлялося скутим обмеженістю історизму і фальшю поточної дійсності.
Схожі твори:
- Тема природи в поезії “срібного століття” (на прикладі творчості И. А. Буніна) Визнання й популярність Бунін придбала як прозаик, але значне місце в його творчості завжди занімала поезія. Він почав з віршів і писав вірші до кінця своїх днів. В 1901 році вийшов збірник віршів “Листопад”, у який увійшли кращі вірші з ранньої поезії Буніна. Лейтмотив збірника – елегійне прощання з минулим....
- Творчість И. А. Буніна Для творчості Буніна характерний інтерес до звичайного життя, уміння розкрити трагізм життя, насиченість оповідання деталями. Буніна прийнято вважати продовжувачем чеховського реалізму. Реалізм Буніна відрізняється від чеховського граничною чутливістю. Як і Чехов, Бунін звертається до вічних тем. Для Буніна важлива Природа, однак, на його думку, вищим суддею людини є людська пам’ять....
- Оповідання про творчість одного з поетів срібного століття У ранній ліриці (1908-4916) О. Э. Мандельштама основна тема – відчуття самітності незрілої психіки в період дорослішання. І никну, ніким не замічений, У холодний і топкий притулок… Життя рівняється з “виром”, “злим і грузлим”. Переважає настрій неясної туги, “невимовного суму”. Але головним мотивом стає пошук цілісності, життєвості, бажання осягнути “усього...
- Незабутнє у циклі оповідань І. О. Буніна “Темні алеї” ІВАН БУНІН ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ІВАН БУНІН “Незабутнє” у циклі оповідань І. О. Буніна “Темні алеї” Друга світова війна застала Буніна в Парижі. Бідність, байдужість видавництв важко переносилися Іваном Олексійовичем. От як він сам говорить про це: “Живу, звичайно, дуже і дуже погано – самотність, голод, холод і страшна бідність…” Єдине,...
- Герой Буніна на прикладі добутку “Сонячний удар” Бунинский герой по-іншому, ніж чеховський, бачиться й зображується автором відповідно до трьох сфер, у яких перебуває людина – внутрішньої (екзистенціальної, емоційно-психологічної), зовнішньої (соціально-побутовий) і буттєвої (природа, космос, Бог). У бунинском оповіданні об’єктивується буттєве чуттєво-жагуче бачення миру й людини У бунинском оповіданні об’єктивується метафоричне буттєве чуттєво-жагуче бачення миру й людини в...
- Поети “срібного століття” (Микола Гумільов) “Срібне століття” у російській літературі – це період творчості основних представників модернізму, період появи безлічі талановитих авторів. Умовно початком “срібного століття” вважають 1892 рік, фактичний же його кінець прийшов з Жовтневою революцією. Поети-модерністи заперечували соціальні цінності й намагалися створити поезію, покликану сприяти духовному розвитку людини. Одним з найбільш відомих напрямків...
- Пушкін у поезії “срібного століття” (по творчості А. А. Ахматовій) Геній Пушкіна, чарівність особистості, його гуманістична філософія, відкриття, зроблені в області російського вірша, вплинули на розвиток літератури XIX століття, що ввійшла в історію як “золоте століття” російської поезії. Але й кращі поети “срібного століття” сформувалися під впливом його Музи, всі вони були внимательнейшими читачами Пушкіна, багато хто внесли свою лепту...
- Образ жінки в димку срібного століття (есе) На рубежі XIX-XX століть загадковий і витончений стиль модерн, з його прихильністю до текучих форм, блідим акварельним тонам, створив ідеал нової жінки – тендітної, вишуканої, таємничої. Поети срібного століття дуже вплинули на створення такого образа ідеальної жінки свого часу. А жінки прагнули бути схожими на вірші своїх поетів. Капелюхи прикрашаються...
- Епоха “срібного століття” і Осип Мандельштам Епохи одна від іншої відрізняються в часі, як країни в просторі, і коли мова йде про нашім “срібному столітті”, ми уявляємо собі якесь яскраве, динамічне, порівняно благополучний час зі своїм особливим ликом, що різко відрізняється від того, що було до й що наступило після. Епоха “срібного століття” простирається між часом...
- Любов, краса, пам’ять у циклі оповідань І. Буніна “Темні алеї” Книга “Темні алеї” стала найважливішою подією у творчості Буніна останніх років. Перші одинадцять оповідані, були видані в Нью-Йорку в 1943-му, а повністю книга вийшла в Парижі в 1946 році. “Темні алеї” – унікальний твір не тільки тому, що в ньому усі 38 новел – про кохання. Бунін створював цю книгу...
