Стендаль. “Червоне і чорне”. Поєднання соціально-політичного й психологічного аспектів у романі. Гостра критика режиму Реставрації. Сюжет твору
УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС
I семестр
1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ
ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ
УРОК № 4
Тема. Стендаль “Червоне і чорне”. Поєднання соціально-політичного й психологічного аспектів у романі. Гостра критика режиму Реставрації. Сюжет твору
Мета: допомогти учням усвідомити зміст твору, його ідейно-художні особливості; розвивати в учнів навички визначати ключові епізоди, коментувати їх, висловлювати й обгрунтовувати власні думки про них; виховувати стійкі моральні переконання.
Оснащення:
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Людське життя, як і природа, сповнене контрастів. День та ніч, спека та мороз, добро та зло, молодість та старість, благородна мета та неблагородні засоби її досягнення. Такими контрастами пронизаний один із найкращих творів Стендаля “Червоне і чорне”, про що свідчить уже сама його назва. Багатогранність аспектів цього твору, перипетії сюжету ми розглядатимемо сьогодні на уроці.
III. Оголошення теми й мети уроку
IV.
Бесіда
¦ Розкажіть про головні віхи життєвого і творчого шляху Стендаля.
¦ Розкрийте світоглядно-естетичні позиції митця та чинники, що вплинули на їх формування.
¦ Висловіть судження щодо значення та символіки назви роману Стендаля “Червоне і чорне”.
V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу
1. Слово вчителя (або повідомлення учня)
До опублікування роману “Червоне і чорне” (1831) Стендаль написав чимало публіцистичних творів із питань мистецтва, музики, історії, а також оповідань, відому новелу “Ваніна Ваніні”, спробував свої сили в драматургії.
В основу роману “Червоне і чорне” покладено реальну подію: вбивство юнаком низького походження – гувернером Берте – коханки, матері своїх вихованців. Але сам факт був лише поштовхом для задуму, у якому окрема людська доля стала синтезом вираження трагедії віку. У творі є підзаголовок: “Xроніка XIX століття” і зазначено час дії: 1827 рік. Такого в літературі ще не було: абсолютно конкретна реальність сучасної авторові доби скрупульозно відтворена, але не стільки в побутовому плані (звичаї, побут, інтер’єр), скільки в психологічному – як пошук обдарованою молодою людиною свого місця в житті, щастя, крах на цьому шляху через зіткнення з буржуазною дійсністю: суспільство вбиває молодих людей – вихідців із “низів”, якщо вони намагаються реалізувати свою особистість, виділяються із середовища, що їх оточує.
Епіграфом до першого розділу Стендаль поставив слова Дантона: “Правда, гірка правда”. Правда ця була особливо гіркою тому, що й герой роману Жульєн Сорель, і сам автор “запізнилися народитися”, з’явилися на світ у жорстоку епоху, коли “старе вже вмерло, а нове не встигло народитися”. Не випадково письменник неодноразово підкреслює, що провідними кольорами цієї доби стали сірий (мундир чиновника, сутана священика) та чорний (колір загибелі всіх надій). Звідси й різкий контраст “червоного й чорного” в заголовку: життя та смерть, реакція та революція, повнокровне буття та жалюгідне існування.
2. Складання “сюжетного ланцюжка” роману “Червоне і чорне”
Очікувані відповіді
Розповідь про життя Жульєна Сореля в родині батька, селянина-тесляра холодні взаємини з рідними, вороже ставлення до хлопця з боку односельців та рідних, адже Жульєн не здатен до фізичної праці й знаходиться на утриманні родини життя в сім’ї мера міста Вер’єра пана де Реналя, до якого він влаштовується гувернером закохавшись у пані де Реналь, герой змушений залишити цей дім Жульєн навчається в Безансонській семінарії, щоб зробити кар’єру священика, але й це йому не вдається юнак потрапляє до Парижа маркіз де Ла-Моль бере його секретарем і бібліотекарем Жульєн виконує складні політичні доручення, виявляючи свій розум і здібності у нього закохується донька маркіза Матильда: пані де Реналь під тиском свого католицького духівника дає маркізові дуже негативний відгук про Сореля Жульєн стріляє в пані де Реналь, легко поранивши її, потрапляє до в’язниці, його засуджують до страти.
3. Робота в групах
Учитель. Визначте соціально-політичний та психологічний аспекти роману “Червоне і чорне”; складіть таблицю узагальнень та висновків.
Очікувані результати
I група. Соціально-політичний аспект | II група. Психологічний аспект |
Дія роману відбувається за часів царювання Карла X (1824-1830), коли феодально-клерикальна реакція досягла свого апогею. Ультрареалісти влаштовують зрадницькі змови проти народу, мріючи за допомоги іноземних інтервентів відродити давню пишність монархії. Єзуїти проникають в усі куточки Франції, обплутуючи її шпигунською сіткою й підкоряючи своїй владі душі людей. У романі Стендаля висвітлено майже всі сфери суспільного життя Франції останніх років Реставрації; про це свідчить і підзаголовок “Xроніка XIX століття” | Сюжет – це зовнішня канва; головні події відбуваються в душі героя. Завдяки внутрішнім монологам читачі нібито беруть участь у справжній історії людської душі, осягають велич духу людини не обраної, не виняткової, а просто мислячої, талановитого представника “нижчих” класів. Учинки героя психологічно мотивовані; паралелізм і контрастність допомагають осягнути внутрішні причини руху історії й особистості. Автор хоча й симпатизує героєві, але не відходить від “гіркої правди”. Кожен етап піднесення Жульєна одразу ж зіставляється із реальністю: син селянина став гувернером дітей мера, але “куплено” його за найдешевшу ціну, щоб “досадити” сусідові, який придбав дорогих коней; багатий вельможа де Ла-Моль нібито й ставиться до Жульєна прихильно, але пояснює це так: “Адже ж прив’язуються люди до гарної болонки” |
Очікувані узагальнення та висновки
– Отже, роман Стендаля “Червоне і чорне” є багатоплановим, багатоаспектним твором.
– Найвиразніші аспекти роману – соціально-політичний (яскраво відображені умонастрої доби) та психологічний (розкриті порухи душі героя, мотивація його вчинків і дій).
4. Бесіда
¦ У чому полягає гостра критика письменником режиму Реставрації? (У показі збереження кастовості суспільства; у зображенні пліток, інтриг, безглуздих розмов і занять “вищого світу”, “політичних ігор”, що призвели до ухвалення смертного вироку юнакові з “низів”, який не заслуговував на таке суворе покарання, та ін.)
VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок
Міні-диспут за твердженням Стендаля: “Немає цілком гарних або цілком поганих людей”
VII. Домашнє завдання
Знати зміст роману, уміти визначати елементи сюжету.
VIII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте речення:
– Мене зацікавило…
– На мою думку, роман Стендаля “Червоне і чорне”…
– Мені запам’яталося…