Творчий шлях Д. И. Фонвізіна
1. Початок шляхи: Фонвізін – басенник. 2. Комедія “Бригадир” 3. “Недоук” як сатира свого часу. 4. Новаторство письменника Д. И. Фонвізін – письменник багато в чому знаковий для літератури 1760 – 1780-х років. Своєрідність і відмінність творчості Фонвізіна визначається в першу чергу тим, що письменник коштує в джерел нового етапу розвитку російської сатири. Діяльність Фонвізіна-Літературознавця почалася з перекладу байок відомого в той час датського поета Гольберга. Пізніше він і сам почав писати ще багато в чому “сирі”, але
Однак, будучи вже відомим як перекладач, Фонвізін не раз попадав у неспритне положення – більшість створених їм байок уважали або добірно виконаними перекладаннями іноземних добутків на російську мову, або відвертим плагіатом. Все-таки кілька байок дотепер відома як справжня творчість Фонвізіна й становлять особливий інтерес для розкриття початкових етапів творчого шляху майстри. Це політична байка ” Лисиця-Казнодей” і сатира “Послання до слуг моїм, Шумилову, Ваньке й Петрушці”, написані в 1760 році. Перший названий добуток був написаний незабаром після
Імператор ” Цар-Лев” зображена як “пресуща худоба”, а царство його й керівництво народом засновані на гнобленні й насильстві: У його правління улюбленці й вельможі Здирали без чинів зі звірів безневинні шкіри. Другий добуток представляє читачеві розмова автора зі своїми слугами. На питання: “На що сіяй створений світло? – автор так і не зміг одержати виразної відповіді. Шумилов уважає, що змісту в питанні ні, що доля кріпака – вічне рабство й приниження слуги; він просто не готовий висловити свої думки, яких швидше за все й немає зовсім.
Ванька висловлює своя думка про те, що “тутешнє світло” дурні, і говорити про нього – дрібниця, нічого не вартий розмова. Петрушка, лакей, також не може відповістити на запитання, однак з гордістю заявляє про свій намір пожити собі на втіху в цьому світлі Стає очевидним для всіх, що ніякого вищого божественного задуму ні, і що суспільство й розподіл на стани влаштовано, щонайменше, нерозумно. Першим великим сатиричним добутком письменника стала комедія “Бригадир”, написана в 1763 році.
У комедії блискуче обіграний розповсюджений в XVIII столітті сюжет, при цьому побита комедійна тема одержало нове осмислення й стала чи ледве не новаторством у театральній традиції. Батьки прагнуть вигідно женити дітей, які давно віддали свої серця іншим. Дві сім’ї – Радника й Бригадира – вирішують улаштувати шлюб бригадирського сина Івана й советничьей дочки Софії. При цьому що почала було розвиватися по стандарті інтрижку Фонвізін “закручує” у зовсім іншу сторону: бригадирський синок починає ухлестивать за Радницею, при цьому Бригадир готовий підсунути свого сина в битві за прекрасну даму За Бригадиршей починає полювання Радник, і розсудливу Софію дають спокій, з вибором її серця.
Подібні зіткнення почуттів і інтрижки уведені Фонвізіним у текст не випадково. Таким чином, авторові вдається продемонструвати всю безглуздість і вульгарність поводження кріпосників і чепурунів-галломанов. Відносно жанру “Бригадир” – комедія для російської літератури незвичайна. Це одна з перших в історії російської сатири й драматургії “комедія вдач”. Процес становлення подібного роду характерів ще не показаний автором, але пояснення поводження й поривів кожного з персонажів уже присутній у тексті комедії.
Безліч новаторських прийомів – самовикриття, відверта буфонада, гротеск, – робить комедію зрозумілої й смішний навіть для сучасного читача. Наступний твір Фонвізіна “Недоук”, комедія, написана в 1781 році. Вона є найважливішим етапом у житті й творчості письменника. Цей добуток стало програмним і з’явилося найвищою крапкою розвитку вітчизняної сатири XVIII століття. Основним завданняням, що автор поставило перед собою, було викриття гнилих вдач того часу, становлення яких обумовлене сформованою традицією взаємин людей усередині закомплексованого й законсервованого суспільства.
