Скорочено Хмари Аристофана
В Афінах самим знаменитим філософом був Сократ. За свою філософію він потім поплатився життям: його залучили до суду й стратили саме за те, що він занадто багато ставив під сумнів, розкладав (нібито) вдачі й цим послабляв державу. Але до цього було поки ще далеко: спершу його тільки вивели в комедії. При цьому приписали йому й таке, чого він ніколи не говорив і не думав і проти чого сам сперечався: на те й комедія. Комедія називалася “Хмари”, і хор її складався із Хмар – покривала, що розвіваються, і чомусь довгі носи. Чому “Хмари”?
Тому
Тоді чому б не із хмар, які щохвилини міняють обриси? Стало бути, Хмари – це і є нові боги нових філософів. До Сократа це відношення не мало: він саме мало цікавився походженням світобудови, а більше – людськими вчинками, гарними й дурними.
Але комедії це було однаково. Людські вчинки – теж справа небезпечне Батьки й діди не замислювалися
От це й турбувало афінських громадян; от про цьому й написав Аристофан комедію “Хмари”. Живе в Афінах міцний мужик по ім’ю Стрепсиад, а в нього є син, молодий чепурун: тягнеться за знаттю, захоплюється стрибками й розоряє батька боргами Батькові й спати невмоготу: думки про кредиторів гризуть його, як блохи. Але дійшло до нього, що завелися в Афінах якісь нові мудреці, які вміють доказами неправду зробити правдою, а правду – неправдою. Якщо повчитися в них, те, може бути, і вдасться на суді відбитися від кредиторів? І от на старості років Стрепсиад відправляється вчитися.
От будинок Сократа, на ньому вивіска: “Мислильня”. Учень Сократа пояснює, якими тут займаються тонкими предметами. От, наприклад, розмовляв учень із Сократом, куснула його блоха, а потім перестрибнула й куснула Сократа.
Чи далеко вона стрибнула? Це як уважати: людські стрибки ми міряємо людськими кроками, а блошині стрибки треба міряти блошиними. Довелося взяти блоху, віддрукувати її ніжки на воску, виміряти її шажок, а потім цим шажком вимерить стрибок. Або от ще: комар дзижчить гортанню або задницей? Тіло його трубчасте, літає він швидко, повітря влітає в рот, а вилітає через зад, от і виходить, що задницей.
А це що таке? Географічна карта: геть подивися, цей кружок – Афіни. “Дарма не повірю: в Афінах що ні крок, то сперечальники й крючкотвори, а в кружку цьому жодного не видно”. От і сам Сократ: висить у гамаку над самої кришею. Навіщо?
Щоб зрозуміти світобудову, потрібно бути ближче кзвездам. “Сократ, Сократ, заклинаю тебе богами: навчи мене таким мовленням, щоб боргів не платити!” – “Якими богами? У нас боги нові – Хмари”. – “А Зевс?
” – “Навіщо Зевс? У них і грім, у них і блискавка, а замість Зевса їх жене Вихор”. – “Як це – грім? ” – “А от як у тебе дурне повітря в животі буркоче, так і в хмарах буркоче, це і є грім”. – “А хто ж карає грішників?
” – “Так хіба Зевс їх карає? Якби він їх карав, несдобровать би такому-те, і такому-те, і такому-те, – а вони ходять собі живехоньки! ” – “Як же з ними бути? ” – “А мова на що? Навчися переспоривать – от і сам їх покараєш.
Вихор, Хмари й Мова – от наша священна трійця! ” Тим часом хор Хмар злітається на сцену, славить Небо, славить Афіни й, як водиться, рекомендує публіці поета Аристофана Тому що ж відскіпатися від кредиторів? “Простіше простого: вони тебе в суд, а ти клянися Зевсом, що нічого в них не брав; Зевса-Те давно вже немає, от тобі нічого й не буде за помилкову клятву”. Так що ж, і впрямь із правдою можна вже не вважатися?
