Теми й образи лірики Буніна
Іван Олексійович Бунін – поет і прозаїк, тричі лауреат Пушкінської премії Академії наук (уперше – за збірник віршів “Листопад”, 1901 р.). У 1933 році першим з російських письменників відзначений Нобелівською премією. “Архаїст – новатор”, часто званий останнім російським письменником-класиком, І. Бунін став першим російським поетом і прозаїком ХХ століття. У оповіданнях і повістях він показав (часом з ностальгічним настроєм) збідніння дворянських садиб (“Антоновские яблоки”, 1900 р.), жорстокий вигляд села (“Деревня”,
Теми й образи лірики Буніна. Тема краси природи. У нескінченному круговороті часу,
Тема батьківщини. Ставлення до Росії в Буніна неоднозначне: у ранній ліриці з нею пов’язане елегійне прощання з помісним життям російського дворянства, поетизація садибного побуту і станових традицій (“Дедушка в молодости”, “Родина”). Поет мужньо говорить про рідну країну, злиденну, голодну, милу. До теми батьківщини, зображення краси російської природи він звертається й в еміграції. У пізніх віршах звучить біль і туга за Росією, непоправна її втрата.
Мотиви смерті, самітності в ліриці І. Бунина стають предметом філософського узагальнення (“Как хороша, как одинока жизнь”, “Настанет день – исчезну я”). Мотив смерті поєднується з загостреним почуттям життя, оскільки звільнення від страху смерті поет бачить у спроможності злитися з природою, відчути зв’язок століть.
Тема культури розширює діапазон бунінської лірики. Наслідуючи пушкінську традицію, прагнучи вловити “вічні” закони розвитку цивілізацій і передати індивідуальний вигляд далеких епох, він воскрешає образи древнього Сходу, античної Греції, раннього християнства (“Каин”, “Эсхил”, “Магомет в изгнании”, “Гефсиманский сад”). Особливе місце займає українська тема. У 1900 році І. Бунін перевів початок “Заповiту” і “Закувала зозуленька” Т. Шевченка, який назавжди залишився для нього “найталановитішим і найблагорозумнішим серед людей”. Бунін захоплювався поезією Кобзаря, її високою художністю, особливо відзначаючи простоту і ліризм.
Тема кохання в ліриці І. Буніна відображає новий погляд на світ і долю людини – погляд вільний від ілюзій, точний і твердий. Вона трагедійна, у ній і виклик, і протест проти недосконалості світу в самих його основах. Це виявляється у образі ліричного героя, далекого від прекраснодушності і захопленості, який уникає будь якого позерства (“Одиночество”, “И ветер, и дождик, и мгла”).
“Господин из Сан-Франциско” (1915). Тема твору. На прикладі долі пана із Сан-Франциско показане безцільно прожите життя, зовні респектабельне, внутрішньо порожнє і незначне. Однак це верхній шар твору. Розповідь про крах “хазяїна життя” переростає в міркування про складну взаємодію в людському житті соціального і природного світу, про його велич і непідвладність людській волі, про непізнаваність вічності і таємниць буття. За жанром оповідання тяжіє до притчі.
Сюжетна організація твору. Багатий американець – імені його ніхто не запам’ятав, який до 58 років існував, кінець кінцем приступає до життя. Він улаштовує для себе і сім’ї дворічну розкішну подорож. Для цього був обраний знаменитий пароплав “Атлантида”, свого роду модель людського суспільства з нижчими поверхами для робітників і верхніми – для багатих людей.
Експозицію складає детальний опис маршруту подорожі, костюмів, плотських радощів, розваг пана із Сан-Франциско й інших багатих пасажирів. Непорушний порядок, у якому все продумано до дрібниць, вводить у розповідь мотив штучності, автоматизму цивілізованого існування. Але, незважаючи на впевненість у непорушності заведеного порядку, весь твір пронизаний передчуттям катастрофи, символом якої є океан. Чудово продуманий план, у якому немає місця випадкам, починає руйнуватися. Невдоволення мільйонера, яке зростає, і нездійсненність його чекань відповідає зав’язці і розвитку дії. У пошуках сонця пан відправляється з Неаполя на Капрі. Автор знову надзвичайно докладно, немов бажаючи віддалити трагічну хвилину, описує переїзд, панораму острова, повідомляє деталі готельного сервісу, одягу мільйонера, що готується до обіду. І знову нагнітається атмосфера туги, страшної самітності, передчуття катастрофи. Вона створюється за допомогою авторського погляду, котрий виражається в символічних образах, підтексті, в описі неясних містичних імпульсів у свідомості персонажів. Особливе місце займає деталь: автор з іронією перелічує елементи одягу мільйонера, що готується до обіду, “точно к венцу”. Серед них найзначніша подробиця – боротьба старого пана із шийною запонкою, що позбавила його останніх сил, а також звукова деталь – що загуділа, “точно в языческом храме второй гонг”. Вона створює враження урочистості і начебто готує до кульмінаційної сцени.