Основна тема комедії – лиха вдача кріпосниківів, що Фонвізін представляє як найстрашніше соціальне зло Основний конфлікт епохи – поміщицька сваволя й безправ’я кріпаків – є лейтмотивом усього добутку. Основний предмет зображення, таким чином, не дворянство саме по собі, а дворянський стан, показаний у тісній взаємодії із кріпаками. Проблема комедії – розкладання дворянства як основного правлячого стану країни.
Автор представляє глядачеві незвичний, але легко представимий навіть сучасному читачеві мир, де одні люди володіють іншими. Правлячою фігурою цього миру є пані Простакова – “презла фурія” і “пані нелюдська”. Повновладна господарка цього миру, Простакова підкоряє собі й рабів-кріпаків (бабу Вереміївну, Тришку, дівку Палашку), і рідних і близьких собі людей, у яких вона не може знайти ні підтримки, ні опори. Автор прагне відкрити дві проблеми сучасного йому суспільства Справа в тому, що раболіпство кріпака ладу не тільки вбиває все людське в кріпаків, роблячи їх бездушною й покірливою чередою, але й розбещує самих кріпосників, дає впитися владою над людьми й з кожним новим непристойним учинком штовхає долілиць по похилій площині усе нижче й нижче.
Уперше в російської драматургії Фонвізіним було не тільки якісно й повно дане можливе рішення соціального питання, але й повноваго й об’ємно описані позитивні герої. До цього тільки зло виходило зримі й вагомим, позитивні герої при цьому сприймалися по-іншому – їхні мовлення й учинки здавалися занадто прямолінійними й награними. У Фонвізіна й позитивних героїв одержали право на життя Вони почували, говорили й діяли як живі герої, а не як запрограмовані на добро машини. Складно створити добуток, що стало б актуальним не тільки для сучасного читача, але й для прийдешнього покоління. Однієї злободенної теми мало, потрібно ще й незвичайний письменницький талант у сполученні із чистою і ясною думкою.
Однак і талант не така вуж і проста річ. Навіть природний талант вимагає постійного розвитку, шліфування. Фонвізін пройшов складний творчий шлях. Почавши з досить “сирих” і сірих добутків, він зміг відточити свій письменницький дарунок настільки, що став не тільки видатним письменником свого часу, але й автором-новатором, що відкрив всій росіянці літературі двері на новий щабель розвитку
Схожі твори:
- Смішне в комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” Дурість, підступництво, злість, злочин зовсім не смішні самі по собі; смішно дурне підступництво, що попалося у власні мережі, смішна злісна дурість, що обдурила сама себе й нікому не заподіяла задуманого зла. В. Ключевский В історії драматургії “Недоук” – це перша російська комедія з яскраво вираженим суспільно-політичним змістом. Фонвізін багато в...
- Біографія Фонвізіна Дениса Івановича Народився Фонвізін у багатій дворянській сім’ї в Москві. Спочатку виховувався в домашніх умовах під керівництвом батька. Потім учився в гімназії при Московському університеті, а потім – на філософському факультеті того ж університету. Уже в ранні роки пробудилися його літературні інтереси, він перевів з німецької мови байки датського просвітителя Гольберга, почав...
- Смішне й трагічне в комедії Д. І. Фонвізіна “Недоук” Все це було б смішно, Коли б не було так смутно. М. Ю. Лєрмонтов. Останні чотири десятиліття XVІІІ в. відрізняються справжнім розквітом російської драматургії. Але класичні комедія й трагедія далеко не вичерпують її жанровий склад. У драматургію починають проникати добутку, не передбачені поетикою класицизму, що свідчать про назрілу потребу в...
