Тема волі й несвободи в романі В. С. Гроссмана “Життя й доля”
1. Творчий шлях Гроссмана. 2. Основне завдання письменника, поставлене в романі “Життя й доля”. 3. Питання волі в романі. Роман Василя Семеновича Гроссмана “Життя й доля” виходить за рамки тільки військової прози В основі цього добутку – спроба осмислити не стільки події військового років, скільки осмислити весь XX століття.
Те ж спостерігаємо ми й у багатьох інших добутках цього періоду, наприклад, у романі Б. Пастернаку “Доктор Живаго”, А. И. Солженицина “Червоне колесо”. Василь Гроссман до початку війни – уже сформований
Військові події міняють його художній світогляд. В 1954 році Гроссман видає роман “За праву справу”. У ході роботи над цією книгою Гроссман пише, що дуже захоплено цим романом, що через дослідження історичного минулого усвідомлює те, що відбувається всовременности.
У романі “За праву справу” Гроссман виступає як типовий автор соцреализма, хоча й намагається вийти за його рамки. У цьому романі письменник ставить завдання
Але в новому романі автор уже виступає не як письменник соцреализма, а як письменник реалізму свого, гроссмановского. Доля роману трагична. “Життя й доля” був закінчений в 1962 році, але заборонений для публікації як книга прямо протилежна політичної лінії партії, а рукопис був арештований Гроссман же попадає в розряд неблагонадійних авторів. Він пише лист Хрущеву, що нічого не змінило, і своїм поверненням до читача роман зобов’язаний А. Д. Сахарову, Е. Г. Боннер, В. Н. Войновичу. Так, в 1981 році роман став відомий за рубежем, а потім і в Росії.
У центрі роману – Сталінградська битва, але для письменника головним стає не зображення батальних сцен, а визначення основної причини перемоги в цій битві. Він доходить висновку, що цією причиною стала воля, прагнення людини кней. Звідси міркування письменника про те, наскільки вільна людина в XX столітті.
Письменник протиставляє волі людини насильство над особистістю, будь-яка несвобода людини сприймається як насильство. В умовах тотальної несвободи людина й держава виявляються на різних полюсах. У битві під Сталінграді перемагає не Радянська держава, а росіянин народ. Держава виступає як інститут насильства, воно засновано на підпорядкуванні й страху.
Така держава не могла протистояти фашизму, тільки росіянин народ зміг це зробитися Фашизм у романі зображений не тільки як соціально-історичне явище, а як якась темна сила, що руйнує життя. Фашизм встановлює стосунки між людьми, засновані на страху й агресії. Досить згадати зустріч у таборі фашиста Лисса зі старим більшовиком Мостовским. Мостовской – революціонер, представник ленінської гвардії слухає міркування Лисса про те, чому повинен перемогти фашизм. Він говорить, що людина є “ніщо в порівнянні з ідеєю”, ціль, якщо вона велика, не повинна оцінюватися з погляду критеріїв моралі й моральності.
Слухаючи його, Мостовской з жахом розуміє, що й сталинизм і фашизм засновані на загальні переконаннях Мостовский щиро вважав, що соціалізм – це воля, тому можна билопринести в жертву соціалізму багато чого, у тому числі теперішню волю. Тому Мостовской не був проти репресій в 1937 році. Тепер він розуміє, що й сталинизм і фашизм – це тоталітарні сходи, на чолі якої одна людина.
Цій системі служать такі люди, як Незручне, кат по своїй суті, що підписує величезні списки для відправлення в табори. Він, “ентузіаст 37 року”, здійснює лінію партії, виявляє уклонистов, відправляє їх у табори. Роман Гроссмана полицентричен, у нього безліч сюжетних ліній.
Але завжди в центрі практично кожного сюжету – питання волі людини Багато з людей легко погоджуються з обмеженням власної волі. Як тільки люди розуміють, що потрібно партії, державі, вони починають почувати себе в безпеці. Відразу після перемоги виникає суперечка перемігшого народу й перемігшої держави.
Після бою людин одержує волю, усвідомлює себе незалежною особистістю А після того, як він звільняє місто, що належить державі, починає знову діяти система страху. Влада обожнюється: “На все воля Сталіна”. До речі, вождя Гроссман зображує як стару хвору людину. Гроссман пише про “єврейську тему”, про знищення цілого народу заради певної ідеї.