“А от подивися”. Починається головна суперечка На сцену вносять більші кошики, у них, як бойові півні, сидять Правда й Кривда. Вилазять і налітають один на одного, а хор під’юджує.
“Де на світі ти бачив правду?” – “У всевишніх богів”. – “Це в них-те, де Зевс рідного батька скинув і закував у ланцюзі? ” – “И в наших предків, які жили чинно, смиренно, слухняно, поважали старих, перемагали ворогів і вели вчені бесіди”.
– “Мало що було в предків, а зараз смиренністю нічого не доможешся, будь нахабою – і переможеш! Інше в людей – по природі, інше – по угоді; що по природі – те вище! Пий, гуляй, блуди, природі випливай! А піймають тебе із чужою дружиною – говори: я – як Зевс, сплю з усіма, хто сподобається!
” Слово за слово, ляпас за ляпас, глядь – Кривда й впрямь сильніше Правди. Стрепсиад із сином радехоньки. Приходить кредитор: “Сплачуй борг!
” Стрепсиад йому клянеться: “Бачить Зевс, ні гроша я в тебе не брав!” – “Ужо розтрощить тебе Зевс! ” – “Ужо захистять Хмари! ” Приходить другий кредитор. “Плати відсотки!
” – “А що таке відсотки? – “Борг лежить і приростає з кожним місяцем: от і плати із приростом!” – “Скажи, от у море течуть і течуть ріки; а воно приростає?
” – “Ні, куди ж йому приростати!” – “Тоді з якої ж статі й грошам приростати? Ні гроша з мене не одержиш! ” Кредитори із прокльоном тікають, Стрепсиад тріумфує, але хор Хмар попереджає: “Бережися, близька розплата! ” Розплата приходить із несподіваної сторони.
Стрепсиад побранился із сином: не зійшлися в поглядах на вірші Еврипида. Син, недовго думаючи, вистачає ціпок і б’є батька. Батько в жаху: “Немає такого закону і батьків бити!
” А син присуджує: “Захочемо – візьмемо й заведемо! Це по угоді бити батьків не можна, а по природі – чому немає?” Отут тільки старий розуміє, у яку потрапив лихо. Він волає до Хмар: “Куди ви затягли мене? ” Хмари відповідають: “А пам’ятаєш есхилово слово: на стражданнях учимося!
” Навчений гірким досвідом, Стрепсиад вистачає смолоскип і біжить розправлятися із Сократом – підпалювати його “мислильню”. Крики, вогонь, дим, і комедії кінець
Схожі твори:
- Джерела давньогрецької комедії. Творчість Аристофана Комедія одержала своє визнання набагато пізніше трагедії. Переводилася комедія із грецької мови як “ватага гуляк” або “пісня козла”. Перші комедійні постановки виникли на Дионисиях (святах). Об’єкт комедій не міфологічне минуле, а живаючи сучасність, у комедіях автори й актори намагалися розв’язати актуальні питання політичного й культурного життя Відмітна риса древньої комедії...
- Хмари – твір-опис явища природи Хмари є зваженим продуктом конденсації водяної пари в атмосфері, складаються вони із дрібних крапель води, кристалів льоду, які називаються хмарними елементами. Як утворяться хмари? Хмари утворяться на земній поверхні, коли теплий і рясно насичений вологою повітря починає підніматися в небо й при зниженні температури повітря, на певній висоті, він остигає....
- Скорочено “Вершники” Аристофана Вершники – це не просто кіннотники: так називалося в Афінах цілий стан – ті, у кого вистачало грошей, щоб тримати бойового коня. Це були люди заможні, мали за містом невеликі маєтки, жили доходом з них і хотіли, щоб Афіни були мирною замкнутою сільськогосподарською державою. Поет Аристофан хотів миру; тому-те він...
