ТАРАС ШЕВЧЕНКО – ГОРДІСТЬ І СЛАВА УКРАЇНИ. ПЕЙЗАЖ У ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ. ТАРАС ШЕВЧЕНКО “ЗОРЕ МОЯ ВЕЧІРНЯЯ…”
II семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 1
Урок 51. ТАРАС ШЕВЧЕНКО – ГОРДІСТЬ І СЛАВА УКРАЇНИ. ПЕЙЗАЖ У ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ. ТАРАС ШЕВЧЕНКО “ЗОРЕ МОЯ ВЕЧІРНЯЯ…”
Мета: продовжувати ознайомлення учнів із життям і творчістю Т. Г. Шевченка; удосконалювати навички читання віршованих творів; збагачувати словниковий запас; розвивати зв’язне мовлення учнів.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Хмариноньки-хмаринки,
Химерні, волохаті,
Вмостились
У хлопчика на хаті.
2. Робота над чистомовкою
Ку-ку-ку, ку-ку-ку! Сидить пташка на сучку!
Ки-ки-ки, ки-ки-ки! Посадили огірки!
Ко-ко-ко, ко-ко-ко! Люблю свіже молоко!
3. Гра “Продовжте чистомовку”
Учитель пропонує склад, а діти намагаються скласти чистомовку.
4. Гра “Зоряна година”
Завдання: з букв слова скласти слова.
Хуртовина – хутро, рот, рута, хор, нора…
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогоднішній наш урок присвячений геніальній людині – поетові і художникові. Кому саме – дізнаємося, коли розшифруємо прислів’я.
(Шевченко
– Майже два сторіччя тому народився в селі Моринці, що на Черкащині, хлопчик Тарас. Рано померли його батьки, і на долю сироти випали тяжкі поневіряння.
Т. Г. Шевченко прожив лише 47 років, із них 24 роки був кріпаком, 10 – в засланні і лише 13 – на волі… (Кріпак – особисто залежний від поміщика селянин.)
Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золото його душі на іржу, а його любов до людей – на ненависть і погорду.
Т. Г. Шевченко – уславлений народний поет, геніальний Кобзар України – був також видатним художником. Подивіться на автопортрет Т. Г. Шевченка.
Автопортрет – це робота, виконана самим автором із самого себе. Портрет виконаний у 1840 p., на ньому Тарас зображений у 26-річному віці.
На сьогоднішньому уроці ми почнемо вивчати поезії Т. Г. Шевченка. Його творчість і життєвий шлях ви будете вивчати протягом усіх шкільних років, а до його “Кобзаря” повертатиметеся все життя.
Фізкультхвилинка
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША Т. Г. ШЕВЧЕНКА “ЗОРЕ МОЯ ВЕЧІРНЯЯ…” (с. 55)
1. Вступне слово вчителя
– За любов до України і за вірші цар відправив Шевченка солдатом у далеку Орську фортецю. Там він пробув десять довгих років. Йому забороняли писати і малювати. У цих казахських пісках Шевченко згадував мальовничу природу України, тужив за нею і свою тугу виливав у віршах.
2. Виразне читання вірша вчителем
– З якою інтонацією читається вірш?
3. Словникова робота
Вечірняя сідає
Тихесенько позичає
Похилилась зеленії
Розіслала розпустила
Читання слів у стовпчиках на одному диханні.
– Знайдіть і прочитайте слова – назви дій.
4. Читання вірша учнями
5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
– До кого звертається поет?
– Що він просить у зорі?
– Яку річку згадує поет у вірші? Що він про неї говорить?
– Що означає вислів “… у Дніпра веселочка воду позичає ” ?
– Який пейзаж (картину природи) змальовує Тарас Шевченко у вірші?
– За чим журиться поет?
– Як ви гадаєте, чому автор використовує таку форму слів: сонечко, веселочка, тихесенької
6. Гра “Добери риму”
– Які рими дібрав поет у своєму вірші?
Горою… (тобою);
Сідає… (позичає);
Розпустила… (похилилась).
7. Гра “Хто краще?”
Конкурс на краще читання вірша.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Кому був присвячений сьогоднішній урок?
– Що ви дізналися про дитинство Т. Г. Шевченка?
– Як народ ушановує пам’ять поета і художника?
– Чи є у вашому місті місця, що пов’язані з ім’ям великого Кобзаря?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Розглянути вдома з батьками збірку Т. Г. Шевченка “Кобзар”.