Кульмінація оповідання – раптова смерть пана із Сан-Франциско саме в той момент, коли він особливо гостро жадає задоволень. Упевненою ходою “володаря життя”, він йде назустріч долі. Розв’язка цілком передбачена: тіло багатого небіжчика в чорному трюмі корабля “Атлантида” відправляється додому. Вульгарний американець уперше викликає жаль. Автор показує загальне лицемірство, глузливе ставлення до чужої трагедії як з боку багатих, так і простих людей (покоївки, лакей Луїджи).
Особливості композиції. Оповідання побудоване за принципом кільцевої композиції. У фіналі все начебто повторюється, але стає більш значним мотив крихкості і нікчемності людського життя, що подібне шкаралупці корабля на штормовій хвилі океану. Пароплав “Атлантида” повертається до Америки, на ньому, як і раніше, панує істерична веселість, так само томно кружляє в танці “закохана” пара, безтурботні самовпевнені пасажири. У завиванні хуртовини вони не чують “похоронной мессы”, не бачать “траурного от серебристой пены, беснующегося океана”, величезного “как утес”, Диявола, що стежить за кораблем. Вони навіть не знають, що в трюмі ховають труп, а закохана пара найнята за гроші. Усе в цьому світі ілюзія: і слава, і кохання, і багатство.
Образи-символи: символічна назва корабля – “Атлантида” (напівлегендарний острів, що опустився на дно океана); океану, що символізує світ як безодню, вир; “дрянной пароходишко”, що перевозив мільйонера на Капрі і назад, асоціюється з човном Харона як “засобом” переходу до іншого світу; чорнота острова з червоними вогниками – нагадування про пекло.
Схожі твори:
- Аналіз оповідання И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско” Аналіз оповідання И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско”. Дія оповідання відбувається на великому пасажирському кораблі, що робить подорож з Америки в Європу. І під час цієї подорожі головний герой оповідання, літній пан із Сан-Франциско вмирає. Здавалася б пересічна справа, нічого особливого. Що ж залучило в цій історії автора? В оповіданні...
- Філософська проблематика одного з добутків російської літератури ХХ століття. (Сенс життя в оповіданні И. Буніна “Пан із Сан-Франциско”) Хоча ми й смертні, але повинні не підкоряться тлінним речам, але, наскільки можливо, підніматися до безсмертя й жити згідно з тим, що в нас є кращого. Аристотель. Тисяча дев’ятсот п’ятнадцятий рік. У самому розпалі перша світова Війна. Її пожежа роздута аж ніяк не без участі “добірного суспільства”. “Говорять Брианы, Мілюкови,...
- Філософські питання в прозі И. А. Буніна Добутку И. А. Буніна наповнені філософською проблематикою. Основними питаннями, що хвилюють письменника, минулого питання смерті й любові, сутності цих явищ, їхнього впливу на людське життя. Найбільше глибоко тема смерті розкрита Буніним у його оповіданні “Людин із Сан-Франциско” (1915). Крім того, тут письменник намагається відповісти й на інші питання: у чому...
- Жанрова своєрідність оповідання Пан із Сан-Франциско Буніна І. А По жанрі “Пан із Сан-Франциско” (1915) – оповідання, а його жанрова своєрідність визначається соціальною й філософською проблематикою. Соціальні проблеми представлені в оповіданні так: Бунін розвінчує владу багатства, показуючи наслідку цієї влади: соціальна нерівність людей, їхня відчуженість, мнима повага до людини. Комфортабельний пароплав “Атлантида”, на якому багатий американець пливе з Нового...
- Зображення часу в оповіданні Пан із Сан-Франциско Буніна І. А Ріка часів у своєму стремленье Несе всі дела людей И палить у прірві забвенья Народи, царства й царів. А якщо що й залишається Чрез звуки ліри й труби, То вічності жерлом пожрется И загальної не піде долі. Г. Р. Державін В оповіданні Буніна “Пан із Сан-Франциско” описується подорож багатого американця...
- Філософія життя і смерті в оповіданнях І. Буніна “Легке дихання” та “Пан із Сан-Франциско” У творчості І. О. Буніна життя розкривається у всьому своєму різноманітті, у сплетенні темних і світлих сторін. Два начала борються у його творах: морок і світло, життя і смерть. Передчуттям загибелі і потрясінь, відчуттям трагедій і катастроф у житті суспільства й у житті кожної людини віє від бунінських оповідань. “Легке...
- Роль символіки в добутках И. А. Буніна Іван Олексійович Бунін народився у Воронежу, у збіднілій дворянській сім’ї. У дитинстві вчився в гімназії, займався живописом, але по обставинах закінчив усього чотири класи. Пізніше великі письменники, чиїм молодшим сучасником був Бунін, одностайно визнають його величезний талант. Твору Буніна дуже багаті різними формами алегоричної виразності. Письменник використовує символіку скрізь: і...
- Рецензія на оповідання И. А. Буніна Пан із Сан-Франциско Рецензія на оповідання И. А. Буніна Пан із Сан-Франциско. Наприкінці 19-початку 20 століття капіталізм У Європі й Америці досягла своєї вищої стадії розвитку імперіалізму. Суспільство рухалося по шляху технічного прогресу, розвивалася колоніальна система. Крім того, в 1914 році починається Перша світова Війна. Все це стало передумовами тематики оповідань Буніна, їх...