- Аналіз вірша Лєрмонтова “Хмари” Багато віршів присвятив М. Ю. Лєрмонтов темі батьківщини. За всіх часів поети зверталися до цієї теми: одні прославляли народ і його перемоги над ворогами своєї вітчизни, інші захоплювалися її природою. Лєрмонтов, продовжуючи розвивати ідеї Радищева й Пушкіна, мріяв побачити свою країну квітучий і вільної, народ – сильним і щасливим. Поет...
- Тема волі і вигнання в віршах М. Ю. Лермонтова “Хмари” і “Три пальми” У віршах М, Ю. Лермонтова “Хмари” і “Три пальми” особливо гостро відчувається самітність від володіння волею. А що таке воля? Можливо, ця незгода з тим, що тебе оточує; можливо, холодний і тверезий погляд на суспільство й незгоду жити, як всі, думати, як всі, робити вчинки, як усе. Це воля мислити,...
- Зміст віршів Лєрмонтова “Хмари” і “Три пальми” У віршах М. Ю. Лєрмонтова “Хмари” і “Три пальми” особливо гостро відчувається самітність від володіння волею. А що таке воля? Можливо, ця незгода з тим, що тебе оточує; можливо, холодний і тверезий погляд на суспільство й незгоду жити, як всі, думати, як всі, робити вчинки, як усе. Це воля мислити,...
- Тема волі і вигнання в віршах М. Ю. Лєрмонтова “Хмари” і “Три пальми” У віршах М, Ю. Лєрмонтова “Хмари” і “Три пальми” особливо гостро відчувається самітність від володіння волею. А що таке воля? Можливо, ця незгода з тим, що тебе оточує; можливо, холодний і тверезий погляд на суспільство й незгоду жити, як всі, думати, як всі, робити вчинки, як усе. Це воля мислити,...
- Національна ідея у повісті “Хмари” Творча діяльність Івана Нечуя-Левицького знаменувала розширення тематичних меж, проблематики та збагачення жанрів і образних засобів української художньої літератури. Він звертав увагу на необхідність змалювати в усій повноті народне життя, показати характерні типи, побут, звичаї, взаємовідносини різних станів тогочасної України. У межах власної накресленої творчої програми Нечуй-Левицький створив велику кількість колоритних...
- Питання національної історії й культури в повісті И. С. Нечуя-Левицького “Хмари” Поява повести “Хмари”. Твір був написаний в 1870-1872 роках і відразу початок похід “по борошнах”. Майже сорок років письменник змушений був щось допрацьовувати, так тривало аж до 1908 року.) Переслідування цензурою. (Коли повість вийшла з печатки, цензура вилучила всі гострі питання щодо національного становлення українського народу, а також місце, де...
- Національна ідея у повісті Івана Нечуя-Левицького “Хмари” Творча діяльність Івана Нечуя-Левицького знаменувала розширення тематичних меж, проблематики та збагачення жанрів і образних засобів української художньої літератури. Він звертав увагу на необхідність змалювати в усій повноті народне життя, показати характерні типи, побут, звичаї, взаємовідносини різних станів тогочасної України. У межах власної накресленої творчої програми Нечуй-Левицький створив велику кількість колоритних...
- Образи українських інтелігентів у романі І. Нечуя-Левицького “Хмари” Життя і творчість Івана Нечуя-Левицького засвідчили, що український національний дух здолати не можна, бо він – невмирущий. Згадаймо, що нести співвітчизникам рідне слово письменникові довелося за часів тяжких репресій стосовно нашої культури: це і Емський указ, і Валуєвський циркуляр, згідно з яким українська мова не мала права навіть на своє...
- Викриття Клеона й афінських демагогів у комедії Аристофана “Вершники” Серед політичних комедій А. гостротою відрізняються ” Вершники “. Спрямована проти лідера радикальної партії Клеона. Дія відбувається перед будинком, де живе примхливий, глухуватий старий Демос(тобто афінський народ). Діалог двох рабів, у яких можна довідатися двох полководців – Демосфена й Никия. Демос передав всю владу в будинку новому шкіряникові – Пафлагонцу....