- Своєрідність комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” 1. Система образів у комедії. 2. Своєрідність конфлікту. 3. Риси класицизму в комедії. 4. Виховне значення добутку. Фонвізін стратив у своїх комедіях дике неуцтво старого покоління й грубий лиск поверхневого й зовнішнього європейського напівутворення нових поколінь. В. Г. Бєлінський Комедія “Недоук” була написана Д. И. Фонвізіним в 1782 році й...
- Коротка характеристика добутку Недоук Фонвізіна Д. И Це перша соціально-політична комедія на російській сцені. У комедії сполучаються яскраві й правдиві сцени з життя помісного дворянства й жагуча проповідь просвітительських ідей про обов’язки уряду, “прямого, чесного” громадянина. Органічно з’єднуючи осміяння з викриттям, Фонвізін зумів в окремому випадку з життєвого укладу поміщиків провінційної Русі розглянути величезне соціальне зло й...
- Микола Васильович Гоголь: творчий шлях письменника “Давно уже не було у світі письменника, що був би так важливий для свого народу, як Гоголь для Росії”,- затверджував Чернишевський, що назвав, як відомо, цілий період у розвитку російської літератури гоголівським періодом. І дійсно, творчість Гоголя зробило величезний вплив не тільки на літературний процес, але й на демократизацію суспільної...
- Одна з народних драматичних п’єс ХVIII століття (Комедія Д. И. Фонвізіна “Недоук”) 1. Творча історія комедії. 2. Проблема виховання. 3. Поміщицька сваволя Простаковой. 4. Позитивні герої комедії. 5. Мовлення героїв. 6. Новаторство письменника Після написання “Бригадира” Д. И. Фонвізін більше десяти років не писав драматичних добутків, всю свою енергію віддаючи державним справам і політиці. Ідея створити нову п’єсу відвідала його ще в...
- Питання про освіченість і про неуцтво в комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” 1. Значенні комедії для російської драматургії. 2. Негативні герої комедії. 3. Позитивні герої комедії. 4. Оцінка добутку в російській критиці. Комедія Д. И. Фонвізіна “Недоук” – найважливіша віха в історії вітчизняної драматургії. З її й починається російська суспільна комедія “Недоук” дав початок таким добуткам як “Горе від розуму” А. С....
- Образ Митрофана в комедії Д. Фонвізіна “Недоук” – ДЕНИС ФОНВІЗІН Имей сердце, имей душу, И будешь человек во всякое время. Д. Фонвізін Да отвяжись, матушка, как Навязалась! Д. Фонвізін. Недоук Комедія “Недоук” була написана наприкінці XVIII століття, але багато її проблем є актуальними, образи усе ще живі. І нехай трохи старомодний вигляд мають Стародум і Правдін, та багато що в...
- Творчий і життєвий шлях Грибоєдова Олександра Сергійовича А. С. Грибоєдов народився в Москві 4 (15) січня 1795 р. (за іншим даними – в 1794 р.) у знатній дворянській сім’ї. У дитинстві одержав різнобічне домашнє утворення, а з 1802 р. по 1805 г. учився в Московському університетському Шляхетному пансіоні. В 1806 р. став студентом Московського університету. Закінчивши словесне...
- Героїня комедії Фонвізіна “Недоук” Сюжет п’єси Фонвізіна будується навколо подій, що відбуваються в селі, де живе все сімейство Простакових-Скотининих чекаючи весільної змови Тараса Скотинина з далекою родичкою Простакових – Софією. Історія, знайома сучасникам Фонвізіна по “середньому”, “міщанському” жанрі літератури, що наближала своїх персонажів до реального життя російських заможних дворян і міщан Пані Простакова живе...