Для самого письменника характерний єврейський менталітет, відбитий у прагненні кинути біблійний погляд на події війни “Життя й доля” – поняття й близькі й у теж час далекі друг від друга. Життя – це воля, різноманіття, а доля – це те, що цю волю й це різноманіття структурирует. Тобто людина залежить у першу чергу від долі, воля людини обмежена владою долі. По Гроссману, доля веде людину, а в людини завжди є вибір, навіть якщо він щось не може не зробити, він має право не хотіти це робити Автор затверджує: “Життя пробивається через усе. Сильніше несвободи може виявитися сама людина”.
Схожі твори:
- Доля людини епохи війн і революцій у романі Василя Гроссмана “Життя і доля” Василь Семенович Гроссман зобразив у романі “Життя і доля” Велику Вітчизняну війну як подію історії, що вирішує долю не тільки Росії, але й усього світу. Письменник зумів відбити в цьому добутку героїзм людей на війні, боротьбу зі злочинами фашистів, а також повну правду про події, що відбувалися тоді, усередині країни:...
- Конфлікт особистості і держави у романі Василя Гроссмана “Життя і доля” У романі Василя Гроссмана “Життя і доля” конфлікт особистості і держави показаний у всій його глибині. Не випадково для розкриття цієї теми автором обраний такий історичний період у житті нашої країни, як Велика Вітчизняна війна. Письменник вважав, що війна з усією гостротою виявила проблеми сучасності, оголила основні протиріччя епохи, письменник...
- Рецензія на роман В. С. Гроссмана “Життя й доля” (I варіант) Основне коло філософської проблематики епопеї В. Гроссмана “Життя й доля” – життя й доля, воля й насильство, закони війни й життя народу. Письменник бачить у війні не зіткнення армій, а зіткнення мирів, зіткнення різних поглядів на життя, на долю окремої людини й народу. Війна виявила корінні проблеми сучасності,...
- Коло філософської проблематики епопеї В. Гроссмана “Життя й доля” Основне коло філософської проблематики епопеї В. Гроссмана “Життя й доля” – життя й доля, воля й насильство, закони війни й життя народу. Письменник бачить у війні не зіткнення армій, а зіткнення мирів, зіткнення різних поглядів на життя, на долю окремої людини й народу. Війна виявила корінні проблеми современнорти, розкрила основні...
- Життя й доля. За романом В. Гроссмана Про Велику Вітчизняну війну написано дуже багато. Перші добутки про неї почали з’являтися вже в середині сорокових років, і з тих пор романи, оповідання, вірші про війну видавалися суцільним потоком. І багато хто серед них були, на жаль, зовсім бездарні й нечитабельні. Сьогодні, перебуваючи більш ніж на піввіковій дистанції, що...
- Міркуючи над сторінками роману В. Гроссмана “Життя й доля” Роман Василя Гроссмана “Життя й доля” – один з тих добутків, шлях до читача яких складався досить непросто. Сам роман писався майже три десятиліття назад, але не був надрукований. Він побачив світло вже після смерті автора. Можна, однак, по праву сказати, що це одне із самих яскравих і значних добутків...
- Роман-епопея Василя Гроссмана “Життя і доля” Про Велику Вітчизняну війну написано дуже багато. Перші добутки про війну почали з’являтися вже в середині сорокових років, і з тих пор романи, оповідання, вірші видавалися суцільним потоком. І багато серед них були, на жаль, зовсім бездарні. Сьогодні, перебуваючи на більш ніж піввікової дистанції війни, читач може підбити своєрідний підсумок...
- Проблема волі вибору в романі “Життя й доля” Дилогія В. Гроссмана “Життя й доля” прийшла до нас із уже далекого післявоєнного років і, як дійсно талановитий добуток, залишається актуальної на сьогоднішній день і цікавої сучасному читачеві. Назва книги глибоко символічно. Наше життя визначає нашу долю: “людина вільна йти по життю, тому що він хоче, але він вільний і...
- “Доля художника й тема мистецтва в романі Булгакова “ У романі Булгакова зустрічається безліч перехресних тим. Одна з них це тема диявола, із цього властиво й починається роман. Ще з епіграфа: Гете. Фауст Визначається схована інтрига роману, що затягає нас у мир трьох вимірів: минулого, теперішнього й потойбічного.: Ця сюжетна лінія перетинає долі багатьох героїв роману. Розглянемо літературну еліту...
- Сила волі до життя пораненого воїна в оповіданні “Воля до життя” О. Довженко в своєму оповіданні “Воля до життя” змалював звичайних людей у екстремальній ситуації. Основою цього оповідання було саме життя воєнних років. Головний герой твору – звичайний боєць Іван Кармалюк. Важко поранений, він усіма силами намагається вижити: незважаючи на біль, затискає розірвану артерію, бореться з газовою гангреною, навіть коли вже...