- Образ Воздвиженського у романі “Хмари” Відсутність авторської симпатії до образу Воздвиженського відчувається уже в його портреті. Він один “вищий від усіх цілою головою” був “поводатарем” тульських студентів – “…великий, як обеліск”, рум’яний, його “повні щоки були здорові якось по-сільському”. Він мав “жилаві руки, кремезні плечі й шию і скидався на крамаря-коробейника”. Портрет виписаний індивідуалізовано, в...
- Джерела давньогрецької комедії Комедія одержала своє визнання набагато пізніше трагедії. Переводилася комедія із грецької мови як “ватага гуляк” або “пісня козла”. Перші комедійні постановки виникли на Дионисиях (святах). Об’єкт комедій не міфологічне минуле, а живаючи сучасність, у комедіях автори й актори намагалися розв’язати актуальні питання політичного й культурного життя Відмітна риса древньої комедії...
- “В його душі була мета, ясна і проста – народ і Україна…” (гімн молодості у романі Івана Нечуя-Левицького “Хмари”) Як відомо, цивілізація розвивається лише тоді, коли кожне наступне покоління робить крок уперед, дбаючи про рідну землю, про свій народ. Воно повинно осмислити поклики попередників і внести власну часточку в розвиток свого краю. Це глибоко розумів Іван Семенович Нечуй-Левицький, бо сам усе життя трудився для рідної культури, був справжнім патріотом...
- МИЛУЄМОСЯ КРАСОЮ СВІТАНКУ. АНДРІЙ М’ЯСТКІВСЬКИЙ КУРЛИЧУТЬ ХМАРИ, ТЬОХКАЄ ВОДА Мета: розкрити учням красу і своєрідність поезії Андрія М’ястківського; навчати розуміти поетичну мову, уявляти описані картини, розмірковувати над текстом; розвивати спостережливість, творчу уяву, чуття поетичного слова; виховувати любов до природи. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1. Робота над чистомовкою Іли-іли-іли – гуси на лужку присіли. Или-или-или –...
- “Батьки і діти” по-українськи (повість “Хмари” І. Нечуя-Левицького) 1860-ті роки…Особлива пора в житті прогресивної інтелігенції Російської імперії, роки своєрідної “відлиги”. Це був гарячий час у російській літературі, коли світ побачив Базарова Тургенєва і критику на нього Писарєва, а “Основа” розворушила українське питання. Атмосфера цих часів й оживає під пером І. Нечуя-Левицького у повісті “Хмари”. Своєю тематикою, колом порушених...
- “Батьки і діти” по-українськи (повість “Хмари” Нечуя-Левицького) 1860-ті роки… Особлива пора в житті прогресивної інтелігенції Російської імперії, роки своєрідної “відлиги”. Це був гарячий час у російській літературі, коли світ побачив Базарова Тургенєва і критику на нього Писарєва, а “Основа” розворушила українське питання. Атмосфера цих часів й оживає під пером І. Нечуя-Левицького у повісті ” Хмари “. Своєю...
- Образ Воздвиженського у романі І. Нечуя-Левицького “Хмари” Відсутність авторської симпатії до образу Воздвиженського відчувається уже в його портреті. Він один “вищий від усіх цілою головою” був “поводатарем” Тульських студентів – “…великий, як обеліск”, рум’яний, його “повні щоки були здорові якось по-сільському”. Він мав “жилаві руки, кремезні плечі й шию і скидався на крамаря-коробейника”. Портрет виписаний індивідуалізовано, в...
- Нечуй-Левицький Іван Семенович Хмари І. С. Нечуй-Левицький. Зібрання творів у десяти томах. Том другий. Київ: Наукова думка, 1965. I Одного літнього гарячого дня, в місяці липці 184. року, з города Тули вийшла купка хлопців, убраних по-дорожньому. На молодих паничах були сіртуки з темної парусини з чорними роговими гудзиками, суконні широкі й круглі картузи. Кожний...