Словотвір і орфографія

Ціль: узагальнення й систематизація вивченого в темі “Словотвір і орфографія” через розвиток письмового мовлення, образного мислення учнів і виховання їх естетических поглядів

Оформлення: на ватмані малюнок “море Знань”, на ньому показано все, що необхідно по ходу уроку-гри (штиль, шторм, піратське судно й т. д.); репродукції картин И. К. Айвазовского і його портрет; таблиця з орфограммами; на дошці – епіграф і слова, пов’язані з морською термінологією: риф, штиль, марина, мариніст, абордаж.

Хід уроку

1. Вступне слово

Сьогодні в нас незвичайний урок. Ми відправляємося в далеке й важке плавання по морю знань – самому бурхливому із всіх морів. Це море чарівне, а в чому чарівництво, ви довідаєтеся протягом уроку

2. Епіграф:

Ми пливемо вдалині від берегів,

Далекі походи – наша служба.

И зовсім не зрячи для моряків

Море стало будинком, а не суша

В. Семернин.

– Ми відправляємося в далекий похід

3. Повідомлення Теми й мети уроку.

– Ціль нашого уроку – узагальнення вивченого по темі “Словотвір і орфографія”. Як ви думаєте, навіщо нам потрібно знати цю тему?

– А що ми повинні

вміти?

– Запишіть у зошиті дату й тему уроку

– Я обіцяю вам сьогодні дивні відкриття, забавні пригоди й деякі небезпеки. Хто хоче відправитися в плавання от по цьому морю, підніміть руки

Для проходження дуже складного маршруту нам потрібні знаючі й сміливі хлопці. Вони будуть намагатися переборювати всі перешкоди й не відставати друг від друга. Готові? Отже, впуть.

( Музика – плескіт хвиль.)

4. Слово вчителя.

– Поки ми пливемо до острова Пунктуація, я хочу зачитати пророкування астролога – яким буде наше плавання й що нас чекає впутешествии.

1) Овнов підстерігають небезпеки на острові Пунктуація

2) Тельці будуть піддані ризику в районі Синтаксичного рифа

3) Близнюкам треба побоюватися пробоїни, тому що їх можуть підвести нетверді знання

4) Раки сядуть на мілину, якщо не будуть знати правопис слів з голосними, що чергуються, у корені, і можуть заразитися страшною хворобою – ошибарией.

5) Леви повинні надати допомогу в театрі “Орфографія”, де орфографічний вірус вражає навіть самих стійких і досвідчених моряків

6) Дів чекають небезпеки з боку ворожого судна

7) Козероги в плаванні поповнять свій лексикон

8) Скорпіони при висадженні на землю відвідають картинну галерею

9) Водолії й Риби, плаваючи по морю, нададуть допомогу іншим судам і зроблять прогулянку по бережуся

У цілому плавання по морю сприятливо подіє на ваші знання, необхідно тільки бути уважними й працьовитими

5. Закріплення пройденого

1. Острів Пунктуація

– Поки я зараховувала вам пророкування астролога, ми підплили до острова Пунктуація. Висаджуємося, і що ми бачимо? Запишіть:

Стежка збивалася здавалася нескінченною. Навкруги загорялися вогні. Із працею можна було розглянути дерева кущі людей. Наближався густий туман і стосувався верхівок сосон

– Визначите стиль тексту. Доведіть

– Яка тема тексту?

– А зараз допоможемо Овнам розставити, де потрібно, розділові знаки в реченнях і пояснити їх за допомогою схем. Доведіть, що в останнім реченні не потрібна кома

– А навіщо нам знадобилися схеми при поясненні пунктуації?

2. Ідемо на допомогу Тельцям. Вони застрягли на Синтаксичному рифі

– Що таке риф?

* Синтаксична п’ятихвилинка. Розбір речення: Зіркою голубой ледве мерехтить маяк. (Індивідуальне завдання – розбір останнього речення з тексту.)

3. Корабель під час маневрування серед рифів одержав пробоїни. Їх будуть закривати Близнюки, працюючи на перфокартах: вставити е або й у префіксах пре – і при-:

Пр… шити

Пр… шкільний

Пр… ближаться

Пр… дорожній

Пр… старий

Пр… градить

Пр… рвати

Пр…датель

Пр… морский

Пр…неприступний

Пр…небречь

Пр… гвинтити

Пр… данія

Пр…зирать за боягузтво

Пр…брежний

Пр… відкривати

Пр… задуматися

Знаки пр…пинания

4. А ми тим часом відправимося з Левами на берег у театр “Орфографія”. Постараємося не заразитися орфографічним вірусом. А для цього спочатку згадаємо правила правопису слів із чергуванням голосних у корені. У нас три Лев: двоє виконують самостійну роботу з карток, а третій іде кдоске.

Картка N 1

Молоко приг..рело, возл..гать надії, корисні р..стения, молода пор..ялина, збиратися за грибами, бл..стеть на сонце, зам..реть від несподіванки

Картка N 2

Заг..релись від радості, зар..сти, зап..реть двері, блискуча перемога, расст..лать скатертина, дотична, доторкнутися, лампочка перег..рела.

– А ми із третім Львом виписуємо з тексту (який у нас записаний у зошиті) слова з голосними, що чергуються. Виділяємо орфограмми.

– Виписуємо слова із префіксами, виділяємо їх.

– Який спосіб утворення в цих словах?

– Розберіть по складу слово нескінченної. Поясните значення префікса

– Чому пишеться префікс при – у слові наближався?

– А коли ще пишеться цей префікс? Приведіть приклади

– А коли пишеться префікс пре -? Приведіть приклади

– А як же бути з тими словами, які не відповідають цим значенням?

– Узагальните правило правопису префіксів при – і пре –

– А навіщо нам треба знати правопис цих префіксів?

5. Усна робота із сигнальними картками (а, про, і, е), щоб Раки не сіли на мілину й не заразилися ошибарией. Необхідно перебратися через мілину

Стосуватися, загоряти, дотик, пришляховий, прекрасний, учадіти, горілий, присісти, перерватися

– Після важкої роботи треба відпочити. На море штиль – повний затишок

(Музика – спокійний плескіт хвиль, дзюркіт води).

Фізкультурна пауза

Гра “Море хвилюється раз…”

6. З мілини ми вибралися. Тепер прогуляємося по березі й зі Скорпіонами відвідаємо картинну галерею. Там ми розглянемо репродукції картин Івана Костянтиновича Айвазовского.

– Хто знає, як називаються картини із зображенням моря? (Марина.)

– А художників – авторів таких картин – називають художниками-мариністами.

Одним з видатних художників-мариністів і був И. К. Айвазовский. Він написав більше 6 тисяч полотен

– Подивитеся на репродукції його картин. Море в нього придбало значення символу. Художника залучали грізні прояви водної стихії: повені, водоспади, шторми, аварії корабля…

– Складіть і запишіть 2 – 3 речення по картині “Бурхливе море”.

Перевірка самостійної роботи

– Пора нам виходити з картинної галереї. А навіщо ми туди зайшли? Ви довідалися там що-небудь нове для себе?

– А в мене була мета: познайомити вас ще з одним жанром картин. Ви знаєте, що таке пейзаж, портрет, а сьогодні познайомилися смаринами.

7. Ми відправляємося далі в плавання й разом з Козерогами поповнимо свій лексикон. Частково ви його вже поповнили. Ви довідалися, які картини називаються маринами. Які?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

Словотвір і орфографія