- Життя й доля Про Велику Вітчизняну війну написано дуже багато. Перші добутки про неї почали з’являтися вже в середині сорокових років, і з тих пор романи, оповідання, вірші про війну видавалися суцільним потоком. І багато хто серед них були, на жаль, зовсім бездарні й нечитабельні. Сьогодні, перебуваючи більш ніж на піввіковій дистанції, що...
- Тема волі і вигнання в віршах М. Ю. Лермонтова “Хмари” і “Три пальми” У віршах М, Ю. Лермонтова “Хмари” і “Три пальми” особливо гостро відчувається самітність від володіння волею. А що таке воля? Можливо, ця незгода з тим, що тебе оточує; можливо, холодний і тверезий погляд на суспільство й незгоду жити, як всі, думати, як всі, робити вчинки, як усе. Це воля мислити,...
- Тема твору доля і воля у романі “Герой нашого часу” Тема долі у романі “Герой нашого часу” звучить упродовж усіх глав книги. В “Тамані” Печорін замислюється, чого б то доля закинула його до гурту контрабандистів. У “Княжні Мері” він радів, що доля послала йому для розваги Груш-ницького, а пізніше Печорін писав у своєму щоденнику: “…судьба как-то всегда приводила меня к...
- Тема волі в лірику Пушкіна Уже у віршах 1817-1819 воля стає те вищим суспільним благом – предметом “похвального слова” (“Хочу оспівати Волю миру”), те метою, до якої спрямований поет разом із друзями-однодумцями (“зірка чарівного щастя”), те кроком від оман і суєтного життя до “блаженства” істини й мудрості (“Я тут, від суєтних оковів звільнений, / Учуся...
- Тема волі і вигнання в віршах М. Ю. Лєрмонтова “Хмари” і “Три пальми” У віршах М, Ю. Лєрмонтова “Хмари” і “Три пальми” особливо гостро відчувається самітність від володіння волею. А що таке воля? Можливо, ця незгода з тим, що тебе оточує; можливо, холодний і тверезий погляд на суспільство й незгоду жити, як всі, думати, як всі, робити вчинки, як усе. Це воля мислити,...
- Тема боротьби життя й смерті в романі Фаулза “Колекціонер” Тема “острова”, боротьби життя й смерті, розуму й мороку божевілля, краси й утилітаризму розвивається вже в першому романі Фаулза “Колекціонер” і так чи інакше продовжує звучати в наступних його добутках. Нерозвиненість розуму й серця Фредерика Клегга, що зробив своєю бранкою прекрасну Миранду, стає причиною смерті дівчини. Клегг, натура ординарна, спосіб...
- Тема волі в лірику Пушкіна Лицинию “Вольнось” “До Чаадаєва” Його треба заслати в Сибір”- обурювався імператор. Зрозуміло, Його, що возглавили змову проти батька, болісно зачепив натяк В “Вільності”. І все-таки обурювала не вона, а вірші типу Казок і Послання.”До Чаадаєва”. Формально те, що ми називаємо південним посиланням, значилося Службовим переміщенням. Але по суті це було саме посилання: Пушкіна видаляли...
- Тема волі в оповіданні М. Горького “Макар Чудра” 1. Романтичні оповідання М. Горького. 2. Композиція оповідання, сюжет, герої, конфлікт. 3. Дозвіл конфлікту Авторська позиція. Ідеш ти, ну і йди своїм шляхом, не звертаючи убік. Прямо і йди. Може, і не загинеш даром. От і всі, сокіл! М. Горький Ранні оповідання М. Горького називають добутками романтизму “нового етапу”. В...
- Тема гріха й покаяння в романі А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін” “Енциклопедія російського життя” Я знаю, що я підданий погрішностям і Часто помиляюся, і не буду на той гніватися, Хто захоче мене в таких випадках остерігати И показувати мені мої помилки. Петро I Великий “Євгеній Онєгін” – вершина Творчості А. С. Пушкіна. У своїй восьмій статті “Євгеній Онєгін” В. Г. Бєлінський писав: “Онєгін” є...
- Доля письменника і його утвору в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Багатоплановість добутку. 2. Євангельські мотиви. 3. Нерозривність добра й зла. 4. Загальнолюдські цінності роману Що б робило твоє добро, якби не існувало зла? М. А. Булгаков М. А. Булгаков – найбільший російський письменник з дуже й дуже непростою літературною долею. Так зложилося, що більша частина його добутків стали відомі...