Трагедійний образ України в кіноповісті “Україна в огні”
Україна… За фольклорною та літературною традицією перед нашим внутрішнім зором постають “тихі води, ясні зорі”. Та не такою бачимо нашу землю у кіноповісті О. П. Довженка.
Сама назва-метафора “Україна в огні” налаштовує на печаль і гнів, на сприйняття великої народної трагедії. Епітети “кривава”, “попалена”, “розбита”, “поруйнована”, “обез-долена в загравах пожеж” доповнюють “портрет” України, знесиленої більшовиками і сплюндрованої фашистами.
Укотре вже упродовж своєї історії наша Україна
Картин пожеж і вогню в кіноповісті багато, і перед нашим “духовним зором виникла вся Вкраїна в огні, у множестві страждань і тяжких про-тирічивих
Образ України постає не лише в безпосередніх описах, а й у ліричних звертаннях, які інколи так нагадують “Слово о полку Ігоревім”: “О українська земле, як укривавилась ти! Ріки кров’ю поналивано, озера слізьми та жалем. Байраки й переправи трупом запалися…
Світе мій убогий! Де на тобі пролилося стільки крові, як у нас на Україні? Де стільки передсмертних криків, сліз, відчаю? Горе розлилось по недобитих вокзалах”.
“І все ж Україна – прекрасна”,- доводить нам автор. Прекрасна, як мати о будь-якій порі. О. Довженко знаходить у собі сили побачити й за таких обставин красу. У його творі багато описів-краєвидів різної пори – ранкової, полуденної, передвечорової, вечірньої і нічної. Ось один із таких чудових пейзажів: “Світало. Зайшов уже місяць, і зорі погасли давно… Невмирущі соняшники повертали свої мрійні голови на схід сонця. Було тихо скрізь, так тихо-тихо, і тільки далеко десь гуло важким радісним громом”. Але природа нашої вітчизни – це не лише пречудові краєвиди, а й сама земля, чорнозем, який гітлерівці вивозили вагонами до Німеччини. Недаремно Крауз-старший говорить своєму синові: “Цю землю можна їсти. На! Їж!” У кіноповісті землею клянеться колишній поліцай, що перейшов до партизанів: “Клянуся святою рідною нашою землею! От щоб я подавився нею, гляньте! – він почав їсти землю, обливаючи її сльозами”. Такій клятві, мабуть, можна вірити. І Христя Хутірна клянеться командирові партизанського загону святою своєю землею.
Але Україна – це насамперед українці. Які ж вони у кіноповісті? Працьовиті, відважні, мужні, співучі, терпеливі, з одвічним потягом до краси. Разом із тим столітні пута рабства привчили їх до покірності, політичної безграмотності та байдужості, страху. Їх не вчили власної історії, тому не стали в пригоді у боротьбі проти ворога ніхто “із славних прадідів, великих воїнів”.
Навіть фашистські офіцери дивуються: “До чого народ зіпсовано. Все доносять…” Ернст фон Крауз говорить: “Ці люди абсолютно позбавлені вміння прощати один одному незгоди навіть в ім’я інтересів загальних, високих. У них немає державного інстинкту… Ти знаєш, вони не вивчають історії… Вони вже двадцять п’ять літ живуть негативними лозунгами одкидання бога, власності, сім’ї, дружби! …У них немає вічних істин. Тому серед них так багато зрадників…”
України нема без пісні, тому пісня – складова її образу. Починається і закінчується кіноповість саме піснею “Ой піду я до роду гуляти”, і це, незважаючи на трагедійність твору, дає якусь надію, вселяє оптимізм у читача. У пісні “Усі гори зеленіють, тільки одна гора чорна” виливають “по степах, по горах, по долинах” свою тугу невільниці, яких везуть із Полтавщини до Німеччини. Олеся і Христя співають “Летіла зозуля через мою хату”, посилаючи останній привіт рідній домівці з далекої дороги. Над табором полонених тихим чумацьким реквіємом по застреленій Мотрі Левчисі розносилась журлива “Не вернемось, чайко, ти матінко наша”. Народна пісня супроводжує все життя героїв кіноповісті, є виразником їхніх дум, почувань і мрій.
Якою сміливою треба бути людині, щоб так мужньо і безкомпромісно описати народне лихо на рідній землі та його причини, не розкидаючи при цьому “серпочків і молоточків та зірочок”, як радили “доброзичливці”.
Ніде в “Україні в огні” ми не знайдемо притаманного тогочасній літературі славослов’я владі, верховному командуванню і “мудрим вождям”.
Тому цей твір мужній, вражаючий та унікальний, і ставить свого автора у ряд національних героїв України, її вірних синів.
