То ж мріймо, скільки душа наша просить, вона нам в майбутньому щастя приносить
Матеріал уроку. Моріс Метерлінк “Блакитний птах” (уривок).
Мета. Продовжити роботу над уривком п’єси “Блакитний птах”. Вчити аналізувати. висувати свої припущення. Розвивати творче мислення, уяву, фантазію. Удосконалювати навички читання за ролями. Виховувати спостережливість, бажання бути щасливим і дарувати щастя іншим.
Обладнання. Книга “Синій птах”: маска бульдога, маска Киці, зелений капелюшок, біла тканина.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Поетичне привітання.
Нумо, діти, підведіться!
Всі
Продзвенів уже дзвінок.
Починаємо урок!
– Чи можуть негативні емоції приносити користь людям? То давайте нести один одному тільки добро, позитивні емоції.
> Вправа “Спіймай мій настрій”.
– А зараз ви попрацюєте в парі. Виберіть, хто з вас буде виконувати дії першим. (Діти виконують дії, які називає учитель.)
– Посміхніться, “зніміть” посмішку зі свого обличчя долоньками та “киньте” своєму сусідові. “Спіймайте” посмішку, “прикрасьте” нею своє обличчя.
– Зобразіть на своєму обличчі емоцію захоплення, “подаруйте” її своєму
– Зобразіть емоцію цікавості, “подаруйте” її сусідові.
II. Актуалізація знань.
1. Вправа “Інтерв’ю”.
Робота в парах.
– Прошу розподілити ролі: кореспондент і респондент.
Кореспондент ставить своїх п’ять запитань, які підготував удома. Респондент відповідає. Учні міняються ролями.
2. Інсценізація II частини.
III. Опрацювання III частини п’єси, яку визначив учитель.
1. Читання учнями мовчки.
(Учні читають до кінця уривка у підручнику.)
– Якщо ви уважно прочитали цю частину п’єси, то зможете розгадати кросворд і дізнатися, які душі оживив чудодійний Діамант.
1. Чарівні панни, які взялися за руки і завели танок під звуки казкової музики. (Години.)
2. З’явилися дві нові істоти: одна в масці бульдога, а інша – в масці… (Киці).
3. Хто з’явився у вигляді дівчини з розкуйовдженим волоссям? (Вода.)
4. Висока біла сором’язлива постать, яка, здається, боїться всього на світі, – це Душа… (Молока).
5. Сонцесяйна діва незрівнянної краси – Душа… (Світла).
6. Хто має препаскудну вдачу? (Вогонь.)
7. Пан із собачою головою – це Душа… (Тіла).
– Які Душі не згадані в кросворді? (Цукру, Тілетти, Хлібців.)
2. Повторне читання III частини за ролями.
(Ремарки читає вчитель.)
– Що побачили діти насамперед? (Душі предметів.)
– За допомогою чого? (Чарівної зеленої шапочки з чудовим діамантом, яку подарувала Фея.)
– Для чого потрібна ця шапочка? (Щоб прозріти, побачити дещо більше, ніж звичайним оком. Потрібно вміти бачити не лише те, що лежить на поверхні.)
– Як поводилися ці Душі? (Раділи, танцювали, скакали, всміхалися, тішилися.)
– Чому вони так поводилися? (Вони раділи “життю”, були щасливі.)
– Що символізують ці Душі? (Пес – символ відданості, готовності до самопожертви; Кішка – улесливості, недовіри; Вогонь – бездумність, непередбачуваність; Вода – символ чистоти, сили; Душа Світла – символізує красу, неприступність, справедливість; Душа Цукру – лукавість, двоєдушність; Молоко – сором’язливість, полохливість.)
– В який часовий простір можуть потрапити діти за допомогою чудодійного Діаманта? (У минуле, майбутнє, теперішнє.)
– Про що свідчать три виміри часу? (Щастя – поняття вічне, до нього завжди прагнули люди і будуть шукати його завжди.)
3. Метод “Покажи пантомімою”.
– Покажіть пантомімою Пса, Кицю, Душу Молока, Душу Цукру, Вогонь, Воду…
IV. Підсумок уроку.
Роз’єднайте слова і дізнаєтесь, чим закінчується п’єса-казка.
Винаходить! тобтовонабігає, танцює, літає! коливонапобачилапташку, вонаскочилатакоднимстрибкомдовікна. щобнасвітліроздивитися, члцеТільтілевагорлиця, апотімпурхнуланадвірякангел, яледвезбіглазанею…
– Чи здогадалися, про кого йдеться? Хто ходить? (Хвора дівчинка.)
– А про сусідку що можете сказати? (Фея нагадувала сусідку.)
– Чи щасливий кінець має п’єса?
– Чи хочеться прочитати цілу п’єсу?
Слово вчителя.
– Ця п’єса, як і всі казки, має щасливий кінець. Діти після фантастичної подорожі уві сні прокинулися мудрими і щасливими. Згадайте, на початку п’єси Тільтіль на запитання Феї, чому він не хоче розлучатися зі своєю горлицею, відповідає: “Тому, що вона – моя”. Тепер, після довгих пошуків, випробувань, труднощів, він готовий безкорисливо її віддати. Хлопчик віддає свою горлицю хворій сусідській дівчинці, і вона одужує, бо вона щаслива. Милосердя і любов до ближнього – умова цього чуда.
V. Домашнє завдання.
Завдання по групах.
І група – придумати продовження казки.
ІІ група придумати пригоди новорічної ночі.
ІІІ група – прочитати п’єсу повністю.