Твір-роздум за трагікомедією “Сто тисяч” I. Карпенка-Карого

УРОК 48

Тема. ПРЗМ №6. Твір-роздум за трагікомедією “Сто тисяч” I. Карпенка-Карого.

Мета: навчати учнів осмислювати й переосмислювати вивчений матеріал, робити узагальнення й висновки; розвивати зв’язне монологічне мовлення, грамотність письма; виховувати потребу ділитися своїми думками з іншими.

Обладнання: книжкова виставка, дитячі малюнки до твору “Сто тисяч”, ілюстрації українських художників, фотографії з вистав за трагікомедією, уявний мікрофон.

Міжпредметні зв’язки: українська мова: типи мовлення.

Хід

уроку

І. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку.

1. Фронтальна бесіда з метою актуалізації опорних знань:

– Згадайте, чого ви навчаєтеся на уроках розвитку зв’язного мовлення.

– Які типи мовлення вам відомі?

– Назвіть особливості побудови роздуму.

– На що насамперед треба звертати увагу при написанні твору – роздуму?

2. “Мікрофон”.

Учитель ставить запитання до класу:

– Яку із запропонованих тем ви обрали для творчої роботи і чому?

(Учні, передаючи один одному уявний мікрофон (ручку, олівець тощо), по черзі беруть слово, швидко й лаконічно

відповідають на питання.)

3. Читання зразка учнівського твору.

Герасим Калитка – герой позитивний чи негативний? Чому? (За трагікомедією І. Карпенка-Карого “Сто тисяч”).

Трагікомедія “Сто тисяч” Івана Карпенка-Карого – один із кращих творів української драматургії.

Головним героєм п’єси є Герасим Калитка – сільський багатій, основою багатства якого є земля. Маючи “шматочок кругленький” в двісті десятин, він прагне більшого: “Всю землю навкруги скуплю, їдеш день – чия земля? Калитчина! їдеш два – чия земля? Калитчина! їдеш три – чия земля? Калитчина!.. Диханіє спирає…” Весь смисл життя Калитки, всі його помисли, вся енергія спрямовані на придбання землі.

Але для цього потрібні гроші. Звичайно, добуває їх Герасим важкою працею: сам не доспить і не прогуляє, але і своїм рідним та наймитам не дасть змарнувати час. Не від того він, щоб і заробити на близьких: з кума Савки, який просить позичити грошей, Калитка хоче взяти великий процент та ще й вимагає “запродажню запись” на воли. Заради грошей Герасим ладен чортові душу запродати, тому й захопила його перспектива вигідно придбати фальшивих сто тисяч. Коли ж він зрозумів, що став жертвою обману, не знайшов нічого кращого, ніж накласти на себе руки: для Калитки “краще смерть, ніж така потеря!”

Я не можу однозначно стверджувати, що Герасим Калитка – негативний персонаж. У нього, як і у кожної людини, є й позитивні риси. Він любить землю, по-своєму дбає про дітей, хоче забезпечити їхнє майбутнє, є надзвичайно працьовитим та цілеспрямованим. Усі розрахунки та плани Калитки грунтуються на реальній основі. Примарливе прагнення Копача знайти скарб його не захоплює. Сам Бонавентура змушений констатувати тверезу заповзятливість таких, як Калитка, “хазяйственних мужиків”, які поступово прибирають до своїх рук маєтки родовитих дворян. “Хазяйственний мужик, – каже він, – велике діло! Ворушіться, ворушіться! Крутіть головою: купили у Борща, купуйте у Смоквинова, а там у Щербини… Пани горять, а мужички з пожару таскають… Це не пустяк!.. Вони привикли омари там, шампанське – от грошики й ухнули, а там і іменія ахнули! А ви галушечки, картопельку, кулешик, чехоньку, та й то не щодня, а воно жирок і наростає…”

Та жадоба збагачення повністю заволоділа Герасимом, засліпила його, зробила злим та деспотичним. Йому шкода шматка хліба для наймитів, хоч саме вони своєю працею тримають величезне господарство Калитки. Він не дозволяє запрягти коней, щоб підвезти свою дружину три верстви до церкви, бо “скотина гроші коштує”.

Та я не засуджую Герасима, а, швидше, співчуваю йому. Адже, на мою думку, гроші – не найважливіше у житті, і щастя за гроші не купиш. Калитка не був по-справжньому щасливим і за свої вчинки отримав по заслузі.

4. Самостійна робота учнів над твором.

Нагадуємо, що обсяг письмового твору згідно з нормами оцінювання – 2,0-2,5 сторінки.

При написанні роботи слід звернути увагу на такі моменти:

– чи відповідає твір темі, чи немає зайвого, того, що теми не стосується;

– чи дотримана послідовність у викладі думок, чи правильно виділені абзаци;

– чи немає зайвих слів, повторів;

– чи не виникають сумніви щодо написання окремих слів та вживання розділових знаків.

II. Підбиття підсумків.

III. Домашнє завдання. Закінчіть роботу над твором.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.50 out of 5)

Твір-роздум за трагікомедією “Сто тисяч” I. Карпенка-Карого