Трагедія Печоріна
Герой нашого часу представляє собою кілька рамок, вкладених в одну велику раму, яка складається в назві роману і єдності героїв. В. Бєлінський Кожен літературний герой – завжди улюблене творіння автора. Будь-який письменник вкладає у свого героя частинку своєї душі, свої погляди, переконання, ідеали. І кожен літературний герой незмінно несе в собі риси своєї епохи і свого оточення: живе згідно із собі подібними або виділяється із загальноприйнятих схем соціальної поведінки. Так, у романі Пушкіна “Євгеній Онєгін” живе і діє молода людина
Палке прагнення героїв зрозуміти сенс життя, пошуки істини, з одного боку, і безцільне, паразитичне існування,
Якщо О. С. Пушкіна заведено вважати творцем першого реалістичного роману у віршах про сучасність, то Лєрмонтов є автором першого соціально-психологічного роману в прозі. Його роман відрізняється глибиною аналізу психологічного сприйняття світу. Зображуючи свою епоху, Лєрмонтов піддає її глибоке критичному аналізу, не піддаючись ніяким ілюзіям і зваблювання. Лєрмонтов показує всі самі слабкі сторони свого покоління: холодність сердець, егоїзм, безплідність діяльності. Реалізм “Героя сьогодення” багато в чому різниться від реалізму пушкінського роману. Відсуваючи в бік побутові елементи, історію життя героїв, Лєрмонтов зосереджує увагу на їх внутрішньому світі, докладно розкриваючи мотиви, що спонукали того чи іншого героя на будь-які вчинки. Автор зображує неможливі переливи почуттів з такою глибиною, проникливістю і деталізованість, якої ще не знала література його часу. Бунтівна натура Печоріна відмовляється від радощів і душевного спокою.
Цей герой вічно “просить бурі”. Його натура дуже багата пристрастями й думками, дуже вільна, щоб задовольнятися малим і не вимагати від світу великих почуттів, подій, відчуттів. Самоаналіз необхідний сучасній людині, щоб вірно співвіднести свою долю і призначення з справжнім життям, щоб зрозуміти своє місце в цьому світі. Відсутність переконань – справжня трагедія для героя його покоління. Щоденник Печоріна – жива, складне, багата аналітична робота розуму. Знайомство з ним доводить нам не тільки те, що головний герой – фігура типова, але і те, що в Росії існує молодь, яка трагічно самотня. Печорін зараховує себе до жалюгідних нащадкам, які поневіряються по землі без переконань. Він каже: “Ми не здатні більш до великих жертв ні для блага людства, ні навіть власного нашого щастя”.
Ця ж думка повторюється у Лєрмонтова у вірші “Дума”: Багаті ми, ледь з колиски, Помилками батьків та пізнім їхнім розумом, І життя вже нас томить, як рівний шлях без мети, Як бенкет на святі чужому. Вирішуючи моральну проблему мети життя, головний герой його твори Григорій Печорін не зміг знайти застосування своїм здібностям. “Навіщо я жив? Для якої мети я народився… Але ж, мабуть, було мені призначення висока, так як я відчуваю в душі сили неосяжні “, – пише він. У цій незадоволеності собою і лежать витоки відносини Печоріна до оточуючих людей. Він байдужий до їх переживанням, тому, не замислюючись, перекручує чужі долі. Пушкін писав про таких молодих людях: “двоногих міліони, для них назву одне”. Користуючись пушкінськими словами, про Печоріна можна сказати, що в його поглядах на життя “відбився століття, і сучасна людина зображений досить вірно, з його аморальної душею, себелюбному і сухий”. Таким побачив своє покоління Лєрмонтов.