Скорочено “У подножья Вавилонської вежі” Хеля
Здавалося, їм, переможцям, що пройшли сувору школу підпілля, відтепер усе по плечу. Отчого ж тепер, десять років через, так неспокійно в них на душі, звідки узялося почуття незадоволеності, куди зник колишній оптимізм, невже вони – нове “загублене покоління”? Клаус Танген упевнений, що їхня доля ще безпросвітніше, ніж у попереднього покоління, – ті, хто повернулися після першої світовий, змогли залишити про себе слід у культурі й історії, вони страждали, але діяли й уміли змусити себе слухати. “А ми? – у розпачі викликує Клаус. –
Ми заздалегідь знаємо, що ніхто не додасть ні найменшого значення тому, що ми скажемо, ніхто не потрудиться навіть повернути голову, щоб глянути на те, що ми, за нашим твердженням, бачимо. Заздалегідь і остаточно поза грою – от що ми таке, от що таке сьогоднішній інтелігент”. Життя жорстоко втрутилося в плани чотирьох друзів, змусивши їх відступитися, змінити своєму призначенню, піти на компроміс
Андреас Дюринг – талантлвый художник, але його перша виставка, на якій
Клаус мріяв написати реалістичний роман з життя норвезьких робітників – Теми близької й зрозумілої йому, але замість цього, захоплений сучасними віяннями, створив модерністську книгу про страх, що залишилася незрозумілої критиками й читачами. Із усього тиражу був проданий тільки один екземпляр. Невдалий дебют змушує Клауса Тангена забути про письменницьку кар’єру й узятися за переклади чужих романів. Клаус, як і Андреас, теж продає свій талант, але робить це менш успішно: переклади ледь дозволяють йому зводити кінці з кінцями. Клаус почуває себе загнаним у тупик, він усвідомить свою провину перед дружиною, адже вони з Ганною навіть не можуть дозволити собі мати дітей
Доля Енса Тофте зовні більше благополучна: зустрівши й полюбивши гарненьку ученицю театральної студії Еллу, він, здавалося б, знаходить щастя й спокій. І нехай йому доводиться кинути академію й відмовитися від кар’єри художника – адже надходить він так заради любові! Енс зумів переконати себе, що таланта в нього обмаль, а заробіток у газеті дозволяє йому містити дружину, та й робота йому, у принципі, по душі
Енс Тофте не змінив своїм переконанням, зберіг вірність друзям і дружині. Але і його підстерегла зрада: Елла, ніколи не числившая подружню вірність серед своїх чеснот, нарешті зважується на остаточний розрив. Вірність Енса Тофте на ділі виявилася зрадою самому собі, він, як і його друзі, теж виявляється в життєвому тупику
Найбільше вдало складається доля старшого із чотирьох друзів – Ергена Бремера, Під час окупації він очолював їхню підпільну групу, був арештований, пройшов через катування гестапо, але нікого не зрадив. Після війни Ерген Бремер стає видним ученим-економістом, захищає дисертацію. У нього прекрасна квартира, красуня дружина, спокушена у всіх тонкостях світського життя, чотирирічна дочка. До Ергену, як відомому прихильникові планової економіки, постійно звертаються за радами й консультаціями “міністри, директори та інші шишки”. Вони охоче підтримують розроблений Бремером план реорганізації взуттєвої промисловості Норвегії – адже він обіцяє величезні економічні вигоди й, отже, сприяє росту їх престижу
И от уже план Бремера офіційно називається “планом Сульберга” по ім’ю підтримуючого його міністра, що, втім, нічого в ньому не розуміє. Здійснення плану обіцяє Ергену Бремеру новий зліт у його кар’єрі. Отчого ж тоді так неспокійно в нього на душі? Чому раптом він вирішує роз’їхатися із дружиною, надавши їй повну волю?