Схожі твори:
- Трагедійний образ України в кіноповісті О. Довженка “Україна в огні” Україна… За фольклорною та літературною традицією перед нашим внутрішнім зором постають “тихі води, ясні зорі”. Та не такою бачимо нашу землю у кіноповісті О. П. Довженка. Сама назва-метафора “Україна в огні” налаштовує на печаль і гнів, на сприйняття великої народної трагедії. Епітети “кривава”, “попалена”, “розбита”, “поруйнована”, “обездолена в загравах пожеж”...
- Відповіді до теми: Авторська позиція у кіноповісті “Україна в огні” Як подається авторська позиція О. Довженка у кіноповісті “Україна в огні”? У той час, коли митець писав свій твір, позиція автора мусила бути прихованою, тобто міститися у підтексті та домислюватись шляхом повернення до попе реднього фрагмента. Що таке підтекст, як він створюється? Підтекст – це своєрідний повтор словесного чи ситуативного,...
- Засудження війни в кіноповісті “Україна в огні” “Кривава”, “попалена”, “розбита”, “порубана”, знедолена, в загравах пожеж – такою була Україна в буремні роки війни. Страшне горе принесли німецькі зайди. Чотири роки чинили наругу над людьми ці негідники! У кіноповісті “Україна в огні” Довженко засуджує фашизм. Засуджую і я носіїв коричневої чуми. Вони викликають у мене ненависть і презирство....
- Зображення війни в кіноповісті О. Довженка “Україна в огні” Кривава, попалена, розбита, порубана, знедолена, в загравах пожеж – такою була Україна в буремні роки війни. Страшне горе принесли німецькі зайди. Чотири роки чинили наругу над людьми ці негідники! У кіноповісті “Україна в огні” Довженко засуджує фашизм. Засуджую і я носіїв коричневої чуми. Вони викликають у мене ненависть і презирство....
- Зображення війни в кіноповісті Олександра Довженка “Україна в огні” Кривава, попалена, розбита, порубана, знедолена, в загравах пожеж – такою була Україна в буремні роки війни. Страшне горе принесли німецькі зайди. Чотири роки чинили наругу над людьми ці негідники! У кіноповісті “Україна в огні” Довженко засуджує фашизм. Засуджую і я носіїв коричневої чуми. Вони викликають у мене ненависть і презирство....
- Доля народу у кіноповісті О. Довженка “Україна в огні” 1943 рік. Українські міста і села палають у вогні, перетворюються на руїни. Народ переживає трагедію, коли наші війська змушені були тимчасово відступити. Почалася довга окупація, яка спричинила партизанську боротьбу. Саме в цей час О. Довженко створює кіноповість “Україна в огні” – один із кращих. творів воєнного часу. Та ця кіноепопея...
- Засудження війни в кіноповісті О. Довженна “Україна в огні” О. ДОВЖЕНКО УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 1940-1950 РОКІВ О. ДОВЖЕНКО Засудження війни в кіноповісті О. Довженна “Україна в огні” Кіноповість “Україна в огні” в життєвій і творчій біографії Олександра Довженка посідає особливе місце. А серед творів про Велику Вітчизняну війну її цілком обгрунтовано можна вважати одним із найкращих. Дослідник творчості О. Довженка Олександр Підсуха...
- Герой кіноповісті “Україна в огні”, який справив на мене найглибше враження” Кіноповість відомого драматурга і письменника О. Довженка “Україна в огні” є багатопроблемним і багатоплановим твором. Звернення автора до загальнолюдських цінностей і моральних проблем робить цей твір хвилюючим і близьким для всіх поколінь, в тому числі і для сучасного. У кіноповісті найбільш складним і найбільш цікавим для мене є образ Олесі...
- Художня майстерність автора у кіноповісті “Україна в огні” Читаєш кіноповість ” Україна в огні”, дивуєшся і захоплюєшся. Якою поетичною силою, художньою майстерністю треба володіти автору, щоб читач усім серцем проникся болями і трагедіями народу, думав над проблемами твору, як над своїми власними, що зачіпають за живе, болять, як рани. Сценарій фільму “Україна в огні” складається з п’ятдесяти епізодів-картин,...
- Художня майстерність автора у кіноповісті О. Довженка “Україна в огні” Читаєш кіноповість “Україна в огні”, дивуєшся і захоплюєшся. Якою поетичною силою, художньою майстерністю треба володіти автору, щоб читач усім серцем проникся болями і трагедіями народу, думав над проблемами твору, як над своїми власними, що зачіпають за живе, болять, як рани. Сценарій фільму “Україна в огні” складається з п’ятдесяти епізодів-картин, а...