- Життєвий і творчий шлях митця – МОЛЬЄР – МАЙСТЕР КЛАСИЦИСТИЧНОЇ КОМЕДІЇ ЛІТЕРАТУРА XVII СТОЛІТТЯ: МІЖ ВІДРОДЖЕННЯМ І ПРОСВІТНИЦТВОМ § 6. МОЛЬЄР – МАЙСТЕР КЛАСИЦИСТИЧНОЇ КОМЕДІЇ Мене захоплює в ньому не тільки досконалість художніх прийомів, але й натура художника, сповнена принадності, і висока внутрішня культура. Й. В. Гете Мольєр прийшов у літературу в період розквіту класицистичної трагедії. Хоча Корнель і Расін писали...
- В. Г. Бєлінський: творчий шлях В. Г. Бєлінський, що поклав початок формуванню революційно-демократичного напрямку в російській суспільній думці XIX в., у багатьох відносинах випередив свою епоху. Він був типовим різночинцем не тільки по походженню (онук священика, син повітового лікаря), але й по переконанню, світогляду. Не треба забувати, що російська Література навіть і в 40-і роки...
- Життя й творчий шлях М. Ю. Лермонтова М. Ю. Лермонтов народився в Москві, у рємье офіцера. Дитинство майбутнього поета було затьмарено ранньою смертю матері й постоянний позовом між бабусею й батьком. Тяжелие враження дитинства наклали отпечаструм на характер юнака, сприяли формуванню натури з досить яскраво вираженними емоційними реакціями. Уже в дитячі роки в Лермонтова виявилась така риса...
- Творчий шлях І. О. Буніна Творчий шлях видатного російського прозаїка і поета кінця XІX – першої половини XX століття, визнаного класика вітчизняної літератури і її першого Нобелівського лауреата І. О. Буніна (1870-1953) відрізняється великою складністю, розібратися в якому – завдання не просте, тому що у долі і книгах письменника різко індивідуально переломилися долі Росії і...
- Авторські ремарки в комедіях Фонвізіна У порівнянні із класицизмом попередніх десятиліть у комедіях Фонвізіна об’єктом осміяння стає не приватне життя дворян, як це було в Сумарокова й Лукина, а їх суспільна, службова діяльність і кріпосницька практика. Не задовольняючись одним зображенням дворянського “лихої вдачі”, письменник прагне показати і його причини, чого знов-таки не спостерігалося в п’єсах...
- М. СТАРИЦЬКИЙ. ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ. “НЕ СУДИЛОСЬ” Варіант 1 1. Михайло Петрович Старицький народився 14 грудня 1840 р. в с. Кліщинцях… А На Полтавщині. Б Київщині. В Харківщині. Г Херсонщині. 2. Початкову освіту М. Старицький отримав… А У Миргородській початковій школі. Б У Полтавській початковій школі. В Удома. Г У Сумській духовній семінарії. 3. П ‘єса І....
- Життєвий і творчий шлях Ф. І. Тютчева Ф. І. Тютчев поряд з Пушкіним є одним із самих цитуємих російських поетів. Його вірши “Розумом Росію не зрозуміти…” і “Люблю грозу на початку травня…” відомі, мабуть, усім. Близькі вірші Федора Івановича Тютчева й серцям наших сучасників. Не одержавши загального визнання при житті, у наш час поет займає важливе місце...
- А. С. Грін. Доля письменника й творчий шлях 1. Дитинство і юність романтика. Життєві колізії. 2. Початок творчого шляху. 3. Гринландия. 4. Романтична література й жорстока реальність. Все-таки це дивний, чудовий письменник, щирий романтик і автор неймовірних історій, яких у всій світовій літературі небагато! Я К. Голованов Народився А. С. Грін (теперішнє прізвище Гриневский) 23 серпня 1880 року....
- Життєвий і творчий шлях – Олексій Федотович Коломієць Олексій Федотович Коломієць (1919-1994 pp.) Життєвий та творчий шлях Олексій Федотович Коломієць народився 17 березня 1919 р. в селі Харківці Лохвицького району на Полтавщині. Він був шостою і найменшою дитиною в бідній родині, яка втратила батька. В 1935-1938 pp., після закінчення семирічки, майбутній письменник навчається на робітфаку при Харківському інституті...