Тема “маленької людини” у творчості М. Ю. Лермонтова
Якщо говорити про таких письменників, як Гоголь і Достоєвський, то тема “маленького людини” постійно присутствует у їхній творчості. Лермонтов ставив перед собою інше завдання: покизать неабияку особистість, що страждає в бездіяльності, не бачачи смисла в житті, тому що для такий личности будь-яка діяльність – це мелочний дурниця. І все-таки Лермонтов один з перших у російській літературі торкнувся цієї теми. Образ Максима Максимича з роману “Герой нашого часу” незабутній. Уперше ми з ним знайомимося в предисловии до повісті
Автор встресподівається в шляху стриманого літнього офицера, що дає йому корисні совіти. Це Максим Максимич. Називаючи азіатів “бестіями”, виманивающими гроші на Горелку, він зайвий раз убеждает нас у тім, що занадто довго жив на Кавказі й добре знає вдачі й звичаї цієї країни.
Максим Максимич із первого погляду розташовує до себе своєю життєвою мудрістю, спокійної непритязательностью, умінням шануватися. Він рідко кому раскривает душу, але якщо полюбить, то навсегтак. Немов батько рідний, він опікує Белу, Печорина, підгодовує Казбича й Азамата. Тому-Те й запрошує його до себе в гості
Незважаючи на свій вік, він усього лише в чині штабс-капітана Максим Максимич не звик підлещуватися перед “сильними миру цього”, і хоча генерал Ермолов давно в опалі, Максим Максімович не боїться з повагою говорити про нього вголос. Він необразливий, простуватий, тому йому важко розібратися в складних почуттях Печорина. Одне він знає твердо: людей кривдити не можна. Коли він відговорює Печорина від порозкрадання Бели, розуміючи, що вона швидко Печорину знудить, він як би заздалегідь попереджає, що добром це не кінчится. Але в нього не вистачає сили волі наполягти на своєму або віддати строгий наказ, адже Печорин по положенню в міцності є його підлеглим.
Весь його протест виразився в тім, що він у присутності Печорина став надягати мундир і не приймав його в себе, як раніше, по-домашньому. Старий служака й чимала людина, Максим Максимич розуміє тільки одале, що він винуватий у смерті Бели не менше, ніж Печорин, і постійно казнит себе за це. Він давно простив Печорина, знаючи, що молоді люди ветрени й недальновидні, але себе він простити не може. Через кілька років він знову зустрічає Печорина й з радістю готовий кинутися йому на шию, тому що Григорий був йому як рідний син, але у відповідь одержує всього лише кілька ввічливих фраз і холодну посмішку.
Максим Максимич уражений, він не очікував того, що вони зустрінуться як чужі люди На мою думку, Печорину навряд чи була приємна зустріч: адже Максим Максимич – це мовчазний докір його далеко не благорідному вчинку. Не думаю, щоб у Печорина дійсно було кам’яне серце й він не мучився від свідомості, що даром загубив чисту душу. Я думаю, світський лиск, звичка глибоко ховати щирі почуття, природний такт не дозволили б Печорину розцілуватися зі штабс-капітаном при зустрічі. Печорин, страждаючи від жалости до Максима Максимичу, навмисне поставився до нього холодно. Але бідному старому далеко до цих тонкостей.
Він звик жити серед простого народу, це наклало й на нього самого якийсь відбиток. Середовище не завжди впливає положительно, навіть якщо від природи в людини багато добрих задатків Донечно, самотня людина частіше привязивается душою до людей, які зустрічаються на його шляху. Своєї добротієї й м’якістю він скоряє, його ласковая привітність і всепрощення – рідкі якості в жорстокому світі.
І якщо оповідача Максим Максимич спочатку зустрів сухо, був замкнут, небагатослівний, то в цьому розповіділась образа на Печорина. Він не очерствів душею, а просто побоявся знову до кого-небудь прирослися надовго. Штабс-капітан багато віддав Печорину душевного тепла, тому-те всіх молодих людей він рівняє по ньому.
Роки виработали в Максимі Максимиче осторожность і спостережливість, тому бути в близьких стосунках з попутником-оповідачем йому не хочеться, але постатечно душа його знову відтає, і він розповідає незнайомому чолостоліттю історію Бели. Дика природа Кавказу теж спосібствует зближенню Картини горя, любви, боротьби встають перед автором. Трагическая розв’язка неминуча.
По менінию багатьох, оповідач у романі – це сам Лермонтов. Якщо Печорин не зі своєї волі потрапив на Кавказ, те, видимо, і оповідач теж вигнанець? Він і Макцим Максимич попадають у заметіль, але досвідчений штабс-капітан не губиться. Вони зупиняються в першої потрапившишийся саклі, щоб перечекати непогоду. Про себе Максим Максимич оповіданнявает досить скупо.
