ТАРАС ШЕВЧЕНКО – ГОРДІСТЬ І СЛАВА УКРАЇНИ. ПЕЙЗАЖ У ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ. ТАРАС ШЕВЧЕНКО “ЗОРЕ МОЯ ВЕЧІРНЯЯ…”

II семестр

З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)

ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 1

Урок 51. ТАРАС ШЕВЧЕНКО – ГОРДІСТЬ І СЛАВА УКРАЇНИ. ПЕЙЗАЖ У ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ. ТАРАС ШЕВЧЕНКО “ЗОРЕ МОЯ ВЕЧІРНЯЯ…”

Мета: продовжувати ознайомлення учнів із життям і творчістю Т. Г. Шевченка; удосконалювати навички читання віршованих творів; збагачувати словниковий запас; розвивати зв’язне мовлення учнів.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Робота над скоромовкою

Хмариноньки-хмаринки,

Химерні, волохаті,

Вмостились

на хвилинку

У хлопчика на хаті.

2. Робота над чистомовкою

Ку-ку-ку, ку-ку-ку! Сидить пташка на сучку!

Ки-ки-ки, ки-ки-ки! Посадили огірки!

Ко-ко-ко, ко-ко-ко! Люблю свіже молоко!

3. Гра “Продовжте чистомовку”

Учитель пропонує склад, а діти намагаються скласти чистомовку.

4. Гра “Зоряна година”

Завдання: з букв слова скласти слова.

Хуртовина – хутро, рот, рута, хор, нора…

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогоднішній наш урок присвячений геніальній людині – поетові і художникові. Кому саме – дізнаємося, коли розшифруємо прислів’я.

(Шевченко

Тарас – наче сонце для нас.)

– Майже два сторіччя тому народився в селі Моринці, що на Черкащині, хлопчик Тарас. Рано померли його батьки, і на долю сироти випали тяжкі поневіряння.

Т. Г. Шевченко прожив лише 47 років, із них 24 роки був кріпаком, 10 – в засланні і лише 13 – на волі… (Кріпак – особисто залежний від поміщика селянин.)

Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золото його душі на іржу, а його любов до людей – на ненависть і погорду.

Т. Г. Шевченко – уславлений народний поет, геніальний Кобзар України – був також видатним художником. Подивіться на автопортрет Т. Г. Шевченка.

Автопортрет – це робота, виконана самим автором із самого себе. Портрет виконаний у 1840 p., на ньому Тарас зображений у 26-річному віці.

На сьогоднішньому уроці ми почнемо вивчати поезії Т. Г. Шевченка. Його творчість і життєвий шлях ви будете вивчати протягом усіх шкільних років, а до його “Кобзаря” повертатиметеся все життя.

Фізкультхвилинка

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША Т. Г. ШЕВЧЕНКА “ЗОРЕ МОЯ ВЕЧІРНЯЯ…” (с. 55)

1. Вступне слово вчителя

– За любов до України і за вірші цар відправив Шевченка солдатом у далеку Орську фортецю. Там він пробув десять довгих років. Йому забороняли писати і малювати. У цих казахських пісках Шевченко згадував мальовничу природу України, тужив за нею і свою тугу виливав у віршах.

2. Виразне читання вірша вчителем

– З якою інтонацією читається вірш?

3. Словникова робота

Вечірняя сідає

Тихесенько позичає

Похилилась зеленії

Розіслала розпустила

Читання слів у стовпчиках на одному диханні.

– Знайдіть і прочитайте слова – назви дій.

4. Читання вірша учнями

5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

– До кого звертається поет?

– Що він просить у зорі?

– Яку річку згадує поет у вірші? Що він про неї говорить?

– Що означає вислів “… у Дніпра веселочка воду позичає ” ?

– Який пейзаж (картину природи) змальовує Тарас Шевченко у вірші?

– За чим журиться поет?

– Як ви гадаєте, чому автор використовує таку форму слів: сонечко, веселочка, тихесенької

6. Гра “Добери риму”

– Які рими дібрав поет у своєму вірші?

Горою… (тобою);

Сідає… (позичає);

Розпустила… (похилилась).

7. Гра “Хто краще?”

Конкурс на краще читання вірша.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

– Кому був присвячений сьогоднішній урок?

– Що ви дізналися про дитинство Т. Г. Шевченка?

– Як народ ушановує пам’ять поета і художника?

– Чи є у вашому місті місця, що пов’язані з ім’ям великого Кобзаря?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Розглянути вдома з батьками збірку Т. Г. Шевченка “Кобзар”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

ТАРАС ШЕВЧЕНКО – ГОРДІСТЬ І СЛАВА УКРАЇНИ. ПЕЙЗАЖ У ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ. ТАРАС ШЕВЧЕНКО “ЗОРЕ МОЯ ВЕЧІРНЯЯ…”