Світова велич українського поета Тараса Шевченка
Мета: підсумувати й узагальнити знання учнів про
життєвий і творчий шлях Шевченка, допомогти усвідомити світове значення його творчої діяльності; розвивати навички проектно-дослідницької роботи, комунікативність, творчі здібності, вміння самостійно працювати з книгою, іншими джерелами інформації; виховувати почуття гордості за геніїв нашої землі.
Обладнання: ілюстровані матеріали до життєвого й творчого
шляху письменника, елементи костюмів і декорацій, стіннівки, відеогазети, відеопрезентації, аудіозаписи, репродукції з картин
Теорія літератури: епос, лірика, драма, ліро-епічні жанри, художні образи, символи, афоризми.
ХІД УРОКУ
І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
“Хвилинка мудрості.”
ІІ. ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПРОЕКТУ “ВІНОК СЛАВИ КОБЗАРЮ”
1. Вступне слово вчителя.
Сьогодні ми завершуємо знайомство з творчим доробком, особистістю геніального українського поета, мислителя, основоположника нової української літератури та української мови Тараса Григоровича Шевченка.
Ви працювали в групах і зараз маєте змогу презентувати результати ваших досліджень.
2. Виступи учнів.
1) Світове значення творчості
тературознавців) .
– Зачитування тез про світове значення творчості письменника (або презентація стіннівки).
– Зачитування висловлювань визначних діячів світової культури про Шевченка.
– Оголошення даних про кількість видань Шевченкових творів, переклади його книжок, віршів тощо.
(Зазначити, що “Кобзар” в Україні – другий за популярністю після Біблії; вірш “Заповіт” перекладений більш ніж 1400 мовами.)
Виразне читання напам’ять “Заповіту” російською, білоруською, англійською та іншими мовами.
(Див. Додаток 1 до уроку № 51.)
2) Шевченко – геніальний художник (презентує група мисте
цтвознавців чи екскурсоводів).
Заочна “екскурсія” в картинну галерею (або відеоподорож). (Див. Додаток 2 до уроку № 51.)
3) Шевченко – основоположник нової української мови (презен
тує група мовознавців).
Учні зазначають, що Шевченко вперше ввів в українську літературу суспільно-політичну лексику; видав своїм коштом дешевий “Буквар” для народу. Демонструється факсимільне видання, сторінки цього “Букваря”, зміст. Школярі виразно читають вірша В. Самійленка “Українська мова”.
(Див. Додаток 3 до уроку № 51.)
4) Шевченко – драматург (презентує група сценаристів, режи
серів, акторів, декораторів та костюмерів).
Учні показують інсценівку за п’єсою Т. Шевченка “Назар Стодоля”.
5) Особистість Шевченка у його “Щоденнику” (презентує група
біографів).
Учні представляють цікаві факти з життя поета, про які не йшлося на уроках, не згадувалося в підручнику.
6) Поети – Кобзареві (презентує група читців).
Учні виразно читають, бажано напам’ять, вірші поетів, присвячені Кобзарю.
(За збіркою “Кобзарева зоря”, а також вірші В. Симоненка, Б. Олійника, Є. Маланюка, Л. Костенко та ін. Див. Додаток 4 до уроку № 51.)
Можна, крім іншого, виконати пісні на слова Шевченка або прослухати їх у запису.
7) Ім’я Шевченка в нашому краї (презентує група краєзнавців). Учні представляють карту, відео-, фотоматеріали, короткі розповіді про об’єкти, названі іменем поета в селі, селищі, районі, місті чи області.
ІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа “Рефлексія”.
– Яке враження справила презентація, хто найкраще попрацював, яка група най дружніша, що вдалося, а що – не зовсім, хто відзначався індивідуально?
ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти твір-мініатюру “Заповіт (або “Маніфест”) Шевченка нашим сучасникам”.