- Доля народу крізь призму авторського бачення в кіноповісті О. Довженка “Україна в огні” Олександр Довженко – самобутній кінорежисер, фундатор поетичного кіно, визнаний світом митець. Його режисерська майстерність особливо яскраво виявилася в кіноповістях, яким притаманне поєднання високого романтичного злету думки з проникливим аналізом реальної дійсності, реалістичних подробиць з узагальнено-символічними образами, епічної розповіді та “вогняної патетики”.”Україна в огні” – це крик болю, це перше, гостре,...
- Засудження війни у кіноповісті “Україна в огні” Війна… Це страшне для кожного з нас слово, адже воно означає кінець безхмарному небу, кінець рідній природі – кінець усьому. Кінець людському існуванню. Це дуже страшно, коли одного дня не прийде лист від батька з фронту, або колись не зможеш дочекатися любої матусі з магазину, де від продуктів залишилися хіба...
- ЗАСУДЖЕННЯ ВІЙНИ В КІНОПОВІСТІ ОЛЕКСАНДРА ДОВЖЕНКА “УКРАЇНА В ОГНІ” ЗАСУДЖЕННЯ ВІЙНИ В КІНОПОВІСТІ ОЛЕКСАНДРА ДОВЖЕНКА “УКРАЇНА В ОГНІ” ПРИКЛАДИ ПЛАНІВ ТВОРІВ Варіант 1 I. Трагічні сторінки української історії XX ст. II. Відтворення трагічних сторінок української історії XX ст. у кіноповісті О. Довженка “Україна в огні”. III. “Війна буде повторюватися до тих пір, поки питання про неї буде вирішуватися не...
- “Реалізація образів у кіноповісті Олександра Довженка “Україна в огні” Усе прекрасне, що є в українському етносі, Довженко втілив у величних образах жінок. Усі вони без винятку трагічні, і всі уособлюютьі конкретизують образ України. Це – Берегиня роду Тетяна Запорожчиха, її дочка Олеся, подруга Олесі – Христя Хутірна, Мотря Левчиха та ін. Мабуть, ідеал української дівчини в повісті – Олеся....
- Засудження війни у кіноповісті Олександра Довженка “Україна в огні” Головним у повісті є образ України. У котре вже впродовж своєї історії Україна стала руїною. Звісно, Україна – це, передусім, українці. Більше всього Довженко у своїй кіноповісті приділяє уваги великій і незвичайній темі – жінка та Війна. Хто виніс і винесе на своїх плечах найбільше лихо, жорстокість, ганьбу, насильство? Українська...
- “Засудження війни у кіноповісті О. Довженка “Україна в огні”” Тільки людина, котра віддано любить свій народ, може так талановито зобразити історичну долю цілої нації. Такою людиною був Олександр Довженко, творчість якого є масштабним та різностороннім явищем. Специфічною темою в творчості цього письменника та кінодраматурга була Велика Вітчизняна війна, адже він сам був у лавах захисників рідного краю. Тому особливо...
- Неприхована правда війни в кіноповісті О. Довженка “Україна в огні” “Україна в огні”… Коли читаєш, стає моторошно від тих злочинів, що робили німці на нашій землі, стає страшно від того зла, що робили самі українці, зраджуючи себе і свою Батьківщину. Але все це – неприхована правда війни, неприхована правда історії українського народу. І написати цю історію так рельєфно, так достовірно...
- Аналіз кіноповісті Довженка “Україна в огні” Кіноповість “Україна в огні” – один із найсильніших, найбільш вражаючих творів української літератури про трагедію народу в роки другої світової війни та й упродовж усієї своєї історії. Саме Україна прийняла на себе перші удари загарбників; найстрашніші і найбільші битви, відбувалися на її полях, і вся вона палала у вогні та...
- Кіноповість О. Довженка “Україна в огні”: доля народу крізь призму авторського бачення й оцінки “Війна стала великою, як життя, як смерть. Воює все людство. Ніби земна куля влетіла в якусь криваву божевільну туманність. Війна стала життям людства. І тема війни, отже, на довгі роки буде основною темою мистецтва… Україна мусить родити “найсильніші твори про народ у війні…” – читаємо у Довженковому “Щоденнику”, що став...
- Моє ставлення до образу Олесі з кіноповісті О. Довженка “Україна в огні” Кіноповість О. П. Довженка “Україна в огні” – багатоплановий, багатопроблемний твір. І звернення автора до моральних проблем, загальнолюдських цінностей робить його близьким і хвилюючим для всіх поколінь, включаючи й сучасне. Найбільш цікавим і складним є, на мій погляд, образ Олесі. Найкращими рисами української дівчини наділив Олесю письменник: “Тиха, без єдиної...