- Поетичне слово І. О. Буніна ІВАН БУНІН ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ІВАН БУНІН Поетичне слово І. О. Буніна Поезія Івана Олексійовича Буніна, одного з найвидатніших майстрів літератури XX століття, являє приклад прямування російської лірики до опанування новими художніми стилями. Для творчості Івана Буніна характерно те, що він ніколи не поривав внутрішніх зв’язків з Росією, жив і творив...
- Аналіз оповідання И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско” Аналіз оповідання И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско”. Дія оповідання відбувається на великому пасажирському кораблі, що робить подорож з Америки в Європу. І під час цієї подорожі головний герой оповідання, літній пан із Сан-Франциско вмирає. Здавалася б пересічна справа, нічого особливого. Що ж залучило в цій історії автора? В оповіданні...
- Філософська проблематика одного з добутків російської літератури ХХ століття. (Сенс життя в оповіданні И. Буніна “Пан із Сан-Франциско”) Хоча ми й смертні, але повинні не підкоряться тлінним речам, але, наскільки можливо, підніматися до безсмертя й жити згідно з тим, що в нас є кращого. Аристотель. Тисяча дев’ятсот п’ятнадцятий рік. У самому розпалі перша світова Війна. Її пожежа роздута аж ніяк не без участі “добірного суспільства”. “Говорять Брианы, Мілюкови,...
- Поринь в епоху “срібного століття” (вечір у літературній кав’ярні) Тема цього твору просто-таки розбурхує мою поетичну уяву. Межа XІX й XX століття – це така яскрава, активна сторінка літератури, що навіть жалкуєш, що не довелося жити в ті часи. А може, й довелося, бо щось таке я в собі відчуваю… Бурхливість того часу постає настільки явно, ніби бачиш усі...
- Мої улюблений поет срібного століття (М. Цветаева) Життя посилає деяким поетам таку долю, що з перших же кроків сознательного буття ставить їх у самі благоприятние умови для розвитку природного такра. Такий (яркою й трагічної) була доля Марини Цветаевой, значного поета первиття половини XX століття. Усе в її особистості й творчості (для неї ця нерозривна єдність) різко виходило...
- Художня культура Київської Русі Саме на цій основі і в такому контексті вірувань і звичаїв з’являється на терені Східної Європи у ІІ половині ІХ ст. давньоруська держава – Київська Русь, культура якої є важливою частиною культури Середньовіччя. Це була багатонаціональна язичницька держава, для її зміцнення потрібна була наднаціональна світова релігія. Відповіддю на цю історичну...
- “Росія, що ми втратили” у добутках И. А. Буніна Через всю творчість И. А. Буніна проходить мотив туги за минулим, що йде, викликаним руйнуванням дворянства, що було в поданні письменника єдиним хоронителем і творцем культури. Цей мотив знаходить своє ліричне вираження в таких добутках, як “Антоновські яблука” і повість “Суходіл”. В “Антоновських яблуках” Бунін ідеалізує добрий старий час, коли...
- Лірика срібного століття. Дитинство Цвєтаєвої Лірика срібного століття різноманітна і дуже музична. Сам епітет срібний вік звучить як дзвіночок. Срібний вік подарував нам ціле сузір’я поетів. Поетів-музикантів. Вірші срібного століття – це музика слів. У цих віршах не було жодного зайвого звуку, жодної непотрібної коми, не до місця поставленої точки. На початку XX століття існувало...
- Тема Росії у творчості поетів Срібного століття Головне, що поєднувало творчість цих поетів і особливо залучає нашу увагу їхнім добуткам, це глибока любов до Батьківщини, до Россі й незмінна віра в її велике майбутнє. Різна доля названих поетів, що по-різному пережили трагічний період в історії Росії. Але кожному з них довелося випити із чаші страждань, що випали...
- Художня культура і її основні стилі. Романський стиль Структура культури і науковий світогляд відбилися в середньовічній системі освіти. До неї входили: Соборні та монастирські школи, що давали релігійну освіту. Там вивчалися “сім вільних мистецтв”, запропонованих ще римлянином Теренцієм Варроном (І ст. до н. е.). У ІХ ст. ці мистецтва викладали двома циклами: Три науки про слово: граматика, риторика,...