Єдино, що ми довідаємося, що в нього немає сімейства й із дванадцяти років він не має звісток від батька й матері. Вірш Лермонтова “Завещание” написано від імені старого солдата. Його рядка можна віднести й до Максима Максимичу: Але якщо хто з них і живий, Скажи, що я писати ледачий, Що полк у похід послали И щоб мене не чекали. Бела й Печорин замінили Максим Максимичу сім’ю. Пройшло вже п’ять років, а він все пам’ятає про Беле, засмучується про неї. Неприборкані страсті лише на час замінили нудьгу Печорину, але незабаром він з тугою говорить: “Я сподівався, що нудьга не живе під черкеськими кулями, але дарма”.
Із цієї фрази можна сделать висновок, що Максим Максимич – хоробра людина, тому що він не часівале, як Печорин, а постійно живе під черкеськими кулями. Щиросердечна опустошенность – це лихо не тільки Печорина, а віяння століття. Штабс-капітан спрашивает в оповідача: “Невже тамошняя молодь вся така?
” І довідається, що розчарування стало модою, йому подражают, його “доношують”, як старе плаття. Жаліслива душа штабс-капітана жалує Печорина як дитини, що важко хвора й сам не рад цему. Максим Максимич розуміє, що Печорин не грав у моду, а був теж самотній, тому-те він і здався йому дуже близькою людиною. Образ Максима Максимича – один із кращих образів у росіянці литературе. Заслуга Лермонтова в тім, що він не показав його приниженим і оскорбленним Акакием Акакиевичем з гоголевской “Шинелі”, а побачив человекому, у якого своя важка доля, важке життя старого солдата, але дуже добре й чисте серце
Схожі твори:
- Чому Максим Максимич є оповідачем лише в першому розділі роману М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”? У романі Лермонтова “Герой нашого часу” відражен конфлікт людини нового морального рівня із представниками епохи, що йде. Роман складається з декількох частин, розташованих не в хронологічному порядку. Така будова служить особливим художнім завданням: зокрема, сначала ми бачимо Печорина очами Максима Максимича, і тільки потім – “зсередини”, по щоденникових записах. Штабс-капітан...
- Печорин як тип зайвої людини в романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Лермонтов писав, що Історія життя людини буває часом интересней історії цілого народу. У романі “Герой нашого часу” він показав моменти життя людини, зайвого для своєї епохи. Цією людиною є Печорин, що у силу обставин стає “зайвою людиною”. Письменник розкриває причини що зробили Печорина “земною непотрібністю” на цьому світлі. Трагедія його...
- Тема “маленької людини” у творчості А. П. Чехова Чехов, великий художник слова, як і многие інші письменники, не міг обійти у своїй творчості тему “маленької людини”. Його герої – “маленькі люди”, але багато хто з них стали такими по своїй волі. Кожний з його героїв персоніфікує ка кую-або зі сторін життя: так, наприклад, Беликов (“Людина у футлярі”) –...
- Тема “Маленької людини” у добутках Ф. М. Достоєвського Тема “маленької людини” вперше була порушена у творчості О. С. Пушкіна (“Станційний доглядач”), М. В. Гоголя (“Шинель”), М. Ю. Лєрмонтова (“Герой нашого часу”). Імена героїв добутків цих видатних письменників – Самсон Вирін, Акакій Акакієвич, Максим Максимич – стали загальними, а тема міцно увійшла в літературу. Ф. М. Достоєвський є не...
- Кавказька тема у творчості М. Ю. Лермонтова 1. Вірша, присвячені Кавказу. 2. Поеми. 3. Кавказ у романі “Герой нашого часу”. Романтичний образ Кавказу, опис природи й вдач його корінних жителів займають значне місце як у поезії, так і в прозі М. Ю. Лермонтова. І це невипадково. З Кавказом зв’язані яскраві враження дитинства письменника. В 1825 році Лермонтов...
- Особливості характеру Печорина, що проявляються в його взаєминах з героями роману М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” (Печорин і Максим Максимич, Печорин і Грушницкий, Печорин і Вернер) 1. Печорин і його оточення. Розкриття характеру героя. 2. Печорин і Максим Максимич. 3. Печорин і Грушницкий. 4. Роль Вернера в оповіданні. ГриГорей Олександрович Печорин, головна діюча особа роману “Герой нашого часу” М. Ю. Лермонтова, протягом оповідання обертається в різних колах, серед різних шарів суспільства. Він показаний в оточенні світського...
- Герой нашого часу характеристика образа Максим Максимич ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ (Роман, 1839-1840; опубл. окремим изд. без предисл. – 1840; 2-е изд. із предисл. – 1841) Максим Максимич – штабс-капітан, одне з головних діючих осіб роману. Він виконує функції оповідача й самостійного персонажа, протипоставленого Печорину. М. М. на відміну від інших героїв, крім Печорина, бере участь відразу в...
- Тема долі у творчості М. Ю. Лермонтова 1. Роман “Герой нашого часу”. 2. Доля як рушійна сила сюжету в “Пісні про купця Калашникова”. 3. Доля поета в суспільстві. Тема долі як життєвого шляху особистості так чи інакше звучить у добутках переважної більшості письменників. Однак нерідко в літературі зустрічається й трохи інше розуміння долі, долі, приречення, за межі...