- Провідні теми лірики О. Пушкіна 1. Багатогранність лірики О. Пушкіна. (Пушкін любив життя в усіх його проявах. Його цікавили історія країни й сучасне суспільне життя. Він любив природу і жінок. Був вірним другом. Замислювався над сенсом життя. Свої почуття і роздуми поет втілив у поезіях.) Іі. Провідні теми лірики О. Пушкіна. І. Громадянська лірика. (Пушкін...
- Трагедія однієї людини в оповіданні И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско” 1. Цікава розважальна подорож, 2. Нескінченно заведений порядок. 3. Духовна спустошеність героя. 4. Безглузді заклики природи. Суспільство – цивілізована орда, що складається із двох могутніх племен: що набридають і нудьгують. Дж. Байрон Практично в усіх у житті є своя трагедія, але не багато хто готові винести її на публіку. При...
- Основні теми лірики М. Ю. Лермонтова 1. Мотиви протесту й заперечення. Образи маски й демона. 2. Розчарування Тема смерті. 3. Звертання до історії й легенд. 4. Природа в лірику Лермонтова. 5. Любовні переживання ліричного героя Лермонтова. 6. Роздуму про долю неабиякої особистості. 7. Тема батьківщини в лірику Лермонтова. Не зустріне відповіді Серед шуму мирського З полум’я...
- Доля людини в контексті епохи Буніна У Творчості И. А. Буніна відбився час, у яке йому довелось жити. У добутках цього письменника зафіксувалися не тільки історичні й побутові деталі Росії початку 20 століття. Бунін у своїй творчості зумів передати колорит епохи, настрою, що панують у душах людей, їхні погляди, їх світогляд Щодо цього показові оповідання “Чистий...
- ОСНОВНІ ТЕМИ Й ІДЕЇ ДОБУТКІВ И. А. БУНІНА, А. И. КУПРИНА ОСНОВНІ ТЕМИ Й ІДЕЇ ДОБУТКІВ И. А. БУНІНА, А. И. КУПРИНА. У літературі взагалі, а в російській літературі особливо, проблема взаємини людини з навколишнім його миром займає дуже істотне місце. Особистість і середовище, індивідуум і суспільство про це міркували багато російських письменників XIX століття. Плоди цих міркувань відбилися в багатьох...
- Основні теми лірики Ф. И. Тютчева Видатний росіянин лірик Федір Вербанович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму современнику й майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкіна справедливо називають “сонцем російської поезії”, то Тютчев – “нічний” поет. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя більшу добірку віршів тоді нікому не відомого, що находились на...
- Основні теми та ідеї лірики Ф. І. Тютчева Видатний російський лірик Федір Іванович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму сучасникові і майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкін одержав дуже глибоке й справедливе значення “сонця російської поезії”, то Тютчев – “нічний поет”. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя велику добірку віршів тоді нікому не...
- Вийміть Буніна з російської літератури, і вона потьмяніє Період становлення його творчої особистості довівся на 90-е роки дев’ятнадцятого століття й був пов’язаний з модернізмом і символізмом, основними направлениямитой пори. Після ж Жовтневої революції 1917 року, коли відбувся поділ літератури на два потоки, і за рубежем виявилася більшість великих російських прозаїків (А. Куприн, А. Толстой, И. Шмельов, Д. Мережковский,...
- Предметна деталізація й символіка в оповіданні И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско” ПРЕДМЕТНА ДЕТАЛІЗАЦІЯ Й СИМВОЛІКА В ОПОВІДАННІ И. А. БУНІНА “ПАН ІЗ САН-ФРАНЦИСКО” …Це дуже ново, дуже свіжо й дуже добре, тільки занадто компактно, начебто згущеного бульйону. А. П. Чехов Майстерність і ліризм творів Івана Олексійовича Буніна мають кілька складових. Його прозу відрізняють лаконізм і трепетне зображення природи, пильна увага до...
- Основні теми і мотиви лірики М. Ю. Лермонтова Творчість Михайла Юрійовича Лермонтова зазнала впливу як романтизму, так і реалізму. У цьому його своєрідність. У поетичній спадщині Лермонтова ми бачимо рух від романтизму до реалізму, хоча й у зрілих і в пізніх творах зберігаються романтичні мотиви. Але в усі роки в поезії М. Лермонтов виявляв цікавість до особистості -:...
- Основні теми лірики А. А. Фета В особистості Панаса Фета дивним образом з’єдналися два абсолютно різних характери: огрубілий, сильно тертий, битим життям практик і натхненний, невтомний буквально до останнього подиху (а вмер він у віці 72 років) співак краси й любові. Син дрібного німецького чиновника, Фет був за хабар записаний сином орловського поміщика Шеншина, що відвіз...
- Основні теми й ідеї лірики Ф. И. Тютчева Видатний росіянин лірик Федір Іванович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму сучасникові й майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкін одержав дуже глибоке й справедливе визначення “сонця російської поезії”, то Тютчев – “нічний поет”. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя більшу добірку віршів тоді нікому не...