Друзі із тривогою зауважують, що Ерген, незважаючи на успіх, змінився не в кращу сторону: якщо у важкі роки війни він ніколи не втрачав цілковитого самовладання, те тепер, “обретя визнання”, він “не міг похвастатися навіть просто гарним настроєм”. Що ж обтяжує його душу так, що він навіть вирішується звернутися по допомогу до психоаналітика? Прогресивна економічна реформа, задумана Ергеном Бремером, має вада – вона не враховує інтересів людей. Захоплений економічними вигодами, Ерген Бремер уважає себе вправі втрутитися в життя робітників, щоб організувати їхнє життя “на засадах порядку й рентабельності”.
Нелюдськість реформи обурює друзів Ергена. “…Те, що зробили з тобою під час Війни твої кати, і те, що ти й твій комітет збираєтеся тепер зробити із цими робітниками, – у принципі те саме”, – заявляє Андреас Дюринг. Але Ерген немов не чує, для нього люди стали лише частиною тваринного миру, чимсь начебто зграї оселедців, про яку Піклуватися повинні лише вибрані – ватажки
Але хоч Ерген Бремер і намагається приспати свою совість, запевняючи себе й навколишніх, що “ніщо не має значення”, він все-таки розуміє: коло замкнулося, він змінив собі, не поступившись під катуваннями, він тепер здався добровільно, засвоївши, по суті, фашистську ідеологію, проти якої боровся замолоду. В Ергена Бремера вистачило мужності оцінити небезпека власної витівки. Він сам виносить собі смертний вирок
Загибель товариша змусила друзів задуматися про власну долю. Андреас Дюринг умовляє Енса Тофте пройти курс психоаналізу. І нехай спочатку Андреасом рухає бажання помститися Юхану Оттесену – лікареві, якого він винить у смерті Ергена Бремера, сеанси в клініці дозволяють друзям розібратися в самих собі. Навіть те, що Андреас, у надії зіграти над лікарем злий жарт, змушує Енса видавати чужі сни за свої, приводить до несподіваних результатів: Оттесен радить Енсу Тофте знову зайнятися живописом, адже, відмовившись від кар’єри художника, Енс зробив перший крок по помилковому шляху
Поволі підводить лікар і Андреаса Дюринга до думки про те, що знайти втрачену індивідуальність художникові допоможе повернення до народних Корінь, що харчують справжнє мистецтво. Андреас не тільки талановитий живописець, у нього дійсно золоті руки, він любить майструвати, столярувати, перетворюючи ремесло в мистецтво. Відбуваються зміни й у житті Клауса Тангена.
Дружина Клауса, Ганна, поволі підказує чоловікові шлях до досягнення заповітної мети: створенню роману в горьковских традиціях. Клаус вирішується кинути переклади й повернутися до ремесла муляра, що забезпечує гарні заробітки, – це дозволить йому нагромадити гроші, щоб потім приступитися до улюбленої роботи. У мінуту розпачу на допомогу Андреасу Дюрингу приходить незнайома жінка
Ця зустріч міняє все в його долі. Разуверившийся цинік, він зненацька відкриває в собі здатність і потреба любити, жертвувати, жити. Чоловік Хельги – Эрик Файе – теж учасник Опору, але Війна відняла в нього надію на щастя: катування в гестапівських катівнях перетворили його вкалеку.
Эрик приречений і знає це, він важко переживає свою змушену самітність, але непохитно переносить страждання. Доля відняла в нього надію на Майбутнє, але він зумів залишитися вірний ідеалам юності, зберегти те, що ледь не втратили його більше щасливі бойові товариші. Як заповіт живучої звучать його передсмертні слова: “По-справжньому велике в людському житті завжди просто. Щоб побачити й зробити його, потрібні лише сила, мужність і готовність жертвувати собою”.
Саме ці якості потрібні героям книги, щоб продовжувати зводити “Вавилонську вежу” – символ творчої праці людей. © О. Н. Мяэотс