- Тема “маленької людини” на сторінках класики У поезії й прозі головна увага приділяється знедоленому й пригнобленому положенню горців і горянок. У добутках ця тема знаходить своє вираження в констатації окремих факторів з життя горців. Але в них зовсім чітко проводиться розмежувальна лінія між людьми, станами, лінія, за якої коштують протиборчі класи. У творчості багатьох поетів не...
- Максим Максимович – образ “маленької людини” Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК № 60 Тема. Максим Максимович – образ “маленької людини” Мета: продовжити вивчення роману “Герой нашого часу”; охарактеризувати образ Максима Максимовича, пояснити доцільність його введення у твір; учити учнів вирізняти в художньому творі епізоди, важливі для характеристики героїв, учити робити узагальнення; розвивати критичне мислення, гуманізм...
- Тема батьківщини у творчості М. Ю. Лермонтова 1. Значення теми у творчості поета. 2. Відвага російського солдата. 3. Чистота національного характеру. Щира людина й син Батьківщини є те саме. А. Н. Радищев Тема батьківщини у творчості М. Ю. Лермонтова має величезне значення. Поет з різних сторін підходить до такій рідній і тонкій матерії, що стає дуже близької,...
- Роль композиции романа М. Ю. Лермонтова “Герой нашего времени” В предисловии “Журналу Печорина” Лермонтов пишет: “История души человеческой, хотя бы самой мелкой души, едва ли не любопытнее и не полезнее историй целого народа…” Вот рассказать эту “историю души человеческой” и поставил себе задачей Лермонтов в своем романе. Его внимание прежде всего обращено на то, чтобы раскрыть сложный и противоречивый...
- Тема поета й поезії у творчості М. Ю. Лермонтова З Пушкіним Лермонтов не був знаком і не входив у його оточення. Вірш “Смерть поета”, написане відразу після одержання звістки про загибель Пушкіна на дуелі, зробило молодого поета як би спадкоємцем і продовжувачем пушкінських традицій у російської поезії. “Загинув поет! – невільник честі – упав, оклеветанный поголоскою…” Лермонтов як би...
- ТЕМА ІСТОРІЇ У ТВОРЧОСТІ ПУШКІНА Й ЛЕРМОНТОВА Історична тематика цікавила письменника за всіх часів. Не обійшли її у своїй творчості й таких видатних майстрах, як А. С. Пушкін і М. Ю. Лермонтов. Два великі росіяни поета й письменника зверталися до минулого своєї країни, своєї Батьківщини неодноразово. Відомо, що Пушкін займався дослідженням життя й діяльності Петра 1. Пов’язані...
- Тема поета й поезії у творчості А. С. Пушкіна, М. Ю. Лермонтова й Н. А. Некрасова XIX століття принесло в російську літературу прекрасних поетів, таких як А. С. Пушкін, М. Ю. Лермонтов, Н. А. Некрасов і багатьох інших. Вірша цих творців вносять у нудне, одноманітне життя промінь світла й багато радості, вони допомагають розібратися в дуже складних проблемах дійсності. У своїй неосяжній Творчості ці поети зачіпали...
- Образ Печорина в повісті Бела (по романугерой нашого часу Лєрмонтова М. Ю.) Б. ейхенбаум уважав повість “Бела”, поряд з “Таманню”, експозицією образа Печорина. У цій повісті розповідається про обставини життя Печорина, про його виховання, утворення. Тут же даний перший портрет героя. Уперше ми довідаємося про ГриГорея Олександровичі з оповідання Максима Максимича. Штабс-капітан описує характер Печорина, його “чудності”, несхожість на навколишніх И вже...
- Печорин і “водяне суспільство” у романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Печорин і “водяне суспільство” у романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”. Роман М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”один із кращих добутків російської літератури. Цей роман коштує в одному ряді з такими шедеврами, як “Горі від розуму”, “Євгеній Онєгін”, “Ревізор”. Роман був написаний в епоху, що наступає після грудневого повстання...
- Друзі й вороги Печорина Роман М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”, поряд з “Євгенієм Онєгіним” А. С. Пушкіна, є одним з найбільших добутків російської літератури XIX століття. Добуток складається з новел: “Бэла”, “Максим Мак-Симыч” і “Журналу Печорина”, що включає в себе повести “Тамань”, “Князівна Мері” і “Фаталіст”. Вони розповідають про різні епізоди життя якогось...
- Проблема “маленької людини” у добутках Ф. М. Достоєвського Тема “маленької людини” є однієї з наскрізних тем російської літератури, до якої постійно зверталися письменники. Першим її торкнувся А. С. Пушкіна в повісті “Станційний доглядач” і поемі “Мідний вершник”. Продовжувачами цієї Теми з’явилися Н. В. Гоголь, що створив в “Шинелі” безсмертний образ Акакия Акакиевича, М. Ю. Лермонтов, що протиставив Печорину...
- У чому проявляються парадокси особистості Печорина? (По романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”.) У чому проявляються парадокси особистості Печорина? (По романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”.) Роман “Герой нашого часу”, вийшовши у світло, викликав суперечливі судження серед читачів. Образ Печорина був для них незвичний. У передмові Лермонтов дає своє пояснення цьому: “Отчий же цей характер… не знаходить у вас пощади? Уж чи...